Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvilken vei setter du bestikket i oppvaskmaskina?
Med håndtaket NED. 85 50,30%
Med håndtaket OPP. 24 14,20%
Tenker aldri over det. 7 4,14%
Oppvaskmaskin? 1 0,59%
Med håndtaket NED, bortsett fra på spisse kniver 52 30,77%
Deltakere: 169. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 09:36   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Ja, hvordan?

:lage spørris:

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:37   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Jeg putter bestikket i oppvaskmaskina med håndtaket OPP, sånn at jeg bare kan ta på håndtakene når jeg skal ta de ut av oppvaskmaskina.. Og så prøver jeg å samle gafler, kniver og skjeer hver for seg..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:39   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Setter det med håndtaket ned (etter instruksen til maskinen).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:39   #4
linka-mor
Aquarist
 
linka-mor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 689
linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Alle kniver blir satt med handtaket opp, resten blir pytt som pytt. Biffkniver satt med handtaket ned er jo rene mordvåpnet :erfaren:

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:40   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Jeg setter dem med håndtaket ned, mannen med håndtaket opp (for det har moren hans sagt er best. )

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:41   #6
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Mangler et alternativ som passer. Jeg setter håndtaket ned, men små skarpe kniver og biffkniver med håndtaket opp.

Det er rapportert minst ett dødsfall som følge av kniver som står med håndtaket ned, en amerikansk dame som snublet og landet i en åpen oppvaskmaskin og ble spiddet. Jeg lukker alltid oppvaksmaskinen etter jeg hørte det.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:41   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Med håndtaket ned, og så sorterer jeg gafler, skjeer, kniver osv. for seg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:41   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg putter bestikket i oppvaskmaskina med håndtaket OPP, sånn at jeg bare kan ta på håndtakene når jeg skal ta de ut av oppvaskmaskina.. Og så prøver jeg å samle gafler, kniver og skjeer hver for seg..


Æ å

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:41   #9
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av linka-mor, her.

Alle kniver blir satt med handtaket opp, resten blir pytt som pytt. Biffkniver satt med handtaket ned er jo rene mordvåpnet :erfaren:

Nemlig.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:42   #10
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

I likhet med Maximillia setter jeg også alltid håndtaket ned. Det er da bestikket blir renest. Og jeg sorterer ikke i bestikkurven, for da blir f.eks. flere gafler ofte liggende tett inntil hverandre og blir ikke rene.

Av hygieniske årsaker bør man faktisk sette håndtaket ned, og så får man heller bare være forsiktig så man ikke stikker seg på spisse kniver når man skal tømme oppvaskmaskina.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:42   #11
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Håndtaket ned.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:42   #12
linka-mor
Aquarist
 
linka-mor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 689
linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Setter det med håndtaket ned (etter instruksen til maskinen).

Den har jeg aldri lest.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:42   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Det er rapportert minst ett dødsfall som følge av kniver som står med håndtaket ned, en amerikansk dame som snublet og landet i en åpen oppvaskmaskin og ble spiddet. Jeg lukker alltid oppvaksmaskinen etter jeg hørte det.

Og dette står det ikke advarsel om utenpå oppvaskmaskinene?!








__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:43   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Mangler et alternativ som passer. Jeg setter håndtaket ned, men små skarpe kniver og biffkniver med håndtaket opp.

Det er rapportert minst ett dødsfall som følge av kniver som står med håndtaket ned, en amerikansk dame som snublet og landet i en åpen oppvaskmaskin og ble spiddet. Jeg lukker alltid oppvaksmaskinen etter jeg hørte det.



(kanskje en admin kan hive inn et ekstra alternativ )

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:44   #15
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og dette står det ikke advarsel om utenpå oppvaskmaskinene?!

Da skal jeg saksøke de for alle pengene i hele verden! Jeg har nemlig stukket meg en gang!





Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:44   #16
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I likhet med Maximillia setter jeg også alltid håndtaket ned. Det er da bestikket blir renest. Og jeg sorterer ikke i bestikkurven, for da blir f.eks. flere gafler ofte liggende tett inntil hverandre og blir ikke rene.

Av hygieniske årsaker bør man faktisk sette håndtaket ned, og så får man heller bare være forsiktig så man ikke stikker seg på spisse kniver når man skal tømme oppvaskmaskina.

Hvorfor er det så mye mer hygienisk å sette håndtaket ned?

Har forøvrig aldir opplevd at gafler ikke blir rene når jeg sorterer..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:45   #17
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Alt bestikk settes med håndtaket ned. Dette lærte jeg da jeg kjøpte min første oppvaskmaskin en gang i forrige århundre. Knivene skjærer hull i kurven hvis de står ned.
Sønnen til en nabo ramlet over kurven en gang. Dette resulterte at en gaffel sto fast i armen hans. Det kunne gått mye værre. Derfor åpner jeg aldri oppvaskmaskinen med unger i nærheten.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:45   #18
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Jeg legger de pent på rekke og rad. Har nemlig en bestikk-skuff og den er super! (nå bytter jeg oppvaskmaskin og da tror jeg nok at håndtaket skal stå opp... )

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:47   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Alt bestikk settes med håndtaket ned. Dette lærte jeg da jeg kjøpte min første oppvaskmaskin en gang i forrige århundre. Knivene skjærer hull i kurven hvis de står ned.
Sønnen til en nabo ramlet over kurven en gang. Dette resulterte at en gaffel sto fast i armen hans. Det kunne gått mye værre. Derfor åpner jeg aldri oppvaskmaskinen med unger i nærheten.

Knivene skjærer hull i kurven?
Det har jeg aldri opplevd.. er jo sjelden man har SÅ skarpe kniver der?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:49   #20
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan setter du bestikket i oppvaskmaskina?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hvorfor er det så mye mer hygienisk å sette håndtaket ned?

Har forøvrig aldir opplevd at gafler ikke blir rene når jeg sorterer..

Jo fordi at vanngjennomstrømningen selvsagt er lavere nedi kurven enn over. Dessuten vil "likt bestikk" lettere klistre seg inntil hverandre, slik at det ikke blir rent. To gafler f.eks. kan lett bli trykket inntil hverandre, og da blir det ikke rent.

Har du forresten aldri opplevd å finne riskorn, mais og pasta nedi bestikkurven? Matrester har lett for å finne veien dit av en eller annen grunn.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no