Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bladlus på epletre

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 09:44   #1
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Bladlus på epletre

Vi har to små epletre i hagen og no er dei fulle av bladlus! Kva gjer eg for å få dei vekk? Grønnsåpevatn såg eg var eit råd for bladlus på roser, men eg kan då vel ikkje sprute det på epletreet? (Epler med grønnsåpesmak? )

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 09:59   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bladlus på epletre

Du kan prøve å spyle dem av med rent vann. På roser klemmer man dem gjerne i hjel mellom fingrene. Jeg kan ikke skjønne at spyling med grønnsåpevann skal sette smak på eplene, men jeg vet ikke. Du kan ikke regne med å få lusene helt vekk, men holde dem i sjakk. Nuvel, jeg er ingen stor ekspert.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 18:55   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bladlus på epletre

Grønnsåpen setter ikke smak på eplene - funker bra for å fjerne lusene.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 20:04   #4
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Bladlus på epletre

Jeg fikk et godt råd her om dagen! Det var å legge bananskall rundt stammen! Har gjort det men vet ikke om det hjelper, det tar vel noen dager før lusa forsvinner! Epler tar ikke smak av grønnsåpe men husk å bruk den uten lukt/furunål er det vel??

Ellers ville jeg spurt på gartneriet! Det er en side som foreldreportalen som handler om planter og vekster så om du finner den kan det hende du kan få noen gode råd der??

Hagegal.no og hagepraten.no tror jeg det er noe som heter!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 21:29   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bladlus på epletre

Jeg googlet og kom over denne diskusjonen:
http://forum.hageselskapet.no/post.a...474&FORUM_ID=7

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 08:58   #6
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bladlus på epletre

Takk for tips alle saman! I kveld blir det "få-vekk-alle-bladlus-frå-epletre-aksjon". Då blir det ikkje nådigt å vere bladlus, nei!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no