Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Facebooks algoritmer og reklame

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-19, 11:43   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Facebooks algoritmer og reklame

Hvordan foregår egentlig dette?

Her er saken: Datteren ønsket å sy handlenett i gave til besteforeldrene. Jeg spør (muntlig, på kontoret) min kollega, som syr, om hun vet om noen stoffbutikk i sentrum som kan selge ubleket lerret. Hun foreslår en butikk jeg aldri har hørt om før, som har ganske stort utvalg av stoffer, forklarer hvor den ligger. I lunsjpausen går jeg ut, finner butikken, og kjøper stoff. Har ikke vært inne på nettsiden deres eller googlet butikken. Googlet heller ingen andre stoffbutikker, kun muntlig spørsmål til kollega, muntlig anbefaling fra henne, spasertur dit og kjøp av stoff, betalte med kort. I dag får jeg da opp annonse på facebook for akkurat denne butikken. Som sagt, aldri hørt om butikken, aldri sett annonser for den før. Da lurer jeg på om Facebook:

1. Har oversikt over transaksjonene mine med bankkortet
2. Overhører samtaler mellom meg og min kollega
3. Kan lese tanker
4. Følger etter meg på gata

:foliehatt:

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-12-19 kl 15:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 11:48   #2
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Har du android telefon? Da vet ihvertfall Google hvor du har vært.
Om de har rett/lov til å koble stedsdata med andre ting vet jeg ikke, men man gidder jo gjerne ikke lese gjennom alt av brukervilkår før man aksepterer, så det ligger kanskje der.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 11:49   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Har facebook tilgang til din posisjon? Har du det skrudd på på telefonen og facebook har tilgang? Hvis det er tilfelle vet de jo at du var der i går. Måtte du google for å finne adressen? Da legger du også igjen spor.

Jeg tror ikke det er tilfeldig, egentlig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 11:55   #4
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Har du aktivert Siri? Jeg tror disse talehjelperne lytter hele tiden.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 12:02   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Jeg har dem mistenkt for å avlytte telefonen min, for jeg synes stadig oftere at jeg får opp reklamer for ting jeg bare har snakket om. Men vi har Google Home, så jeg må trolig bare skylde meg selv. Jeg vet jo at den lytter på oss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 12:03   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Jeg måtte ikke google for å finne adressen nei, men jeg har android, og det kan hende posisjonen min var på ja. Det var sikkert det som avslørte meg. Avlytting av telefon var det (heldigvis) ikke, for jeg snakket ikke i telefonen om dette. Og jeg har ikke installert Siri. Litt creepy egentlig, men jeg er for dårlig til å sjekke slike ting, så det er jo min egen feil. I dette tilfellet er det ikke noe problem, jeg var ikke akkurat ute på hemmelig oppdrag. Men en liten tankevekker likevel.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-12-19 kl 12:10.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 12:16   #7
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Da lurer jeg på om Facebook:

1. Har oversikt over transaksjonene mine med bankkortet
2. Overhører samtaler mellom meg og min kollega
3. Kan lese tanker
4. Følger etter meg på gata

:foliehatt:



Men, jeg forstår reaksjonen! Jeg irriterer meg over at mange app'er krever at jeg slår på posisjon, og for så vidt at jeg er prinsippløs nok til å godta det fordi jeg må. Eller, "må".

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 12:20   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.



Men, jeg forstår reaksjonen! Jeg irriterer meg over at mange app'er krever at jeg slår på posisjon, og for så vidt at jeg er prinsippløs nok til å godta det fordi jeg må. Eller, "må".

Ja, jeg er jo vant med at det dukker opp annonser fra steder jeg har besøkt nettsiden til, eller googlet, men det som forvirret meg her var at jeg aldri har vært på nett og søkt verken på denne eller andre stoffbutikker, jeg syr aldri, og interesserer meg ikke for søm og stoffer. Jeg bare snakket om den. Og gikk dit til fots. Du får virkelig følelsen av at de er tankelesere av og til.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 12:23   #9
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Jeg tror, vet, at vi legger igjen absurde mengder spor. Jeg liker det ikke, men er ikke overrasket hvis dette ikke er tilfeldig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 12:25   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Nei, tilfeldig er det ikke. Jeg var der for første gang i går (dvs har sikkert gått forbi den da, flere ganger, uten å legge merke til den), det er en forholdsvis liten butikk som jeg aldri kan tenke meg driver utstrakt annonsering. Jeg har i alle fall aldri hørt om den før (men som sagt, jeg syr ikke), og annonsen dukket opp for første gang i dag.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 14:03   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Facebook vet hvor folk er. Som annonsør på face kan jeg målrette innlegg/annonser til folk som er i nærheten av jobben min, for eksempel.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 15:09   #12
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Det tok Facebook kun få minutter å oppdage at jeg var på øyeavdelingen på sykehuset og bombardere meg med brillereklame, for optikere på nevnte sted. Jeg har ikke på stedsangivelse og har ikke Google home. Jeg holder en knapp på at de leser tanker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 15:12   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Ja, jeg har ikke forlatt den hypotesen helt Floksa.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 15:14   #14
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Jeg tror de lytter. Det virker sånn.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 15:59   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Jeg tror ikke de lytter. Det ville vært en utrolig skandale hvis de hacker mikrofonen eller hvis Apple/insert produsent ulovlig tillater å skru på den og selger data videre.

Men det er hundrevis av beacons som pinger inn til Google maps og forteller hvor du er, hvis du har tillatt det.

Jeg tror også Netflix deler strømmedata med Google, og at det er derfor det så ofte trender ting på din søkemotor som er knyttet til de seriene du akkurat skulle til å Google. Eksempelvis fikk jeg et helt absurd treff på Kar .. etter jeg så den siste episoden av OITNB (lenge, lenge etter at den gikk live), mens mannen som satt ved siden av meg ikke fikk det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 16:03   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Nå har jeg skrudd av posisjonstilgangen på face. Uten at jeg tror det hjelper noe særlig, siden Instagram og Snapchat nok sikkert vet hvor jeg er, så facebook kan bare spørre dem.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 16:16   #17
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Jeg har fått opp reklamer for ting etter å ha snakket om det på telefonen. Jeg er veldig lite konspiratorisk av meg, men jeg kjenner jeg blir litt og undrende til at det er mulig.

Jeg skrev om brystreduksjon i chat med en kompis. En gang. Dagen etterpå fikk jeg reklame for Colosseum-klinikken. Jeg nekter å tro det var tilfeldig altså.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 16:30   #18
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Dette er ikke konspiratorisk. Apple har jo innrømmet at ansatte har lyttet.
https://www.cnbc.com/2019/08/28/appl...ersations.html
https://www.theguardian.com/technolo...iri-recordings

Så å tro at Apple er unik i så måte, det er vel å være naiv.
Vi tillater Facebook, Google og alle disse store i veldig stor grad å hente inn informasjon om oss, hvem vi er sammen med og hvor vi befinner oss.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 16:33   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Jeg tror de lyttet. Jeg snakket om Happy Socks med mannen min. Nå bombaderes jeg av reklame for de. Jeg tror jeg har skrudd av Siri tidligere, men nå må jeg sjekke igjen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-19, 16:35   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebooks algoritmer og reklame

Men det har jo også vært mye snakk om Happy socks her inne, med link til siden deres - det kan være nok.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no