Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Stearinflekker på brodert juleduk

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-19, 00:55   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Stearinflekker på brodert juleduk

Jeg har et par arvede broderte juleduker som hele familien liker godt, men som har stearinflekker jeg ikke får av. Det er fremdeles mørke «skygger» igjen i stoffet.

Finnes det magiske husmortriks jeg ikke har prøvd? Kan et renseri få de bort? Eller må jeg belage meg på strategisk plassering av nøtteskåler og nissenips?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-19, 01:02   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stearinflekker på brodert juleduk

Har du prøvd tørkepapir og strykejern? Det er det eneste magiske trikset jeg kjenner til på slikt...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-19, 01:13   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stearinflekker på brodert juleduk

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Har du prøvd tørkepapir og strykejern? Det er det eneste magiske trikset jeg kjenner til på slikt...

Ja, og det strekker ikke til, dessverre.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-19, 01:26   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stearinflekker på brodert juleduk

Er dukene av linstoff? Og er broderigarnet fargeekte så det tåler bløtlegging?

Det er samme oppskrift på disse som for broderte lin bunadsskjorter. https://norges-linforening.no/2014/v...-bunadskjorte/

Jeg har en stor gallesåpe som jeg har på flekken og presser på med en svamp, skyller med kokende vann rett på flekken.

Men linfibre åpner seg ved bløtlegging, men som sagt, litt skeptisk ettersom juleduker gjerne er veldig broderte.

Kan også prøve å la kaldt vann renne på flekken, ha på zalo og skyll med kokende vann direkte på flekken.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no