Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Joikakaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-08, 22:26   #1
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Joikakaker?

Hvordan smaker egentlig joika? Er det samme som kjøttkaker?

Jeg er skeptisk til alt boksmat og liker ikke kjøpe for å kaste det. Vil gjerne høres om det er noen som har smakt og hva kan man sammenligne smaken med før jeg kjøper. Eller kan man lage det selv?

*Azi aldri vært med noen samer*

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:28   #2
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Joikakaker?

Kjøttkaker med litt viltsmak. Tror det er reinkjøtt i de.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:31   #3
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

ÅÅ det er ikke verre. Trodde det er noe spesielt med dem, siden trossalt det reklameres på tv til å med!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:37   #4
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Joikakaker?

Det er mange år siden jeg spiste joikakaker, men husker jeg syns det var godt da jeg var barn. Såvidt jeg husker er det små runde boller med viltsmak og fiskebollekonsistens. Og som ullmor tror så er det ganske riktig laget av reinsdyrkjøtt.

Nå har jeg rikelig tilgang til viltkjøtt av mange slag og joikakakene hadde nesten gått i glemmeboken.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:39   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Joikakaker?

Kjøttkaker med viltsmak, ja. Ungene mine liker det godt, så vi har det en gang i blant.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:41   #6
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

Men kjøttkaker da som er laget med vilt kjøtt. Blir dem automatisk joika?
Vi har smakt kjøttkaker som er laget av elg tror jeg det var. Kjøpte det ifra lille kjøttbutikken her. Det smakte helt ok.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:18   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

http://ikkepedia.wikia.com/wiki/Joikakaker



Joikakaker, er små og brune, og er samenes nasjonalrett. Bollene er laget av testikler fra reinsdyr og sausen består hovedsakelig av reinsdyrdiaré og fett. Før testiklene has ned i sausen tilsettes de for en liten dose radioaktivt materiale for å være helt sikker på at reinen er helt steril. Det hele blir til slutt presset ned i en gjennomsnittlig stor hermetikkboks og lokket blir sveiset på av en dyktig sveiser med fagbrev og minimum 20 års erfaring innen oljeindustrien.



Jeg har aldri smakt det, men er veldig glad i reinkjøtt. Så jeg regner med det er godt, men etter å ha lest dette foretrekker jeg vanlig reinkjøtt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:20   #8
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Joikakaker?

Ingen høydare ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:21   #9
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

Med andre ord har jeg ikke gått glipp av noe. Æsj nå ble jeg kvalmen! Dette må være spøk. Kan ikke være sant. Ingen spiser vel på bæsj?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:22   #10
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

Men forresten hvem som helst tulling kan skrive på wiki. Så det er ikke til å stole på.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:23   #11
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

Jeg har en fin oppskrift på reinskavgryte. :trøster:

Og googler videre.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:23   #12
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Joikakaker?

Det smaker kjetting.

Og jeg tror nok ikke det med sveiser og bæsj var helt seriøst nei.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:24   #13
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Joikakaker?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Med andre ord har jeg ikke gått glipp av noe. Æsj nå ble jeg kvalmen! Dette må være spøk. Kan ikke være sant. Ingen spiser vel på bæsj?

Joda, du har gått glipp av noe. Reinbæsj er godt!

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:25   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Joikakaker?

Det er tull, Azi.

Joikakaker er ganske godt, synes jeg, men jeg likte det bedre som barn. Jeg tror rett og slett du bare må smake, for vi har jo alle forskjellig smak.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:27   #15
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Det smaker kjetting.

Du har ikke smakt den.

Drømmer om reinsdyrmedaljonger.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:33   #16
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Joikakaker?

Helt seriøst, så er joikakaker godt!

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 23:57   #17
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

Tror jeg lager min egen joikakake jeg!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:18   #18
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Joikakaker?

Joikakaker er godt det ja

Ungene elsker det, og min lillesøster som nå er 27 år hadde dette til julemidag fram til hun var ganske voksen

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:23   #19
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Joikakaker?

Bare husk på at du faktisk ikke skal spise bare kakene alene.
Følgende samtale utspant seg ved kassen der min danske venninne satt da jeg kom og skulle betale min boks med Joika:
Hun: Joika? Spiser du det altså? Jeg har smakt det en gang og syntes ikke det var noe særlig, jeg...
Jeg: Åh jo! Med spaghetti eller potetmos til er det helt nam!!
Hun: Hæh? Skal man ha noe til altså???

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 00:35   #20
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Joikakaker?

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Helt seriøst, så er joikakaker godt!

Helt seriøst, så smaker joikakaker skikkelig dritt!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
hurtigmat


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no