Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 20:03   #41
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Enig i hvert et ord. Jeg mener streik er en svært ødeleggende aksjonsform. Det må da finnes bedre måter å bruke streikekassen på. Betale lobbyister eller kjempe på annet vis.

Sorry, kunne ikke dy meg.

Lobbyister blir nok også brukt. Hva slags andre måter mener du man bør kjempe med?

Streik er et nødvendig virkemiddel for å sikre at arbeidstakere har mulighet til å påvirke sin arbeidssituasjon, også der hvor markedssituasjonen ikke automatisk gir dem bedre betingelser. Hvis man ser på det som spillteori, er det nødvendig for at arbeidsgiver skal finne det rasjonelt å respondere på arbeidstakernes krav. Det er klart at i en situasjon der det er stor konkurranse om de ansattes arbeidskraft, trenger man ikke streike, men der hvor det ikke er konkurranse nok, vil det være temmelig irrasjonelt av arbeidsgiver å "gi litt høyere lønn for å være hyggelig og motivere de ansatte". Det er en forutsetning for det samfunnet vi har, og de samfunnsforholdene vi har. Forhandlinger fører jo stort sett frem. Men uten streikerett hadde det ikke vært noen forhandlinger heller.

En del organisasjoner forhandler frem avtaler for når det er lov til å streike. F.eks. er det vanlig å ha et hovedoppgjør ca annethvert år, og et mellomoppgjør med "fredsplikt". Det er typisk at utfallet av mellomoppgjøret er nokså dårlig sammenlignet med hovedoppgjør, men trusselen for større misnøye i neste omgang, kan være nok til å i alle fall gi litt resultater også når partene har inngått avtale om fredsplikt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:10   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Etter det jeg husker, så streiket ikke oljearbeiderne for penger, men for sikkerheten.

Nettopp! og er det en ting som bør være i førsteprioritet for oljearbeidere i Nordsjøen, så er det vel nettopp sikkerheten....Derfor ler jeg av folk som makter å irritere seg over velbetalte oljearbeidere. De fortjener verdt et øre, spør du meg.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:31   #43
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Idagens BT (bt.no) sier informasjonsdirektøren i Bergen Kommune, at den pågående streiken rammer tredjepart langt hardere enn arbeidsgiver (som istedet sparer 5,2mill per dag i lønnsutgifter til kommunalt ansatte).

Dette kan ta tid.....

I starten på streiken tjener faktisk kommunene på dette,ja.. m
Men hvis streiken varer en stund så snur sitausjonen seg, og kommunene begynner å tape penger på dette. (manglende foreldrebetaling i barnehager, ikke statstilskudd tilskudd til skole/barnehager etc....)

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:48   #44
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Sorry, kunne ikke dy meg.

Lobbyister blir nok også brukt. Hva slags andre måter mener du man bør kjempe med?

Streik er et nødvendig virkemiddel for å sikre at arbeidstakere har mulighet til å påvirke sin arbeidssituasjon, også der hvor markedssituasjonen ikke automatisk gir dem bedre betingelser. Hvis man ser på det som spillteori, er det nødvendig for at arbeidsgiver skal finne det rasjonelt å respondere på arbeidstakernes krav. Det er klart at i en situasjon der det er stor konkurranse om de ansattes arbeidskraft, trenger man ikke streike, men der hvor det ikke er konkurranse nok, vil det være temmelig irrasjonelt av arbeidsgiver å "gi litt høyere lønn for å være hyggelig og motivere de ansatte". Det er en forutsetning for det samfunnet vi har, og de samfunnsforholdene vi har. Forhandlinger fører jo stort sett frem. Men uten streikerett hadde det ikke vært noen forhandlinger heller.

Jeg må virkelig føle meg skråsikker her, for jeg skjønner ikke hva du prøver å erte meg for. Hvis du mener ordet streikekasse så kunne jeg godt satt det i hermetegn altså, jeg mente det som alternativ bruk av fagforeningspenger. For jeg mener ikke at fagforeningen må bort, jeg mener de må bruke andre metoder.

Og med spillteoriøyne så er jeg enig i at det er et problem når den ene parten ikke har forhandlingsmakt. Jeg har ikke særlig mye fantasi, og skal ikke prøve meg på noen alternative forslag utenom de åpenbare, som jeg alt har nevnt. Men jeg er sikker på at mange forskere innen incentivteori eller noe sånt vil kunne hjelpe til der. Men jeg synes nå vel strengt tatt ikke journalister og piloter hører hjemme i grupper som ikke kan benytte de vanlige markedsmekaniskmene for å forhandle arbeidsvilkår.

Jeg er for øvrig enig i at streik basert på sikkerhetskrav stiller i særklasse. Jeg har stor forståelse for at mennesker som frykter for helsen nekter å stille på jobb.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:50   #45
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

....også var det det med å se litt forbi sin egen nesetipp da, rine. Du synes f.eks. at oljearbeiderne ikke hadde grunn til å streike, mens UNIO har det, hvorfor det? Det virker på meg som om du bare ser på streikeretten som en rett man skal bruke til å få mer lønn. Oljearbeidere tjener godt ja, men de kan da vel ha andre grunner i avtaleverket sitt som gir grunnlag for konflikt/streik?

Jeg streiker ikke fordi jeg vil ha mer lønn, jeg har nok i forhold til mange andre typiske kvinneyrker. Jeg streiker fordi jeg er med i Unio som representerer alle disse yrkene. OK? Og så var det oljearbeiderne: De jeg snakket om, var ikke ingeniørene og geologene med forholdsvis lang utdanning, jeg snakket om platformarbeidere som streiket fordi de mente de hadde hatt for dårlig lønnsutvikling de siste årene. (Altså ikke pga sikkerhet, som dere sier.) Vi snakker om folk med to års vg. utdannelse, et borekurs og et sikkerhetskurs og vips så tjener man 600-700.000 i året. Man kan ikke snakke om "dårlig lønnsutvikling" når man går direkte til toppen. Du har ikke lest hva jeg har skrevet her og i andre tråden hvis du tror at jeg ser på streikeretten bare som et lønnsmiddel.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Etter det jeg husker, så streiket ikke oljearbeiderne for penger, men for sikkerheten.

De gjorde ikke det.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nettopp! og er det en ting som bør være i førsteprioritet for oljearbeidere i Nordsjøen, så er det vel nettopp sikkerheten....Derfor ler jeg av folk som makter å irritere seg over velbetalte oljearbeidere. De fortjener verdt et øre, spør du meg.

Ja, de fortjener selvfølgelig å ha fri halve året og samtidig tjene rundt en million. Hva med helsearbeidere? Hva synes du de fortjener? Politiet, da, hvordan tror du det står til med sikkerheten i det yrket så dårlig bemannet som de konstant er?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:54   #46
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

. Betale lobbyister eller kjempe på annet vis.

F.eks ved å gi store bidrag til enkelte partier i valgår (og andre år)?
De gjør jo det, alle sammen. (Nei, det er ikke bare LO og Ap. )


En av årsakene til kommunestreiken i år er f.eks. hvem som skal betale for at turnus og skift blir likestilt. Skal det taes av lønnspotten? Skal staten betale (de har tross alt vært med på å få til dette ...)?
I tillegg er det jo den evinnelige krangelen om sentrale og lokale lønnspotter, men det pleier de å bli enige om.
Jeg tror aldri, sånn bortsett fra Unio for 2 år siden, har streiket _utelukkende_ for lønnsøkning. Det er vel stort sett alltid et eller annet annet som får dem på krigsstiene, er det ikke?
Det er vel sånn ca. 16 år siden forrige gang det var storstreik i kommunen også, så man kan jo ikke akkurat hyle for at det skjer hele tiden heller.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:55   #47
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.239448

Leder i Oljearbeiderenes Fellessammenslutning Terje Nustad, sier årsaken til bruddet var at Norsk Rederiforbund ikke ville godta kravene om trygging av arbeidsavtaler og arbeidsforhold.

Er ikke dette pga sikkerhet da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:58   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Er ikke dette pga sikkerhet da?

Er det i år? (Jeg uttalte meg om den for to år siden.) Og så må man jo vite hva sikkerheten går ut på. Jeg tipper at det er kortere arbeidsperioder (og tilsvarende forlengede friperioder) og da koke alt ned til lønn. Å streike for mer fri og bedre lønn når man tjener en mill, virker jo grådig. Da kaller man det noe annet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:59   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Rine argumenterer jo godt MOT streik som virkemiddel her, syns jeg. Det slår utrolig urimelig ut når yrkesgrupper med stor pengemakt (som oljearbeidere som slår av pengestrømmen) fort kan få effekt av en streik, men andre yrkesgrupper ikke får det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:00   #50
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?


Jeg må si meg enig med Polyanna, til tross for at dette er en streiketråd.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:01   #51
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det i år? (Jeg uttalte meg om den for to år siden.) Og så må man jo vite hva sikkerheten går ut på. Jeg tipper at det er kortere arbeidsperioder (og tilsvarende forlengede friperioder) og da koke alt ned til lønn. Å streike for mer fri og bedre lønn når man tjener en mill, virker jo grådig. Da kaller man det noe annet.

De har vel enda ikke forhandlet i år eller?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:03   #52
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De har vel enda ikke forhandlet i år eller?

Nei, de går til forhandlingsbordet om 14 dager.
En uke etter private barnehager.
Jeg tror ikke det blir streik i noen av de.

:har en skikkelig god krystallkule i år:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:07   #53
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Rine argumenterer jo godt MOT streik som virkemiddel her, syns jeg. Det slår utrolig urimelig ut når yrkesgrupper med stor pengemakt (som oljearbeidere som slår av pengestrømmen) fort kan få effekt av en streik, men andre yrkesgrupper ikke får det.

Streikeretten har utspilt sin rolle når folk som tjener en millon kan streike for mer lønn. Og KS ber UNIO vise moderasjon.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De har vel enda ikke forhandlet i år eller?

Tror ikke det, men jeg er ganske sikker på at det for to år siden gikk på penger. Bottom line, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:15   #54
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er for øvrig enig i at streik basert på sikkerhetskrav stiller i særklasse. Jeg har stor forståelse for at mennesker som frykter for helsen nekter å stille på jobb.

Hvis det er umiddelbar fare for liv og helse på en arbeidsplass kan den stenges av verneombudet. Da er det jo ikke streik. En del ting som angår arbeidsmiljøet blir jo også regulert av lover, og kan påvirkes politisk. Men lønnsvilkår, og andre ting som angår arbeidsforhold er viktig å kunne påvirke v.hj.a. streikemuligheten. Du snakker om incentiver: Hvem skulle kommet med insentivene? Staten, da? Skulle staten belønnet bedrifter for å lønne sine ansatte i takt med lønningsnivået i samfunnet? Mer fantasi har jeg ikke, og jeg tror Staten har nok med å prøve å unngå å betale sine egne ansatte mer enn de .

(Jeg fniste av "Kan de ikke bare spise kake"/kumbayah-argumentasjonen din, som jeg mener "kan de ikke finne andre virkemidler" er. )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:27   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Jeg syns at hvis kompetente folk med høy utdanning ikke syns jobben gir den nok i forhold til hva den tar, så kan de finne seg noe annet å gjøre. Vi har nesten ingen arbeidsledighet i Norge. Blir det for få kompetente lærere, så går lønna opp for å gjøre yrket attraktivt igjen.

Ok, den er å trekke det litt langt, men det under står jeg for:

Sånt bør være politiske beslutninger som kommer frem gjennom valg og politikk, ikke gjennom hvem som setter tydeligst makt bak krava sine. For det er urettferdig og slett ikke alltid samfunnstjenlig.


De gruppene som ikke har den muligheten (som renholdere, og andre lavstatus og -utdanningsgrupper) bør beskyttes av lovverk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:37   #56
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns at hvis kompetente folk med høy utdanning ikke syns jobben gir den nok i forhold til hva den tar, så kan de finne seg noe annet å gjøre. Vi har nesten ingen arbeidsledighet i Norge. Blir det for få kompetente lærere, så går lønna opp for å gjøre yrket attraktivt igjen.

Ok, den er å trekke det litt langt, men det under står jeg for:

.

Så du står ikke for det der, altså? Jeg tror jeg svarer med en sånn likevel, jeg. Så sykepleiere og lærere bør rett og slett finne seg en annen jobb, de som er kompetente til det, that is? Hvem tror du blir igjen i de yrkene da, og hvilke jobber tenker du at de andre skal ut og søke på? Det stemmer for øvrig ikke at lærerlønna går opp hvis det blir mangel på kompetente lærere. Der er vi allerede, og det skjer fint lite. Jeg merker at jeg fascineres over at det finnes folk som er så korttenkte som det du framstår som her over. Det du egentlig sier, er vel at at vi ikke trenger noen offentlige tjenester, da hadde vi vel løst hele problematikken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:42   #57
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Jeg kjenner at jeg er litt der jeg også, er du nok misfornøyd med lønna, hvorfor ikke finne seg en ny jobb? Hvorfor tror du at man tjener så mye mer i Stavanger enn for eksempel i Bergen? Oljeutbyggingen, kunne du trille en trillebår tjente du penger, det var for få som kunne trille trillebårene, så arbeidsgivere bøy over hverandre for å få arbeidskraften de ville ha. Det samme ville nok ha skjedd i offentlig sektor også, men mange er for redde for å skifte jobb.,

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:43   #58
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Så du står ikke for det der, altså? Jeg tror jeg svarer med en sånn likevel, jeg. Så sykepleiere og lærere bør rett og slett finne seg en annen jobb, de som er kompetente til det, that is? Hvem tror du blir igjen i de yrkene da, og hvilke jobber tenker du at de andre skal ut og søke på? Det stemmer for øvrig ikke at lærerlønna går opp hvis det blir mangel på kompetente lærere. Der er vi allerede, og det skjer fint lite. Jeg merker at jeg fascineres over at det finnes folk som er så korttenkte som det du framstår som her over. Det du egentlig sier, er vel at at vi ikke trenger noen offentlige tjenester, da hadde vi vel løst hele problematikken.

Alle kan jobbe i privat sektor og forhandle lønna si selv.
Da kommer det til å gå helt suverent!


__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:46   #59
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Jeg tror vi kan være glad for at helse- og skolearbeidere ikke drar det stuntet der. Man har nemlig med en arbeidsgiver å gjøre som gjerne bytter ut erfaren arbeiskraft med uerfaren fordi det koster mindre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:49   #60
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg kjenner at jeg er litt der jeg også, er du nok misfornøyd med lønna, hvorfor ikke finne seg en ny jobb? Hvorfor tror du at man tjener så mye mer i Stavanger enn for eksempel i Bergen? Oljeutbyggingen, kunne du trille en trillebår tjente du penger, det var for få som kunne trille trillebårene, så arbeidsgivere bøy over hverandre for å få arbeidskraften de ville ha. Det samme ville nok ha skjedd i offentlig sektor også, men mange er for redde for å skifte jobb.,

Det du sier, er jo at man ikke bør utdanne seg til lavtlønnede kvinneyrker. At man kan takke seg selv, med andre ord. Hvilke jobber synes du alle vi sykepleiere, hjelpepleiere og lærere bør finne oss, da? Og hvem skal undervise barna dine mens alle lærerne er på arbeidsformidlingen. Hvem skal snu bestemor i senga mens hjelpepleieren fyller ut CVen sin? Du skjønner heller ikke forskjellen på offentlig og privat sektor, ser jeg. Fascinerende.

Hvorfor ikke bare finne seg en ny jobb!

Åh- at ingen har tenkt på det før...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no