Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 12:09   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Streikerett?

Om lærerstreik: Dersom lærernes arbeidsgiver ble holdt ansvarlige for barnas manglende undervisning - slik de faktisk er - så ville det ikke lenger lønne seg for dem at lærerne streiker.

  Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 12:15   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om lærerstreik: Dersom lærernes arbeidsgiver ble holdt ansvarlige for barnas manglende undervisning - slik de faktisk er - så ville det ikke lenger lønne seg for dem at lærerne streiker.

Godt poeng.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 13:46   #23
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Forhandle med KS utan å ha trugsmål som verkemiddel?

Jeg ser den, og høyner med to:

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Streik er ikke trussel. Streik er maktutjevning.
Det er det virkemidlet arbeidstakerne har å bruke som svar på om arbeidsgiverne misbruker den makten de har.

Vi hadde neppe hatt arbeidsmiljølov, tariffavtaler eller andre ordnede forhold i arbeidslivet om det ikke var for streikeretten.

I en del yrker trengs ikke streikerett fordi arbeidstakeren er så attraktiv at han kan bytte jobb om han ikke liker seg - og bedriften vil da ønske å please ham sånn at han blir fordi sjappa trenger ham. Dette gir jo et mye bedre klima og er mer ønskelig. Men alle yrker har det ikke sånn - og da er det ok å ha andre virkemidler.

Jeg syns dog ikke man skal streike for alt mellom himmel og jord.

Signerer helhjertet.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Elevar som har arbeida knallhardt den siste tida skal få utteljing for det på standpunkt, då standpunktkarakteren skal spegle eleven sitt kompetansenivå på det tidspunktet karakteren vert sett. Det er ikkje lenger lov å bruke "snittkarakter" frå skuleåret som standpunktkarakter.

Og så signerer jeg dette.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns streik er et aldeles håpløst virkemiddel og det skaper en helt corny dynamikk i forhandlinger. Man KAN jo ikke komme tilbake til medlemmene med en løsning før man har gått til konflikt, omtrent, for da har man ikke "gitt alt".

.

Og dette stemmer jo ikke i det hele tatt. De fleste forhandlinger ender ikke i streik.


Og så synes jeg det er greit om noen av dere prøver å se litt forbi nesetippen også. Det er en utrolig viktig ting UNIO streiker for i år. Hvis dere skal være negative til streiken, bør dere i det minste komme opp med andre måter å få til likelønn på. Eller er det ikke så viktig å få det til, fordi det ikke angår dere personlig?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 13:50   #24
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.


Og så synes jeg det er greit om noen av dere prøver å se litt forbi nesetippen også. Det er en utrolig viktig ting UNIO streiker for i år. Hvis dere skal være negative til streiken, bør dere i det minste komme opp med andre måter å få til likelønn på. Eller er det ikke så viktig å få det til, fordi det ikke angår dere personlig?


Nå vet ikke jeg hverken hva UNIO er eller hva de streiker for?
Så det kan jeg ikke svare på.

Men jeg synes det de siste åra har blitt en trend at man streiker for "småting"?
Å streike fro rett til å være fagorganisert er KJEMPE BRA! Å streike for 1 kr mer i timen når man har 560 kr allerede er ikke en så bra ting..

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:04   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå vet ikke jeg hverken hva UNIO er eller hva de streiker for?
Så det kan jeg ikke svare på.

Men jeg synes det de siste åra har blitt en trend at man streiker for "småting"?
Å streike fro rett til å være fagorganisert er KJEMPE BRA! Å streike for 1 kr mer i timen når man har 560 kr allerede er ikke en så bra ting..

Det spørs hva du legger i det å "streike for småting?" Jeg har ikke fått med meg så mange bagatellmessige streiker de siste årene. Jo, kanskje da de overbetalte oljearbeiderene med to års yrkesfagutdanning og en mill i årslønn streiket for et par år siden. Den så jeg ikke helt poenget med. :innrømmer:

Ellers kan du lese litt om UNIO her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:09   #26
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Tja. Man kan jo se hvor langt folk i helsesektoren har kommet uten reell streikerett. Da kan det jo virke som om streik nesten er en nødvendighet for å få bedre lønnsvilkår.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:30   #27
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

AT streik rammer veldig urettferdig kan du vel neppe være uenige i...

Det har jeg ikke sagt noe som helst om. Jeg siterte og refererte til noe annet i ditt innlegg.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå vet ikke jeg hverken hva UNIO er eller hva de streiker for? Så det kan jeg ikke svare på....

Hvordan kan du klage på streik over småting, når du ikke har satt deg inn i hva streiken gjelder? Transportstreiken som rammer deg handler om like arbeidsforhold og like lønnsvilkår for faste og innleide arbeidstakere. Men det er altså bare småting for deg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:36   #28
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hvordan kan du klage på streik over småting, når du ikke har satt deg inn i hva streiken gjelder?

Streik som fenomen er liksom det jeg prøvde å få til en debatt om.
Ikke de pågående streikende...

Men jeg er ikke så flink til det, ser jeg

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:48   #29
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streikerett?

Samme søren for meg bare de blir ferdige med transportstreiken snart. Har sure kunder som forventer at jeg skal kunne plukke varene ut i fra terminalen de ligger på.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:52   #30
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det jeg spør om er om den har utspilt sin rolle?

Jeg synes det er veldig vanskelig å svare på. Jeg er ikke i tvil om at streik har vært et veldig viktig verktøy for arbeidstakere. Om det er det i dag er jeg mer i tvil om. Det er veldig stor forskjell på yrkesgruppene om streik er et effektivt virkemiddel. Sånn, passe kategorisk vil jeg si at streik er mest effektivt i rene produksjonslinjer (industribedrifter) eller hvor streik vil stoppe økonomisk inntekt (hva skjer hvis ingen får fly i Norge? Hvem er det som vil tape penger, da?). Jeg tror ikke vi har et arbeidsliv hvor streik er det beste virkemiddlet for de fleste. (Men for noen er det det.)

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Tja. Man kan jo se hvor langt folk i helsesektoren har kommet uten reell streikerett. Da kan det jo virke som om streik nesten er en nødvendighet for å få bedre lønnsvilkår.

Er det? Jeg har fulgt veldig dårlig med i de senere årene, men mitt generelle inntrykk er at for helsesektoren har streik vært et veldig dårlig virkemiddel fordi de rammes av "liv og helse" paragrafen og derfor har fått noen seige, langvarige streiker med lite utbytte. Men jeg er veldig åpen for at jeg husker feil, altså.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 15:05   #31
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er det? Jeg har fulgt veldig dårlig med i de senere årene, men mitt generelle inntrykk er at for helsesektoren har streik vært et veldig dårlig virkemiddel fordi de rammes av "liv og helse" paragrafen og derfor har fått noen seige, langvarige streiker med lite utbytte. Men jeg er veldig åpen for at jeg husker feil, altså.

Jeg var nok for utydelig. Jeg mente å være litt ironisk. Konsekvensene av streik i helsesektoren kan fort bli såpass dramatiske at streiken sjelden rekker å ha noen særlig effekt. Dvs. at effekten handler om liv og helse, dermed blir det jo aldri særlig mer enn "streik light".

Altså: Streik er et nødvendig virkemiddel, og det kan man jo se på hvor dårlig grupper uten reell streikerett (helsearbeidere) kommer ut av det hvert år. Man trenger makt bak kravene.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 15:37   #32
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

kie: Aha! Nå skjønte jeg hva du mente, jeg misforsto i sted.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 15:37   #33
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hvordan kan du klage på streik over småting, når du ikke har satt deg inn i hva streiken gjelder? Transportstreiken som rammer deg handler om like arbeidsforhold og like lønnsvilkår for faste og innleide arbeidstakere. Men det er altså bare småting for deg.

Det er faktisk litt vanskelig å finne ut hva streiken handler om. På UNIO sine sider står det lite fakta, på nrk og db står det bare om alle pengee kommunene sparer. På aftenposten fant jeg til slutt en liten oversikt:

"De streikende krever større likelønnstillegg, mer sentral fordeling og at finansieringen av arbeidstidsreformen, som sidestiller skift- og turnusarbeid, tas utenfor rammen. "

Jeg syns det høres ut som småting, i den betydning at det virker som om det er enighet om arbeidstidsreformen, men at staten mener at pengene til den vil gå ut over lønnsøkninga til andre. For min del har jeg ikke prekært behov for noen ekstra kronestykker i lønn, og syns det er utmerket hvis pengene går til å jevne ut en av de største urettferdighetene i dagens samfunn.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 17:44   #34
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Trenger vi det i Norge i 2010?

Burde vi ikke ha de komunikasjonsverktøyene vi trenger for å komme til en avtale?
Rammer ikke streik alltid en uskyldig tredjepart?
Er det virkelig noen som har SÅ dårlige vilkår i Norge at streik er et nødvendig virkemiddel?
Er det greit at streik rammer tredjepart?
Bør det ikke holde med aksjonsmuligheter?

HIlsen med med FP`s dårligste timelønn og ingen streikerett

Er det et land man ikke "trenger" det så er det vel Norge sånn egentlig, ettersom alt er velordnet her, og vi har nok tross alt verdens høyeste levestandard. Streik må være ytterste konsekvens av en arbeidskonflikt i et demokrati, men ja, jeg er glad for at vi har retten...
Det er selvsagt ikke "greit" at streiken rammer, men det er vel nettopp det som er hensikten - at streiken skal få konsekvenser.

Hilsen ei som aldri har streiket.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:00   #35
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så synes jeg det er greit om noen av dere prøver å se litt forbi nesetippen også. Det er en utrolig viktig ting UNIO streiker for i år. Hvis dere skal være negative til streiken, bør dere i det minste komme opp med andre måter å få til likelønn på. Eller er det ikke så viktig å få det til, fordi det ikke angår dere personlig?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det spørs hva du legger i det å "streike for småting?" Jeg har ikke fått med meg så mange bagatellmessige streiker de siste årene. Jo, kanskje da de overbetalte oljearbeiderene med to års yrkesfagutdanning og en mill i årslønn streiket for et par år siden. Den så jeg ikke helt poenget med. :innrømmer:

Ellers kan du lese litt om UNIO her.

....også var det det med å se litt forbi sin egen nesetipp da, rine. Du synes f.eks. at oljearbeiderne ikke hadde grunn til å streike, mens UNIO har det, hvorfor det? Det virker på meg som om du bare ser på streikeretten som en rett man skal bruke til å få mer lønn. Oljearbeidere tjener godt ja, men de kan da vel ha andre grunner i avtaleverket sitt som gir grunnlag for konflikt/streik?

Jeg er ingen tilhenger av streik, og jeg synes jeg tjener ok, selv om jeg gjerne vil ha mer... Egentlig burde jeg vel ha både skifttillegg, helligdagstillegg, ubekvemstillegg m.m. men sånn er det ikke. Jeg burde ideellt sett ikke jobbet mer enn 8-9 timer pr.dag heller, sånn som de fleste andre, men jobber allikevel oppimot 16 timer pr.dag innimellom.Sånn er det bare...

Man kan alltid lete etter grunner til å streike - det er det jeg mener....men ingen skal komme å si at den ene grunnen er viktigere enn den andre, for man står seg selv nærmest... som sagt, det var det med den nesetippen.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:34   #36
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Elevar som har arbeida knallhardt den siste tida skal få utteljing for det på standpunkt, då standpunktkarakteren skal spegle eleven sitt kompetansenivå på det tidspunktet karakteren vert sett. Det er ikkje lenger lov å bruke "snittkarakter" frå skuleåret som standpunktkarakter.

Men om standpunkt karateren ikke er satt, og streiken blir langvarig, da blir det vel julekarakterene som blir stående?
(husker tilbake til nærvepirrende dager på ungdomskolen..)

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:41   #37
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

... "De streikende krever større likelønnstillegg, mer sentral fordeling og at finansieringen av arbeidstidsreformen, som sidestiller skift- og turnusarbeid, tas utenfor rammen. "...

Jeg snakket om transportarbeiderstreiken, den som Floksa rammes av. Du viser til streiken i kommunal sektor. Det er to forskjellige streiker.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:46   #38
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns streik er et aldeles håpløst virkemiddel og det skaper en helt corny dynamikk i forhandlinger. Man KAN jo ikke komme tilbake til medlemmene med en løsning før man har gått til konflikt, omtrent, for da har man ikke "gitt alt".

Og så er det jo ingen sammenheng mellom hvem som har størst mulighet til å påvirke gjennom streik (stort sett de som har direkte, stor økonomisk innflytelse på sine arbeidsgivere, men som ikke påvirker liv og helse. Type: oljearbeidere), og hvem som faktisk kan "fortjene" et lønnspålegg (for eksempel renholdere, som lett som plett kan erstattes av andre vaskebyråer, uten at engang LO kaller det streikebryteri).

Og så liker jeg ikke trusler, sånn på generelt grunnlag. Streik er trussel satt ut i livet.

Enig i hvert et ord. Jeg mener streik er en svært ødeleggende aksjonsform. Det må da finnes bedre måter å bruke streikekassen på. Betale lobbyister eller kjempe på annet vis.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 19:55   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg snakket om transportarbeiderstreiken, den som Floksa rammes av. Du viser til streiken i kommunal sektor. Det er to forskjellige streiker.


Men jeg har da ikke sakt at transportarbeider streiken er streik for småtterier? Jeg aner ikke hva de streiker for..

Poenget mitt er at tredjeperson rammes, og at det er blodig urettferdig!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 19:59   #40
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Etter det jeg husker, så streiket ikke oljearbeiderne for penger, men for sikkerheten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no