Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-11, 19:29   #21
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Definitivt.
Noe av problemet er vel også at evt oppfølging kanskje er frivillig?
Jeg tror iallefall en del som burde vært på etterkontrollene på Aleris ikke var der.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 19:49   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Det er derfor den delen av behandlingen burde være en forutsetning før man ble operert. Skammen over å ikke greie kostholdet blir jo ikke mindre om man tross alle håp, ønsker og forsetter ikke greier det likevel. Jeg vil tro terskelen for da å dra dit man har stått og sagt at nordpå halsen, dette skal jeg fikse, blir umulig å gå over.

  Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 20:59   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Definitivt.
Noe av problemet er vel også at evt oppfølging kanskje er frivillig?
Jeg tror iallefall en del som burde vært på etterkontrollene på Aleris ikke var der.

Det har du nok helt rett i. Ei av venninnene mine som tok denne privat på aleris tok seg ikke råd til å reise helt til Oslo for denne kontrollen, og det er jo også noe å tenke på. Man tar gjerne opp lån for å få utført operasjonen, mens det som kommer etterpå er ikke så nøye liksom.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 21:05   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg var jo en av de som ikke reiste på etterkontroller pga. dårlig råd, men tok det over telefonen. Jeg var på Evjeklinikken da, 3 mndr etter operasjonen (ukesopphold inkludert i prisen). Og så var jeg faktisk på 1-årskontroll, men det var bare blodprøver, noe jeg like godt kunne gjort hos legen min. Men med meg gikk det jo strålende da, helt til smellen for noen måneder siden, altså nesten 4 år etter operasjonen. Hadde det blitt et problem hadde jeg nok reist, men så hadde jeg jo en fastlege som tok oppfølging da, han var svært interessert i operasjonen, men alt var jo egentlig opp til meg selv da, selvsagt (bestilling av timer osv).
Jeg skjønner godt at penger er et problem for mange. Men det skal altså være mulig å få fastlegen til å ha et godt samarbeid med Aleris.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 22:24   #25
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Eg kopierer innlegg frå ein annan tråd her inne ( http://www.foreldreportalen.no/forum...hlight=f%F8rde )

Eg er ikkje negativ til vektoperasjon, berre så det er sagt, men denne saka har det vore litt om på lokalradioen her i fylket. Overskrifta er "Fedme-opererte får det ikkje betre". Mulig overskrifta er så tabloid som det er mogleg å få den. Teksten seier ikkje stort om saka, men sidan denne fysioterapeuten skal ferdigstille masteroppgåva si i november reknar eg med at me får høyre meir frå den kanten.

Sølv om pasientane er begeistra, byr tida etter operasjonen på store utfordrinar, ifølge fysioterapeut Eli Natvik. I november er mastergradsoppgåva til Natvik om pasientane sine opplevingar vel fem år etter operasjonen- ferdig.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.7243808


Denne oppgåva skulle visst nok vere ferdig i november 2010, men eg kan ikkje finne noko vidare om den.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:09   #26
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Første bud er å slutte å se på vektopererte som et mangehodet troll. Vektopererte er en like sammensatt gruppe som resten av samfunnet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:15   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Første bud er å slutte å se på vektopererte som et mangehodet troll. Vektopererte er en like sammensatt gruppe som resten av samfunnet.

Nei, det stemmer ikke. Vektpererte har faktisk noen sentrale fellesfaktorer som resten av samfunnet stort sett ikke deler. De er forskjellige seg imellom på mange måter, men alle har jo til felles at de har et så alvorlig problem med mat at de ender i en omfattende operasjon. Den problemstillingen sitter jo i hodet, og det er dermed relevant å vurdere den psykiske siden inn etter min mening.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:20   #28
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Men ville du si det samme om mennesker på maxikurset hos Grete Roede?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:43   #29
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

På programmet var det også en som måtte gjøre operasjonen på nytt, da hun etter en ti års tid gikk opp veldig mange kilo igjen, er dette noe som har skjedd i Norge? At pasienter har gjort flere operasjoner?

Jeg vet at pasienter som har blitt "slankeoperert" har lagt på seg igjen etterpå, men er usikker på om de har blitt operert på nytt, eller om de bare blir overlatt til seg selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 02:41   #30
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det går jo bra med mange, og det er jo fint. Men jeg skulle ønske oppfølgingen var myye bedre, også i forkant av operasjonen. Det er faktisk folk som blir operert som tror at en operasjon er løsningen på alt, og at de bare kan spise hva de vil etterpå. Sikkert ikke så mange, men jeg er rimelig sikker på at det gjelder flere enn de jeg kjenner. Som faktisk er operert, men fortsatt er overvektig, og som ikke klarer å gå ned i vekt. Jeg skjønner godt at man må gjøre en innsats selv, men jeg tenker at når man har tatt det skrittet at man ønsker en operasjon, så bør oppfølgingen i forkant og etterkant være god!

Ja, men det er jo ikke bare blant folk flest operasjon ses på som "veien, sannheten og livet". Det hender også at man kan oppleve litt press i forhold til operasjon og ikke oppleve å bli hørt ang. en reell bekymring for at matmisbruksproblematikken skal flytte seg fra mat til andre områder. Det er ikke bare bare å si ifra om at man ikke føler at hodet er helt på plass ennå i møte med frelste fagfolk som "har en annen pasient som ble operert og det var bare helt fantastisk og hun har fått et helt nytt liv nå og... "

For de finnes også. Selv om det sikkert er mest urealisme i gruppen av potensielle kandidater for en vektoperasjon, finnes det også blant helsefolk. Enten det er psykologer eller fastleger. Akkurat som det jo også finnes folk i faggruppene som ikke anerkjenner operasjon som den riktige løsningen i andre tilfeller.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:41   #31
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det er litt skremmende da å møte på helsefolk som har det så innmari travelt med å få deg tynn når det bortsett fra tallene på vekten ikke er noe som tyder på at jeg er i ferd med å falle død om hvert øyeblikk.

Jeg fulgte nylig en Aleris-link på en nettavis av nysgjerrighet - og havnet i en artikkel som hovedsakelig sa at "ikke innbill deg at du er sunn og frisk selv om du er overvektig - ingen overvektige er sunne og friske." Det synes jeg var langt over grensen for hva som er ok reklame for egen virksomhet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:46   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men ville du si det samme om mennesker på maxikurset hos Grete Roede?

At de har noe felles som de ikke deler med mesteparten av befolkningen? Jeg vet ikke hva som gjelder for de som går disse kursene, men antar at det er de som er i samme vektproblem som de som velger gbp - og ja, da har også disse til felles at de har et alvorlig problem med mat som hovedsaklig sitter i hodet - som mesteparten av resten av befolkningen ikke har.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jepp. Slik jeg har tenkt, har det vært slik:
Jeg selvsaboterer hele tiden (Merk: Ikke så mye nå lenger). Jeg dropper ut av trening, spiser meg opp i vekt og gremmes på kurskveld osv. Hvordan kan jeg da med hånden på hjertet love meg selv å ikke sabotere i dagene etter operasjonen, i å ta kosttilskuddene, i å la den fysiske metthetsfølelsen styre, i å begynne å trene, i å gå til kontroller og følge opp med livsstilsendringen på lang sikt? Hva vil være annerledes med akkurat denne løsningen? Hva får meg til å tro at jeg som ikke en gang passer på å få i meg D-vitamintilskudd (veldig lave verdier) i dag skal klare å ta bedre vare på meg selv etter en operasjon? Evt. hvilke andre måter er det en fare for at jeg begynner å selvsabotere på dersom jeg ikke bruker mat lenger og heller ikke fikser årsaken til selvsaboteringen?

Kanskje jeg en dag vil opereres. Kanskje vil det bli det beste verktøyet. Men da skylder jeg meg selv å ha jobbet såpass med meg selv at jeg har en sjans. Jeg er på god vei til å få det til og håper jo i grunnen at det i seg selv skal være nok. Men om det ikke er det vil jeg i alle fall ha utviklet egenskaper som gjør at jeg har en mye høyere sjanse til å lykkes, følge opp slik man må etter operasjonen osv. enn om jeg bare lot meg presse av "jeg har en annen pasient som er operert og det er helt fantastisk"-hallelujastemningen.

Det er litt skremmende da å møte på helsefolk som har det så innmari travelt med å få deg tynn når det bortsett fra tallene på vekten ikke er noe som tyder på at jeg er i ferd med å falle død om hvert øyeblikk.

Veldig, veldig bra skrevet, kie.

Det skumleste med de private aktørene på vektoperasjoner er etter min mening at det går så himla fort. De annonserer superaggresivt og tar man da kontakt så er man operert før man rekker å snu seg. Så og si alle overvektige greier et opplegg i noen uker. Det er nettopp det å finne ut av ting så man vet at man greier det resten av livet som er saken. Jeg har igrunnen aldri fått noe tilfredsstillende svar på hva ved å operere magen forårsaker at hodet endres radikalt og over tid. Om det bare var at vekten forsvinner og da går det fint, så burde jo de som greier å gå ned i vekt ikke ende med å legge på seg igjen etter en stund. Jeg ser bare ikke hva denne operasjonen gjør som gjør det mer sannsynlig å ikke selvsabotere etter å ha tatt den.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:47   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg fulgte nylig en Aleris-link på en nettavis av nysgjerrighet - og havnet i en artikkel som hovedsakelig sa at "ikke innbill deg at du er sunn og frisk selv om du er overvektig - ingen overvektige er sunne og friske." Det synes jeg var langt over grensen for hva som er ok reklame for egen virksomhet.

Prøv å legge inn vekt du... Du kan legge inn vekt på at du er fire kilo overvektig og få til svar at du bør kontakte aleris fort som fy for å få hjelp.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:51   #34
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg fulgte nylig en Aleris-link på en nettavis av nysgjerrighet - og havnet i en artikkel som hovedsakelig sa at "ikke innbill deg at du er sunn og frisk selv om du er overvektig - ingen overvektige er sunne og friske." Det synes jeg var langt over grensen for hva som er ok reklame for egen virksomhet.

Og det er jo faktisk bare tull. Jeg går jo på et kostomleggingskurs for tiden, og der var vi på et foredrag med en veldig dyktig fysioterapeut som var ganske klar på at en som var overvektig men i god form hadde mye bedre forutsetninger i forhold til en som var normalvektig men som spiste usunt og var i dårlig form, sånn sett i forhold til å bli syk.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:22   #35
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg fulgte nylig en Aleris-link på en nettavis av nysgjerrighet - og havnet i en artikkel som hovedsakelig sa at "ikke innbill deg at du er sunn og frisk selv om du er overvektig - ingen overvektige er sunne og friske." Det synes jeg var langt over grensen for hva som er ok reklame for egen virksomhet.

Virkelig? Den har ikke jeg sett. Jeg er enig i at det ikke er bra reklame. Virkelig ikke bra reklame. Men det er ikke den holdningen jeg møtte på Aleris. Jeg ble hele tiden fortalt at jeg var sunn og frisk, og at det var positivt mht. operasjonen. Jeg sier ikke det for å forsvare Aleris. Jeg er skeptisk til mye at det Aleris gjør, men akkurat dette følte jeg var et ikke-tema da jeg var der.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:25   #36
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Men altså. Hva ønsker skeptikerne at man skal gjøre? Forby vektoperasjoner fordi Aleris lirer av seg mye dumt? Nekte folk operasjon bare fordi det finnes opererte der ute som ikke burde vært operert?

Jeg er enig i at oppfølgingen til Aleris ikke er all verden (jeg synes faktisk den er rimelig overfladisk), men jeg tenker litt at det er MITT liv og at jeg selv har litt ansvar også. Jeg inngikk derfor en avtale med fastlegen min allerede før operasjonen om at hun skulle følge meg tett opp etter operasjonen, nettopp fordi jeg var utrolig redd for en psykisk knekk, og hun skulle ha psykolog nærmest på stand by. Nå har dette heldigvis ikke vært aktuelt foreløpig, men jeg vurderer f.eks. å kontakte ernæringsfysiolog fordi jeg sliter litt med å velge riktig mat. Jeg kan ikke bare sitte på rumpa, det er mitt ansvar å ta tak i ting som er problematiske. Aleris har både psykologer og ernæringsfysiloger, så hadde jeg kontaktet dem, er jeg sikker på at de hadde tatt det på alvor. Men de kan ikke henge over folk og passe på dem. Voksne mennesker må ta ansvar selv. Hadde Aleris operert, og så nektet å ha noe med pasientene å gjøre etterpå, hadde det selvsagt vært håpløst, men det er altså ikke slik det fungerer. Det Aleris burde bli flinkere til, dog, er å luke ut de som IKKE vil være i stand til å ta ansvar etterpå. Nå vet ikke jeg hvor mye Aleris siler, men det er jo klart at det opereres mennesker som ikke burde vært operert. Nå tror jeg for øvrig ikke at det er et Aleris-problem, jeg tror det samme gjelder for de som opereres på offentlige sykehus.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 13-03-11 kl 10:34.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:29   #37
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men altså. Hva ønsker skeptikerne at man skal gjøre? Forby vektoperasjoner fordi Aleris lirer av seg mye dumt? Nekte folk operasjon bare fordi det finnes opererte der ute som ikke burde vært operert?

Jeg er vel kanskje en skeptiker, men ikke i forhold til selve operasjonen. Jeg skulle ønske det var det offentlige som tok seg av disse operasjonene i størst mulig grad slik at det ikke var så lang ventetid som det tydeligvis er. Jeg skulle ønske at oppfølgingen var bedre enn det den faktisk er. Det betyr også at jeg mener at en evt oppfølging ikke skal være frivillig, men noe man MÅ igjennom.
Jeg er heller ikke i mot at man MÅ ha løst alle matproblemer man evt har i forkant av en evt operasjon, men jeg syns at dersom man ikke har fått det gjort, så må det være en oppfølgingsplan klar i etterkant.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:55   #38
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

. Aleris er ikke himmel eller helvete.

Så enkelt kan det sies.

Sitat:

Jeg synes det burde finnes retningslinjer for hva enkelte "operasjonspakker" skal inneholde og at det bør være strengere kontroll av markedsføring. Siden det er det offentlige helsevesenet som må ta kostnadene når ting går galt så bør det også være mulig å regulere hva de private aktørene skal gjøre.

Jeg er enig. Men operasjonspakken til Aleris er i teorien ikke dårlig, altså, Men jeg er litt skeptisk til hvordan det fungerer i praksis. Jeg er forresten litt usikker på hva du mener med at det offentlige helsevesenet må ta støyten? Aleris tar i alle fall på seg alt ansvaret for oppfølging dersom det oppstår komplikasjoner etter operasjonen. Men det var kanskje ikke det du mente?

Sitat:

Nå finnes det egne reiseselskaper som tilbyr operasjonsreiser. Aleris er dyrt, det offentlige helsevesenet er tregt. Hvorfor ikke dra til Russland for å bli operert?

Jeg vet at Russland og Latvia er mye billigere, men jeg hadde aldri valgt en slik løsning. Nærhet til operasjonsstedet, slik at man kan kontakte dem i ettertid er alfa og omega for meg, i alle fall.

Sitat:

Jeg tenker at det at Aleris og slike reiseselskaper "tar unna" slike operasjoner i stor grad gir helsevesenet en sovepute i forhold til å lage skikkelige tilbud.

Mener du skikkelige tilbud mht. operasjon, eller tenker du forebygging og annen behandling?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 11:02   #39
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Om man er syklig overvektig, så er det vel få som tror at en operasjon fikser alt. En annen ting er også at noe av hensikten med operasjonen er å overleve, og sånn sett skulle en jo tro at det å gå ned i vekt var nokså tilfredstillende (sett i et medisinsk perspektiv), uansett hvordan man opplever det?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 11:09   #40
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg personlig tror ikke at så veldig mange av de opereres, er døden nær sånn rent fysisk. Jeg tror derimot at mange er så låst i sin egen overvekt at de ikke klarer å jobbe med det bakenforliggende så lenge overvekten ligger og "sperrer", mens andre igjen ikke klarer å ta tak i de bakenforliggende årsakene uansett hvor normalvektige de blir.

Dessuten har jeg til min forbauselse oppdaget at mange av de som velger vektoperasjon (tilsynelatende) ikke har spiseforstyrrelser eller ikke ønsker å definere seg som spiseforstyrrede. Hvordan følger man da opp disse?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no