Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 12:50   #281
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Her har jeg forresten sakset fra en "veiledertabell - sykelig overvekt" fra Helsedirektoratet:

Sykelig overvekt voksne
IsoBMI ≥ 40 med vesentlig redusert helserelatert livskvalitet
IsoBMI ≥ 35 + komplikasjoner (diabetes type 2, søvnapnoe, belastningslidelser med alvorlig funksjonsnedsettelse, behandlingsresistent hypertensjon og / eller hjerte- / karsykdom)

---
Graderingen,"i forhold til vilkårene i prioriteringsforsriften (se neste innlegg) , er :
-"tilstanden anses å være alvorlig"
-"helsehjelpen anses å være nyttig"
-"helsehjelpen anses å være kostnadseffektiv"
--
Og til slutt:
Forhold som kan gi høyere prioritet og kortere frist:
• tilleggssykdommer
• IsoBMI > 50
• type 2 diabetes
• obstruktiv søvnapnoe
• manifest hjertekarsykdom
• spiseforstyrrelse og ung alder
• komplikasjoner til nevnte tilleggssykdommer
som for eksempel diabetes mellitus med diabetisk nevropati



Og jeg må innrømme at jeg synes det er ganske morsomt at samme skjema ift Aleris satt på spissen blir:
Gradering:
* pasienten ønsker helsehjelpen selv

Forhold som kan gi høyere prioritet:
* pasienten har penger til det

(ja ok, da, det var satt på spissen. Men dog)
Men jeg lurer fortstatt på hvor denne BMI 30+ kommer fra (edit litt her: Altså hvorfor Aleris bruker BMI 30 som terskel)
Det står forresten et ganske utførlig skjema for barn i samme dokument også, om noen er interessert.


Sist redigert av m^2 : 17-03-11 kl 13:06. Årsak: presiserte litt etter Tjorvens innlegg
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:55   #282
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Ah, og der fant jeg ut hva denne graderingen ift "vilkårene i prioteringsforskriften" går på:

Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten etter pasientrettighetsloven § 2-1 annet ledd, når:
1. pasienten har et visst prognosetap med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes og
2. pasienten, med det unntaket som er nevnt i § 3 annet ledd, kan ha forventet nytte av helsehjelpen og
3. de forventede kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt.
Med ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet menes at pasientens livskvalitet uten behandling merkbart reduseres som følge av smerte eller lidelse, problemer i forbindelse med vitale livsfunksjoner som for eksempel næringsinntak, eller nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsnivå.
Med forventet nytte av helsehjelpen menes at det foreligger god dokumentasjon for at aktiv medisinsk eller tverrfaglig spesialisert behandling kan bedre pasientens livslengde eller livskvalitet med en viss varighet, at tilstanden kan forverres uten behandling eller at behandlingsmuligheter forspilles ved utsettelse av behandlingen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:58   #283
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

BMI 30 kommer fra annonsene til Aleris. Og grunnen til at jeg tok opp diskusjonen igjen. Mannen min har ikke peiling på sånt, og lurte på om dette kunne være noe for meg da han så annonsen. Han vet jo at jeg strever med overvekten min.

Videre så stusset han litt ettersom han også har BMI på nesten 30 og overhodet ikke har behov for noen overvektsoperasjon. Hans spørsmål ble: burde jeg også slanke meg? Slanke seg noen kilo? Ja, kanskje. Vektoperes? Nei, virkelig ikke.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:01   #284
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

kie - i sitatet du har klippet ut så snakker jeg om operasjoner på folk med bmi 30. Du fremstiller meg ganske dårlig med å sette det i sammenheng med livredning for folk med alvorlige vektproblemer synes jeg.

Jeg får ikke prikket deg, men vil bare si at det er en viktig nyansering. Det er utenfor enhver tvil at Aleris markedsfører dette som løsning selv der det ikke er direkte helsemessige årsaker til å gjøre den type inngrep det er snakk om.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:13   #285
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

OK, nå snakker jeg litt mer om meg her, men det blir for å eksemplifisere: Jeg har brukt maaaaange tusenlapper både på psykolog og andre typer terapi, ernæringsfysiolog og PT. Men det hjalp ikke. Jeg gjorde alt "riktig", men matmonsteret kom over meg ofte nok til at alt det jeg gjorde riktig ble nullstilt på et blunk. Og slik holdt jeg på i årevis. Og man blir rimelig desperat når man prøver ALT og går inn for det med hud og hår, men likevel ser at det rett og slett ikke går i lengden. Jeg bare håper for min egen del at alt det grunnarbeidet jeg har lagt ned, skal være til hjelp i årene fremover. Og, som jeg har sagt før; det er så utrolig mye lettere å jobbe med dette når overvekten ikke er der som en tvangstrøye. Jeg er glad jeg ikke valgte operasjon da jeg fortsatt bare trodde jeg var en "dårlig slanker" og ikke hadde innsikt i min egen spiseproblematikk.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:32   #286
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Divine, du har virkelig gjort et godt grunnarbeide, ingen tvil om det.
Men det er litt skremmende at f.eks. mannen til Tjorven kan begynne å tenke på om han burde vektopereres? Jeg tipper han ikke er den eneste som faller i de tanker ved å se på markedsføringen til Aleris.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:34   #287
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg tenker at det beste hadde vært om det hadde vært et samkjørt opplegg jeg
Tenk hvis det hadde gått an å betalt 100000,- også sto et team av PT, ernæringsfysiolog, lege, evt kokk, og psykolog klar til å ta imot deg over ett år f.eks. Også skrive av på skatten. Eller enda bedre, få det dekt.

Og som jeg skriver det slår det meg at jeg har da lest om et slikt opplegg et sted? I Oslo?

Det med skatten minner meg om at hvis man har BMI over slik og sånn og attest fra lege kan man skrive av kostnader til vektreduksjon på skatten. Både i form av diett (med visse begrensninger), og privatbetalt vektkirurgi (med visse begrensninger). Sånn siden selvangivelsen kommer til uka.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:09   #288
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg oppdaget en pussig ting her. På Aleris sine nettsider, overvekt.no og en annen side, slankere.com så har jeg 30 i bmi.
Andre steder har jeg "bare" 29 - men så er ikke disse interessert i å selge meg noe slankefremmende, så de runder nedover.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:11   #289
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg tenker at det beste hadde vært om det hadde vært et samkjørt opplegg jeg
Tenk hvis det hadde gått an å betalt 100000,- også sto et team av PT, ernæringsfysiolog, lege, evt kokk, og psykolog klar til å ta imot deg over ett år f.eks. Også skrive av på skatten. Eller enda bedre, få det dekt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no