Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Baker du enda surdeigsbrød?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Baker du enda surdeigsbrød?
Ja, har "alltid" gjort det 3 3,70%
Ja, startet i coronatiden, og har fortsatt 4 4,94%
Starter i morgen! 3 3,70%
Har holdt meg hard, og aldri startet 55 67,90%
Annet, jeg utdyper i tråden 16 19,75%
Deltakere: 81. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-24, 11:07   #41
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Godt mulig, Poly. Jeg er nok påvirket av en yngre generasjon som benevner all form for konstruktiv kritikk som SHAMING!!!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 11:11   #42
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.832
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Godt mulig, Poly. Jeg er nok påvirket av en yngre generasjon som benevner all form for konstruktiv kritikk som SHAMING!!!

Til det er det bare ett svar som gjelder: visvas!

Sånn apropos ord som står i fare for å forsvinne.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 11:14   #43
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Har aldri bakt surdeigsbrød, men har på ingen måte "holdt meg hard", for det er noe som aldri har falt meg inn å prøve. Er det en greie?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 11:47   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Jeg kan heller ikke si at jeg har "holdt meg hard", for jeg har aldri kjent på noe press om å bake med surdeig. Det var ikke en ting det var mye snakk om blant folk jeg omgikkes til daglig under corona (ikke før eller etter heller, for den saks skyld). Strikking derimot, tok helt av i den perioden, og det varer fortsatt. Der har jeg holdt meg hard.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-04-24 kl 12:02.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 14:13   #45
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.747
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Veldig lite press her også.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 14:25   #46
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.805
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Jeg har ikke kjent på særlig press, men det er bare SÅ uaktuelt å ha enda et "individ" å passe på (altså surdeigen). Har nok med å holde liv i 3 unger, katt, 5 høns, 3 gullfisker, planter både i hus, drivhus og kjøkkenhage, en sudeig hadde tippa lasset

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 15:28   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg har ikke kjent på særlig press, men det er bare SÅ uaktuelt å ha enda et "individ" å passe på (altså surdeigen). Har nok med å holde liv i 3 unger, katt, 5 høns, 3 gullfisker, planter både i hus, drivhus og kjøkkenhage, en sudeig hadde tippa lasset

Ja, det er noe med den manglende evnen til å huske på, og holde liv i, potteplantene, som gjør at jeg vegrer meg for å skaffe meg en ny slags organisme som må passes og mates. Synes tørrgjæra i skuffen er ganske grei å ha med å gjøre.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 16:03   #48
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.888
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Ja, jeg har heller ikke trengt å holde meg hard her, for jeg har rett og slett bare ikke hatt det minste lyst til å bake surdeigsbrød etter å ha smakt det andre steder. Og har ikke kjent på det minste press heller. Jeg tror faktisk ikke jeg har hørt noen jeg kjenner fortelle at de har bakt surdeigsbrød noen gang. Jeg baker brød og rundstykker og slikt jevnlig, men da med tørrgjær.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 18:04   #49
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Gjorde det under pandemien. Vi spiste imidlerid så mye mer brød da, at jeg gikk over til innimellom etter hvert. Da furtet starteren. Og da furtet jeg også. Så hadde vi det gående, eller det var vel egentlig det vi ikke hadde. Så uten starter baker jeg ikke surdeigsbrød. Synes det er pes å holde den i live og blid når jeg bare baker med den iblant.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 18:24   #50
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.199
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg har bare prøvd, og ikke fått det til.

Om noen har en god oppskrift og tidsskjema jeg kan få er jeg villig til å prøve noen ganger til.

Denne ser grei ut. https://lyngstadernaering.no/surdeigsstarter-av-spelt
Husker ikke hvilken oppskrift jeg brukte den ene gangen, tror kanskje det var Berit Nordstrand sin.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 18:35   #51
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.241
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Denne ser grei ut. https://lyngstadernaering.no/surdeigsstarter-av-spelt
Husker ikke hvilken oppskrift jeg brukte den ene gangen, tror kanskje det var Berit Nordstrand sin.

Takker, men jeg hadde ikke problemer med starteren - jeg var mer ute etter et tidsskjema/flytskjema fra når starteren er bakeklar, og alle elementene frem til ferdig stekt brød.

Det er den koden jeg ikke har knekket.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 18:41   #52
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.199
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Aha!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 18:42   #53
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.048
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Takker, men jeg hadde ikke problemer med starteren - jeg var mer ute etter et tidsskjema/flytskjema fra når starteren er bakeklar, og alle elementene frem til ferdig stekt brød.

Det er den koden jeg ikke har knekket.


Eg fekk mine fyrste vellukka surdeigsbrød med denne oppskrifta:

https://frutimian.no/2020/02/21/fint...itt-grovt-mel/



Brukar den til fine landbrød enda, men etter at brøda leggast i hevekurv set eg dei på kjøl eit døgn eller to før steiking.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 21:43   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.152
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

https://skillebekksurdeig.no/

Skillebekk surdeig var de som hadde en pedagogikk som nådde gjennom hos meg.

Og så tenker jeg litt på det mange sier om smak: Jeg lager ikke mine brød sånn at de smaker "surt" (vet hva dere mener, for jeg har også smakt de som gjør det).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 22:42   #55
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.137
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Jeg har aldri bakt surdeigsbrød, men jeg lager eltefritt brød til helgene, rører sammen en deig på onsdagskvelden og lar den så i kjøleskapet til helga.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 23:11   #56
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Nei, aldri gjort og har ikke tenkt å gjøre det.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 23:21   #57
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.048
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Inspirert av tråden så mata eg starteren i kveld, så blir det landbrød til gapahuk-kveldsen onsdag. Tipp topp.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-24, 23:27   #58
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Jeg begynte etter påske, og har begynt å få skikkelig dreisen på det. Alle i familien liker brødene. Jeg baker både fine og skikkelig grove.

__________________
05 07


Sist redigert av Beckett : 23-04-24 kl 10:29.
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 08:31   #59
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Jeg baker surdeigsbrød til familien, det er det eneste brødet vi spiser. Men jeg startet etter korona. Det er utrolig lettvint og lite arbeidskrevende, kun ørlite planlegging som skal til.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-24, 08:36   #60
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.318
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker du enda surdeigsbrød?

Er ikke noe glad i surdeigsbrød, så her bakes det andre brød. Eller, det er å ta i. Når jeg har brødspisende gutter (som spiser som hester) hjemme, bakes det.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no