Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Religiøst hat, salafisme …

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-10, 13:40   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Religiøst hat, salafisme …

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3801348.ece

Ok, nå får jeg vel smekk på fingrene igjen.

Men la gå. Føler du at du kjenner godt nok til disse ideologiske strømningene? Eller får du bakoversveis hver gang? Er det slik at det historiske stigmaet til dem som reiser sin røst mot disse er nok til å la bekymringene forbli i bakhodet?

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 13:42   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme....

Jeg er bekymret for religiøs fanatisme, samme hvilken religion det gjelder. Og jeg ser at det er stort grobunn for fanatisme blant muslimer these days. :ikke blind:

Dog også blant kristne. Det ene følger det andre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 13:48   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Det er vel ikke særlig radikalt å si at det finnes fanatiske muslimer som ikke er helt trygge i nepa? Det finnes også gærne jøder. Og blant alle religioner finnes det en del ganske grelle greier.

Poenget er at alle muslimer ikke er sprø.

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 13:55   #4
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Tviler på at det mosaiske trossamfunn og indremisjonen ligger på det planet. MÅ man avdramtisere ved å dra inn den floskelen hver gang dette kommer opp?

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 13:59   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Tviler på at det mosaiske trossamfunn og indremisjonen ligger på det planet. MÅ man avdramtisere ved å dra inn den floskelen hver gang dette kommer opp?

Indremisjonen er vel neppe der.

Men jøder i Israel er der og vel så det.
Ellers har du rett. Man kan diskutere problemet med islamske fundamentalister uten å måtte trekke inn at det ikke bare er muslimer som er fundamentalister.

Si fra den dagen du er villig til å diskutere problemet med menn som slår uten å trekke inn at det finnes kjipe damer også, så snakkes vi da.

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:00   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Er det slik at det historiske stigmaet til dem som reiser sin røst mot disse er nok til å la bekymringene forbli i bakhodet?

Det historiske stigmaet? Det var da pompøst.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:00   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er vel ikke særlig radikalt å si at det finnes fanatiske muslimer som ikke er helt trygge i nepa? Det finnes også gærne jøder. Og blant alle religioner finnes det en del ganske grelle greier.

Poenget er at alle muslimer ikke er sprø.



Fanatisme er ikke bra uansett hva det er.

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:00   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Tviler på at det mosaiske trossamfunn og indremisjonen ligger på det planet. MÅ man avdramtisere ved å dra inn den floskelen hver gang dette kommer opp?

Det er ikke en floskel.

Vi sitter i Vesten, vi får all skremselspropaganda om de slemme muslimene. Jeg gjetter på at det er like mye skremselspropaganda om de slemme kristne i Midtøsten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:06   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3801348.ece

Ok, nå får jeg vel smekk på fingrene igjen.

Men la gå. Føler du at du kjenner godt nok til disse ideologiske strømningene? Eller får du bakoversveis hver gang? Er det slik at det historiske stigmaet til dem som reiser sin røst mot disse er nok til å la bekymringene forbli i bakhodet?

Men Brutus, du trekker fram en artikkel som viser at det finnes hatefulle muslimer og liker at det finnes moderate muslimer som oppfordrer til å ikke være full i hat og mistro mot andre.

Og så blir du sur når du kommer med hatefulle ytringer mot muslimer og blir oppfordret til å ikke være full i hat og mistro til andre.

Om du var muslim: Hvilken fraksjon tror du at du hadde tilhørt liksom?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:20   #10
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er ikke en floskel.

Vi sitter i Vesten, vi får all skremselspropaganda om de slemme muslimene. Jeg gjetter på at det er like mye skremselspropaganda om de slemme kristne i Midtøsten.

Skremselspropaganda, da formoder jeg at du mener at vi snakker om å overdramatisere ? Når det gjelder synet på vesten i den muslimske verden så er det nok en lengre vei å gå. Imidlertid verdt å merke seg at det ikke er kristne verdier som har høyest hatkurs, men dekadens og agnostisk verdensanskuelse. Eller forfall, om man bruker deres egen terminologi.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:22   #11
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Og så blir du sur når du kommer med hatefulle ytringer mot muslimer og blir oppfordret til å ikke være full i hat og mistro til andre.

Var hovedinnlegget en hatefull ytring? Jeg gir meg ende over.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:35   #12
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det historiske stigmaet? Det var da pompøst.

Ja, den tradisjonelle veien med bruninger som modererer seg. Såkalt fremmedfrykt.

1989. Liker ikke svartinger
1999. Skeptisk til spesifikt muslimsk innvandring
2009. Urolig for demokratiske grunnverdier og fremveksten av religiøst hat

as opposed to:

1989. Aktiv i Rød ungdom, spiller i punkband. Banker opp nazister på fritida.
1999. Lærer på skole i Groruddalen. Bruker all sin tid på det store prosjektet
2009. Resignert, urolig for demokratiske grunnverdier og fremveksten av religiøst hat

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 15:13   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Jeg ville trekke inn resten av verden fordi Brutus ødela en diskusjon i går på samme måten. :hevngjerrig:

Men nå er Fnatten så saklig at det går jo ikke å trasse her.

For min del - jeg er ikke villig til å strekke meg all verdens for andres trosutøvelse, nei. Er jeg på besøk i andre land - ja. Her hjemme - nei. Jeg er feks ikke villig til engang å la muslimske jenter slippe gym og svømming.
Men når det gjelder ytterliggående muslimer så kan jeg vanskelig se at det lett kan ryddes unna på noen annen saklig måte enn at de fratas injurierende kraft. Og da må feks Israel roes betraktelig ned, og noen andre enn organisasjoner som bedriver terror på si må hjelpe palestinerne med å skaffe det de trenger.

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 15:23   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Jeg blir verken overrasket eller skremt av å lese slike artikler. Det er helt på det rene at det finnes forholdsvis fundamentalistiske muslimer også i Norge. Jeg mener at de har å forholde seg til norsk lov når de er her.

Men uansett så er de aller, aller fleste muslimer helt normale folk som alldeles ikke er enig i det som står skrevet på disse nettsidene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 15:25   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

SF.. Jeg tror ikke Israel har så stor betydning som mange vil ha det til når det gjelder radikalisering av islam i Europa. Det kan ha en del symbolbetydnng og danner et ryddig fiendebilde, men jeg tror ikke omsorgen overfor palestinere er noe hovedmotiv i en vestlig radikalisering av islam.

Det var et lokalt eksempel for hva som kan gjøres akkurat der for å svekke de ekstreme muslimske organisasjonene. Ikke ment som endelig løsning på hele greia, nei.

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 17:47   #16
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Religiøst hat, salafisme …

De fleste land i Europa har en ganske klar politikk på at Israel må jekke seg. Og selv om de palestinske kristne i den senere tid er marginalisert av politisert isalmisme i f.eks Betlehem, ses det offisielle Europa på som fanebærer av Palestinasaken. Med marginale Israelsvenn-grupperinger rundt om. Så den som tror at Israel er nøkkelen til generelt hat mot vesten er ute på rotur.

Mange står på talerstolen og fronter nyansering og kunnskap om resten av verden for å forstå slike problemer. Men kanskje vi må snu litt på det? Kanskje må man gå mer agressivt til verks for å tvangsnyansere Midt-Østens bilde av vesten og? For det verdensbildet mange baserer sitt hat på er rimelig stakkarslige saker.

Det er dessverre altfor mange paralleller til Weimarrepublikken og 30-åra i det som foregår i verden i deg. Reaksjonære, religiøse autokratiske krefter på lag med ytterste venstre fløy. Økende jødehat og -forfølgelse. Og et handlingslammet, parlamentarisk sentrum bygget på akademia og fornuft. Som synes mer glad i koketteri og dilettanteri enn å rette opp sin rygg og klaske hammeren i bordet.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no