Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-08, 20:44   #21
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.612
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde sjokoladekalender og barnetv-kalender. Spiste alltid opp sjokoladen lenge før julaften. Har aldri fått pakkekalender.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:50   #22
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.


Husker også at jeg var veldig misunnelig på venninna mi som hadde en pappjulenisse. Man kunne dra i en tråd, så gikk armer og bein opp. Inni var det litt sånn smågodt-godteri.

Åh, sånn hadde jeg også et år.
Det var stas det!
Ellers hadde jeg vanlig sjokoladekalender pluss Donald-kalenderen.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:59   #23
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Vi hadde en Nissedamekalender med forkle som hadde lommer til alle kalenderdagene. Nissedamen het Juliane, og jeg tror mamma hadde kjøpt henne på messe på sjukeheimen. Vi gjorde litt forskjellig med innholdet. Noen gange rvar det gjøreting, andre ganger var det en fellespakke til oss tre ungene, noen ganger hadde vi vel også egen pakke tredjehver dag.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 21:09   #24
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.990
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde kalender med små plastikkfigurer. På en julaften var det Maria og jesusbarnet husker jeg. Det var storslått. Første året jeg bodde hjemmefra sendte Mamma meg en sjokoladekalender.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:27   #25
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Mamma har en hjemmelaget kalender som er et tog i filt med nisser og juletrær som sitter i vognene. Jeg og søstra mi fikk pakker, men jeg husker ikke om vi begge fikk hver dag eller om det var annenhver dag. Jeg husker ikke helt hvor lenge vi fikk pakkekalender, men jeg husker at jeg kjøpte alle gavene til brødrene mine et år da jeg gikk på videregående. Mamma ble helt utrolig glad! (Hun betalte da.)

Noen år da vi var eldre lagde jeg og søstra mi pakkekalendere til hverandre. Den bestod av en snor med klesklyper så vidt jeg husker. Vi hadde en maksgrense på 240 kr for alle gavene tilsammen.

Vår gamle julekalender henger fremdeles fremme hver jul hos mamma og pappa, selv om broren min (som fortsatt bor hjemme, han er 16) ikke får kalender lenger. Jeg pleier å ta med de siste gavene til Snuppa og henge dem på når vi reiser til dem i juleferien. Julestrømpene pleier også å henge der på julaften.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:41   #26
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg og broren min hadde hver vår sjokoladekalender. Da bodde vi i USA, og jeg husker ikke noen som hadde pakkekalender, kanskje halvparten av vennene mine hadde sjokoladekalender.
I løpet av de ti årene vi bodde der hadde vi 5 utvekslingsstudenter hos oss. Husker iallefall at hun som var fra Sverige lagde pakkekalender til oss da hun bodde der. 24 småpakker på en snor som hang i taket. Var VELDIG stas, jeg var 8 år og hun var 17 år (mulig ei av de andre også laget, husker ikke helt)

Når jeg gikk 2. året på videregående lagde jeg og mine to beste venninner kalendere til hverandre (jeg hadde til og med pakkene mine med til USA når jeg reiste dit den jula)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:45   #27
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

De årene pappa husket på det fikk jeg sjokoladekalender rett før 1. desember, men ofte på vi på det et stykke uti.
Ett år fikk jeg kalender med bittesmå plastdingser i, med hull i til å tre på snor, det var stort.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:45   #28
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Hadde ikke kalender når jeg var liten.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 00:09   #29
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg erindrer Donald-kalender, sjokoladekalender (billigvarianten ja) og sånn plastdingskalender. :mimre:

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 00:10   #30
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.102
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Sjokoladekalender.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 00:43   #31
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde en fyrtikkeske kalender. En veldig fin en med 24 stk. små fyrstikkesker over hverandre i ei lang remse. De var limt på ei tykk papp plate og hadde lilla filt rundt hver eske med tall i grå filt. Jeg synes den var helt himmelsk. Inni eskene lå det litt godt hver dag som vi samlet i en plastboks og sparte alt til julaften. Utrolig nok så smakte jeg ikke på det engang før julaften. Bare gledet meg over og se at det ble mer og mer i boksen. På søndager var det bare små lapper inni eskene med rebus på, så da måtte jeg gå på jakt etter en litt større ting.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 07:34   #32
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Pakkekalender, og på julaften hang det alltid en diger pakke som var årets juletegneserie.
På jobb har jeg alltid hatt med meg sjokoladekalender, ingen grunn til å slutte med slike goder bare fordi man blir litt eldre

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 08:37   #33
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Mamma laget en flott kalender til meg.
Det var en stor papp-plate, som hun hadde dekket med glanspapir for å lage bakgrunn- blå himmel, og hvit snødekket bakke. Så limte hun opp 12 små, og 1 stor fyrstikkeske, som skulle være hus, og kirke. Disse hadde hun glanspapir på, tegnet tall, lagde tak, tegnet på vinduer, og dører. Alle de små husene (med unntak av ett) var tomannsboliger.
Veien i byen var laget av sølvfarget glitter, og så var det masse flotte stjerner på himmelen, og en flott måne som smilte.
Det var alltid sjokolade i husene, og marsipangris i kirken. Herlig!

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 08:45   #34
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Vi hadde (min søster og jeg) kalender med små plastfigurer som sto på en slags sokkel.
Elg, ekorn , hund etc.
Husker vi syntes det var stor stas.
Etterhvert broderte mor adventskalender hvor hun hang opp små pakker og twist. Hun bruker den fremdeles, nå med bare twist.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 08:53   #35
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Pakkekalender. Mor laget en da vi var små, en veggkalender med julekuler i filt og paljetter og en ring på hver til å henge pakker i. Det varierte om vi tre søsken fikk en pakke hver hver dag eller en hver tredje dag. Det var en god blanding av godis og lekefigurer og annet småtteri, og en liten papirlapp med en bokstav på hver dag som vi måtte pusle sammen for å finne ut hvor den siste gaven (årets julehefter) var gjemt.

En av de mest populære og brukte gavene gjennom tidene var nok en liten blyantspisser i plast med to bitte små terninger inni. "Rumle terninger" var et begrep i mange år når vanskelige avgjørelser skulle tas.

Kalenderen henger fortsatt på veggen hjemme hver jul (mor og far har brukt den selv etter at vi unga flyttet hjemmefra, da mest til flaxlodd og julemarsipan), og i år har jeg laget en nesten lik en som vi skal bruke hos oss.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:01   #36
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Sjokoladekalender, gjerne innkjøpt på en bensinstasjon 2. desember.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:11   #37
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Sjokoladekalender. Jeg var alltid sååå misunnelig på de som hadde pakkekalender!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:37   #38
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Sjokoladekalender eller en sånn plastdingskalender.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:45   #39
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

En sånn dingse-dangs-kalender med små plastdyr/figurer. Jeg var dødsmisunnelig på de som hadde sjokoladekalender, men det kom ikke på tale.

Etterhvert hadde vi pakkekalender (mamma laget på kurs i strie og filt! ) til oss tre søsken, og vi fikk pakke tredjehver dag. Det var langt morsommere.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:57   #40
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde sjokoladekalender, plastdingskalender, donaldkalender og pakkekalender som pappa lagde. Det var en snor med 24 små poser som hang på gardinstanga. Inni var det litt forskjellig, husker spesielt sure føtter og kinaputter.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no