Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Trouble shooting: Brødbaking

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-20, 16:43   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Trouble shooting: Brødbaking

Det må da være flere enn meg som trenger litt brødbakingshjelp, så feel free til å dele hva du måtte slite med, så kommer det kanskje noen og hjelper?

Hva er det jeg gjør gæærnt når brødene smuldrer opp når de skjæres opp? For mye væske? For lite superlim? For kort stekt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 17:02   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Jeg er ikke proff, men jeg mener å ha hørt noe om salt og eltelengde i forhold til det en gang i tiden?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 17:25   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det må da være flere enn meg som trenger litt brødbakingshjelp, så feel free til å dele hva du måtte slite med, så kommer det kanskje noen og hjelper?

Hva er det jeg gjør gæærnt når brødene smuldrer opp når de skjæres opp? For mye væske? For lite superlim? For kort stekt?

Til tider samme problem, uten at jeg har løsningen. Har egentlig ikke helt fast oppskrift, men tar forskjellig mel på slump etter å ha bakt brød i nærmere 25 år.

Burde kanskje gå systematisk til verks og notere hva jeg gjør, men vet ikke hva jeg skal begynne med, og har det litt for travelt til å gidde å gjøre det slik.

De smaker godt men tåler dårlig å fraktes rundt omkring.

Så henger fir tips...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 18:04   #4
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Havregryn er smuldresynder, hvis det inngår i oppskriften du bruker.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 18:17   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Ikkeno havregryn. Og har fulgt oppskrifter på salt og elting og slikt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 18:55   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Har du kun brukt vann som væske? Kan hjelpe med litt melk.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 18:59   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Har du kun brukt vann som væske? Kan hjelpe med litt melk.

Vann og en dæsj sirup. Melk, altså? Det kan jeg prøve!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 19:03   #8
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Melk gjør brødet saftigere og ikke så tørt, men ikke ta for mye for da blir det tungt og ikke stekt inni.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 19:12   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Brødene er saftige og ikke tørre, men smuldrer. :legger til info senere i tråden:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 19:16   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Har du forsøkt med kaldere væske? Det kan hjelpe. For rask heving kan gi smuldrete brød. Jeg baker som regel med kald væske, og lar deigen bruke tid på å heve.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 19:27   #11
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Mitt siste smuldret også. OG ble ikke skikkelig stekt. Hadde i havregryn og kald veske, hevet en hel dag.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 19:35   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Noen tips til pizzabunn som er for hard, både sprø og seig? Snedig kombinasjon.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 20:33   #13
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Hvis de er veldig luftige og saftige, kan det hende de har hevet for mye. Da gjør all hevinga at de smuldrer opp og ikke henger sammen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 20:52   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ikkeno havregryn. Og har fulgt oppskrifter på salt og elting og slikt.

Jeg pleier å ha i noen håndfuller med havregryn, men sjeldent salt. Mine brød kan bli smuldrete hvis jeg slurver med siste elting før de heves til steking. Jeg håndelter brødene en god stund og tilsetter mer mel litt om gangen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 21:19   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Dette var noe sånt eltefritt opplegg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 21:38   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Noen tips til pizzabunn som er for hard, både sprø og seig? Snedig kombinasjon.

Dropp olje, om du bruker det i.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-20, 21:59   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dette var noe sånt eltefritt opplegg.

Aha da kan ikke jeg hjelpe deg. Halve grunnen til at jeg baker selv er for å meditere og fundere over livet mens jeg knar og elter.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-20, 07:50   #18
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det må da være flere enn meg som trenger litt brødbakingshjelp, så feel free til å dele hva du måtte slite med, så kommer det kanskje noen og hjelper?

Hva er det jeg gjør gæærnt når brødene smuldrer opp når de skjæres opp? For mye væske? For lite superlim? For kort stekt?

En årsak kan være at deigen har hevet for lenge.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-20, 08:57   #19
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.988
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

For saftige brød er yougurt er innertier for meg. Ungene elsker særlig rundstykkene da. Jeg forbanner meg litt om jeg har glemt yoghurten.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-20, 09:50   #20
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trouble shooting: Brødbaking

Kan du si litt mer om hvilken oppskrift du har brukt og fremgangsmåte? Du kan ha hatt uflaks.
Jeg pleier bake eltefritt: lage deig på kvelden, slå den sammen/brette/røre i den, tømme over i brødform, etterheve til den når kanten-ish på brødformen (ca 1 time?) og så steke.

Hvis jeg baker i steingryte så gjør jeg det litt annerledes, da etterhever den i bakebollen en liten stund (30 min?).

Jeg pleier også bake eltefrie rundstykker og de blir helt kanon! Typisk på lørdagsmorgen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no