Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2020

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-20, 10:49   #381
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

Januar
1. Margit Sandemo - Skjulte spor.
2. Jussi Adler-Olsen - Offer 2117.
3. Margit Sandemo - Rop av stumme røster.
4. Margit Sandemo - Fanget av tiden.
5. Margit Sandemo - Demonens fjell.
6. Line Baugstø - Vi skulle vært løver.
7. Margit Sandemo - Stille før stormen.
8. Margit Sandemo - Et streif av ømhet.
9. Margit Sandemo - Den onde dagen.
10. M.J. Arlidge - Er du med på leken.
11. Margit Sandemo - Legenden om Marco.
12. Margit Sandemo - Det svarte vannet.
13. Margit Sandemo - Er det noen der ute?
14. M.J. Arlidge - Nei, nei gutt.
15. Sofia Lundberg - Den røde adresseboken.

Februar
16. Toril Brekke - En blå kjole fra herr Hitler.
17. M.J. Arlidge - Den som ikke har gjemt seg nå.
18. James Patterson - Suzannes dagbok til Nicholas.
19. Ninni Schulman - Jenta med snø i håret.
20. Poppy Alexander - 25 dager til jul.
21. Karin Wahlberg - Innenfor.
22. Janne S. Drangsholt - Winter i verdens rikeste land.
23. Janne S. Drangsholt - Winterkrigen.
24. Karin Wahlberg - Trøsteren.
25. Lotta Elstad - Jeg nekter å tenke.
26. Gunn Marit Nisja - Porselenspiken.
27. Mimir Kristjanson - Mamma er trygda.
28. Harlan Coben - Ikke gi slipp.
29. Gail Honeyman - Eleanor Oliphant har det helt fint.

Mars
30. Robert Wilson - Den største straffen.
31. Marie Aubert - Voksne mennesker.
32. Lucy Dillon - Der lyset slipper inn.
33. Fres Karlsen - Psykehus.
34. Malin Persson Giolito - Utover enhver rimelig tvil.
35. Linn Strømsborg - Aldri aldri aldri.
36. Robert Galbraith - Hvit død.
37. Linnea Myhre - meg, meg, meg.
38. Monika Steinholm - Vi var en gang.
39. Torkil Damhaug - Se meg, Medusa.
40. Erlend Loe - Helvete.

April
41. Jesmyn Ward - Syng, gravløse, syng.
42. Heidi Linde - Talte dager.
43. Simona Ahrnstedt - Frihet og fangenskap.
44. Sidney Sheldon - Ut av mørket.
45. Jodi Picoult - Nitten minutter.
46. Ellen Arnstad - Alt du ikke ser.

Mai
47. Heidi Helene Sveen - Det var ikke voldtekt.
48. M.J. Arlidge - Elsker, elsker ikke.
49. Guro Hoftun Gjestad - Storbarnsliv: om å vokse opp med barn.
50. Selma Lønning Aarø - En rekke avbrutte forsøk.
51. Thomas Enger - Fantomsmerte.
52. Delia Owens - Der krepsene synger.

Juni
53. Victoria Hislop - De som er elsket.
54. Malin Persson Giolito - Bare et barn.
55. Alex Michaelides - Den tause pasienten.
56. Oyinkan Braithwaite - Min søster er en seriemorder.
57. Eystein Hanssen - Svart landskap.
58. Thomas Erikson - Omgitt av idioter.
59. Åsa Träff, Camilla Grebe - En slags fred.
60. Jan-Erik Knudsen - I skyggen av stråleglansen.
61. Espen Haavardsholm - Fra nå av kan alt skje.
62. Hannah Beckerman - Alle våre hemmeligheter.
63. Camara Lundestad Joof - Eg snakkar om det heile tida.
64. Harlan coben - Datter savnet.
65. Dolly Alderton - Alt jeg vet om kjærlighet.
66. Kristen Roupenian - Du vet at du vil.
67. Kathrine Webb - Spor i støvet.
68. Heather Morris - Cilkas reise.
69. Lucy Clarke - Når sannheten banker på.
70. Jan-Philipp Sender - Hviskende skygger.

Juli
71. Sarah Jio - Alle blomstene i Paris.
72. Jan-Philipp Sender - Kunsten og følge hjertet.
73. Tore Tveit - Min mor døde barnløs.
74. Sara Omar - Skyggedanseren.
75. Sally Rooney - Alle andre.
76. Jens M. Johansson - Lavterskeltilbud.
77. Sigrid Agnethe Hansen - Ser du dette?
78. Øyvind Berg - Roseromanen.
79. Richard Roper - Noe å leve for.
80. Heidi Bjørnes - Hjerter i takt og utakt.
81. Holly Ringland - Alice Harts fortapte blomster.
82. Stefan Ahnhem - X måter å dø på.
83. Eddy de Wind - Endestasjon Auschwitz.
84. Sarah Jio - Kjærlighetens ansikt.
85. Laura Marshall - Venneforespørsel.
86. Lia Louis - Kjæreste Emmie.
87. Linda Olsson - Langsomt lukker jeg døren.
88. Catherine Isaac - Et lite stjerneteppe.
89. Kristine TG Hardeberg - De uskyldige.
90. Thomas Enger - Våpenskjold.
91. Fredrik Backman - Folk med angst.

August
92. Leila Slimani - Vuggesang.
93. Araminta Hall - Vår egen grusomhet
94. Jamie Ford - Kjærlighet og andre trøstepremie.
95. Lisa Taddeo - Tre kvinner.
96. Ruth Lillegraven - Alt er mitt.
97. Leila Slimani - I udyrets hage.
98. Agota Kristof - Tvillingene dagbok.
99. Alexander Kielland Krag - Dette blir mellom oss.
100. Agota Kristof - Beviset.
101. Agota Kristof - Den tredje løgnen.
102. Hanne-Vibeke Holst - Som pesten.
103. Karin Alvtegen - En sannsynlig historie.
104. Beth O'leary - I samme seng.
105. Karin Brunk Holmquist - Damen med bysten.
106. Matias Faldbakken - Vi er fem.
107. Frank Schätzing - Sommerfuglens tyrrani.
108. Yaa Gyasi - Komme hjem.

September
109. Anders De la Motte - Ultimatum.
110. Carmen Korn - Døtre av en ny tid.
111. Peter Swanson - Dødelig bekjentskap.
112. Ragnhild Holmås - Men du ser ikke syk ut.
113. B.A. Paris - Ta meg tilbake.
114. Natasha Lester - Den franske fotografen.
115. Camilla Greve - Når isen brister.
116. Muna Shehadi - Rosalinds løgner.
117. Lars Helle - Når stormen aldri løyer.
118. Toni Morrison - En nåde.
119. Wencke Mühleisen - Redd deg selv, lille hjerte
120. Malin Persson Giolito - Bare et barn.
121. Tom Egeland - Kongen.
122. Elisabeth Norebäck - Si at du er min.
123. Vigdis Hjorth - Er mor død.

Oktober
124. Kristian Klausen - Døden i arbeid.
125. Naja Søtje-Thomsen - Vi levde i går.
126. Ruta Sepetys - Taushetens pris.
127. Belinda Bauer - Bristepunktet.
128. Juan Francisco Ferrándiz - Det fortapte landet
129. Santa Montefiore - Nå og tilbake.
130. Rachel Kushner - Mars-salongen
131. Arne Svingen - Min sønn.
132. Jenny Erpenbeck - Hjemsøkelse
133. Judy Blume - Sommersøstre.
134. Sofia Lundberg - Et spørsmålstegn er et halvt hjerte.
135. Eldrid Johansen - Fra du så meg.
136. Abbie Griaves - Snakk til henne.
137. David Nicholls - Søt sorg.
138. L.V. Broughton - Professoren.

November
139. Anne Youngson - Møt meg på museet.
140. Lars Mytting - Søsterklokkene.
141. Belinda Bauer - Blacklands.
142. Joyce Carol Oates - Mitt liv som rotte.
143. Aina Basso - Ungen.
144. Belinda Bauer -Som fortjent.
145. Tore Renberg - Tollak til Ingeborg.
146. Joyce Carol Oates - Svart vann.
147. Lars Mytting - Vårofferet.
148. Rebecca Fleet - Husbytte.
149. Agnes-Margrethe Bjorvand - Astrid Lindgren.
150. Jenny Jordahl - Hva skjedde egentlig med deg?
151. Belinda Bauer - Mørke dager.
152. Unni Lindell - Nabovarsel.
153. Hollie Overton - Baby Doll.

Desember
154. Michael Ondaatje - Krigslyst.
155. Gabriel Tallent - Min eneste elskende.
156. Gunn Marit Nisja - Jeg skal ta vare på deg.
157. Jenny Gladwell - Adventsgaven.
158. Åsa Linderborg - Året med tretten måneder.
159. Belinda Bauer - Nysgjerrigper.
160. Laila Janet Ayoub - Min vei til frihet.
161. Erica James -Hagene i Italia.
162. Maria Navarro Skaranger - Alle utlendinger har lukka gardiner.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-20, 14:27   #382
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.973
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

1. Agnes Ravatn: Dei sju dørene. Psykologisk krim, artig vri.
2. Jen Williams: The Ninth Rain. God fantasy med middelandrende, svart, lesbisk kvinne som en av hovedpersonene. Litt treg start, men god driv etter hvert. Muligens litt for mange ekle monstre for min smak.
3. Erin Morgenstern: The Starless Sea.Weird and wonderful! Historier og eventyr og historier om eventyr og eventyr inne i historier. Magisk og surrealistisk og med massevis av bøker.
4. Terry Pratchett: Soul Music. Death er lei av jobben sin, og barnebarnet Susan tar over, mens 'Music With Rocks in it' herjer Discworld. Lest for andre gang. Vittig, selvsagt.
5. Sayaka Murata: Døgnåpent. Keiko jobber i døgnåpen kiosk, og trives med det, for der er reglene for oppførsel klare, i motsetning til ellers i verden.
6. Alix E. Harrow The Ten Thousand Doors of january. January finner dører til andre verdener, mens en ond organisasjon prøver å lukke dem. Fantasy, kjærlighet, historier.
7. Jasper Fforde. The Eyre Affair. Gjenlesing. Måtte hvile hodet etter forrige, gode bok. Kjekt gjensyn med Thursday Next.
8. Linda Boström Knausgård: Oktoberbarn. Rystende om livet på psykiatrisk, og vondt og vakkert om minner og minner som forsvinner.
9. Terry Pratchett: The Fifth Elephant. En av favorittene!
10. Paula Hawkins: The Girl on the Train. Spennende og uhyggelig krim.
11. Ann Patchett: The Dutch House.Et søskenpar som vokser opp i en dysfunksjonell familie i et grandiost hus.
12. Ingvar Ambjørnsen: Ekko av en venn.Elling flytter i kjellerleilighet, og er lett å kjenne igjen.
13. Bernadine Evaristo: Soul Tourists.Om rase og rastløshet og tilhørighet og en roadtrip fra England til Midtøsten.
14. Pip Williams: The Dictionary of Lost Words. Fiksjon om arbeidet med Oxford Dictionary, men virkelige personer og hendelser er med. Interessant!
15. Matt Haig: The Midnight Library. Nora svever mellom liv og død, og havner i midnattsbiblioteket. Der kan hun oppleve alle de alternative livshistoriene sine. Anbefales.
16. Terry Pratchett: Guards! Guards! Gjenlesing. Blir aldri lei Vimes.
17. Terry Pratchett: Pyramids.
18. Deborah Harkness: Time's Convert. Vi følger Matthew og Diana og de andre karakterene fra hekse-trilogien. Grei nok.
19. Vigdis Hjorth: Arv og miljø. På tide å få lest denne. Jeg likte den godt.
20. Sue Monk Kidd: The Book of Longings. Kanskje Jesus var gift før han startet forkynnelsen? God historie fortalt gjennom Ana, - Maria sin svigerdatter. Ny innsikt i livet i Midtøsten på Jesu tid.
21. Terry Pratchett: Snuff. Pratchett på sitt mørkeste og mest samfunnskritiske.
22. Tore Renberg: Tollak til Ingeborg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive denne boken. Les den!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-20, 22:25   #383
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

1. Nino Haratischwili: The Eighth Life (for Brilka)
En svær femgenerasjoners slektsroman om en (melo)dramatisk georgisk familie som gjentar sine feil igjen og igjen i forskjellige permutasjoner. På den ene siden er dette et veldig catchy skjebnedrama, mange av personene er velutviklede og komplekse, og på sitt beste er språket poetisk. På den annen side er det masse klønete historieeksposisjon, tidvis sentimentalt og klisjéfylt språk og noen personer som er så hemmelighetsfulle og irrasjonelle at det bare blir irriterende. Les på egen risiko.

2. Anton Tsjekhov: Onkel Vanja
Opplesing før teaterbesøk. Genialt og knusende trist. Men morsomt også, som Tsjekhov alltid er. Og overraskende aktuelt.

3. Alix E. Harrow: The Ten Thousand Doors of January
Alternative-universer-bok med mye sjarm og svært sjarmerende hovedpersoner. Men det blir for grunt og sentimentalt, og så kicker allegori-og-fabel-allergien min inn. Skal likevel innrømme at jeg slukte den i rasende fart og gråt to ganger.

4. Andrzej Sapkowski: The Last Wish
Ja, jeg ser på The Witcher, og ja, den er full av feil og mangler, men jeg ble altså tilstrekkelig fascinert av Geralt av Rivia til å gå løs på bøkene. Det var jo riktig moro (selv om slåssescenene blir litt langtekkelige iblant) – Geralt er en fin balanse av morderisk, kynisk og full av integritet, og mange av plottene er fiffige riff på velkjente eventyr. Dessuten slipper man den masete virringen mellom historielinjer og -tider som serien driver med.

5. Andrzej Sapkowski: Sword of Destiny
Minst like bra som den første novellesamlingen – det er mindre unødvendig slåssing, og fin dybdeutforskning av forholdene mellom personene. Og slutten er ordentlig rørende, og mye bedre håndtert enn i serien.

6.–8. Andrzej Sapkowski: Blood of Elves, The Time of Contempt, Baptism of Fire
Sapkowski egner seg nok egentlig best til noveller, han er ujevn og episodisk som romanforfatter. Noen av episodene er helt strålende, andre deler er dørgende kjedelige, og andre igjen hadde sikkert vært finfine om han ikke hadde insistert på å fortelle dem fra synsvinkelen til komplett ukjente og uinteressante nye bipersoner. Her har serieskaperne muligheten til å reise kjerringa.

9. Celeste Ng: Little Fires Everywhere
En øyeblikkelig favoritt! Nydelig og overbevisende om mødre og døtre og forskjellige typer sosiale fangenskap. Smart og elegant plott, minneverdige personer.

10. Andrzej Sapkowski: The Tower of the Swallow
De samme styrkene og svakhetene som før. Nydelige partier om Ciri. Masse irriterende og uvedkommende synsvinkelpersoner. Låghalt rytme, fra spennende til gørrkjedelig til spennende til rørende i rykk og napp.

11. Hilary Mantel: The Mirror and the Light
Jeg pleier å si at Cromwell-bøkene er de beste historiske romanene jeg vet om, men de er nesten en sjanger i seg selv, «intimt historisk portrett» eller noe slikt. Thomas Cromwells synsvinkel slutter aldri å være 100 % overbevisende, og slutten er rett og slett fantastisk.

12. George R. R. Martin: Fire and Blood
Vi leser fortsatt høyt hjemme, og siden døtrene mine er ekstrem-Westeros-nerder, kan vi ikke la noe materiale være ulest. Vi likte den overraskende godt – det tar litt tid å venne seg til den distanserte krønikestilen når man er vant til den intime synsvinkelbruken i ASoIaF, men på den annen side er noe av det morsomste med denne boka hvordan Martin leker med kjærlig med liksom-middelalderkilder.

13. George R.R. Martin: A Knight of the Seven Kingdoms
Mer høytlesning: Vi er da komplettister, så historiene om Egg og Dunk måtte også med. Og vi elsket dem! Egg og Dunk er utrolig sjarmerende, og forholdet mellom dem er bare det søteste. Dessuten er dette Martin i sin beste fortellerform, hvor han bygger fra hverdagslig ro til ekstrem spenning i alle novellene.

14. Ben Aaronovitch: False Value
Et liv for Peter Grant etter at den store historiearken er over!

15. Samantha Harvey: The Western Wind
En veldig intelligent og sjarmerende liten bok fra et miljø hvor religion er alt og overalt.

16. Maggie O’Farrell: Hamnet
Jeg er svak for fortellinger om Shakespeares ekteskap som antar at det kan ha vært lykkelig (Min favoritt er og blir Upstart Crow). I denne er Anne (her: Agnes) Hathaway praktisk talt en heks: visjonær og vilt intelligent og individualistisk, og ekteskapet deres er basert på at han selvfølgelig også var alle disse tingene. Boka er tidvis mer sentimental enn jeg tror Agnes ville likt, men slutten er nydelig.

17. Ursula le Guin: A Wizard of Earthsea
Det er alltid gøy å gjenlese bøker fordi 17-åringen leser dem for første gang. Og det er en nydelig opphavsfortelling.

18. David Mitchell: Utopia Avenue
Jeg har lest flere anmeldere som sier at dette er en nydelig bandroman og at de vanlige Mitchell-greiene bare er i veien. Men jeg synes det er helt omvendt – jeg synes bandhistorien er i enkleste laget og at det ødelegger en del at en av synsvinkelpersonene (jeg mener deg, Dean Moss!) er så gruelig irriterende (selv om jeg liker resten). Men jeg simpelthen elsker den autistisk-besatte gitaristen Jasper de Zoet(!) og måten han (selvsagt!) kjører historien inn i kjent Mitchell-territorium, og etter at det skjedde, forsvant all tvil.

19. Suzanne Collins: A Ballad of Songbirds and Snakes
Det er en god idé, men dårlig utført. Collins greier rett og slett ikke å skrive den kompliserte og ikke udelt sympatiske eller moralske hovedpersonen sin på noen overbevisende måte. Du merker at hun forakter ham hele veien, og det ødelegger mye. Det var nok lettere med den heroiske og rakryggede Katniss.

20. Ali Smith: Summer
Siste del av Smiths årstidskvartett, og en fin og listig slutt som viser oss at dette ikke bare er en serie sinte politiske prosadikt, men faktisk én sammenhengende roman, for det meste om Daniel Gluck, og om kraften som ligger i vennskap og søskenforhold i mørke tider.

21. Ben Aaronovitch: Tales from the Folly
En veldig sjarmerende liten samling historier som er knyttet til The Folly på forskjellige måter.

22. Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah
Denne boka elsket jeg helt uten forbehold – særlig hvordan den så på det å være hjemme og det å være fremmed og utenforstående. Dessuten har den en sjeldent god hovedperson, og til og med en ekstraordinært engasjerende kjærlighetshistorie.

23. Susanna Clarke: Piranesi
Det er nesten ikke til å tro hvor forskjellig den er fra Jonathan Strange and Mr. Norrell (som jeg elsker) – kortfattet, knapp og ekstremt hemmelighetsfull, men veldig bra. Det er best å ikke vite noe på forhånd!

24. Robert Galbraith: Troubled Blood
Jeg synes dette er den beste Cormoran Strike-boka på lenge, først og fremst fordi den bruker så mye tid på Robin og Strikes følelsesliv og konflikter, som alltid har vært det beste i serien. Men mordplottet er også bra, og den er mye bedre redigert enn enkelte av forgjengerne. Noen elegant stilist er hun dog fortsatt ikke.

25. Colum McCann: Apeirogon
En roman formet som en plog av trekkfugler, og fuglene er 1001 historier som utgjør forgrunn, bakgrunn, digresjon, alt fortalt på lik linje, og absolutt ikke av Scheherazade. Men det er også en sann historie om en israeler og en palestiner som begge mister døtrene sine i konflikten. Utrolig nyansert, mangesidet (som tittelen lover), usentimental, full av håp uten å være naiv på noen måte. Anbefales!

26. Allie Brosh: Solutions and Other Problems
Den er nok ikke like fullkommen som Hyperbole and a Half, men den er da også en udødelig klassiker som intet hjem bør være foruten. Men selv om den er litt mer ujevn og klart tristere, er den full av alt det som Brosh er best til, spesielt skildringene av dyr og seg selv som lite, svært irrasjonelt barn (det er mange paralleller her). Og tegningene!

27. Jasper Fforde: The Constant Rabbit
Jeg ler alltid høyt av alt Fforde skriver, men denne var nok litt vel allegorisk og tung på den satiriske labben etter min smak.

28. David Nicholls: Sweet Sorrow
En temmelig konvensjonell historie om den bittersøte første kjærligheten, men med levende og overbevisende personer og veldig god dialog, og det blir aldri lettvint og sentimentalt.

29. C. Pam Zhang: How Much of These Hills is Gold
Det er en slags western, men en uvanlig, poetisk og tidvis fryktelig grim en, om to kinesisk-amerikanske søsken og gullgraverforeldrene deres i svært ugjestmilde omgivelser.

30. Chimamanda Ngozi Adichie: Half of a Yellow Sun
Romanen tar seg god tid til å bygge opp hovedpersonene i fredstid – hverdagslivene deres og forholdene dem imellom – og det betaler seg veldig når vi endelig kommer til den opprivende skildringen av Biafra-krigen. En virkelig god krigsroman.

31.–33. Sarah Rees Brennan: The Demon’s Lexicon, The Demon’s Covenant, The Demon’s Surrender
Et hjertelig juleferiegjensyn med Brennans uimotståelige demontrilogi. Den første er og blir et mesterverk, og selv om de neste to er svakere, sluker jeg alltid alle tre på rappen hver gang.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-20, 23:05   #384
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.623
Blogginnlegg: 212
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

1. Agnes Ravatn, Fugletribunalet
2. Ylva Østby, Passasjerhistorier
3. Line Baugstø, Vi skulle vært løver
4. Trygve Skaug, Ikke slipp
5. Tarjei Vesaas, Vårnatt
6. Jannecke Weeden, Noen ganger er jeg redd
7. Lisa Aisato, Livet - illustrert
8. Line Nyborg, Det andre barnet
9. Agnes Ravatn, Stoisk uro
10. Marit Eikemo, Alt inkludert
11. Erlend Loe, Helvete
12. Agnes Ravatn, Dei sju dørene
13. Marit Eikemo, Gratis og uforpliktande verdivurdering
14. Agnes Ravatn, Verda er ein skandale
15. Tiril Broch Aakre, Mødre og døtre
16. Helene Uri, Hoppe etter ruccola
17. Are Kalvø, Hyttebok fra helvete
18. Jan Grue, Jeg lever et liv som ligner deres
19. Fredrik Virtanen, Utan nåd - en rannsakning
20. Hanne-Vibeke Holst, Som pesten
21. Marte Spurkland, Pappas runer
22. Ellen Kristvik, Notat ved avgrunnen
23. Peder Kjøs, Alene
24. Kristopher Schau, På vegne av venner
25. Sumaya Jirde Ali, Kvinner som hater menn
26. Marit Eikemo, Mellom oss sagt
27. Adam Schjølberg, Mannual
28. Maria Navarro Skaranger, Bok om sorg
29. Heidi Linde, Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet
30. Marta Breen, Hvordan bli (en skandinavisk) feminist
31. Tove Jansson, Sommerboken
32. Frode Grytten, Sånne som oss
33. Zeshan Shakar, Gul bok
34. Brynjulf Jung Tjønn, Smadra
35. Dag Solstad, Ellevte roman, bok atten
36. Maja Lunde, De første dagene
37. Ingrid Bjørnov, Lakse-enka
38. Agnes Ravatn, Operasjon sjøldisiplin
39. Tore Renberg, Tollak til Ingeborg
40. Vigdis Hjort, Er mor død
41. Helga Flatland, Et liv forbi
42. Gulraiz Sharif, Hør her’a!
43. Agnes Ravatn, Veke 53
44. Bjarte Daviknes Klakegg, Ninkolai
45. Jon Fosse, Andvake
46. Olaug Nilssen, Yt etter evne, få etter behov
47. Linda Boström Knausgård, Oktoberbarn
48. Maria Kjos Fonn, Heroin chic
49. Susanne Skogstad, Svartstilla
50. Karl Ove Knausgård, Morgenstjernen
51. Hadia Tajik, Frihet
52. Sigri Sandberg, Mørke
53. Linn Skåber, Til de voksne

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-20, 22:58   #385
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

Jeg faller alltid av disse listene, men tror jeg har fått oppsummert greit leseåret.

1. Arto Paasilinna: Harens år. Søt liten bok om en mann som hopper av journalistkarrieren (eller karriere og karriere) for å vandre gjennom Finland med en liten hare. Den tutler avgårde og er søt og underfundig og ganske morsom før den plutselig gjør et kjempehopp og bråstopper. Vet ikke helt hva jeg syns om det.
2. Knut Hamsun: Victoria. Fordi Hiawata leser den på skolen så kom jeg på at jeg ikke har lest den og gjør det jeg også. Ja. Tja. Veldig stressa bok. Litt utgått på dato.
3. Matilda Gustavsson: Klubben. Om Jean Claude Arnault og #metoo-saken som fikk det til å eksplodere i Svenska Akademien. Veldig godt skrevet, og gir god innsikt hvordan overgrep og grenseoverskridelser skjer, og ikke minst, i hvordan det helt sprø svenske systemet er med adel og greier. Anbefales!
4. Ylva Østby: Passasjerhistorier. Novellesamling. Min favoritt er (selvfølgelig) fra Japan.
5. Maja Lunde: Bienes historie. Jada, jeg kommer litt seint til festen. Men for en nydelig bok. Den har jeg virkelig kost meg med. Jeg irriterte meg litt over det muntlige språket som er tillagt den amerikanske bonden, jeg syns alltid sånt blir litt kunstig. Jeg tror det bare er i Murakami-oversettelsen av Kafka på stranden jeg syns det funka.
6. Lisa Taddeo: Tre kvinner. Overflatisk middelklasseklaging forkledd som feminisme. For en uviktig, pinlig bok.
7. Mikael Niemi: Koke bjørn. God historie, fiffig fortalt. Du må liksom kjøpe premisset, men om du gjør det er det veldig underholdende. Og gir et mer nyansert bilde av Læstadianerne enn jeg har hatt.
8. Henrik Langeland: Showtime! Kan bare gjenta meg selv fra over: For en uviktig, pinlig bok. Dårlig skrevet, dårlig og uinteressant historie, ikkenoe plot, kjedelig.
9. Erin Byers Murray: Grits. En bok om ingrediensen grits, som er grovmalt mais, kokt til grøt. En rett med retter tilbake til amerikanske urinnvånere, nå mest spist i sørstatene.
10. Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah Elsket spesielt språket og driven i boka.
11. Heidi Linde: Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet. Kjedelig og intetsigende.
12. Hiromi Kawakami: Merkelig vær i Tokyo: en virkelig perle av en kjærlighetshistorie.
13. Agnes Ravatn: Dei sju dørene: Likte godt tonen i boka, selvom plotet var lett å avsløre tidlig. Likte språk, karakterene og å bli tatt med rundt i Bergen
14. Janne S. Drangholt: Humlefangeren: Hæ, har en av mine yndlingsforfattere skrevet en bok fra Japan? Perfekt for meg. Alvorligere enn de om Ingrid Winter, men mye av samme driv og fantasi.
15: Janne S. Drangholt: Winter i verdens rikeste land: Jeg liker humoren og alle referansene og syns Drangholt får til det Linde ikke gjør.
16: Janne S. Drangholt: Winterkrigen
17. Agnes Ravatn: Fugletribunalet: Veldig annen tone enn Dei sju dørene, og jeg vet ikke om det var med vilje, men den hadde noe Vesaask over seg. Ikke bare i fugletematikken, men i tonen.
18: Tommy Orange: Pow Wow: Historien til en rekke ulike urbane natives i Cleveland flettes sammen inntil de møtes på den årlige pow-wowen. Nydelig bok, og fungerte ekstra godt som lydbok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-20, 23:40   #386
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.908
Blogginnlegg: 245
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

januar

1. The Bookstore on the Shore - Jenny Colgan
2. After Atlas - Emma Newman
3. Ut av skyggene - Shazia Majid
4. På jorda er vi glimtvis vakre - Ocean Vuong
5. The Rooster Bar - John Grisham
6. Stillheten etterpå - Helene Uri
7. Third Culture Kids - Aon Raza Naqvi
8. Jomsviking - Bjørn Andreas Bull-Hansen
9. Det andre namnet - Jon Fosse
10. Komiqueen - Jenny Jägerfeld
11. Legend - Marie Lu
12. Åtte minutter - Linda Klakken
13. Åpen sjø - Arne Dahl
14. Homo Sapienne - Niviaq Korneliussen
15. Mamma er trygda - Mimir Kristjánsson

februar

16. Å kysse en ørken, å kysse en myr - Johanne Fronth-Nygren (redaktør)
17. Svart vann - Joyce Carol Oates
18. Drive Your Plow Over the Bones of the Dead - Olga Tokarczuk
19. Hjemsøkelse - Jenny Erpenbeck
20. Dukken - Yrsa Sigurdardottir
21. Miraklenes natt - A.J. Kazinski
22. Terapeuten - Helene Flood
23. Dvalen - Camilla Grebe
24. Bare ett barn - Malin Persson Giolito

mars

25. Skyggejegeren - Camilla Grebe
26. The Silent Patient - Alex Michaelides
27. Invisible Women: Data Bias in a World Designed for Men - Caroline Criedo-Perez
28. Mørket vet - Arnaldur Indridason
29. Det som reddes kan - Jesmyn Ward
30. På omveien hjem - Vilde Kamfjord
31. I mørket - Cara Hunter
32. Minus 14 - Espen Dekke
33. Alt du ikke ser, livet med Joachim - Ellen Arnstad
34. The Chain - Adrian McKinley
35. The Binding - Bridget Collins
36. Offer uten ansikt - Stefan Ahnhem
37. Lost Children Archive - Valeria Luiselli
38. Den niende graven - Stefan Ahnhem
39. Alle sanger handler om deg - Sondre Lerche
40. Norra Latin - Sara Bergman Elfgren
41. Spring - Ali Smith
42. Oktoberbarn - Linda Boström Knausgård
43. Sinne - Ann Helen Kolås Ingebrigtsen
44. Atten grader minus - Stefan Ahnhem
45. 10 Minutes 38 Seconds in This Strange World - Elif Shafak
46. Citizen: An American Lyric - Claudia Rankine
47. Den gode vennen - Bjørn Esben Almaas
48. Eleanor Oliphans is Completely Fine - Gail Honeyman
49. Når isen brister - Camilla Grebe
50. Andre guder - Jørgen Brekke

april

51. Rasismens poetikk - Guro Sibeko
52. Mannual - Adam Schjølberg
53. En faks til evigheten - Jens Lapidus
54. Forest Dark - Nicole Krauss
55. Den siste gode mann - A.J. Kazinski
56. Ghost Wall - Sarah Moss
57. Husdyret - Camilla Grebe
58. The Institute - Stephen King
59. Feminisme i islam - Marianne Hafnor Bøe
60. The Dutch House - Ann Patchett
61. Pesten - Albert Camus
62. Shame is an Ocean I Swim Across - Mary Lambert
63. Lie With Me - Philipe Besson
64. The Seas - Samantha Hunt
65. Fugletribunalet - Agnes Ravatn
66. Den veldig hemmelige hagen - Karina Yan Glaser
67. Kim Friele - Ida Hegazi Høyer

mai

68. Galgedans - Tor-Håkon Håvardsen
69. Det blir mellom oss - Alexander Kielland Krag
70. Motiv X - Stefan Ahnhem
71. Vi er fem - Matias Faldbakken
72. X måter å dø på - Stefan Ahnhem
73. Eg snakkar om det heile tida - Camara Lundestad Joof
74. Ikkje ver redd sånne som meg - Sumaya Jirde Ali
75. Brev til Noreg - Mona Ibrahim Ahmed og Hilde Sandvik

juni
76. Smyge forbi en øks - Beate Grimsrud
77. Syndsforlatelse - Yrsa Sigurdardottir
78. George - Alex Gino
79. The Gospel of Breaking . Jillian Christmas
80. Pet - Akwaeke Emezi
81. Release - Patrick Ness
82. 50 Queers who changed the world - Dan Jones
83. Det blir aldri lyst her - Tina Åmodt
84. DayliGht - Roya Marsh
85. Døgnåpent - Murata Sayaka
86. Jenta fra Mars - Anna Woltz
87. Mistenkt - Fiona Barton
88. Homoflokar - Kristin Fridtun
89. Dette landet er også vårt - Suketu Mehta
90. Året - Thomas Espedal
91. Jeg går og lever - Mirja Unge
92. En hellig allianse - A.J. Kazinski
93. Melkemannen - Anna Burns
94. Skyggedanseren - Sara Omar
95. Wandering Son volume 1 - Takako Shimura
96. Våroffer - Anders De La Motte
97. The Black Flamingo - Dean Atta

juli

98. I'm With the Band - Pamela Des Barres
99. Mødre og døtre - Tiril Broch Aakre
100. Dear Martin - Nic Stone
101. Det vokser et tre i Brooklyn - Betty Smith
102. Birthday - Meredith Russo
103. Hvordan bli (en skandinavisk) feminist - Marta Breen
104. En ballade om sangfugler og slanger - Suzanne Collins
105. Sommer uten brev - Line Baugstø
106. Ensomheten i Lydia Ernemans liv - Rune Christiansen
107. Clap When You Land - Elizabeth Acevedo
108. Mitt liv som rotte - Joyce Carol Oates
109. You Are Not Alone - Greer Hendricks
110. Hendelsen - Annie Ernaux
111. Ekko av en venn - Ingvar Ambjørnsen
112. Tvillingenes dagbok - Agota Kristof
113. Dear Edward - Ann Napolitana
114. Fordi det er bittert, og fordi det er mitt hjerte - Joyce Carol Oates
115. Outline - Rachel Cusk
116. Transitt - Rachel Cusk
117. Kudos - Rachel Cusk
118. Ungdomsskulen - Heidi Furre
119. De andre - Toni Morrison
120. Koral - Suzanne Brøgger
121. Ingen kan hjelpe meg - Ingvar Ambjørnsen
122. Delt by - Lee Child
123. The Closest I've Come - Fred Aceves
124. Uten innkommende ordre - Linda Skomakerstuen
125. Vernon Subutex - Virginie Despentes
126. Vernon Subutex 2 - Virginie Despentes
127. Vernon Subutex 3 - Virginie Despentes
128. Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet - Heidi Linde
129. Heartstopper volume 2 - Alice Oseman
130. Heartstopper volume 3 - Alice Oseman
131. Slagside - Jørn Lier Horst
132. Niagara - Joyce Carol Oates
133. Junkie - William S. Burroughs
134. Queer - William S. Burroughs
135. Ødemark - Stina Jackson
136. You Should See Me In a Crown - Leah Johnson
137. Ingen visste - Mac Håndlykken
138. Sløve hester - Mick Herron
139. Årene - Annie Ernaux
140. Trieste - Dasa Drndic
141. Max, Mischa & tetoffensiven - Johan Harstad

august

142. Døde løver - Mick Herron
143. Ein gong var dei ulvar - Therese Tungen
144. Men du ser ikke syk ut - Ragnhild Holmås
145. Jeg foreslår at vi våkner - Beate Grimsrud
146. Tusen stjerners øy - Emma Karinsdotter
147. Hazards of Time Travel - Joyce Carol Oates
148. Hva er det som fins i skogen barn? - Beate Grimsrud
149. Endestasjon Auschwitz - Eddy de Wind
150. Døden er et slit - Khaled Khalifa
151. Alma Freng og solfangerne - Ida Tufte Michelsen
152. Izzat - Nasim Karim
153. Salome - Mara Lee
154. Last Bus to Everland - Cameron Sophie
155. Gul bok - Zeshan Shakar
156. Kven er redd? - Carl Frode Tiller
157. I Was Born for This - Alice Oseman
158. Kjærlighetens egenartede hukommelse - Aminatta Foran
159. Redhead by the Side of the Road - Anne Tyler
160. Smile - Roddy Doyle
161. Jeg er Leona - Line Baugstø
162. Alt er mitt - Ruth Lillegraven

september

163. Tiggeren - Sofie Sarenbrandt
164. The Umbrella Academy Dallas - Gerard Way
165. The Umbrella Academy Hotel Oblivion -Gerard Way
166. Hysj - Vigdis Hjorth
167. Melanin hvitere enn blekemiddel - Sumaya Jirde Ali
168. Der krepsene synger - Delia Owens
169. Villskudd - Gudmund Vindland
170. Stjerneskudd - Gudmund Vindland
171. Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet - Johan Harstad
172. Jenta med minneboken - Bart Van Es
173. The Boy From The Woods - Harlan Coben
174. Bow & Arrow - Ida Larmo
175. Se meg falle - Mons Kallentoft
176. Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
177. The Umbrella Academy The Apocalypse Suite - Gerard Way
178. To Be Taught, If Fortunate - Becky Chambers
179. My Dark Vanessa - Kate Elizabeth Russell
180. Noughts + Crosses - Malorie Blackman
181. Dune - Frank Herbert
182. Hør her'a - Gulraiz Sharif

oktober

183. The Music of What Happens - Bill Konigsberg
184. Shotgun Lovesongs - Nickolas Butler
185. If It Bleeds - Stephen King
186. Min kinesiske farmor - Lars Saabye Christensen
187. This Mournable Body - Tsitsi Dangarembga
188. Arr som vinger - Erin Stewart
189. Apeirogon - Colum McCann
190. Such A Fun Age - Kiley Reid
191. Hør'a dagbok - Amina Sewali
192. Sak 1569 - Jørn Lier Horst
193. Eg et før eg kjem - Kari Anne Bye
194. Tre kvinner - Lisa Taddeo
195. Hood Feminism - Mikki Kendall
196. My Brother's Name is Jessica - John Boyne
197. Heroin Chic - Maria Kjos Fonn
198. Agathe - Anne Cathrine Bomann
199. Flaggermusmusikk - Tyra Teodora Tronstad
200. Nervous Conditions - Tsitsi Dangarembga
201. Ikke akkurat Lykke - Monika Steinholm
202. Rich Boy - Caroline Ringskog Ferrada Noli
203. Nahrs siste dans - Susan Abulhawa
204. The Shadow King - Maaza Mengiste
205. Nickel and Dime on (Not) Getting By In America - Barbara Ehrenreich
206. Monster - Walter Dean Myers
207. Your Black Friend - Ben Passmore
208. All American Boys - Jason Reynolds
209. Noughts & Crosses, graphic novel - Malorie Blackman
210. The Incendiaries - R.O. Kwan
211. Shuggie Bain - Douglas Stuart
212. A Book of American Martyrs - Joyce Carol Oates
213. Go Tell It On The Mountain - James Baldwin
214. M Train - Patti Smith
215. The Perks of Being A Wallflower - Stephen Chbosky
216. Himmelfallen - Brian Selznick
217. Beviset - Agota Kristof
218. Den tredje løgnen - Agota Kristof

november

219. Er mor død - Vigdis Hjorth
220. Nick Cave Mercy on Me - Reinhard Kleist
221. Til de voksne - Linn Skåber
222. Tollak til Ingeborg - Tore Renberg
223. It´s Not Like It´s A Secret - Misa Sufiura
224. Galgen - Yrsa Sigurdardottir
225. De uønskede - Yrsa Sigurdadottir
226. Dikt 2 - Yahya Hassan
227. Like a Love Story - Abdi Nazemian
228. The Midnight Library - Matt Haig
229. Transmission - Alex Bertie
230. Til minne om en betingelsesløs kjærlighet - Jonas Gardell
231. Burnt Sugar - Avni Doshi
232. Alle elsket moren din - Toril Brekke
233. Hollowpox The Hunt for Morrigan Crow - Jessica Townsend
234. Slay - Brittney MNorris
235. Sult - Knut Hamsun, Martin Ernstsen
236. Det stoppar ikkje her - Tone Myklebust
237. Et liv forbi - Helga Flatland
238. How Much of These Hills Is Gold - C Pam Zhang
239. Love and Other Thought Experiments - Sophie Ward
240. Knife Edge - Malorie Blackman
241. Check Mate - Malorie Blackman
242. Double Cross - Malorie Blackman
243. Cross Fire - Malorie Blackman
244. Enigma Variations - André Aciman
245. Aske - Yrsa Sigurdardottir
246. Kobrahjerte - Toril Brekke
247. Opposite of Always - Justin A. Reynolds
248. Klangen av frihet - Toril Brekke
249. Mjøsa rundt med mor - Bjørn Hatterud
250. Hekneveven - Lars Mytting
251. I'm Not Dying with You Tonight - Kimberly Jones
252. Freshwater - Awkaeke Emezi
253. DNA - Yrsa Sigurdardottir
254. Everything Under - Daisy Johnson
255. The Splendor of Fear: A Supernatural Thriller - Ambrose Ibsen
256. A Time for Mercy - John Grisham
257. Washington Black - Esi Edugyan
258. The Humans - Matt Haig
259. The New Wilderness - Diane Cook
260. Mandela-effekten - Anne Holt
261. Epikrise - Marit Daaland Lesjø
262. Den tredje engelen - Gert Nygårdshaug
263. The End of Her - Shari Lapena
264. The Summer of Everything - Julian Winters
265. Boys Don't Cry - Malorie Blackman
266. Du - Håvard J.Nilsen
267. Melkeveien Pauline Östgård
268. Dei vaksnes løgnaktige liv - Elena Ferrante
269. Din vakre jævel - Arne Svingen og Helene Uri
270. Den mørke almen - Tana French
271. Ingen andre enn oss - Mari Moen Holsve
272. Jeg vil bare at det skal være oss - Kristian Bergquist
273. Hjemmekamp - Trygve Skaug
274. Oslos hjerte - Khalid Ezzouhri

desember

275. Wonderboy - Henrik H. Langeland
276. Becks siste sommer - Benedict Wells
277. Under snøen - Monika Steinholm
278. Dette har jeg aldri fortalt til noen - Maria Kjos Fonn
279. The Fire This Time; A New Generation Talk About Race - Jesmyn Ward
280. Løgnen - Yrsa Sigurdadottir
281. Real Life - Brandon Taylor
282. Showtime - Henrik H. Langeland
283. Jenta ved broen - Arnuldur Ingridason
284. Short Stories - Mathias Faldbakken
285. Sing, Unburied, Sing - Jesmyn Ward
286. Viral - Button Poetry
287. Jeg vil våkne til verden - Karoline Brændfjord
288. Vinegar Girl - Anne Tyler
289. Hvor lenge varer vi - Mari Andreassen
290. Nærmere kommer vi ikke - Monika Steinholm (grafisk roman)
291. Ingen tid å miste - Tore Renberg
292. Solvokteren - Maja Lunde
293. Yt etter evne, få etter behov - Olaug Nilssen
294. De første dagene - Maja Lunde
295. Jeff Tweedy, liksom - Stian Johansen
296. Hva skjedde egentlig med deg? - Jenny Jordahl
297. Queen's Gambit - Walter Tevis
298. Dødsskipet - Yrsa Sigurdardottir
299. Half a Yellow Sun - Chimamanda Ngozi Adichie
300. Frihet - Hadia Tajik
301. Bakom synger døden - Karin Fossum
302. The Vanishing Half - Brit Bennett
303. De ufullendte - Ellen Rømming
304. Girlskate - Eldrid Johansen
305. Speilmannen - Lars Keppler
306. We Have Always Lived in the Castle - Shirley Jackson
307. Dragsug - Yrsa Sigurdardottir
308. Kings, Queens and In-Betweens - Tanya Boteju
309. Rick - Alex Gino
310. Watchmen - Alan Moore og Dave Gibbons
311. Fritt fall - Sunniva Vagstad
312. Å lage en snøengel - Kristine Helgesen
313. Antifeministen - Rune Salvesen
314. Hundedager - Trine-Lise Rygh
315. Blindtunnel - Tove Alsterdal
316. The Long Take - Robin Robertson
317. Til bølgene - Ida Løkås
318. Den eneste broren - Tove Nilsen
319. Gudmoren - Ingar Johnsrud
320. Maresi - Maria Turtschaninoff
321. Kongeriket - Jo Nesbø
322. Etter hvert vil øynene venne seg til mørket - Bruno Jovanovic
323. Skjebnesteinen - Sven Petter næss
324. Ta først på di eiga maske - Marit Kaldhol

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-20, 13:43   #387
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

Januar
1. Margit Sandemo - Skjulte spor.
2. Jussi Adler-Olsen - Offer 2117.
3. Margit Sandemo - Rop av stumme røster.
4. Margit Sandemo - Fanget av tiden.
5. Margit Sandemo - Demonens fjell.
6. Line Baugstø - Vi skulle vært løver.
7. Margit Sandemo - Stille før stormen.
8. Margit Sandemo - Et streif av ømhet.
9. Margit Sandemo - Den onde dagen.
10. M.J. Arlidge - Er du med på leken.
11. Margit Sandemo - Legenden om Marco.
12. Margit Sandemo - Det svarte vannet.
13. Margit Sandemo - Er det noen der ute?
14. M.J. Arlidge - Nei, nei gutt.
15. Sofia Lundberg - Den røde adresseboken.

Februar
16. Toril Brekke - En blå kjole fra herr Hitler.
17. M.J. Arlidge - Den som ikke har gjemt seg nå.
18. James Patterson - Suzannes dagbok til Nicholas.
19. Ninni Schulman - Jenta med snø i håret.
20. Poppy Alexander - 25 dager til jul.
21. Karin Wahlberg - Innenfor.
22. Janne S. Drangsholt - Winter i verdens rikeste land.
23. Janne S. Drangsholt - Winterkrigen.
24. Karin Wahlberg - Trøsteren.
25. Lotta Elstad - Jeg nekter å tenke.
26. Gunn Marit Nisja - Porselenspiken.
27. Mimir Kristjanson - Mamma er trygda.
28. Harlan Coben - Ikke gi slipp.
29. Gail Honeyman - Eleanor Oliphant har det helt fint.

Mars
30. Robert Wilson - Den største straffen.
31. Marie Aubert - Voksne mennesker.
32. Lucy Dillon - Der lyset slipper inn.
33. Fres Karlsen - Psykehus.
34. Malin Persson Giolito - Utover enhver rimelig tvil.
35. Linn Strømsborg - Aldri aldri aldri.
36. Robert Galbraith - Hvit død.
37. Linnea Myhre - meg, meg, meg.
38. Monika Steinholm - Vi var en gang.
39. Torkil Damhaug - Se meg, Medusa.
40. Erlend Loe - Helvete.

April
41. Jesmyn Ward - Syng, gravløse, syng.
42. Heidi Linde - Talte dager.
43. Simona Ahrnstedt - Frihet og fangenskap.
44. Sidney Sheldon - Ut av mørket.
45. Jodi Picoult - Nitten minutter.
46. Ellen Arnstad - Alt du ikke ser.

Mai
47. Heidi Helene Sveen - Det var ikke voldtekt.
48. M.J. Arlidge - Elsker, elsker ikke.
49. Guro Hoftun Gjestad - Storbarnsliv: om å vokse opp med barn.
50. Selma Lønning Aarø - En rekke avbrutte forsøk.
51. Thomas Enger - Fantomsmerte.
52. Delia Owens - Der krepsene synger.

Juni
53. Victoria Hislop - De som er elsket.
54. Malin Persson Giolito - Bare et barn.
55. Alex Michaelides - Den tause pasienten.
56. Oyinkan Braithwaite - Min søster er en seriemorder.
57. Eystein Hanssen - Svart landskap.
58. Thomas Erikson - Omgitt av idioter.
59. Åsa Träff, Camilla Grebe - En slags fred.
60. Jan-Erik Knudsen - I skyggen av stråleglansen.
61. Espen Haavardsholm - Fra nå av kan alt skje.
62. Hannah Beckerman - Alle våre hemmeligheter.
63. Camara Lundestad Joof - Eg snakkar om det heile tida.
64. Harlan coben - Datter savnet.
65. Dolly Alderton - Alt jeg vet om kjærlighet.
66. Kristen Roupenian - Du vet at du vil.
67. Kathrine Webb - Spor i støvet.
68. Heather Morris - Cilkas reise.
69. Lucy Clarke - Når sannheten banker på.
70. Jan-Philipp Sender - Hviskende skygger.

Juli
71. Sarah Jio - Alle blomstene i Paris.
72. Jan-Philipp Sender - Kunsten og følge hjertet.
73. Tore Tveit - Min mor døde barnløs.
74. Sara Omar - Skyggedanseren.
75. Sally Rooney - Alle andre.
76. Jens M. Johansson - Lavterskeltilbud.
77. Sigrid Agnethe Hansen - Ser du dette?
78. Øyvind Berg - Roseromanen.
79. Richard Roper - Noe å leve for.
80. Heidi Bjørnes - Hjerter i takt og utakt.
81. Holly Ringland - Alice Harts fortapte blomster.
82. Stefan Ahnhem - X måter å dø på.
83. Eddy de Wind - Endestasjon Auschwitz.
84. Sarah Jio - Kjærlighetens ansikt.
85. Laura Marshall - Venneforespørsel.
86. Lia Louis - Kjæreste Emmie.
87. Linda Olsson - Langsomt lukker jeg døren.
88. Catherine Isaac - Et lite stjerneteppe.
89. Kristine TG Hardeberg - De uskyldige.
90. Thomas Enger - Våpenskjold.
91. Fredrik Backman - Folk med angst.

August
92. Leila Slimani - Vuggesang.
93. Araminta Hall - Vår egen grusomhet
94. Jamie Ford - Kjærlighet og andre trøstepremie.
95. Lisa Taddeo - Tre kvinner.
96. Ruth Lillegraven - Alt er mitt.
97. Leila Slimani - I udyrets hage.
98. Agota Kristof - Tvillingene dagbok.
99. Alexander Kielland Krag - Dette blir mellom oss.
100. Agota Kristof - Beviset.
101. Agota Kristof - Den tredje løgnen.
102. Hanne-Vibeke Holst - Som pesten.
103. Karin Alvtegen - En sannsynlig historie.
104. Beth O'leary - I samme seng.
105. Karin Brunk Holmquist - Damen med bysten.
106. Matias Faldbakken - Vi er fem.
107. Frank Schätzing - Sommerfuglens tyrrani.
108. Yaa Gyasi - Komme hjem.

September
109. Anders De la Motte - Ultimatum.
110. Carmen Korn - Døtre av en ny tid.
111. Peter Swanson - Dødelig bekjentskap.
112. Ragnhild Holmås - Men du ser ikke syk ut.
113. B.A. Paris - Ta meg tilbake.
114. Natasha Lester - Den franske fotografen.
115. Camilla Greve - Når isen brister.
116. Muna Shehadi - Rosalinds løgner.
117. Lars Helle - Når stormen aldri løyer.
118. Toni Morrison - En nåde.
119. Wencke Mühleisen - Redd deg selv, lille hjerte
120. Malin Persson Giolito - Bare et barn.
121. Tom Egeland - Kongen.
122. Elisabeth Norebäck - Si at du er min.
123. Vigdis Hjorth - Er mor død.

Oktober
124. Kristian Klausen - Døden i arbeid.
125. Naja Søtje-Thomsen - Vi levde i går.
126. Ruta Sepetys - Taushetens pris.
127. Belinda Bauer - Bristepunktet.
128. Juan Francisco Ferrándiz - Det fortapte landet
129. Santa Montefiore - Nå og tilbake.
130. Rachel Kushner - Mars-salongen
131. Arne Svingen - Min sønn.
132. Jenny Erpenbeck - Hjemsøkelse
133. Judy Blume - Sommersøstre.
134. Sofia Lundberg - Et spørsmålstegn er et halvt hjerte.
135. Eldrid Johansen - Fra du så meg.
136. Abbie Griaves - Snakk til henne.
137. David Nicholls - Søt sorg.
138. L.V. Broughton - Professoren.

November
139. Anne Youngson - Møt meg på museet.
140. Lars Mytting - Søsterklokkene.
141. Belinda Bauer - Blacklands.
142. Joyce Carol Oates - Mitt liv som rotte.
143. Aina Basso - Ungen.
144. Belinda Bauer -Som fortjent.
145. Tore Renberg - Tollak til Ingeborg.
146. Joyce Carol Oates - Svart vann.
147. Lars Mytting - Vårofferet.
148. Rebecca Fleet - Husbytte.
149. Agnes-Margrethe Bjorvand - Astrid Lindgren.
150. Jenny Jordahl - Hva skjedde egentlig med deg?
151. Belinda Bauer - Mørke dager.
152. Unni Lindell - Nabovarsel.
153. Hollie Overton - Baby Doll.

Desember
154. Michael Ondaatje - Krigslyst.
155. Gabriel Tallent - Min eneste elskende.
156. Gunn Marit Nisja - Jeg skal ta vare på deg.
157. Jenny Gladwell - Adventsgaven.
158. Åsa Linderborg - Året med tretten måneder.
159. Belinda Bauer - Nysgjerrigper.
160. Laila Janet Ayoub - Min vei til frihet.
161. Erica James -Hagene i Italia.
162. Maria Navarro Skaranger - Alle utlendinger har lukka gardiner.
163. Lucinda Riley - Solsøsteren.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-21, 13:06   #388
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.628
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

Januar:
1. Frode Grytten: Popsongar (relesing)
2. Helene Flood: Terapeuten
3. Johannes Anyuru: De kommer til å drukne i sine mødres tårer
4. Gunnhild Øyehaug: Draumeskrivar
5. Agnes Ravatn: Dei sju dørene
6. Marita Fossum: Verden utenfor
7. Per Petterson: Menn i min situasjon
8. Lisa Aisato: Livet (ikke veldig mye å lese, men dog ... )
9. Ruth Ware: I en mørk, mørk skog
10. Roskva Koritzinsky: Jeg har ennå ikke sett verden
11. Jens Stoltenberg: Min historie
12. Ocean Vuong: På jorda er vi glimtvis vakre
13. Agnar Lirhus: Ellers er jeg ikke noe menneske
14. Ernest Hemingway: Den gamle mannen og havet
15. Bjørn Sortland: Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen
16. Aon Raza Naqvi (red.): Third culture kids

17. Brynjulf Jung Tjønn: Kinamann
18. Mariana Enriques: Ting vi mistet i brannen
19. J.M. Coetzee: Vanære
20. Silje Bergum Kinsten: Jeg vet ikke helt hva det er
21. Naja Marie Aidt: Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake (relesing)

Februar:
22. Bjørn Sortland: Ærlighetsminuttet
23. Kenneth Moe: Rastløs
24. Trygve Skaug: Ikke slipp
25. Thorvald Steen: Kongen av Sahara
26. Håkan Nesser: Carmine Street
27. Charlotte Glacer Munch: Trylleslag
28. Jon Ewo: 1814
29. Tor Fretheim: Alltid Andrea
30. Ingvar Ambjørnsen: Delvis tilstede
31. Vernoica Salinas: OG
32. Kristine Storli Henningsen: I skyggen av store trær
33. Sondre Lerche: Alle sanger handler om deg
34. Chevy Stevens: Du slipper aldri unna

Mars:
35. Chevy Stevens: Fortsatt savnet
36. Yrsa Sigurdadottir: Syndsforlatelse
37. Margaret Atwood. Tjenerinnens beretning
38. Per Knutsen: Broren til Hugo
39. Mimir Kristjansson: Mamma er trygda
40. Anders Totland: Nedteljing
41. Rebekka Egeland og Carina Carl: Hverdagspsyk
42. Linnea Myhre: Meg, meg, meg
43. Kathleen Grissom: Mellom to verdener
44. Øystein Hauge: Stilleben
45. Petter Wallace og Peder Kjøs: Aldri gi opp

April:
46. Matias Faldbakken: Vi er fem
47. Ivi de Figueiredo: En fremmed ved mitt bord
48. Domeico Starnone: Bånd
49. Charlotte Glaser Munch: Nødinngang
50. Lars Saabye Christensen: Byens spor - Skyggeboken
51. Clare Mackintosh: La meg være
52. Kenneth Moe: Det åpenbare
53. Roy Jacobsen: Trygve Bratteli. En fortelling
54. Anna Grue: Siste forestilling

Mai:
55. Bjørn Sortland: Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det?
56. Ellen Fjestad: Døgnfluedans
57. Sigbjørn Mostue: Himmelen skal gråte blod
58: Lars Mæhle: Jag är supermann
59. Oskar Braaten: Ulvehiet (relesing)
60. Oskar Braaten: Kammerset
61. Yahya Hassan: Dikt
62. Marianne Teie: Jeg lar det være slik

63. Peder Kjøs: Angst
64. Simon Stranger: Barsakh (relesing)

Juni:
65. Henrik Øxnevad: En sånn rød amerikansk scooter
66. Tiril Broch Aakre: Mødre og døtre
67. Maria Navarro Skaranger: Bok om sorg
68. Camara Lundestad Joof: Eg snakkar om det heile tida
69. Tiril Broch Aakre: Fjellräven gul
70. Jennifer Mathieu: Moxie
71. Sumaya Irde Ali: Ikkje ver redd sånne som meg
72. Mona Ibrahim Ahmed: Brev til Noreg
73. Ann Helen Kolås Ingebrigtsen: Sinne

74. Torgrim Eggen: Berlin
75. José Eduardo Agualusa: Allmenn teori om glemsel
76. Nina Lykke: Full spredning
77. Alexander Kielland Krag: Dette blir mellom oss
78. Martin Svedman: Når jeg drikker

79. Sally Rooney: Alle andre
80. Torgrim Eggen: Fra smokken til Ovnen - Storyen om Axel Jensen

Juli:
81. Victoria Durnak: Senteret
82. Beate Grimsrud: Jeg foreslår at vi våkner
83. Arne Ruset: Songbok for hesten
84. Ole-Martin Ihle: Da He-Man kom til Norge. En fortelling om å vokse opp på 80-tallet
85. Kristin Valla: Ut av det blå
86. Maren Engelschiøn: En del av meg
87. Ole Martin Holte: Uteligger
88. Øystein Skjælaaen: Meningen med rus

August:
89. Sofie Sarenbrant: Visning pågår
90. Fredrik Backman: Alt min sønn bør vite om verden
91. Odd Magnus Williamson: What is love
92. Mari Andreassen: Hvor lenge varer vi
93. C. J. Tudor: Krittmannen
94. Zeshan Shakar: Gul bok

September:
94. Line Baugstø: Jeg er Leona
95. Heidi Linde: Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet

96. Ragnhild Holmås: Men du ser ikke syk ut
97. Irina Lee: Shoppingfri: Et år med kjøpestopp
98. Vigdis Hjorth: Er mor død
99. Tore Renberg: Tollak til Ingeborg

Oktober:
100. Susanne Skogstad: Svartstilla
101: Astrid Lindgren, Lene Sandvold Evensen: Krigsdagbøker 1939-1945
102. Gulraiz Sharif: Hør her`a!
103. Ingvar Ambjørnsen: Ekko av en venn
104. Maria Kjos Fonn: Heroin chic
105. Roy Jacobsen: Bare en mor
106. Olaug Nilssen: Yt etter evne, få etter behov

November:
107: Lars Mæhle: Djevelen vil alltid finne deg
108. Ng. Celeste: Små branner overalt
109. Ingeborg Arvola: Buffy By er talentfull: en selvbiografi
110. Ingvar Ambjørnsen: Yoko Ono er en sjarlatan - blogger og betraktninger
111. Vidar Kvalshaug: Ari. Bohemen og bøkene
112. Lars Mytting: Hekneveven
113. Michael Stilson: Alene gjennom
114. Tale Maria Krohn Engvik: #vågåvære!
115: Helga Flatland: Et liv forbi
116. Josten Sand Nilsen, Bente Ailin Svendsen, Hele Uri og Andreas Østby: Fakta faen

Desember:
117. Lene Ask: Det du ikke sier er sant
118. Geir Gulliksen: Bli snill igjen
119. Linn Skåber og Lisa Aisato: Til de voksne
120. Joachim Førsund: Kohts bok
121. Dag O. Hessen: Verden på vippepunktet. Hvor ille kan det bli?
122. Maja Lunde og Lisa Aisato: Snøsøsteren
123. Simon Stranger og Shwan Dler Qaradaki: Adventsstjernen
124. Karl Ove Knausgård: Morgenstjernen
125. Sandra Lillebø: Tingenes tilstand
126. Lars Saabye Christensen: Byens bokstaver

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-21, 16:44   #389
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

Leseåret 2020 så slik ut:

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.


1. Kristin Valla. Ut av det blå.
2. Victoria Hislop. Postkort fra Hellas.
3. Marie-Sabine Roger. Å telle duer.
4. Tom Egeland. Codex.
5. Lorenzo Marone. Forsøk på å være lykkelig.
6. Mostue og Brenna. Operasjon Helena.
7. Mostue og Brenna. Operasjon Føniks.
8. Kim Ros. London tur och retur.
9. Karin Helena Sjøberg. London calling.
10. Frode Granhus. Forsvinningen.
11. Anders Hansen. Hjernesterk.
12. Håkan Nesser. Himmel över London.
13. Rachel Abbot. Du blir den neste.
14. Sofia Lundberg. Den røde adresseboken.
15. Alison Richman. Timer av fløyel.
16. Mostue og Brenna. Operasjon Hydra.
17. Linda Olsson. Langsomt lukker jeg døren.
18. Catherine Isaac. Et lite stjerneteppe.
19. Mostue og Brenna. Operasjon Hades.
20. Joy Fielding. Hvor er hun?
21. Linn Skåber. Til ungdommen.
22. Elif Shafak. Kjærlighetens førti bud.
23. Lee Child. Veien tilbake.
24. Ken Follett. I all evighet 1-7.
25. Are Kalvø. Hyttebok fra helvete.
26. Peter May. Ualminnelige mennesker.
27. Yrsa Sigardurdottir. Arvet.
28. Yrsa Sigardurdottir. Straffet.
29. Yrsa Sigardurdottir. Syndsforlatelse.
30. Yrsa Sigardurdottir. Ödemark.
31. Santa Montefiore. Gracies hemmelighet.
32. Camilla Grebe. Älskaren från huvudkontoret.
33. Camilla Grebe. Husdjuret.
34. Camilla Grebe. Dvalan.
35. Camilla Grebe. Skuggjägaren.
36. Erica James. Det lille pianohuset.
37. Sarah Lark. Den lange hvite skyens land.
38. Maja Lunde. Blå.
39. Yrsa Sigurdardottir. Galgen.
40. Sarah Lark. Maorienes sang.
41. Ann Rosman. Porto Francos voktere.
42. Fredrik Backman. Folk med angst.
43. Peter May. Svarthuset.
44. Stefan Ahnhem. X måter å dø på.
45. Santa Montefiore. Toner av kjærlighet og krig.
46. Jussi Adler-Olsen. Offer 2117.
47. Mark Billingham. Reddhare.
48. Odd-Magnus Williamsson. What is love.
49. Katrine Engberg. Krokodillevokteren.
50. Katrine Engberg. Blodmåne.
51. Katrine Engberg. Glassvinge.
52. Mark Billingham. Slappfisk.
53. Mark Billingham. Brennende jente.
54. Yrsa Sigurdardottir. Dukken.
55. Maja Lunde. Snøsøsteren.

Listen min er en blanding av bøker for å holde i hånden, samt Storytel.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-21, 22:43   #390
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.973
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2020

1. Agnes Ravatn: Dei sju dørene. Psykologisk krim, artig vri.
2. Jen Williams: The Ninth Rain. God fantasy med middelandrende, svart, lesbisk kvinne som en av hovedpersonene. Litt treg start, men god driv etter hvert. Muligens litt for mange ekle monstre for min smak.
3. Erin Morgenstern: The Starless Sea.Weird and wonderful! Historier og eventyr og historier om eventyr og eventyr inne i historier. Magisk og surrealistisk og med massevis av bøker.
4. Terry Pratchett: Soul Music. Death er lei av jobben sin, og barnebarnet Susan tar over, mens 'Music With Rocks in it' herjer Discworld. Lest for andre gang. Vittig, selvsagt.
5. Sayaka Murata: Døgnåpent. Keiko jobber i døgnåpen kiosk, og trives med det, for der er reglene for oppførsel klare, i motsetning til ellers i verden.
6. Alix E. Harrow The Ten Thousand Doors of january. January finner dører til andre verdener, mens en ond organisasjon prøver å lukke dem. Fantasy, kjærlighet, historier.
7. Jasper Fforde. The Eyre Affair. Gjenlesing. Måtte hvile hodet etter forrige, gode bok. Kjekt gjensyn med Thursday Next.
8. Linda Boström Knausgård: Oktoberbarn. Rystende om livet på psykiatrisk, og vondt og vakkert om minner og minner som forsvinner.
9. Terry Pratchett: The Fifth Elephant. En av favorittene!
10. Paula Hawkins: The Girl on the Train. Spennende og uhyggelig krim.
11. Ann Patchett: The Dutch House.Et søskenpar som vokser opp i en dysfunksjonell familie i et grandiost hus.
12. Ingvar Ambjørnsen: Ekko av en venn.Elling flytter i kjellerleilighet, og er lett å kjenne igjen.
13. Bernadine Evaristo: Soul Tourists.Om rase og rastløshet og tilhørighet og en roadtrip fra England til Midtøsten.
14. Pip Williams: The Dictionary of Lost Words. Fiksjon om arbeidet med Oxford Dictionary, men virkelige personer og hendelser er med. Interessant!
15. Matt Haig: The Midnight Library. Nora svever mellom liv og død, og havner i midnattsbiblioteket. Der kan hun oppleve alle de alternative livshistoriene sine. Anbefales.
16. Terry Pratchett: Guards! Guards! Gjenlesing. Blir aldri lei Vimes.
17. Terry Pratchett: Pyramids.
18. Deborah Harkness: Time's Convert. Vi følger Matthew og Diana og de andre karakterene fra hekse-trilogien. Grei nok.
19. Vigdis Hjorth: Arv og miljø. På tide å få lest denne. Jeg likte den godt.
20. Sue Monk Kidd: The Book of Longings. Kanskje Jesus var gift før han startet forkynnelsen? God historie fortalt gjennom Ana- Maria sin svigerdatter. Ny innsikt i livet i Midtøsten på Jesu tid.
21. Terry Pratchett: Snuff. Pratchett på sitt mørkeste og mest samfunnskritiske.
22. Tore Renberg: Tollak til Ingeborg. Tollak er mørk og vrang og boken er fantastisk god.
23. Connie Willis: A Lot Like Christmas. Noen kjente og noen nye julefortellinger i fin Willis-stil. Perfekt desemberlesing.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no