Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

De norske nettovergriperne. Må leses!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-18, 16:15   #61
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

"Nesten halvparten var samboere eller gifte da de ble pågrepet. I tillegg hadde flere kjæreste. Noen av dem ble skilt da partneren ble kjent med hva de var siktet for, men de fleste er fortsatt samboere eller gifte."

Denne biten er den jeg virkelig ikke klarer å begripe.

Alt det andre har jeg sett, og på en måte akseptert at er slik. Eller, akseptert at jeg ikke er i stand til å fullt ut forstå hva som skjer i hodet til samfunnsstøtten Per (42) som er oppmann på fotballaget til datteren på ti samtidig som han utveksler bilder av voldtatte ulands-tiåringer og fantaserer om datteren til nettvennene. Men det at kona i etterkant av avsløringen og sjokket velger å bli, det får jeg ikke hodet rundt. Jeg tenker liksom at henne burde jeg kunne relatere til. Men jeg skjønner ingenting. Selv om jeg har snakket med disse kvinnene og hørt forklaringene på at de velger å bli. Jeg har prøvd å lage forklaringer jeg kan begripe. Kanskje de er utsatte selv? Spesielt sårbare? Ikke kan klare seg alene? I dyp fornektelse? Ekstremt ressurssvake?

Det har vært forklaringen i blant. Men sånn generelt funker det ikke. Jeg forstår ikke.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-18, 18:13   #62
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

Jeg kjenner en ressurssterk person som var i en liten meget oppegående og tett vennegjeng i mange år. Så ble den ene fengslet for incest. Den jeg kjenner kan mye om temaet, og kommer ikke over det. Ingen kunne ha visst dette basert på oppførsel. Ig det er det som gjør det så grusomt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-18, 18:42   #63
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

Men det er da vel ikke voksne man skal plutselig gå og ha fokus på? Er det ikke sånn da at det er barn sine signaler vi skal se etter? For de prøver jo å fortelle på sitt vis.

Det er jo faktisk de barna vi skal finne først? Og problemet er jo at barn som det skjer noe med og som man burde ha skjønt og sett fortsatt i alt for stor grad blir oversett.

Om man så møter et barn gjennom omgangskrets eller jobb og det viser symptomer på at det ikke har det bra så skal man jo ikke hive på enda en vurdering: virker far som et monster? For det er det som er problemet. Barnets symptomer blir fortrengt, minimalisert fordi man ikke vil innse at en voksen man liker kan ha gjort det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-18, 18:54   #64
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er da vel ikke voksne man skal plutselig gå og ha fokus på? Er det ikke sånn da at det er barn sine signaler vi skal se etter? For de prøver jo å fortelle på sitt vis.

Det er helt sant.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-18, 13:41   #65
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

Det Esme sa.

Eg har og tenkt at det er dette som ligg bak «Du ser det ikke før du tror det»-slagordet. Altså, at ein må vere i stand til å tru at sjølv fotballtrener, familiefar, lærar, lege og prest er i stand til å utføre slike handlinger, uavhenging av sosial status, engasjement og liknande. Sjå bare på dei siste månaders avsløringer av «samfunnstopp i Tromsø», samfunnsengasjerte ungdomspolitikarar og religiøse leiarar i Tysfjord. Det eg tenker er viktigast i denne saken, er ikkje detaljar om barnets alder og sædavgang (kva forventer folk eigentleg?). Det viktige er kor «normale» dei som utsetter barn for slike ting synest å vere. Overgrep er ikkje forbeholdt white trash og alkoholiserte stefedre med rørleggarsprekk og dårlig hygiene. Og eg tenker at det er viktig å sjå dei barna som blir utsatt for overgrep av voksne som er utanfor «Du trur det»-radaren. For meg er det dette som er viktig. Ikkje detaljane (Som eg er einig i at vi ikkje treng lese om i avisene).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-18, 15:25   #66
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...ar-et-menneske

Sitat:

Når justisministeren på TV sier at hun ikke orker å se hva barn blir utsatt for, da tar hun mer hensyn til de voksne enn barna det gjelder. Det kan være godt for oss voksne å få den bekreftelsen på at det er greit å synes det er så grusomt at man ser vekk – bokstavelig talt. Det er behagelig å kalle dem for monstre og tenke at jeg kjenner nok ikke noen sånne. Men det er ikke godt for barna å nok en gang få bekreftet at dette tåler ikke de voksne, dette må vi klare selv.

Sitat:

Noen barn forteller ikke om overgrepene fordi de er redd for hva som skjer med pappa eller tante eller læreren. Det er en grunn til at Kripos i sin nettkampanje la vekt på det å fortelle for at overgrepene skal ta slutt. At overgriper får hjelp til å slutte.

Det er ikke alle barn som ønsker at overgriper skal straffes – de vil bare at det skal ta slutt. Det betyr ikke at vi ikke skal straffe, men det betyr at vi av respekt for barn bør dempe retorikken vi bruker om overgripere. For den går også utover barna.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-18, 16:03   #67
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

En grunn til at kona velger å bli kan være frykt for delt omsorg, at han skal få større tilgang på ungene.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-18, 16:08   #68
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

I går var det kurs i regi av Redd Barna i fotballklubben vår. Min og mannens tanke var at dette egentlig burde være obligatorisk for alle foreldre.

I de casene vi ble presentert for ringte det ingen bjeller knyttet til jentene vi er trenere og lagledere for, men derimot en del andre unger vi har møtt opp gjennom årene. Jeg satt igjen med en følelse av utilstrekkelighet.

Og forøvrig er jeg helt enig med Esme. Vår oppgave som voksne og ansvarlige er å se de ungene som trenger hjelp.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-18, 16:32   #69
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

En grunn til at kona velger å bli kan være frykt for delt omsorg, at han skal få større tilgang på ungene.

En venninne mistenkte at det foregikk noe og ringte en hjelpetelefon. Hun fikk ett klart råd: Hold ekteskapet sammen for enhver pris. Går du kan du ikke beskytte barnet.

Mannen er forøvrig respektert og i et høystatusyrke. Man ville ikke gjettet det, men det viste seg å stemme.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no