Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stemmerett til 16-åringer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 19:27   #1
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stemmerett til 16-åringer?

Opprinnelig lagt inn av NRK

Kommunalministeren sier til NRK at hun håper og tror at forslaget vil kunne føre til at ikke bare 16 og 17 åringer vil bruke stemmeretten, men at også flere enn før av 18,19 og 20 åringene vil gjøre det samme.

Er du enig med kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa og hennes forslag om at 16-åringer bør få stemmerett?
Og vil det føre til at flere 18-, 19- og 20-åringer går til stemmelokalene?

http://www.nrk.no/nyheter/1.6454296

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:42   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stemmerett til 16-åringer?

Personlig syns jeg det virker litt for tidlig å kunne stemme allerede som 16åring.
Jeg tenker tilbake på hvordan jeg var selv, og jeg vil si at mine meninger har som mange andres antakelig blitt litt mer nyansert enn det var da vi var 16. (?)

Jeg tror også at dt er de færreste tenåringer som har så mye kunnskap om hvordan landet blir ledet og styrt at de kan ta stilling til hvilke forandringer som behøves.

Men jeg syns kanskje at man i den alderen burde hatt mer å sagt når det gjelder kommunale avgjørelser som påvirker barn og unge. På hvilken måte dette burde gjøres vet jeg ikke. Men jeg syns ikke de bør stemme på samme måte som de over atten nei.

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:54   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stemmerett til 16-åringer?

De ønsker å øke alder til 20 for å kunne kjøpe røyk men senke alder til 16 for å være med å bestemme hvem som skal styre landet?

Skummel tanke at 16 åringer kanskje kan få stemmerett. Fint for FrP da sikkert.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:57   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett til 16-åringer?

Da Frps ungdomspolitiker argumenterte på en skole her i fjor eller når det var, gikk det i billigere røyk og billigere alkohol. Ganske mange av ungdommen var i fyr og flamme. Senke stemmerettsalderen? Nei takk. For hver oppegående ungdom som tar reflekterte valg ut fra et samfunnsengasjement, så er jeg sikker på at det er 10 som ikke gjør det. Dette gjelder sikkert til en viss grad voksne også, iallfall 25%, men det blir verre å begynne å frata folk stemmeretten.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:01   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett til 16-åringer?

16-åringer kan betale skatt og bli satt i fengsel. De kan altså dømmes etter lover de ikke kan være med å påvirke, og de kan måtte skatte uten å få være med å bestemme hvordan skattepengene skal brukes. Begge deler er brudd på ganske grunnleggende demokratiske spilleregler. Jeg synes det er større grunn til at en 16-åring skal være med og påvirke hvordan samfunnet skal utvikles, enn at en 80-åring skal gjøre det.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:02   #6
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stemmerett til 16-åringer?

Det er jo dessverre en del som ikke bruker den heller, så kanskje en trussel om at de ikke får lov til å stemme får dem tilbake til urnene?

Jeg for min del klarer ikke å bestemme om det er lurt å la 16-åringer stemme eller ikke.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no