Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Leger må leve

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-23, 21:32   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leger må leve

Vi kom vel dit også fordi det er en konsekvens av Legeforeningens prioriteringer. Legeforeningen har i flere tiår jobbet mot både flere studieplasser i noe omfang og mot mer godkjenning av medisinsk utdanning fra andre land - og det er også Legeforeningen som har forhandlet fram de avtalene som gjelder både for næringsdrivende/ privatpraktiserende leger og for ansatte leger. Fra mitt ståsted sett den gangen jeg var involvert i forhandlinger vil jeg si at både Legeforeningen og også Tannlegeforeningen hadde en svært sterk forhandlingsposisjon og hadde vel vel så mye gjennomslag som andre grupper, for å si det mildt. Det resulterte i høye lønn og godtgjøringer og de har goder som like hardtarbeidende akademikergrupper ikke har.

Det er mange som jobber lange uker, helger og kvelder, men helsepersonell har kortere normalarbeidsuke i turnus (de jobber vel et par timer mindre i uka enn de fleste imen normalarbeidsuke) og klokker inn tillegg for kveld/ natt/ helg som mange andre ikke får. For mange andre kalles det «særlig uavhengig stilling» og «fleksitid» og du «bestemmer selv når du jobber men du har ansvaret for å få det gjort». Har sittet mange kvelder og helger med jobb jeg, men jeg får ikke noe ekstra for det. En fet fleksitidskonto som jeg ikke får brukt, sånn stort sett. Mens overlegen borte i gata får et halvt års «forskningsfri» med lønn hvert femte år eller hva det er. Så tar hen familien med til et kult land og finner seg noe å studere.

Jeg er enig i at leger må leve og i at dagens leger kan ha andre prioriteringer. Men da må også Legeforeningen være på den ballen når det gjelder å utdanne flere leger, godkjenne flere leger, kunne gi fra seg oppgaver til andre helsepersonellgrupper osv. Og så har vi ikke råd til at leger skal få de økonomiske fordelene ved å både være næringsdrivende OG ansatte, slik noen kommuner nå gjør. F.eks. at en lege både skal få godtgjøring for å drive privat praksis OG at kommunen samtidig skal dekke utgifter som en næringsdrivende normalt skal dekke av inntektene sine (f.eks. sykeforsikring.)

Jeg synes Tromsømodellen er en katastrofe i et samfunnsperspektiv. Og så synes jeg det er rart at hvis arbeidsbelastningen var problemet, så er mer penger svaret. Kjør debatt. «Sett fyr på kommentarfeltet!»

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-23, 22:22   #22
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Charlie: Det er 3 måneder overlegepermisjon, per 5 år. Det er etterutdanning for å følge med på retningslinjer og holde oss faglig oppdatert.
Jeg vet ikke hvilket land jeg skulle slept tre barn med meg til i 3 måneder til
Jeg er 45 år og har akkurat søkt om min første overlegepermisjon, i okt-nov neste år. Jeg skal lese meg opp på testikkelkreft og nyresykdommer, fra kontoret.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-23, 22:25   #23
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Det er ikke legeforeningen som godkjenner leger.
Jeg kunne skrevet mer, som svar på andre av Charlies utsagn over her. Er for så vidt enig i at Legeforeningen kan være mer på ballen om saker som angår den nye generasjonen leger. Men ellers er det mye du skriver som ikke er riktig, eller i beste fall veldig upresist.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-23, 22:52   #24
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Charlie: Det er 3 måneder overlegepermisjon, per 5 år. Det er etterutdanning for å følge med på retningslinjer og holde oss faglig oppdatert.
Jeg vet ikke hvilket land jeg skulle slept tre barn med meg til i 3 måneder til
Jeg er 45 år og har akkurat søkt om min første overlegepermisjon, i okt-nov neste år. Jeg skal lese meg opp på testikkelkreft og nyresykdommer, fra kontoret.

Nefrologen min har ett år, men om det er hvert femte husker jeg ikke, det begynner å bli noen år siden sist, det var i god tid før Kovid. Hun forsket, sa hun til meg, jeg aner ikke på hva.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 08:13   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Problemet kommer kanskje først hvis vi ser generasjoner som de i skolen ser, med elever og videre unge voksne som ikke er vant til å få stilt krav til seg og som derfor lettere blir utbrent og ikke tåler press eller motgang.

Hæ? Det er da seriøst ikke noe problem at folk setter grenser og ikke aksepterer å jobbe døgnet rundt? Det er svært, svært hypotetisk om det blir et problem eller ikke.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 08:59   #26
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Nefrologen min har ett år, men om det er hvert femte husker jeg ikke, det begynner å bli noen år siden sist, det var i god tid før Kovid. Hun forsket, sa hun til meg, jeg aner ikke på hva.

De som driver med større forskning blir noe annet.
(og det er på siden, men om man ønsker doktorgrad må man akseptere å gå mange hundre tusen ned i lønn i flere år)(og hvis man har lyst til å forske litt "på si" når man har en vanlig sykehusstilling må man gjøre det gratis på toppen av alt det andre)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 09:34   #27
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Det med doktorgrad gjelder for flere enn leger, Appelsin. Stipendiatstillinger er ikke kjent for å være særlig godt betalt, uansett utdanning. Og jeg er enig i at det er rart, og ganske kjipt, at det er sånn. Leger som gidder å bruke tiden sin på doktorgradsarbeid/forskining ved siden av en ordinær legestilling burde slippe å gå ned i lønn eller gjøre det for egen regning.

Når det er sagt, så mener jeg også at man burde ta en skikkelig runde med legers arbeidsvilkår generelt. Spesielt muligheten for trygge, faste stillinger for yngre leger, i etableringsfasen. Og vaktordninger som, etter min mening, er ganske kjipe. Vi har et legepar i to 100 %-sykehusstillinger som naboer, og de klarer ikke å få hverdagen til å gå rundt uten mye hjelp fra et dobbelt sett med besteforeldre. De aller fleste legene jeg kjenner er ikke gift med leger. Har de ikke partnere med ganske fleksible jobber, så er hverdagen ganske krevende å få til å gå opp, nesten helt uavhenig av hvor de jobber. Det er jo ikke holdbart i lengden.


Sist redigert av Gaia : 26-09-23 kl 09:42.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 09:50   #28
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det med doktorgrad gjelder for flere enn leger, Appelsin. Stipendiatstillinger er ikke kjent for å være særlig godt betalt, uansett utdanning. Og jeg er enig i at det er rart, og ganske kjipt, at det er sånn.

Ja, absolutt - det gjelder flere enn leger. Jeg svarte på dette med permisjon og forskning siden jeg følte det ble skrevet basert på en antakelse om at leger kan flakse avgårde til stilige land hur lenge som helst og forske eller kose seg med den fantastiske lønnen vi har, så det var ment som en realitetsorientering til lesere som ikke vet så mye om våre vilkår og avtaler.

Over halvparten av legene jeg kjenner er gift med leger. Mange får det til å fungere, overraskende bra, synes jeg sånn egentlig. Men de fleste av dem jobber på universitetssykehus, noe som betyr at de slipper det som Maiken måtte; å være borte fra familien evt. flytte for en kortere periode (typisk ett eller to år), for å kunne bli ferdig spesialist og overlege. Det er et fryktelig dilemma mange unge leger med barn må forholde seg til.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 11:20   #29
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Ja, absolutt - det gjelder flere enn leger. Jeg svarte på dette med permisjon og forskning siden jeg følte det ble skrevet basert på en antakelse om at leger kan flakse avgårde til stilige land hur lenge som helst og forske eller kose seg med den fantastiske lønnen vi har, så det var ment som en realitetsorientering til lesere som ikke vet så mye om våre vilkår og avtaler.

Sånn, ja. Nei det er virkelig ikke fett å drive med forskning og faglig oppdatering. Å holde seg faglig oppdatert er jo virkelig helt nødvendig å drive med, når man er lege. Det skulle bare mangle at det ikke var innbakt noe tid til faglig oppdatering i jobben.

Jeg tenker at det er ganske sunt å ha et mindset der man er i stand til å sette grenser for seg selv, og hvor mye tid man ønsker å bruke på jobb. Jeg tenker jo at legeyrket typisk er en jobb hvor man ikke legger fra seg jobben mentalt, selv om man ikke lenger er på jobb. Det er jo helt naturlig når det man jobber med er å hjelpe syke mennesker til å bli friske.

Jeg har en venninne som er fastlege, og jeg merker jo at det preger henne de dagene hun har hatt en eller flere pasienter som hun bekymrer seg ekstra for. Da legges ikke den pasienten igjen på jobb.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 13:13   #30
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.



Jeg har en venninne som er fastlege, og jeg merker jo at det preger henne de dagene hun har hatt en eller flere pasienter som hun bekymrer seg ekstra for. Da legges ikke den pasienten igjen på jobb.

Nå går jeg i den lærer vs sykepleierfella, som nokon nevner igjen, men det gjør ikke mine medpedagoger i barnehagen og skolen heller når et barn sendes hjem til foresatte som ikke er optimale. Sak er kanskje til og meldt. Overtid har vi ikke da. (unntatt noen planlagt kveldsmøter og foreldremøter, og de søndagene man må planlegge fordi man ikke rakk dette i uken pga det er 16% sykefravær).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 13:25   #31
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Leger må leve

I en artikkel om dette i nrk stod det at unge leger nå ikke ville "være" leger, men jobbe som leger.

Så en lege I sosiale medier skrev at hun hadde hatt 10 dager på rad med 12-timers vakter.

Og dette med at det forventes at lis-leger forventes å jobbe overtid uten å ha et valg, og da føler de at forlengelse av vikariater står i fare.

Når 2 personer gjør jobb som egentlig 5 leger skal utføre, jeg vet ikke om andre arbeidsplasser i det offentlige sånt blir pålagt. Det vitner jo om et vanvittig arbeidspress.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 14:11   #32
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det er mange som jobber lange uker, helger og kvelder, men helsepersonell har kortere normalarbeidsuke i turnus (de jobber vel et par timer mindre i uka enn de fleste imen normalarbeidsuke) og klokker inn tillegg for kveld/ natt/ helg som mange andre ikke får. For mange andre kalles det «særlig uavhengig stilling» og «fleksitid» og du «bestemmer selv når du jobber men du har ansvaret for å få det gjort».

Kortere arbeidstid i turnus gjelder vel stort sett annet helsepersonell enn leger? De to stedene jeg har jobbet de siste årene har leger i turnus hatt minimum 40 t arbeidsuke (i uker uten vakt) , men de ekstra timene betales det UTA-tillegg for, så det er jo godt betalt.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 00:22   #33
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Bare som en presisering for uinnvidde, så jobber altså ikke leger på sykehus skift. De jobber vanlig arbeidstid, men har i tillegg vaktbelastning. Det vil si at en eller flere leger blir igjen og holder fortet til neste dag. De fleste steder innebærer det at man har fri på dagtid før man har vakt og dagtid etter vakt, men ikke alle steder. 24 timers vakter (eller faktisk enda mer) finnes fremdeles igjen noen steder.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 07:40   #34
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leger må leve

Jeg lurer på to ting: Gjelder ikke arbeidsmiljøloven for leger? Hva er det lov å kreve av leger mht arbeidstid per uke? Det andre her: Hvor mye tjener egentlig sykehusleger som jobber 60 timer eller mer i uken? Disse to tingene har jeg lurt på lenge.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 08:23   #35
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg lurer på to ting: Gjelder ikke arbeidsmiljøloven for leger? Hva er det lov å kreve av leger mht arbeidstid per uke? Det andre her: Hvor mye tjener egentlig sykehusleger som jobber 60 timer eller mer i uken? Disse to tingene har jeg lurt på lenge.

Når det gjelder lønn blir det vanskelig å svare konkret, men det ligger minimumssatser på legeforeningen.no.
Helse Bergen presenterte i vinter en liste over de som tjener over 2 mill i fjor, det var ikke mange (er hundrevis av leger som jobber på sykehuset) LIS tjener langt under 1 mill, og overleger ender kanskje ofte opp mellom 1 og 2 med vakter og annet, uten at jeg har veldig godt svargrunnlag her.
Min jobb er produksjonsbasert. Det vil si at jeg får utdelt en prøvemengde, som jeg får betalt for. Det er ingen som sjekker om jeg trenger 43 eller 78 timer på å gjøre arbeidet mitt, og jeg får samme lønn uavhengig av tiden jeg bruker på å få jobben min gjort.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 08:28   #36
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Leger har unntak fra arbeidsmiljøloven:

https://yngreleger.no/artikkel/forsvarlig-arbeidstid

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 09:19   #37
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leger må leve

Det med arbeidstid er det enkelt å justere. Bedriften må søke disp for overtid.
Jeg jobbet i anleggsbransjen i min forrige jobb og alt som skulle til var å ha stålkontroll på timer.
Jeg jobbet med det og når Arbeidstilsynet kom på kontroll så hadde jeg oppdaterte lister på hver enkelt for hver uke.
Derfor fikk vi enkelt disp når vi søkte.
Gutta jobbet på anlegg og sov på erbeidsplassen så da kunne de likegjerne jobbe utover kvelder.

Sikkert samme for andre yrkesgrupper.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-23, 07:43   #38
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Leger har unntak fra arbeidsmiljøloven:

https://yngreleger.no/artikkel/forsvarlig-arbeidstid

Og det som står i linken her viser tydelig legeforeningens ansvar. Leger har ikke pr def unntak fra aml, men legeforeningen har inngått noen helt hårreisende avtaler. Disse avtalene kan sies opp. Leger er i utgangspunktet underlagt akkurat det samme lover som alle andre yrkesgrupper.
Ja det vil bli krise om avtalene sies opp og jeg er litt redd en del leger også vil reagere fordi belastningen det snakkes om ikke er så jevnt fordelt. Enkelte har det roligere enn andre og tilleggene er det som gir mulighet til å tjene virkelig bra. Der vil merkes for mange økonomisk om det blir begrensninger.

Jeg synes unntakene som er fremforhandlet er uforsvarlige. Det vil være krise i helsevesenet om de sies opp, men en planlagt avvikling bør virkelig settes i gang.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-23, 08:53   #39
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger må leve

Jeg er faktisk uenig i at unntakene per def er uforsvarlige. Men noen har vakter som er så travle at lengden blir uforsvarlig.

Min opplevelse etter noen år i jobb på ulike steder er heller at arbeidsgiver ikke åpner for å betale overtid for tiden man faktisk jobber. For mange leger trenger mer tid enn definert arbeidsdag eller vakt for å komme i mål med oppgavene. Man er redd for å gjøre feil, vil sikre at man ikke har glemt noe, tar en runde til for sikkerhets skyld, tar en siste pasient for å avhjelpe nestemann på jobb når det kom så mange pasienter samtidig osv. Man jobber mer enn noen vet fordi det ikke registreres noe sted og man får i hvert fall ikke betalt for det. Arbeidsgiver.giver får heller ikke vurdert forsvarlighet.
Det er mye skam knyttet til det å gjøre feil, det å jobbe ineffektivt, det å ikke utvikle seg så raskt som man tror omgivelsene forventer. Og mange velger dessverre fremdeles å bære belastningen selv og i stillhet.

Når det gjelder lønn har jeg møtt så mange teite fantasier opp i gjennom årene at jeg ikke har ord. En pasient blunket til meg kl. 03something da jeg var i turnus i -06; Ja, du tjener vel godt over millionen for dette, du?
Da hadde jeg årslønn på 330.000 med 8-delt vakt. Og nei, så lenge jeg ikke tok vakansvakter så fikk jeg ikke mer enn 330.000 i året, men naturligvis jobbet jeg 59-timers uker og 3 x 15-timersvakter ganske ofte for sånn var vaktplanen.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-23, 10:37   #40
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger må leve

Det er unntakene som muliggjør det mange opplever nå. Leger har som alle andre en arbeidstid på 35,5 timers uke hvis antall helgevakter er høyt nok (skal lite til). Så kommer alle unntakene, både de sentralt forhandlede og de som må gjøres med hver enkelt mtp mulighet for gjennomsnittsberegning, døgnhvile og maksimal lovlig arbeidstid i strekk. Hvis vilkårene for avtalene ikke innfris (passiv arbeidstid og pauser) skal slike avtaler skrotes.

Skroting av avtaler kan medføre store utfordringer, også økonomisk, men er nok på sikt eneste mulighet til å få mer familievennlige ordninger.

Å basere så mye av inntekt på tillegg er uheldig. Det blir lett for økonomisk tøft å redusere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no