Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dagens besteforeldre - egotrippere?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-19, 10:31   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagens besteforeldre - egotrippere?

Denne kronikken er på nrk.no i dag:
https://www.nrk.no/ytring/mommo-og-m...ipp-1.14635379

Vi har vel lest om dette før, da fødselslege og far til fire gikk ut med noe av det samme?

Jeg tenker at 1) hun bør ta dette opp med de dette faktisk gjelder, og 2) å generalisere sånn på vegne av en generasjon mot en annen generasjon, provoserer meg en god del. Men jeg er ikke spesielt glad i generaliseringer k utgangspunktet.

Og siden jeg og mannen har vært besteforeldre ganske lenge, vil jeg si at hvis dette hadde vært skrevet av ett av de barna i familien vår som har fått barn, hadde jeg blitt skikkelig sur. Jeg har akkurat avsluttet 3 uker (av fire) med feriekoloni, full oppvartning og finansiering (kost, losji, transport, diverse aktiviteter) av alle husets barn, både tenåringen, de voksne barna, et par svigerbarnog barnebarna.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 28-07-19 kl 10:45.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:03   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg kjente meg ikke igjen, men har besteforeldre som er til stede i barnas liv. I tilleg har jeg to barn med noen år i mellom så jeg har aldri blitt utslitt av ferieukene selv om vi har vært sammen 3-4 uker i strekk.

Jeg gjetter at dette er et personfenomen mer enn et samfunnsfenomen i utgansgspunktet. Likevel er det snakk om en generasjon med overveiende god økonomi, høyt forbtuk og omfattende reise -og fritidsvaner. Mine besteforeldre var nok mye mer hjemme og tilgjengelige enn mine foreldre er, og enn jeg selv er/vil være når den tid kommer.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:09   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg kjenner meg ikke igjen i romantiseringen av tidligere tiders besteforeldre. Mine foreldre hadde lite eller ingen hjelp, jeg har ikke hatt noe særlig jeg heller. Og det er greit. Mine barn er mitt ansvar. Kan du ikke ta deg av tre barn, ikke få tre barn.

Man bør selvsagt hjelpe til, men jeg forstår godt at besteforeldre føler seg ferdig med forpliktelser.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:12   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Velstandsøkningen har jo vært formidabel forde aller fleste de siste generasjonene. Mine foreldre gikk fra relativt blakke til å ha god råd rundt den tiden de ble besteforeldre. De har klart kombinasjonen å kose seg, reise, nyte tilværelsen etter at barna ble voksne, og å være en del av familien ganske bra.
Men jeg ser jo at det kan bli vanskelig for meg å steppe inn på kort varsel og for eksempel hente i barnehage på kort varsel. Ikke fordi jeg ikke gidder, men fordi jeg har en jobb hvor jeg ofte er på reise og ofte sitter i møter og ikke kan gå fra uten videre.

Jeg kjenner ganske mange besteforeldre etter hvert, og våre venner er i generalisert oversikt MER involvert i barnebarna enn forrige generasjon var. Vi som er født på 60-tallet og er besteforeldre faller innunder kategorien «unge besteforeldre», og de jeg kjenner bruker både tid og penger på både barn og barnebarn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:13   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette overhodet, da mine svigerforeldre virkelig har stilt opp gjennom alle år for alle de åtte barnebarna de har/hadde.

Ellers tenker jeg som Pøblis, hadde jeg opplevd at en av mine barn hadde sutra slik i offentlige medier over manglende oppfølging fra min side, hadde jeg blitt bra snurt. Syns du besteforeldrene trår til for lite, så ta det med personene det gjelder og ikke sutre på vegne av en hel generasjon.

Og så tenker jeg litt - «pokker ta, det er deres penger, deres liv, så de må da få lov å bestemme sjøl om de vil dra på ferie eller passe unger, og at denne faren framstår som bortskjemt og kravstor.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 28-07-19 kl 11:22.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:15   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Og så er jeg enig med Allium og Inagh! Barna er primært foreldrenes ansvar, og man bør i den grad det er mulig, tilpasse antallet barn til hva man har kapasitet til å ta seg av. Det er trist hvis man er utslitt etter fire ukers ferie med egne barn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:17   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg blir litt sur over at premisset er at det er ego å prioritere sitt eget liv.

Jeg kan ikke skjønne i stillingen om at besteforeldre har en slags plikt til å stille opp. Fint om de gjør det, men det er da vitterlig bare en bonus? Jeg har ei venninne som passer barnebarna i så utstrakt grad at hun er fullstendig utslitt, men det er foreldrene som klager over liten egentid. Jeg er nok farget av at jeg ikke lenger har små barn selv, men jeg synes mange småbarnsforeldre krever mye av nettverket sitt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:21   #8
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg kjenner meg igjen i sårheten av at besteforeldrene ikke så verdien i å skape minner sammen med barnebarna, at de nesten ikke kjente dem i perioder. Det har gått opp til to år mellom hver gang en av besteforeldrene har sett barnebarna, som bor 40 min unna. Men ingen sårhet og sutring fordi vi selv var utslitt og ønsket avlastning.

Jeg har mange tanker om hva jeg ønsker å gjøre annerledes om jeg selv blir farmor eller mormor. Det er ikke snakk om svære ting som en ukes ferie, turer til utland og hurra meg rundt-parker, men grilling i fjøra, lære dem å stå på slalåmski, en tur til sentrum, tur i skogen, tegning, perling, lesing, synging, dryppe lys, ta dem med på fjellet, bygge båter av plank, lære dem å strikke og ellers bare være sammen med dem og nyte dem.

Jeg synes også dagens unge krever mye fra besteforeldrene, særlig døtrene. :dukker: Noen klarer jo ikke være alene med egne barn, og må være to under legging. En bør ikke få flere barn enn det en klarer å ta seg av helt alene.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:23   #9
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg synes generaliseringen er helt ok. Foreldregenerasjonen vår er slik, i stor grad. Ressurssterke, spreke og opptatt med sitt. Selvfølgelig finnes det mange unntak! Men det er en bortskjemt generasjon. Så kan vi godt si at de ikke er forpliktet til å hjelpe, og at våre foreldre igjen ikke nødvendigvis fikk så mye hjelp av sine foreldre. (Det siste der skjedde neppe fordi våre besteforeldre tilbragte vinterhalvåret i huset sitt i Spania.) Men selv om vi ikke kan kreve at de stiller opp så synes jeg vi har lov å si at det ikke er imponerende besteforeldreinnsats.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:24   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg kjenner at jeg er i ferd med å bli en sur gammel kjerring. Hva er det med all den sutringen fra småbarnsforeldre for tiden? Får man ikke barnehageplass på dagen klages det. Som om barnehagetilbudet er blitt dårligere? Det klages over en permisjonsordning som er bedre enn vi noen gang har hatt tidligere. Og det forventes at alle rundt en skal stille opp.

Det må være lov å jobbe for forbedringer. Men nå synes jeg det fremstilles som om det er verre enn før, og det er jo ikke riktig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:24   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg tror og det er et personfenomen. Mine foreldre har bedre råd, reiser mer, pusser opp og hva har du enn mine besteforeldre. Men de har også stilt opp mye mer enn mine besteforeldre noengang gjorde. Jeg ser jo at det kan føles sårt om man opplever at besteforeldre ikke prioriterer barnebarna i det hele tatt. Men kanskje noen foreldre i dag har en tendens til å legge for mye press på seg selv? Skal man ha stor bolig, elbil, utenlandsreiser, pusse opp, trene, gjøre karriere og ha veltilpassede barn så kan det fort bli litt mye på en gang tenker jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:27   #12
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Det er trist hvis man er utslitt etter fire ukers ferie med egne barn.

Det er HELT NORMALT å være utslitt etter fire ukers ferie med egne barn. (Det måtte caps lock til der, for det måtte jeg faktisk brøle ut. ) Vi må for Guds skyld ikke gi inntrykk av at det er feil. Da føler vi oss mislykka da. Fire ukers aktivisering av barn er blodslit.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:27   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.408
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg leste kronikken og syns hun blander sammen to ulike forhold. Det ene er at hun har fått seg tre unger, tydeligvis gir de 5 uker ferie fra barnehagen og så sutrer over at hun blir sliten og syns besteforeldrene burde avlastet henne. Det andre er at hun savner besteforeldrenes tilstedeværelse i barnas liv. Som rollemodeller, ekstra voksenpersoner og for gjensidig glede på tvers av generasjoner.

Det første syns jeg rett og slett er sutring. Den som velger å få barn, må ta vare på dem selv. All avlastning er bonus, men ikke noe man kan forvente eller kreve. Men det andre aspektet med berikelse av barnas liv tenker jeg kan være en nyttig tankevekker for en del besteforeldre.

Mine barn har ikke besteforeldre nær oss. Vi er hjertelig velkomne på besøk og "fullserviceopphold" begge steder, men de inviterer fordi de vil ha besøk. Vi har aldri opplevd at besteforeldre kommer for å avlaste oss i slitsomme perioder. Og jeg har heller aldri forventet det. Min mor skulle nok gjerne vært mer tilstede, men avstand og sykdom gjør det vanskelig.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:28   #14
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg er enig i at hun ikke burde generalisere og at det hadde vært bedre om hun tok opp dette med dem det gjelder.

Samtidig skjønner jeg henne jo - det er ikke så mye ferie over å ha tre (små)unger. Mine begynner å bli større og kan hjelpe til mer, men det er mange behov og interesser som skal dekkes, og mine kommer ikke først, akkurat. Jeg har heldigvis en mann som drar sin del av lasset og vel så det. Her er det jo tydelig ikke samsvar mellom trebarnsmoras forventninger og virkeligheten, og det kan jo godt være at disse besteforeldrene har gitt inntrykk av at de vil stille opp mer enn det de gjør, og at det er det hun er skuffa over. Jeg tenker at det er lov å være litt skuffa om folk ikke holder løfter? Ikke i avisen, da!

Sjøl har jeg ingen forventning lenger om at besteforeldrene skal avlaste noe særlig. De tilbyr seg med jevne mellomrom, men det blir ikke alltid noe av. Eldstemann var mye oftere sammen med besteforeldre på begge sider som småbarn, men jeg har skjønt helt av meg sjøl at jeg ikke kan forvente at de stiller opp på samme måte for alle mine, når det nå er blitt 5-6 barnebarn tilsammen og alle skal ha sitt, og jeg veit at de blir slitne av å passe. Sånn det er nå er ungene mine på overnatting to-tre ganger i året, fordelt på to besteforeldrepar i samme kommune som oss, og så sitter hvert par barnevakt noen timer på kveldstid et par-tre kvelder i året, så vi får gått på foreldremøter og den slags. Jeg skulle gjerne hatt en frikveld nå og da til å slappe av, men det er jo jeg som har fått de barna, så det er mitt ansvar å ta vare på dem også. Jeg kunne aldri dratt på hyttetur og latt besteforeldre stå for alt i ukesvis, og sjøl om det nok er fort å falle tilbake i tenåringsrollen når man er på ferie hos/med foreldre, så trur jeg ikke jeg veit om noen voksne folk i omgangskretsen vår som oppfører seg sånn. Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig heller.

Jeg forstår frustrasjonen til denne trebarnsmora, uten at jeg synes hun har rett til å forvente noe som helst, men synes det er feil av henne å generalisere. Og så tenker jeg at du, Pøblis, kanskje også har en jobb å gjøre med å ta opp din frustrasjon med dem det gjelder. Det skal jo ikke være sånn at en person varter opp en hel storfamilie i ukesvis, det må man kunne si fra om.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:34   #15
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Svigers stilte aldri opp i hverdagslogistikken, men de har flere ganger hatt barna en uke i strekk slik at vi har kunne reist på voksenferie. Det var helt fantastisk, og vi kommer alltid til å være evig takknemlig for de ukene.
Nå er ungene 16, 20 og 25, og de er spesielt glade i farmor og farfar, og stiller opp for dem nå når de begynner å dra på åra.

Mine foreldre kom, som oftes, i et bursdagbesøk, men det var vel alt vi så til dem.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:36   #16
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg har ikke inntrykk av at besteforeldre nå jevnt over er mindre engasjert enn i generasjoner før oss. Det er klart at noen er egoister som kjører eget løp, men det kan man fint finne i foreldregruppen også.

Jeg synes derimot at bare på de 17 årene vi har hatt barn, har småbarnsforeldre fått større forventninger til hjelp og støtte. At en del ikke ønsker "bare" besteforeldrekos, men hjelp til ting som jeg synes ligger i foreldrerollen. Hyppig henting i barnehage, hjelp med legging, hjelp med å avvikle bursdagsfeiringer og julefeiring. Og så i tillegg besteforeldrebiten, med overnatting i helger og ferier på toppen.

Jeg synes også en del småbarnsforeldre velger jobber, hobbyer og legger seg til vaner som krever mye av familie og nettverk.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:36   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg er glad for at min familie ikke er av oppfatningen «hvis hun ikke klarer å ta seg av tre barn, burde hun ikke fått tre barn».

Har ikke lest kronikken, og synes det finnes tyngre kors å bære enn å ha ferie med barna sine, men fanden heller. I vår familie er en viktig verdi at man hjelper når man kan, og får hjelp når man trenger. Det fører til at barnebarn får nære forhold til beste- og oldeforeldre, at ingen gamle er på sykehus eller hjem en eneste dag alene uten besøk, at planter blir vannet i alles leiligheter av den som ikke er på ferie, de av oss som kan skifte dekk fikser andres dekk, og bikkjer går på omgang.

Besteforeldre unnes helhjertet lange ferier, og de henter også i barnehagen med glede når det kniper, i stedet for å snipe over hun datteren som har fått flere barn enn hun klarer å ta seg av.


Sist redigert av Maverick : 28-07-19 kl 11:43.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:38   #18
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg kjenner meg delvis igjen. Ikke i at jeg trenger avlastning fra ungene, det har jeg aldri forventet. Men jeg har foreldre som er veldig engasjerte og som bruker mye tid på ungene. Som ringer og spør hvordan det går, sender kort når de er på ferie og kjøper noe til ungene når de er bortreist. Ja, de reiser mye nå som de er pensjonert, men ikke slik at jeg føler det på noen måte går utover forholdet til barna. De har også flere ganger tatt med barna på ferie.

Foreldrene til mannen er yngre og faren hans startet på kull nummer to sent. Så de har ikke vært like engasjerte. Til tider direkte uinteresserte. Og jeg syns det er nokså trist å se hvor overfladisk forhold ungene har til dem. Både for deres og barnas skyld. Farmor ringer innimellom og kommer innom noen ganger i året. Men tidligere har mannens søster hatt det ganske tøft og mye av hennes oppmerksomhet har gått til hennes barn. Noe som jo er forståelig, men det er litt kjipt å se på hvor mye nærere hun er de barna enn mine.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:53   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Ungene mine er rikt utstyrt med besteforeldre - 7 stykker. Og disse er i alle kategorier. Noen er fullstendig uinteressert i barnebarna, mens noen legger alt til side for å tekkes dem og så noen midt imellom. Så en generalisering av en hel generasjon blir jo feil.

Jeg husker jeg ble skuffet da besteforeldrene nordpå ikke ønsket besøk en sommer, men det var vel så mye fordi andre barnebarn ble prioritert foran mine unger (enda vi spurte først). Men i år skal ungene nordover til og med uten oss foreldrene, og både unger og besteforeldre gleder seg. Besteforeldrene spurte sågar om de kunne få besøk. Jeg ser jo at det er lettere å ha besøk av 11- og 14-åring enn da de var 4 og 7.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-19, 11:58   #20
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Men det er jo litt trist med besteforeldre som ikke viser et fnugg av interesse for barnebarna sine? Det synes jeg må være - generelt - lov å synes.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no