Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-20, 15:28   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men hva er en foil? Eller var?

Slides brukes en del her og hører jeg.

Tror det er det samme som det jeg også har hørt bli kalt "en transperent", et gjennomsiktig ark til å bruke på en overheadprojektor.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 15:29   #22
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Foil er det engelske ord for lysark. Fra den tiden da vi brukte overhead. (Finnes det noe norsk ord for overhead?)

Lysarkfremviser?

Har aldri hørt noen si annet enn overhead tror jeg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 15:46   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ark, bilde eller slides. Alt etter sammenhengen.

"Kan du gå tilbake til forrige bilde?"

"Ca hvor mange slides skal vi ha med i presentasjonen?"

"Du bør ikke ha riktig så mye tekst på hvert ark"

Akkurat dette.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 15:47   #24
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Jeg gjør som Toffskij. Slides. Elevene skjønner ikke noe annet uansett.

Jeg bruker E-post og lenke, da, så lenge resten av setningen er norsk. I praksis er arbeidsspråket mest engelsk.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:05   #25
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg sier slides. Jeg ser på folk som sier «lysbilder» som veldig prektige norskpurister, og folk som sier «foiler» som dinosaurer fra 80-tallet. Noe «riktig» svar finnes vel ikke.

Bøyer det for øvrig en slaid, slaiden, slaids, alle slaidsa.

Jeg sier oftest slaids og bøyer det som deg, men siden jeg er en dinosaur som starta med håndtegnede lysark i 1984 så oppfatter jeg lysark som gangbar terminologi. Neida, jeg er ikke fornærmet.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:05   #26
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Slides. Helt konsekvent. Selv om jeg normalt sett snakker som en 80-åring.

Bøyes slaid-slaidn-slaida-slaidan.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:06   #27
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Jeg er også gammel nok til å ha brukt håndtegnede transparenter.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:09   #28
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Slides konsekvent her også. Nå må det sies at mesteparten av mine presentasjoner er på engelsk, men sier slides om jeg snakker norsk og.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:13   #29
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Foil er fra den tiden da man måtte skrive ut power point presentasjonen på sånne folie/plast ark. De heter foiler. Disse la man oppå overheaden.

Ingen kan noe nu til dags. Power point fantes ikke og det var fint lite å skrive ut fra så stort sett blei lysarkene laget for hånd. Arkene var gjennomsiktige og ble lagt på en glassplate. Under var det en eller flere lyspærer eller lysrør som ved hjelp av speil sendte tekst og bilde til en vegg e.l. gjerne med et lerret. Et lysark er et ark man lyser gjennom.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:17   #30
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Lysarkfremviser?

Har aldri hørt noen si annet enn overhead tror jeg.

Jeg har hørt både projektor og lysarkfremviser i hine hårde dager. Jadda, jeg er dinosauren.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:21   #31
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Lysbilde var gjengs på ergoterapistudiet.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:28   #32
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ingen kan noe nu til dags. Power point fantes ikke og det var fint lite å skrive ut fra så stort sett blei lysarkene laget for hånd. Arkene var gjennomsiktige og ble lagt på en glassplate. Under var det en eller flere lyspærer eller lysrør som ved hjelp av speil sendte tekst og bilde til en vegg e.l. gjerne med et lerret. Et lysark er et ark man lyser gjennom.

Eventuelt tegna vi først på et vanlig ark, også kopierte vi det til en transparent. Og skrev notater på gule lapper (etter at de var funnet opp) som vi klistra på de der utflippbare kantene på sida, hvis vi la transparenten inni en transparent "lomme".

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:28   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er også gammel nok til å ha brukt håndtegnede transparenter.

Me too.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:28   #34
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er også gammel nok til å ha brukt håndtegnede transparenter.

Det var jo bare gøy å lage! :geek anno 80-tallet:

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 16:38   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Vi har jo hatt en flanellograftråd relativt nylig. Et undervurdert formidlingsmedium.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 17:08   #36
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Jeg sier slides eller bare sider.

Foil blir litt som å kalle kopiering for stensillering.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 17:13   #37
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Samboeren min sier fortsatt gymnas om videregående skole btw.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 19:17   #38
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.070
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Slides, alternativt sider.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 20:03   #39
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Jeg tror jeg stort sett sier lysark eller side.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-20, 21:13   #40
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller du arkene i en powerpoint/presentasjon?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Lysark. Med bedrevitende fjes som liksom skal ose at de som bruker norske uttrykk bevarer det norske språket på en forbilledlig måte.

Noen ganger glemmer jeg meg og sier foil, fordi jeg er omgitt av dinosaurer og lar meg påvirke. Da skammer jeg meg dypt og inderlig.

Jeg sier for øvrig også lenke (ikke link) og e-post (ikke mail) konsekvent. Med samme fjes som beskrevet over.

Jeg sier også lysark, og føler meg ganske ovapå som er så opptatt av det norske språk.

Og lenke! Og e-post!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no