Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Betaler dere lappen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Betaler du for førerkortet?
Ja 73 66,36%
Nei 8 7,27%
Delvis 24 21,82%
Aldri tenkt på 5 4,55%
Deltakere: 110. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-20, 11:43   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tally, jeg bare kom på en ting da du skrev det om å øvelseskjøre. Vi kjører en del med vår yngste, og jeg vil på det sterkeste anbefale å ta et par kjøretimer før/samtidig med dette, for det utgjorde en forskjell av dimensjoner jeg ikke ante omfanget av. Kjørelæreren hadde enormt mange tips som jeg aldri hadde kommet på selv, og å kjøre med ham før og etter er som natt og dag. Bare ment som et tips og et lite apropos.

Takk for tips! Jeg husker Pelen sa noe om dette for noen år siden også, det hadde jeg glemt, så bra med en påminnelse. Satt dere på når han øvelseskjørte med lærer da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:44   #22
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 765
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Ja, han får det som gave til 18 årsdagen.

Jeg og søskene mine fikk lappen av våre foreldre også.

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:48   #23
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Her kommer de til å få lappen, under forutsetningen ikke røyk/snus og alkohol.
Vi bor på en plass hvor lappen gjør hverdagen enklere, ser bare nå hvor guttungen har mopedbil, han har fått et helt annet liv det å få en bil som går enda fortere vil gjøre ting enda enklere.

Men jeg ser ikke på det som en selvfølge at vi skal gjøre dette.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:50   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Takk for tips! Jeg husker Pelen sa noe om dette for noen år siden også, det hadde jeg glemt, så bra med en påminnelse. Satt dere på når han øvelseskjørte med lærer da?

Ja, det gjorde vi (dvs mannen, det er kun lov med tre personer i bilen).

Poden øvekjørte noen ganger med meg i juni, og så tok vi voksne et foreldrekurs på to timer. Vel investert tid og veldig nyttig. Så var det ferie og fulle lister, og så hadde han sin første kjøretime i starten av august. En dobbeltime der mannen satt på. Etter det hadde han nok en dobbeltime i forrige uke (men da var ingen av oss med, vi kunne ikke), og etter det sa kjørelæreren at han ikke trengte ha flere før utpå nyåret. Og FOR en forskjell disse to dobbeltimene utgjorde! Jeg ble virkelig helt forbløffet. Men det skal sies at det nok var en fordel at vi hadde kjørt en del på parkeringsplasser aller først, så han hadde en del trening i å manøvrere bilen. Det gjorde at det ikke var slike ting kjørelæreren brukte tid på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:50   #25
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Standpunktet mitt er vel et sted mellom «Har ikke tenkt på det» og «Nei». Vi bor halvsentralt i Oslo og har ikke bil, og jeg føler ikke at de egentlig trenger det så lenge de bor her. Jeg tror egentlig ikke at de har tenkt på det selv heller. Verken jeg eller mannen fikk lappen av våre foreldre (eller hadde særlig lyst på den i 18-årsalderen) – jeg har den fortsatt ikke.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:51   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Her vi bor trenger vi forsåvidt ikke lappen. Praktisk kan det dog være. Min eldste kjøpte seg elsykkel og sykler overalt og kommer fortere eller like fort fram som vi gjør med bilen.

Det er vel ikke gitt at de blir boende der når de blir litt eldre og flytter hjemmefra?

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:52   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er vel ikke gitt at de blir boende der når de blir litt eldre og flytter hjemmefra?

Nei, men jeg ser det likevel ikke som mitt ansvar å skaffe dem det. Og så tenker jeg at de da får innrette livet sitt etter om de har lappen eller ikke.

Og sannsynligvis har de jo heller ikke bil før de er helt voksne og i jobb.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:53   #28
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Ja, for oss er det en selvfølge å betale lappen. Foreldrene mine gjorde også det, det samme gjaldt for de aller fleste vennene mine. Arvingen tar nå lett motorsykkel lappen. Den betaler jeg ikke, men det gjør jo at hun vil trenge minimalt med kjøretimer. Hun øvelseskjører mye også.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:54   #29
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.404
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

JEG så i alle fall på det som en selvfølge at VI betalte da MANNEN MIN tok lappen. Det var liksom ikke særlig aktuelt å kreve foreldrene hans for at han, gift og med barn nr 2 på vei, skulle ta lappen. En eller annen gang slutter forsørgeransvaret...

Jeg fikk heller ikke lappen sånn egentig, men jeg fkkl 10 000 kr til 18 års dagen, og i de gamle dager så var det nesten så mye som de kostet, så alt i alt så fikk jeg det nesten. Jeg tok den altså når jeg var 18.

Hva vi gjør med våre unger har vi ikke tenkt på enda, eldste er snart 12 så det er noen år igjen. Så får vi se om de tar den som meg når de er 18 eller som faren når de er voksne,.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:56   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Standpunktet mitt er vel et sted mellom «Har ikke tenkt på det» og «Nei». Vi bor halvsentralt i Oslo og har ikke bil, og jeg føler ikke at de egentlig trenger det så lenge de bor her. Jeg tror egentlig ikke at de har tenkt på det selv heller. Verken jeg eller mannen fikk lappen av våre foreldre (eller hadde særlig lyst på den i 18-årsalderen) – jeg har den fortsatt ikke.

Hiawata kommenterte tørt da jeg fortalte at det hadde kostet meg enormt mye penger å ta lappen: "Og du føler det var vel anvente penger?" Jeg har ikke kjørt bil på tre år ...

(Det skal sies at jeg kjørte veldig mye mer rett etter at jeg hadde tatt den. Da hadde vi hytte litt utenfor byen, og det var fint å kunne dra dit på egenhand. Samme med svømmetreningen til Hiawata, som var litt vanskelig tilgjengelig. Med årene har jo han blitt mer selvgående, hytta har vi ikke lenger, og turene til IKEA ikke så nødvendige mer)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:58   #31
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Ja, vi betaler for eldste, og kommer også til å gjøre det for de yngste når den tid kommer.

Jeg ser på bil som en nødvendighet her vi bor (ikke allverdens kollektivtilbud), så det er viktig for oss at de har sertifikat.

Hun har også fått bil (spleisegave mellom meg, faren og bestefar) i 18-års gave (hun blir 18 om en knapp måned og har oppkjøring rett etter det, teorien er allerede i boks) - det ser jeg ikke på som en selvfølgelig ting, selv om jeg også fikk det fra mine foreldre den gang da, men fordi vi ønsket at hun har en sikker og trygg bil, og hun hadde ikke hatt råd til denne selv.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:58   #32
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Vi har lovet begge våre lappen i 18 årsgave. Eldste er nå over 19 og har ikke begynt så vi får nå se. Begge to har tatt trafikalt grunnkurs. Jeg har øvelseskjørt litt med dem, men har sagt at jeg ikke vil gjøre det noe mer før de har tatt noen timer og de må selv ta kontakt med kjøreskole og komme i gang. Ingen av dem har giddet.

Verken mannen eller jeg har fått sertifikat. Vi betalte sammen for mitt (jeg tok det etter at vi hadde fått to barn og det begynte å bli et behov), mannen har fremdeles ikke.

Jeg ser det på ingen måte som en selvfølge, men som noe vi har lyst til å gi dem. Jeg håper at de ikke skal ta veldig mye kjøretimer samtidig, men om det deles litt opp så skal vi klare det greit.

Vi bor sentralt i Bergen, har ikke bil, men bildelering og kjører forholdsvis lite. De ser dermed ikke sertifikat og bil som en nødvendighet og det er nok derfor de ikke er så ivrige.

Jeg tenker at de kanskje vil ha et større behov når de blir eldre og etablerer seg. Og at det ikke er noen grunn til å si at jeg dekker det dersom de tar det nå når de ikke trenger det, men ikke hjelper dem når de blir eldre og kanskje trenger det mer.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 11:59   #33
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hiawata kommenterte tørt da jeg fortalte at det hadde kostet meg enormt mye penger å ta lappen: "Og du føler det var vel anvente penger?" Jeg har ikke kjørt bil på tre år ...

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 12:02   #34
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Det er et stykke unna siden eldste er 9, men jeg vil tro vi kommer til å betale delvis, i hvert fall. Det er praktisk å ha lappen her vi bor, og vi tok den begge som godt voksne (37 og 40) og opplevde det som krevende (og dyrt, hehe), så vil nok oppmuntre dem til å ta den tidligere og øvelseskjøre mye med dem. Ser ikke på det som en selvfølge å få lappen betalt av foreldre, men sponser gjerne hvis vi har mulighet til det når den tid kommer.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 12:02   #35
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Jeg har snakket litt med dem om det og tenker nok egentlig at det kan være like greit å vente til de opplever et behov.

Da jeg tok sertifikatet så husker jeg at jeg fikk beskjed om at det ikke betydde at jeg var ferdig med å lære, men at jeg var blitt flink nok til at jeg nå kunne øve alene. Og det er egentlig helt sant. Det skjer mye med en som sjåfør de første årene. Jeg tenker derfor at det ikke nødvendigvis er så lurt å ta sertifikat og så nesten ikke kjøre på flere år. Jeg har flere venninner som har tatt sertifikat tidlig og nesten aldri kjørt senere. Dersom man venter til man faktisk her et behov, så er det vel større sjanse for at man også kjører nok til at man blir trygg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 12:11   #36
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Skrev nei, men husket på at eldste fikk Trafikalt grunnkurs i julepresang.

Vi jobbet og betalte lappen selv, og jeg synes det er en fin verdi i seg selv. Barnet fikk innspill om at det ville være en god idé å ønske seg penger til konfirmasjonen (fikk ikke penger av foresatte), og barnet bestiller selv timer og sørger for å betale. I realiteten er det nok penger fra jobb som brukes, barnet sparer mye (til bolig). For meg er det ikke det at jeg «kan» betale eller ikke, kunne det, men det er også en øvelse i selvstendighet, ansvar og prioritering.

På samme måte sørger vi for det som er «nødvendig», men det som er luksus betaler man selv. Enten det er en bukse ekstra eller mer data på tlf.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 12:17   #37
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.


Og sannsynligvis har de jo heller ikke bil før de er helt voksne og i jobb.

Det har du nok rett i, ja.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 12:24   #38
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Ja, det gjør vi. Det er ingen selvfølge, det koster mange penger, men det er nok den største utgiften unge mennesker har før de skal ut i boligmarkedet og den vanskeligste å få til på egen hånd.

Våre barn har ikke mye egne penger. Det har aldri vært store beløp fra besteforeldre eller annen familie noen gang, heller ikke til konfirmasjon. Ingen sparer for dem heller. Vi har heller ikke spart spesielt til ungene, vi har prioritert nedbetaling av hus og fine ferier med familien.

Vi har råd til å gi dem sertifikatet nå (heller enn å spare penger da de var små), så da får de det. Dem jeg kjenner som ikke fikk tatt lappen i ung alder, ser ut til å streve med å få det på plass seinere i livet, det er ikke lett å prioritere som ung voksen i etableringsfasen, men det er ikke alltid lett å prioritere så mye til seg selv med store barn i huset heller.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 12:25   #39
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Nå fikk storebror lappen i konfirmasjonsgave fra besteforeldrene, men ellers hadde vi tenkt å betale det som 18-årsgave. Det samme gjelder de som kommer etter - dersom de ikke får det, betaler vi.

Vi vil måtte prioritere for å få det til, men vi vil kunne få det til. Vi har ikke spart til barna underveis, barnetrygden brukes i drift av husholdningen etc, men dette tenker jeg vi vil prioritere. Det at vi ikke har spart, betyr jo at de ikke har så mye penger stående heller.

Jeg synes ikke det er en selvfølge, men om man har mulighet, ville jeg jo tenkt på det kanskje? Jeg har ikke noe ønske om at mine barn skal jobbe så mye på videregående at de får råd til det selv, og vil gjerne at de skal ha den før de flytter hjemmefra. Pesete å ta den senere.

Om man ikke har råd til å finansiere den, tenker jeg selvsagt det er helt ok at barna fikser dette selv også. Kjenner folk med alle løsninger. Jeg fikk den i 18-årsgave selv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-20, 12:26   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaler dere lappen?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ser det IKKE som en selvfølge å sponse lappen. Da jeg tok lappen i sin tid, var avtalen med mamma at asbolutt alt jeg tjente den sommeren, skulle gå til kjøretimer, så skulle hun betale resten.

Jeg brukte hver krone jeg tjente en hel sommer og betalte ca. 40 % selv og så betalte besteforeldrene mine resten. De yngre brødrene mine husket dette som at jeg hadde fått alt av besteforeldrene våre og ventet det samme. De brukte ikke en krone av egne penger.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no