Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sy munnbind-tråd

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-20, 16:41   #21
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Høie sa for noen dager siden at det kom retningslinjer for munnbindbruk 14. august, inkl retningslinjer for hvilke type som skal brukes når. Han snakket også om hjemmesydde og jeg tolket det slik at det kom til å komme anbefalinger. Jeg har tenkt å forholde meg helt i ro til etter 14. iallfall. Hvis ungene må ha på skolebussene, får jeg sy i løpet av helgen eller kjøpe engangs, alt etter hva som anbefales.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 16:57   #22
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Hobbybutikker selger metalltråd. Tåler disse vann?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 17:26   #23
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Det går an å bruke piperensere, jeg har prøvd i vask flere gange rog det går fint. Ellers har jeg brukt rustfri metalltråd, tror den er kjøpt på Biltema. Blomstertråd går også fint.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 17:29   #24
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Tar du vekk det rundt eller bruker du den som den er?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-20, 00:11   #25
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Tar du vekk det rundt eller bruker du den som den er?

Jeg bruker bare piperenseren som den er!

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-20, 00:23   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Pøbelprinsessen har sydd munnbind.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-20, 00:58   #27
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg testet oppskriften som Serena linket til. Veldig enkelt! Jeg modifiserte den litt da. Lagde en brett i hver kortside da jeg sydde. For at den ikke skulle sprike i sidene. Og i mangel av noe annet, så brettet jeg sølvpapir som jeg sydde inn øverst. Ble veldig god passform.

I morgen må jeg ut og kjøpe mer strikk, helst en tykk og rund en. Ser for meg at vanlig tynn buksestrikk blir sårt bak ørene etter hvert. Også må jeg finne på noe for å stive av over neserota. Noe som ikke gnager seg gjennom stoffet i endene. Noen som har tips?

Kjentes ut som to lag med ganske tettvevd bomull var greit. Hadde ikke sjans til å klare å blåse ut et lys i hvert fall.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 15:59   #28
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

De sa på pressekonferansen i dag at de anbefalte tøy munnbind sydd etter norsk standard, så jeg googlet og fant denne standarden: https://www.standard.no/fagomrader/h...og-standarder/

Sitat:

Anbefalinger til hjemmesyere av ikke-medisinske munnbind

Bruk stramt konstruerte tekstiler.
Sett tekstilene sammen i to eller tre lag (samme eller forskjellige tekstiler).
Bruk tekstiler som slipper gjennom luft når du puster.
Bruk tekstiler som er tilstrekkelig myke og smidige til å slutte tett rundt ansiktet.
Bruk tekstiler som ikke er for varme.
Bruk glatte tekstiler som ikke irriterer.
Vask tekstilet før du klipper i det, minimum på 60 °C.
Ikke bruk lette og løst konstruerte tekstiler.
Ikke lag et munnbind med ett enkelt lag.
Ikke bruk stifter når du lager eller monterer munnbindet.
Ikke bruk tekstiler som blokkerer luftstrømmen når du puster.
Ikke bruk tekstiler som er for stive slik at de ikke forsegler godt.
Ikke bruk varme tekstiler som vil gjøre det vanskelig å bruke munnbindet.
Ikke bruk irriterende tekstiler som vil gjøre det vanskelig å bruke munnbindet.
Ikke lag vertikale sømmer over nese, munn og hake.
Ikke bruk tekstiler fra støvsugerposer, isolasjonsmateriale til bygningskonstruksjon, bleier e.l.
Ikke bruk tekstiler som kan være behandlet med skadelige kjemikalier.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 16:10   #29
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg lette lenge og vel etter den standarden ja.

Men, den er grei, relativt grei kjøring, men det er jo en del modeller som har e vertikal søm midt på? de som ikke er firantet?

Men uansett, jeg er rett og slett tøy-novise så å finne egnet stoff, sørlig for meg som trolig må netthandle, er ikke rett frem. Det haster heldigvis ikke siden vi bor i vest, men jeg tenkte prøve litt for å ha prøvd. Sånn for å høste litt erfaring. JEg har jo ikke metervare liggende i særlig grad

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 16:25   #30
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg har masse stoffer liggende, men sønnen har kjørt i stykker symaskina, så jeg får vel levere den inn til reparasjon slik at jeg kan sy om jeg trenger det. Vi bor heller ikke i disse områdene, men plutselig kan det jo komme. Var jo også andre situasjoner hvor det var anbefalt. Dersom en må bryte selvisolasjon eller karantene for å reise et viktig sted, hjem fra flyplass, hvis pårørende er smittet og ansatte som jobber med tett ansikt-til-ansikt kontakt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 16:28   #31
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg lette lenge og vel etter den standarden ja.

Men, den er grei, relativt grei kjøring, men det er jo en del modeller som har e vertikal søm midt på? de som ikke er firantet?

Men uansett, jeg er rett og slett tøy-novise så å finne egnet stoff, sørlig for meg som trolig må netthandle, er ikke rett frem. Det haster heldigvis ikke siden vi bor i vest, men jeg tenkte prøve litt for å ha prøvd. Sånn for å høste litt erfaring. JEg har jo ikke metervare liggende i særlig grad

Ja, de som er formsydde vil jo ha den vertikale sømmen. Fæbric har også lagt ut et gratis mønster i dag. Med fin videoforklaring. Det så veldig fint ut. Med legg i sidene så de tetter bedre der også. Jeg tenkte å teste ut det også. For å se hvilket jeg liker best.

Jeg har forresten fått kjøpt rund strikk i dag. Innbiller meg at det er mer komfortabelt bak ørene. Også kjøpte jeg et fint sengesett på KID som var på tilbud. I myk, tettvevd bomull. Litt sånn satengaktig følelse på det. Men det er ikke sateng. Den er bare vevd på en spesiell måte. Det kjentes deilig ut. Tenkte å bruke det til munnbind. Det ligger i vaskemaskinen nå.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 16:34   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg har jo gamle sengesett. Har et gammelt men ikke brukt også tror jeg. Noe mannen brakte inn i forholdet, fortsatt uvasket. Om ikke jeg har tatt det i bruk til en av ungene kan jeg vurder å vaske det på høy temp for å teste. Har buksestrikk men tenker det er greit å få tak i noe annet ja, også noe over nesen. Har piperensere men vet ikke hvor godt de takler vask?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 16:46   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Satt meg ned for å sy nå, og så er jeg tom for strikk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 16:53   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Man får jo gjerne en vertikal søm på midten om man formsyr, da. Ellers er standarden grei å følge.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 18:01   #35
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Hvor trådtetthet må man ha? Ser mange amerikanere prater om 600, men jeg kjenner det sitter langt inne å kjøpe sengesett i egyptisk bomull til over tusenlappen for å sy. Men jeg er fant laken på tilbud på Jysk med 300 i trådtetthet som kostet 125 kroner.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 19:23   #36
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Den oppskriften som ligger på NRK ser veldig grei ut, da bør det være mulig å masseprodusere litt tror jeg. Bortsett fra at det ikke var noe konsept for å forme den etter neseroten, men kanskje det bare er å stappe inn piperenser?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 22:44   #37
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Hvor trådtetthet må man ha? Ser mange amerikanere prater om 600, men jeg kjenner det sitter langt inne å kjøpe sengesett i egyptisk bomull til over tusenlappen for å sy. Men jeg er fant laken på tilbud på Jysk med 300 i trådtetthet som kostet 125 kroner.

Ikke alle oppgir trådtetthet, det er muligens et tegn på at den er lav. Jeg vet fra før at ikea gjør det. Jeg fant laken der med trådtetthet på 400.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 22:55   #38
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Fant denne på YouTube. Den ser ut som de formsydde, men uten sømmen vertikalt.
Jeg tenkte å teste ut denne i morgen.


(Kilde: youtube.com)

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-20, 22:59   #39
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Hva bruker dere som filter hvis man syr munnbind med lomme?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-20, 01:45   #40
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

NRK Rogaland viste denne måten å sy munnbind. https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyh...1420/avspiller
Trykk på 5. SOMEVIDEO for å komme til klippet.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no