Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-20, 21:35   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Vurderer robotgressklipper, og vil gjerne ta et gjennomtenkt valg. Har robotstøvsuger fra før, men skjønner at det er mer å tenke på, ute. Fant en artikkel på tek.no, men er full av spørsmål

Hva er vanskelighetsgraden på å legge ut den kabelen?

Skal det legges overalt, eller er f.eks. et gjerde god nok «grense» slik at man ikke trenger kabel, der?

Den graves ikke ned? Kramper oppå? Jobber de seg opp igjen, over tid, så de skal vedlikeholdes ved å trykkes ned og ettergås, senere?

Er det noen som har de rimeligere fra clas ohlsson o.l.?
Ser at testvinnere ofte er i 20 000-kronersklassen, men hadde ikke tenkt å legge så mye i det. Lurer på dem i 7-8 000-kronersklassen, selv om de nok ikke har samme funksjonalitet, om de kan gjøre en jobb. Men om de er litt «dumme» og kjører seg fast o.l. er det nedtur. Om det er begrensete programmeringsmuligheter o.l. kan vi leve med det..

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-20, 21:48   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Vi kjøpte en modell som gikk ut. 8-9000,-
Vi har nesten et mål gressplen, så den er ganske stor og kraftig. Det er ikke en av de dyreste, men den klipper godt og servicen hos produsenten har vært veldig bra.

Kabel må legges ut rundt hele, men det er ikke noe vedlikehold med det, og er ikke vanskelig.
Vår Rolf gjør en kjempejobb, og betyr at Far kan bruke tiden sin på litt morsommere ting enn å klippe plen. Arvingen er hyperallergisk for gress og pollen.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-20, 22:37   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Ja, kidsa burde klippet gresset men er allergiske. De har vært nødt likevel noen ganger, men i lengden hadde det vært greit å løse det på annen måte.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-20, 00:04   #4
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Jeg la ut kabel selv, overhodet ikke vanskelig. Jeg er ikke spesielt flink med tekniske duppedingser, men dette fikset jeg selv på en liten ettermiddag.
La kabelen oppå plena, festet med kramper. Leste etterpå bruksanvisning, og måtte ta kabelen opp, og flytte den 20 cm lengre inn. Klipperen går nemlig over kabelen.... Jeg trodde den stoppet ved kabelen. Så les bruksanvisning, så går det enda fortere.
Elsker vår klipper, en husqvarna til rundt 15-16 tusen. Har etterpå gått til anskaffelse av støvsuger også, løv it

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-20, 00:51   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Jeg lurer også - holder den seg alltid innenfor området sitt? Vi har bekk i hagen, så det kan fort bli dyrt ellers.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-20, 09:11   #6
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg lurer også - holder den seg alltid innenfor området sitt? Vi har bekk i hagen, så det kan fort bli dyrt ellers.

Jepp - vår Thorvald er lydig og holder seg innenfor området sitt (det er kabelen rundt plena som hindrer den å stikke av). Vi har en del skråninger, så der hender det at han kjører seg fast (fikses med å flytte kabelen litt innover). Når han har kjørt seg fast, så trenger han et dytt for å komme seg videre.

Klipperen (vår er fra Gardena tror jeg) har også pin-kode sånn at ikke noen kan stikke av med ham uten å kjenne koden

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-20, 17:19   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Vår plen er ikke akkurat perfekt flat, så vi har slitt med at kantledningen har blitt kuttet over. Det som da skjer, er ikke at klipperen stikker av. Den bare stopper opp. Vi har visst også mye stein i plenen, noe som gjorde det å feste klipperens basestasjon til bakken, til et lite h*lvete.

Etter å ha måttet skøyte kantledningene minst fire-fem ganger, så endte vi til slutt opp med å bestille en ny montering. Da ble kantledningene gravd ned i bakken og visstnok var dette også litt sterkere ledninger, slik at de tålte mer. Jeg tror det kostet litt over 2000 kroner. Jeg skulle bestilt den monteringen da vi kjøpte klipperen.

Husk på at klipperen bør lagres frostfritt og bør lades opp noen ganger i løpet av vinteren. Vi har betalt for service og vinterlagring, og er godt fornøyd med å slippe å måtte håndtere slike ting selv. Anbefales.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-20, 17:43   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vår plen er ikke akkurat perfekt flat, så vi har slitt med at kantledningen har blitt kuttet over. Det som da skjer, er ikke at klipperen stikker av. Den bare stopper opp. Vi har visst også mye stein i plenen, noe som gjorde det å feste klipperens basestasjon til bakken, til et lite h*lvete.

Etter å ha måttet skøyte kantledningene minst fire-fem ganger, så endte vi til slutt opp med å bestille en ny montering. Da ble kantledningene gravd ned i bakken og visstnok var dette også litt sterkere ledninger, slik at de tålte mer. Jeg tror det kostet litt over 2000 kroner. Jeg skulle bestilt den monteringen da vi kjøpte klipperen.

Husk på at klipperen bør lagres frostfritt og bør lades opp noen ganger i løpet av vinteren. Vi har betalt for service og vinterlagring, og er godt fornøyd med å slippe å måtte håndtere slike ting selv. Anbefales.

Hva slags forhandler / type klipper er det som tilbyr montering?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 00:04   #9
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hva slags forhandler / type klipper er det som tilbyr montering?

Jeg tror flere tilbyr montering, men vi fikk det ikke helt med oss da vi kjøpte vår Robomow-klipper. Vi kjøpte hos Felleskjøpet, men de har visst sluttet å forhandle Robomow.

Etter mye trøbbel fikk vi montering, vinterlagring og service levert av Borgstein Hage og Fritid. De holder til i Romedal (som jeg egentlig ikke helt vet hvor er), men har hentet og levert vår klipper i Oslo. Jeg har vært veldig godt fornøyd med servicen de har tilbudt. Sjekk ut websiden deres og vurder om en gratis befaring (med tips om klipper?) er noe for dere.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 07:26   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Googlet litt. Tror de er i Minnesund. Fant en annen side, det er visst en egen maskin som kan legge kabel! Da legges den under gressmatta. På den siden tok de 2000 for montering på liten plen og 2500 for stor villaplen. Hm, noe å tenke på. Ser at Clas Ohlsson også har montering, de er litt dyrere.

https://www.clasohlson.com/no/instal...otgressklipper

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 09:09   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Bare innom for å minne dere om at den ikke må jobbe om natta. Da dreper og kvester den pinnsvin og andre små nattaktive hjelpere i hagen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 11:44   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Det er sant. Tenker det kan være lurt at den går når folk er hjemme på dagen, for vår del. Om ikke annet, så fordi det er deilig å se noe gjøre jobben for deg.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 12:00   #13
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Robotgressklipper - hvordan er det å legge ut kabel?

Min far har robotklipper som er vanskelig å programmere og spinndyr. Veldig god klipper når den er programmert og sånn da. Eneste minuset var da han i butikken ikke hadde lagt inn at den skulle ha pause i kirketiden på søndager.
Da ble det ganske mye stress og telefoner fra min far til tech-support (meg).

Selv var vi lure da vi bygde hus og valgte stor terrasse fremfor gress.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no