Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-07, 01:25   #1
Tartex
Fortsatt i ammetåke
 
Tartex sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tartex er litt kul
Standard

Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Tre år og dypt fortvilet.

Har lyst til å høre deres tanker om denne artikkelen, jeg. Jeg synes Juul har et kjempepoeng, men så har jeg alltid vært veldig opptatt av å formidle til barna mine at det er lov å føle det man faktisk føler. Små treåringer som går i oppløsning av trass og raseri bør ikke ignoreres etter min mening. I grunnen er jeg sterkt skeptisk til "atferdsterapi" på så små mennesker. Hvem skal lære dem å håndtere sitt eget følelsesregister om ikke jeg (les: vi som foreldre) gjør det... tenker jeg.

Hva tenker du?


Sist redigert av Tartex : 30-06-07 kl 01:26. Årsak: en leif... skrekk og gru!
Tartex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 08:51   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Fantastisk bra artikkel! Tipper den vil gi mange en skikkelig aha-opplevelse. Jesper Juul har mange gode poeng, synes jeg.
Vi har ikke hatt slike problemer her i huset, men jeg har hatt stor nytte av å ikke bare kjefte når "trassen" (jeg liker ikke ordet trassalder, tror egentlig ikke trassalderen finnes i den forstand de fleste mener) melder seg, men sette meg med henne, se henne inn i øynene og snakke rolig, la henne få forklare seg skikkelig. Tidligere kjeftet jeg, og det ble bare verre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 09:21   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Jeg tenker at dette ble en voldsomt bastant uttalelse av en familie Jesper Juul aldri har truffet. Det er mulig jeg føler det litt sårt pga. at far her i huset reiser bort i 4 uker for så å være hjemme i 4 uker. Barna våre lærer seg tidlig at pappa reiser, og kommer tilbake. Vi har en slags overgangsreaksjon hos mini (2 år) hver gang far reiser, men det hjelper å snakke om pappa, se bilde av pappa, si at han er reist på båten, og at han kommer tilbake.

4 måneder er veldig lenge, det er det, men det er ikke uoverkommelig. Det finnes fremdeles rederier i Norge der seilingsperioden er 4 måneder, og enda værre var det før i tiden (da min mann var liten) . Mener Jesper Juul da at far ikke kan reise ut på båten igjen etter endt avspasering (4 måneder)?

Jeg synes dette var i overkant hysterisk uttalt av Juul.


Sist redigert av Señora : 30-06-07 kl 10:26.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 09:28   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Jeg tenker at dette ble en voldsomt bastant uttalelse av en familie Jesper Juul aldri har truffet. Det er mulig jeg føler det litt sårt pga. at far her i huset reiser bort i 4 uker for så å være hjemme i 4 uker. Barna våre lærer seg tidlig at pappa reiser, og kommer tilbake. Vi har en slags overgangsreaksjon hos mini (2 år) hver gang far reiser, men det hjelper å snakke om pappa, se bilde av pappa, si at han er reist på båten, og at kommer tilbake.

4 måneder er veldig lenge, det er det, men det er ikke uoverkommelig. Det finnes fremdeles rederier i Norge der seilingsperioden er 4 måneder, og enda værre var det før i tiden (da min mann var liten) . Mener Jesper Juul da at far ikke kan reise ut på båten igjen etter endt avspasering (4 måneder)?

Jeg synes dette var i overkant hysterisk uttalt av Juul.

Jeg tror det er en helt reell problemstilling for mange, men mange ser det kanskje ikke, eller vil kanskje ikke se det? Dersom dine barn godtar og skjønner at pappa reiser bort så lenge, er det jo noe helt annet enn gutten i artikkelen som tydeligvis IKKE syntes det var ok? Kanskje ikke moren hans snakket like mye om det som det du gjør med dine barn?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:32   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Iset: men da burde vel kanskje Juul først kartlegge hvordan de takler dette, før han forteller at far ikke kan reise bort over en lengre periode en gang til.

Kanskje det går an for mor og barn å reise på helgebesøk til far? Jeg sier ikke at verden vår er rosenrød pga. fars fravær, men en trenger ikke blåse ting opp og si at far ikke kan reise bort en gang til.
Kanskje hadde de trengt en nanny eller en annen voksenperson til å hjelpe mor som tydeligvis ikke har nok tid til førstemann pga. babyen.

Vi vet jo ikke om mor skriver den hele og fulle sannhet her heller.

Poenget mitt er at han ikke burde uttale seg så bastant når han ikke har truffet familien.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:34   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Jeg vil abbonere på denne tråden, og lese/svare når jeg for tid. Satt akkurat og pratet om Jesper Juul til mannen min, lå og leste "Ditt kompetente barn" i natt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:35   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Iset: men da burde vel kanskje Juul først kartlegge hvordan de takler dette, før han forteller at far ikke kan reise bort over en lengre periode en gang til.

Kanskje det går an for mor og barn å reise på helgebesøk til far? Jeg sier ikke at verden vår er rosenrød pga. fars fravær, men en trenger ikke blåse ting opp og si at far ikke kan reise bort en gang til.
Kanskje hadde de trengt en nanny eller en annen voksenperson til å hjelpe mor som tydeligvis ikke har nok tid til førstemann pga. babyen.

Vi vet jo ikke om mor skriver den hele og fulle sannhet her heller.

Poenget mitt er at han ikke burde uttale seg så bastant når han ikke har truffet familien.

Nå var det jo moren som sendte inn et spørsmål, så han hadde ikke annet å gå etter enn det moren skrev. Jeg synes det var et knallbra svar utifra den informasjonen han hadde fått av moren.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:36   #8
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

For the record: Jeg har aldri lest spesielt mye om Jesper Juul og aner svært lite hva han står for.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:37   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå var det jo moren som sendte inn et spørsmål, så han hadde ikke annet å gå etter enn det moren skrev. Jeg synes det var et knallbra svar utifra den informasjonen han hadde fått av moren.

Nettopp det er mitt poeng, han har for lite info til å være så bastant i uttalelsen. Derfor synes jeg ikke at svaret var knallbra.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:44   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Det synes jeg. Han skrev jo utifra den infoen han hadde fått. Man kan jo ikke møte og studere alle man skal hjelpe, da er jo hele vitsen med spørrespalter borte. Vil man ha et best mulig svar, husker man på å skrive detaljert, få med alt og ikke holde noe tilbake. Jeg synes egentlig han fikk mer enn nok info til å svare på det han svarte på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:48   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Da er vi jammen uenige gitt

Jeg forstår selvfølgelig at han ikke møter folkene og at det er en spørrespalte, hvor man må ta svarene man får med en klype salt.

Jeg er rimelig sikker på at enhver sosialarbeider med tonnevis erfaring ikke hadde uttalt seg så bastant i denne situasjonen, det ville vært uprofesjonelt av dem.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:53   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Uenig, med meg??

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:56   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Uenig, med meg??







Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:56   #14
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.787
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Jeg syns han lister opp selvfølgeligheter, men at han går for langt på slutten når han sier at far må holde seg hjemme. Selv Juul burde vite at det ikke alltid er praktisk mulig å få dette til, og dermed burde de haller fått råd om hvordan forberede barnet på best mulig måte til neste gang pappaen må reise bort.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 11:03   #15
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.634
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Nettopp det synes jeg er en av Jesper Juuls svakheter; at han svarer for bastant i situasjoner der bakgrunnen sannsynligvis er mye mer nyansert enn det som fremkommer i teksten. Han bør ihvertfall kunne ta litt forbehold.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 12:19   #16
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Jeg synes han har noen fine poeng, men at han er for bastant i sine svar.
Ting er ikke så svart-hvitt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 14:02   #17
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Jeg er ikke spes. fan av Jesper Juul, jeg liker å hente kunnskap fra ulike hold, ikke bare fra en selvutnevnt profet.
Men jeg likte dette svaret!
Man kan si han er bastant i sitt svar til moren, men det betyr jo ikke at han kanskje ikke har rett i det han sier. Det er ofte jeg svarer bastant ut fra spørsmål jeg får, man svarer ut fra den info man får. Så må det bli opp til den andre parten, som sitter med hele bildet, å bruke de rådene hun mener kan funke eller har behov for.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 14:05   #18
Tartex
Fortsatt i ammetåke
 
Tartex sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tartex er litt kul
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Man må kanskje ha lest litt av Juul for å skjønne hvor han kommer fra i et slikt svar som dette. Og Juul er jo omdiskutert - det er mange grunner til det. Han provoserer enkelte voldsomt. Han har vel aldri vært spesielt rund i kantene. Litt diffus synes jeg han kan være, men han trår ikke akkurat varsomt overfor foreldrene. Han ansvarliggjør dem på en måte som kan føles ubehagelig. Jeg er av dem som liker dette. Det får meg til å skvette litt og reflektere over egne valg på en ny måte.

Enten elsker eller hater man Juul og jeg er av de første. Det vil ikke si at jeg alltid er enig eller at jeg leser ham ukritisk - jeg er faktisk helt uenig i enkelte ting han står for. Men jeg synes Wahlgren også har noen gode poeng om å ta opp gråtende babyer. Jeg behøver ikke programforplikte meg til å gå god for alt det den dama står for.

Juul er nok litt "ekkel" i den forstand at han setter fingeren på problemet ut fra barnets ståsted og overlater til foreldrene å finne ut hva de skal gjøre med det. Han kan si at "far bør holde seg hjemme i 10 måneder" og han mener det. Han behøver ikke forholde seg til om dette er vanskelig eller lett for foreldrene. Det kan nok provosere mange.

Juul kan for eksempel komme med forslaget om å la et barn som ikke vil bade få slippe. "ja men hva om hun ikke vil bade på mange uker", sier foreldrene. Juul trekker på skuldrene. Han synes ikke det er verdens undergang og tenker at de fleste barn selv vil finne ut at de lukter py etter tre uker. Ikke alle foreldre har mage til å gjennomføre ting etter Juuls modell og det synes han selv er ganske forståelig. Det finnes alltid alternativer og man må få velge selv hvordan man vil ta tak i problemer.

Og Juul må få komme med sine løsninger selv om de kan virke støtende på enkelte.

Jeg synes han svarer godt på dette spørsmålet, men jeg skjønner at foreldrene blir satt under et veldig stort press. Det blir litt sånn; ja, vil dere ofre barnet deres så kjør på... vil dere ta treåringen på alvor og hjelpe ham ut av dette, bør dere kanskje ta noen nye valg angående karriære. Klart det er tøft! Han trekker liksom på skuldrene og tar barnets parti. Foreldrene må greie seg selv og stå til rette for de valg de tar på vegne av familien. Men sånne vaktbikkjer som Juul er ganske verdifulle. Tankevekkende ikke minst. Man trenger noen sånne også.

Tartex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 21:15   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg syns han lister opp selvfølgeligheter, men at han går for langt på slutten når han sier at far må holde seg hjemme. Selv Juul burde vite at det ikke alltid er praktisk mulig å få dette til, og dermed burde de haller fått råd om hvordan forberede barnet på best mulig måte til neste gang pappaen må reise bort.

Jeg synes det er fint at du mener han lister opp selvfølgeligheter - det betyr at du er på linje med grunntankene hans. Men for mange er slett ikke Juuls synspunkter selvfølgeligheter. Overraskende mange velger en "lettvint" Nanny 911-oppdragelse, med time-outs og ignorering. Det har ikke jeg sansen for.

Opprinnelig lagt inn av Tartex, her.

Man må kanskje ha lest litt av Juul for å skjønne hvor han kommer fra i et slikt svar som dette. Og Juul er jo omdiskutert - det er mange grunner til det. Han provoserer enkelte voldsomt. Han har vel aldri vært spesielt rund i kantene. Litt diffus synes jeg han kan være, men han trår ikke akkurat varsomt overfor foreldrene. Han ansvarliggjør dem på en måte som kan føles ubehagelig. Jeg er av dem som liker dette. Det får meg til å skvette litt og reflektere over egne valg på en ny måte.


Juul er nok litt "ekkel" i den forstand at han setter fingeren på problemet ut fra barnets ståsted og overlater til foreldrene å finne ut hva de skal gjøre med det. Han kan si at "far bør holde seg hjemme i 10 måneder" og han mener det. Han behøver ikke forholde seg til om dette er vanskelig eller lett for foreldrene. Det kan nok provosere mange.

Og Juul må få komme med sine løsninger selv om de kan virke støtende på enkelte.

Jeg synes han svarer godt på dette spørsmålet, men jeg skjønner at foreldrene blir satt under et veldig stort press. Det blir litt sånn; ja, vil dere ofre barnet deres så kjør på... vil dere ta treåringen på alvor og hjelpe ham ut av dette, bør dere kanskje ta noen nye valg angående karriære. Klart det er tøft! Han trekker liksom på skuldrene og tar barnets parti. Foreldrene må greie seg selv og stå til rette for de valg de tar på vegne av familien. Men sånne vaktbikkjer som Juul er ganske verdifulle. Tankevekkende ikke minst. Man trenger noen sånne også.

Ja, disse tingene er det som faktisk gjør Jesper Juul til den mest verdifulle av alle foreldreveiledere.

Mange foreldre foretrekker å være strutser og gå i forsvar, istedet for å la en ubehagelig sannhet synke inn, ta ansvar og kanskje gjøre forandringer de selv ikke har lyst til - men som er til det beste for barnet.
Man kan lure seg selv til å tro at en skilsmisse ikke er skadelig for et barn, at det er helt greit å jobbe masse ( for om mor er glad, er barnat glad) osv.

Juuls råd i denne saken er ikke hysterisk.
Men det kan sikkert være godt å tenke det, om man skulle være i en slik situasjon selv.
Det er forståelig at det er fristende å bagatellisere de negative virkningene valgene vi som foreldre tar mht. jobb eller annet har på barna.

Men det er ikke å ta ansvar.

Om man setter jobben over hensynet til barnet, så må man faktisk leve med konsekvensene av det.

Tøft og ubehagelig - men sant.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 22:37   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.501
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Jeg tenker at dette ble en voldsomt bastant uttalelse av en familie Jesper Juul aldri har truffet.

Jeg er enig med flere her at det største problemet med Jesper Juul er at han er veldig bastant og "slik er det barnet opplever det". I denne konkrete beskrivelsen mener jeg det kan være flere grunner til at barnet oppfører seg anderledes. (Han har fått småsøsken, han har problemer språket, han er i "trassalderen").

Jeg er heller ikke helt glad i måten JJ psykologiserer barn på. Det vi vet om voksne menneskers tankesett gjør ikke nødvendigvis at vi kjenner til barn sin måte å tenke på. Blant annet har man dette med tidsforståelse hos barn. Er det feks verre å være borte fra en treåring i 3 mnd enn i 1 mnd? Jeg vet ikke?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no