Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et spørsmål om ordet "tue"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-10, 18:08   #101
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.797
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har bodd sammen med en fra Verdal, så jeg har lært for lengst.
Ellers synes jeg det er ustyrtelig morsomt å kommentere alle de som bare vasker koppene.

Bytt ut Verdal med Trondheim, så er vi lik. På begge punkt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 18:09   #102
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Vi sier tvåga.
Har du ei tvåga, eg ha bodla pao bore.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 18:12   #103
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ifølge Wikipedia-oppslaget varer romjula egentlig helt til 13. dag jul.

Oooh, mer fri?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 19:57   #104
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Det må da være greit å spørre når det er ord man ikke skjønner. Det som knaskje kan "irritere" litt er når folk er på en annen kant av landet og bruker ordentlige dialektord og forventer at folk skal skjønne hva de mener. Dialektord i skriftspråk irriterer meg, må jeg innrømme.

Må tilføye at jeg prater dialekt selv, men tilpasser meg etter andre nå som jeg bor på østlandet. Jeg legger bevisst bort ord og uttrykk som er veldig lokale.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 20:15   #105
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Det er helt ok å spørre om ord man ikke skjønner. Selvfølgelig. Jeg spør selv, jeg. Jeg tok "tue" som et eksempel fordi jeg gjennom årene har merka så mye motvilje mot akkurat dette ordet. Selv når jeg har pekt på en klut har ikke folk skjønt det når jeg sier "ta tua".

Prøver å passe meg for dialektord når jeg skriver, men enkelte er så naturlige at det ikke faller meg inn at de er dialektord engang.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:10   #106
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ellers synes jeg det er ustyrtelig morsomt å kommentere alle de som bare vasker koppene.

Sier man ikke det overalt? Men det høres vel ikke så innmari mye mer intelligent ut å "ta oppvasken". Skal man ta noe kan man vel finne noe mer verdifullt?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:44   #107
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

"Gossin" betyr vel søt/god - om objekter for fjortisforelskelse, f.eks.?

Åh, det er der dette "gossi-gossi" kommer fra ja. Min mor pleide å ta babyer på kinnene og si "åååh nydelige lille gossi-gossi", og det gjør jeg selv også.

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.


Sier de ikke "overimorgen" på østlandet?

Det gjør vi her på vestlandet også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:59   #108
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Sikkert flere enn trøndere som sier det. Jeg sier "tu" (med lang u), da.

Det sier jeg også. Kopptu og golvtu. Og så vasker jeg kopper.

Jeg bor på Sunnmøre og opplever også at ordet tu(e) er veldig vanskelig å forstå.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:04   #109
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Jeg bruker hverken tue eller vasker kopper (), og "tue" hørte jeg for første gang for kort tid siden, av en trønder, som respons på mitt forvirrede fjes da jeg ble bedt om å gi noen tua. Jeg skjønte det ikke, og det var så absolutt ikke fordi jeg ville gjøre meg vrang.

Hvis jeg absolutt måtte ville jeg ha vasket gulvet med klut eller skurefille og enten tatt oppvasken eller vasket opp.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:20   #110
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Jeg syns det var så merkelig at ingen skjønte "sovne av" og "sykle seg av". Har byttet det ut med forsove og überteite velte på sykkel.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:22   #111
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg syns det var så merkelig at ingen skjønte "sovne av" og "sykle seg av". Har byttet det ut med forsove og überteite velte på sykkel.



Jeg sier "sykkel sæ åt". Det er ille altså. Blod og gørr og full trynings. Klin utover asfalten.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:22   #112
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg syns det var så merkelig at ingen skjønte "sovne av" og "sykle seg av". Har byttet det ut med forsove og überteite velte på sykkel.

"Sykle seg av" har jeg aldri hørt før, og helt ærlig, det hadde jeg ikke skjønt uten videre heller. Hvor i landet kommer det fra?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:25   #113
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Sykle seg av har aldri jeg heller hørt, og hadde nok ikke skjønt det.
Et annet ord jeg ikke lærte før nylig, var bergensernes "slitan" (gratulerer). Jeg hadde aldri i livet koblet slitan til det det faktisk betyr.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:28   #114
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sykle seg av har aldri jeg heller hørt, og hadde nok ikke skjønt det.
Et annet ord jeg ikke lærte før nylig, var bergensernes "slitan" (gratulerer). Jeg hadde aldri i livet koblet slitan til det det faktisk betyr.

I all verden! Dette er også totalt nytt for meg. Hjelpes. Har det noe med "slit den med helsa" å gjøre? Det hender det noen sier når de gir bort en gave her øst.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:33   #115
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Tue - altså man skjønner jo at man ikke skal tørke av bordet med en maurTUE!
Men ja, tua er ett merkelig ord, det heter klut eller fille.

Jeg trodde FILLE var fransk

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:34   #116
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Personlig sier jeg bare lurvvo

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:38   #117
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.618
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Har faktisk ikke tenkt på at tue er et "vanskelig" ord før nå. Jeg har altså da bodd ti år på østlandet og det er ingen som har reagert.

Noe jeg har opplevd flere ganger misforståelser rundt er "jeg er på tur". Hvor er du på tur liksom som skulle være her for ti minutter siden. Jeg sier altså det om å være på vei.

Har en dialekt med mange uvanlige ord og ikke minst uttale. Blitt mer avslepen med årene, men det er en del ord jeg rett og slett ikke finner naturlige alternativer til så da får folk bare spørre istedet.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:49   #118
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Eller trøndere som spør "E du gammel?"... ehh.. nei, jeg er relativt ung

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:50   #119
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.768
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Og har dere merket at trøndere aldri kan svare med bare ett tall? Det er alltid "en fem-seks" eller "et par-tre" et eller annet. Det er faktisk ganske påfallende. Det verste er at jeg er slik selv.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 23:06   #120
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Kaker er da ikke brød. Man har kak (og kakskiv) og kake(r).

Ante ikke at fat var typisk trøndersk. Hva er fat for deg, da, fnatten?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no