Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-13, 00:49   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Jeg har en oppskrift med eggedosis, gelé og kremost som ikke skal stekes. Går det an å ha gelélokk på den? Hvordan gjør jeg i så fall det? Og tør jeg?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 01:49   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Ja, men du må la bunnen stå kaldt slik at den stivner først, og så har du på geleen etterpå. Helt avkjølt gele, så klart. Går så bra så.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 02:08   #3
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Jeg pleier å lage geleen med halv mengde vann. Og tøm veldig forsiktig, så du ikke "virvler opp" kaken. Lykke til.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 02:23   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Opprinnelig lagt inn av Nima, her.

Jeg pleier å lage geleen med halv mengde vann. Og tøm veldig forsiktig, så du ikke "virvler opp" kaken. Lykke til.

I min oppskrift så skal det være halv mengde vann på den geleen som skal i ostemassen, og ordinær mengde i toppen. Halv mengde på toppen vil gi en intens smak tenker jeg, og et veldig tynt lokk.

Har aldri hatt problemer med min ostekake. Lager ostemassen og får det i kjøleskapet, og når den er stivet så koker jeg opp geleen og avkjøler den helt. Heller den så over bunnen, og setter det i kjøleskapet. Blir så bra atte

Men ikke bruk disse hurtig-geleene. De stivner mens de avgjøler og de blir bare klumpete og ekkel på kaken.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 09:48   #5
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Jeg bruker halv mengde vann i geleen på toppen, smaken blir god og jeg tror ikke det hadde gjort seg med dobbelt så tykt lokk.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 10:10   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Jeg bruker alltid halv mengde vann i geleen til lokket, og det blir verken veldig intens smak eller for tynt lokk. Men for min egen del så syns jeg ostekake er bedre uten gele på toppen, og liker ihvertfall ikke når det er et centimetertykt lag.

Det burde gå helt fint å ta gele på den kaken der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 10:36   #7
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Bruker også halv mengde vatn i topp-geleen. Blir god smak av det. Berre kaka har fått stivna og geleen har blitt avkjølt har eg aldri hatt problem med at kakemassa "virvlar opp".

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 10:56   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg bruker alltid halv mengde vann i geleen til lokket, og det blir verken veldig intens smak eller for tynt lokk. Men for min egen del så syns jeg ostekake er bedre uten gele på toppen, og liker ihvertfall ikke når det er et centimetertykt lag.

Det burde gå helt fint å ta gele på den kaken der.

Enig. Tykt gelélokk er jo bare kvalmende. Halv mengde vann er et must. Selv foretrekker jeg å bare pynte ostekaken med frukt og bær. Det ser finere ut og smaker mye bedre. Jeg skal servere ostekake (dog den stekte versjonen, NY-style) i kveld, og den pyntes med friske jordbær og bringebær.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 11:30   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Jeg har aldri hatt gelelokk på ostekaker.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 12:48   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Takk! Da tar jeg sjansen på å lage med halv mengde vann. Må passe på å avkjøle helt, altså.
Jeg syns selv ikke at gelélokk er så veldig stas, men det er et ønske fra barna.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 21:27   #11
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Jeg lager alltid ostekake med gelélokk, bruker 3 dl vann hvis jeg husker riktig nå. Heller veeeldig forsiktig når geléen ikke er varm lenger.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 02:05   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man ha gelélokk på alle typer ostekake?

Det ble suksess!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no