Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Enkel og god panna cotta

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-13, 00:49   #21
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Er du fortsatt redd for klumper kan du sile den før du setter den til å stivne.

Jeg tror denne tråden har inspirert meg til årets nyttårsdessert.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 14:46   #22
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det gjorde jeg i dag. Laget lakris-panna cotta. Står i kjøleskapet as we speak.

Hvorfor skal man egentlig bløtlegge den?

Oppskrift?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 14:53   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Oppskrift?

Samme som jeg skrev over her, men med lakrispulver i.


Sist redigert av Hyacinth : 29-12-13 kl 15:02.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 14:54   #24
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Samme som jeg skrev over her; men med lakrispulver i.

Ah, takk, men hvor mye lakrispulver?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 15:03   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ah, takk, men hvor mye lakrispulver?

Tja. Jeg har liten erfaring med lakrispulver, men jeg gjetter på en liten teskje i hele greia. Jeg har hatt alt i en stor bolle denne gang, og da jeg sist tittet på den, så jeg at alt var sunket ned til bunnen av bollen, så jeg vet ikke jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:05   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Du store min tid. Jeg prøvde for første gang å lage panna cotta uten å bløtlegge gelatinen, jeg rørte den kun inn i den varme væsken. FOR en forskjell! Konsistensen ble helt annerledes, det er nesten så jeg oppfordrer alle til å lage en med og en uten, det var en enorm forskjell. Dessverre likte jeg ikke den konsistensen. Det er sikkert mange som gjør det, men jeg syntes det ble kvalmt, rett og slett. Fettet i fløten opplevdes ekstremt framtredende. Jeg skal heretter fortsette å lage det på gamlemåten, men jeg er glad jeg prøvde.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:27   #27
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Nå har jeg laget for første gang. Etter Nennes oppskrift. Står i kjøleskapet i porsjonsformer til besøk i morgen, så håper det blir bra.

Hvordan ble forskjellen, Hyacinth? I smak, konsistens? Klumper?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:36   #28
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Det er ikke samme risiko for klumper i panna cotta som i fromasj, rett og slett fordi gelatinen oppløses i den varme fløten og blandes ut der, mens i fromasj skal væsken med gelatinen blandes med den derre kremgreia, og det er da det blir vanskelig. Jeg har bare algd panna cotta en gang før, men det var klaff på første forsøk, i hvert fall.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:46   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Nå har jeg laget for første gang. Etter Nennes oppskrift. Står i kjøleskapet i porsjonsformer til besøk i morgen, så håper det blir bra.

Hvordan ble forskjellen, Hyacinth? I smak, konsistens? Klumper?

Ingen klumper. Ingen smaksforskjell heller. Jeg greier liksom ikke forklare det helt. Det var utrolig kvalmt, jeg sitter faktisk her nå og lurer på om jeg noengang vil spise panna cotta igjen. Men den litt tykke, kremaktige konsistensen er noe jeg vanligvis ville satt pris på, tror jeg, så jeg skjønner ikke dette helt. Jeg synes folk burde prøve. For det kan være andre liker det bedre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:53   #30
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Jeg lager en stor posjon, men bløter opp gelatinen.
Spent

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:36   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg lager en stor posjon, men bløter opp gelatinen.
Spent

Ja, men da går det bra. Det er bankers. KOmmer til å bli godt!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:36   #32
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.021
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg lager en stor posjon, men bløter opp gelatinen.
Spent

Da er jeg spent, Susse, for jeg skal lage en sånn stor porsjon imorgen!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:21   #33
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingen klumper. Ingen smaksforskjell heller. Jeg greier liksom ikke forklare det helt. Det var utrolig kvalmt, jeg sitter faktisk her nå og lurer på om jeg noengang vil spise panna cotta igjen. Men den litt tykke, kremaktige konsistensen er noe jeg vanligvis ville satt pris på, tror jeg, så jeg skjønner ikke dette helt. Jeg synes folk burde prøve. For det kan være andre liker det bedre.

Huff, såpass. Kremaktig, altså?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:24   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Huff, såpass. Kremaktig, altså?

Har veldig problemer med å forklare det. Du burde prøve. Jeg er fremdeles utrolig kvalm. Jeg laget etter samme oppskrift som jeg skrev først i denne tråden, bare uten å bløtlegge gelatinen. Lag en med og en uten. Gi tilbakemelding. Det kan hende det bare er meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 15:19   #35
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Det ble helt perfekt. Til 12 dl fløte hadde jeg 5 SS sukker og en diger vaniljestang. 5 plater gelatin.
Har smakt på restene som jeg slo over i kaffekoppen og satt i kjøleskapet, ble helt nydelig!
Skal ha limemarinerte blåbær og sitrionmelisse over dem før servering i morgen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 00:11   #36
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Vi bruker oppskriften på matprat.no og syns den funker hver gang, enkel og god er den også Nå står den til avkjøling her før vi må lirke plass til den i kjøleskapet. Dumme kjølehjørnet røyk beleilig nok før jul, enda det er helt nytt, så her må alt planlegges siden kjøleskapet ikke rommer all verdens. Gleeeder meg til å smake panna cottaen i morgen

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 01:39   #37
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Nennes sin oppskrift funker som fjell fant jeg ut i kveld og jeg gleder meg til å servere den i morgen når vi er bedt bort til nyttårsmiddag med ansvar for desserten. Med jordbærsaus og servert i sjokoladeskåler så er det en verdig inngang til et nytt år!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 11:32   #38
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Inspirert av tråden så ble det panna cotta her også. Med hvit sjokolade i og med bringebærcoulis. Spent. Har faktisk aldri brukt gelatin i hele mitt liv. Om dette blir vellykket så er det jo virkelig veldig lettvint dessert. Litt spent på om den får en bismak av plast dog siden jeg hadde de i sånne engangspenglass jeg hadde liggende. Hadde liksom ikke noe annet som egnet seg til porsjoner. Lurte litt på å helle de i silikonmuffinsformer og så hvelve de på dessertallerken, men tok ikke sjansen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 11:43   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Jeg har aldri bommet med dette, og jeg er en dessertkløne. Jeg hadde riktignok gelatin i uten å bløtlegge den en gang som et testforsøk, men selv om jeg ikke likte resultatet, så mener jeg at det ikke var min feil...

Så panna cotta er virkelig noe av det enkleste man kan lage.

(Det trodde jeg imidletid også om geleen jeg laget til i dag. Den er IKKE stiv. Ikke på noen måte. )

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-13, 12:44   #40
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkel og god panna cotta

Å herremin så godt det var! Laget en for mye og har prøvesmakt. Namm!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no