Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middag av hval?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-21, 08:47   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middag av hval?

Min lokale Reko-ring har en selger som selger hval. Så jeg har 2,5 kg hval i frysen (i mindre pakker altså,) og nå har jeg tatt ut en slik.
Men jeg har aldri laget hval før. Jeg spise det mye som barn, da var det billig mat, og kan ikke huske det som hverken spesielt vondt eller godt.

Men hva lager man av hval?
Ungene (og mannen) har aldri spist det før (og kommer ikke til å få vite hva det er før etter at det er spist, kresenpiltene) så jeg trenger forslag på litt mainstream mat av hval. Gjerne grytebasert. De spiser det meste (også innmat og hvit fisk) om det er kamuflert i en god saus

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-21, 09:08   #2
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middag av hval?

Først må du åpne pakken og sjekke hvordan den lukter. Noe av hvalkjøttet man får kjøpt har en eim av tran, og da må man vanne ut med melk og koke det i fløtesaus. Hvis det ikke er noen tranlukt så kan du lage hva som helst.

En viktig greie med hval er at det ikke finnes fett i kjøttet. Så hvis man ikke går for lite stekt biff, så bør det være en ganske feit saus.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-21, 10:34   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag av hval?

Her er ei nettside med kvalmat:
https://www.norskhval.no/artikler/hv...n-hverdagskost

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-21, 11:03   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.356
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middag av hval?

Man steker det akkurat som biff; nydelig mat.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-21, 11:28   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag av hval?

Jeg skjærer skiver som jeg vender i mel (og blander inn salt og pepper i melet) Steker de lett slik at melet blir lett brunet, tar evt litt ekstra mel i panna som jeg lar brune seg litt. Har på vann og lar melet koke ut slik at det blir saus. Serverer med potet, makaronistuing og kokt brokkoli.

Det var slik jeg alltid fikk det servert hjemme. Hvis det var transmak på kjøttet måtte det bare kokes en stund, men da var resultatet litt tørt kjøtt. Godt, men litt tørt. Har i nyere tid aldri opplevd tranlukt og transmak slik som i "gamle dager".

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-21, 11:29   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag av hval?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Her er ei nettside med kvalmat:
https://www.norskhval.no/artikler/hv...n-hverdagskost

Nå ble jeg skikkelig sulten!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-21, 11:55   #7
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag av hval?

Hval er godt! Jeg steker mye løk, så hval i mel som beskrevet over, men koner ut med fløte etter hver steking som da blir saus. Brokkoli og potet til. Nydelig!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no