Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Størrelse på peis

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-21, 19:57   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Størrelse på peis

Fikk jeg ut fingeren etter runden tidligere i år, og kjøpt peis om sommeren, slik fornuftige folk gjør?

Nei.

Skal jeg gjøre det nå, så vi i hvert fall kan bruke ved til oppvarming LITT av denne spinnville vinteren?

Ja.

Da står det mellom disse:

En på 6 kw (capri fra nordpeis), https://www.varmeokonomi.no/products...ZHzKsSwPGgKRpw

Eller en lik, men 8 kw: https://hotmegastore.no/produkt/vedf...onaco-lav-base

Vi har en stor stue (40kvm), der sofaen er ved peisen, og store åpninger til gang (20 kvm) i den ene enden, og allrom/kjøkken (vel 40 kvm) på den andre kanten. Gulvkaldt og generelt dårlig isolert.

Jeg har forstått at man ikke kan «fislefyre» disse peisene, og er litt engstelig for at det skal bli FOR varmt med den store. Men er også redd for at den lille blir liten, både visuelt og i effekt.

Noen som har erfaringer eller kunnskap?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:15   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis

Jeg leste feil i overskriften og la inn en nasal bokstav. Helt sant.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:21   #3
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Størrelse på peis

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg leste feil i overskriften og la inn en nasal bokstav. Helt sant.

+1 og lurte på hva i alle dager…

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:22   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Størrelse på peis

Vi er veldig fornøyde med vår Lisboa fra Nordpeis, vi valgte den fordi den hadde regulerbar effekt, slik at man kan velge om man vil ha det supervarmt eller ikke. Basert på det som står om disse 2 skulle jeg valgt den nederste. Også fordi det står at den øverste passer for små rom, og dere har flere store rom i forlengelsen av hverandre sånn som du beskriver det.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:27   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis

Her er den 20 cm.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:29   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis

Fra spøk til Halvor: Jeg synes den høye var mye finere enn den lave. Og det var alt jeg kunne bidra med om peis.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:40   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Størrelse på peis

Når vi har sett på peis så har det stått oppgitt hvor mange kvm de er beregnet for. Rart at det ikke var det på disse.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:49   #8
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Størrelse på peis

Det var feil, vi har Pisa som har effekt på 5,4 nominell. Den er akkurat passe stor til vårt allrom på 44 m2. I vårt meget dårlig isolerte hus fra 1917.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:50   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Størrelse på peis

Vi har åpen løsning, trekkfullt ved vind, ca 60 kvm høyt u. taket og 6 kW ovn. Den funker fint til å hive inni en og en kubbe, og ha god lunk. Vi kunne ikke ha større pga nærhet til vegg.


En helt annen ting. Har dere vurdert med vannkappe? For pre-varming av varmtvann?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 20:54   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis

Kan ikke skjønne at det kan funke med designen på huset.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 21:33   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Størrelse på peis

Har ingen råd å gi («for» varmt? ) men min pinne til bålet (kaching!) er at feieren sa hos oss at pipeløpet var for stort, og han anbefalte å sette inn et mindre om vi skulle fyre med ved. Fordi pipa i huset er bygd for flere ildsteder, og ikke bare den ene som er aktuell for 2021-fyring. Vet ikke om det er en problemstilling hos dere, men siden du nevner dårlig isolert og gulvkaldt, kan det hende dere også har et stort og gammelt hus.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 21:36   #12
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.815
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Størrelse på peis

Mye kjedeligere tråd enn det jeg forventet når jeg leste overskriften litt kjapt.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 21:44   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg leste feil i overskriften og la inn en nasal bokstav. Helt sant.

Jeg og.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-21, 21:56   #14
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Størrelse på peis

Peis på!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 08:38   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis

Er det forresten slutt på ordningen med støtte ved utskifting av ildsted, i Oslo? Finner ikke noe om det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 09:45   #16
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Størrelse på peis

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det forresten slutt på ordningen med støtte ved utskifting av ildsted, i Oslo? Finner ikke noe om det.

Jeg tror det har utgått - det kom vel i perioden der mankjørte kampanjer mot annet enn rentbrennende ildsteder? https://www.nilu.no/2020/01/oslos-ti...opp-gevinsten/

Dette er det jeg finner nå: https://www.oslo.kommune.no/tilskudd...boliger/#toc-2

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 09:53   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis



Takk!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 20:42   #18
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Størrelse på peis

Jeg klarer ikke å se effekten til den ene peisinnsatsen du lenker til, men det kan se ut som at den største er nokså lik den vi har (utgått modell fra Dovre, med 3-sidig glass og 10 kW nominell effekt/varmeeffekt på 3,6-11 kW: https://www.dovrepeisen.no/serviceko...ovre-2175-cbs3).

Vi har peisinnsatsen plassert midt i hovedetasjen hvor rommet peisen står i måler nesten 50 kvm, med ca 35 kvm totalt i tilgrensende rom (hvor dørene tidvis står oppe slik at varmen siver ut), samt totalt 3 ytterdører og flere store vindusflater. Dette inkluderer også en 13 kvm stor hall med trapp opp og ned. Til gjengjeld bor vi i et forholdsvis nytt hus som er godt isolert, og har varme i gulvet i enkelte tilgrensende rom, men ikke i stua (har likevel oppvarmet underetasje som jo hjelper på gulvvarmen). Jeg fyrer stort sett hver dag temperaturen er under 5 grader ute. Det holder ofte å fyre 1-2 runder så har hele huset fått en god lunk, og varmepumpa (som står innstilt på autostart ved 21 grader) kicker ikke inn før etter flere timer uten fyring). Ved 1 runde fyring holder jeg dørene til tilgrensende rom lukket, for da trenger jeg varmen i stua, men åpner opp etter hvert som jeg lør på mer ved.

Enkelte* andre husstandsmedlemmer (*alle 5 utenom meg) synes ofte det blir for varmt når jeg har fyringsbonanza, men da snakker vi som regel mer enn 1-2 fyringer, og nå som det er minusgrader ute og jeg har fyrt jevnt gjennom hele dagen klarer alle å oppholde seg i stuen uten å kovne (jeg bor med en gjeng varmblodige skapninger). Jeg har for øvrig vinterarbeidsplass 1 m foran peisen, og syns det er helt perfekt (det hender til og med at jeg må ta av meg den ytterste ullgenseren). Så kort oppsummert tror jeg nok du trygt kan gå for den store peisinnsatsen.

Hvis du vil kan jeg sende deg bilder, men vil ikke legge ut her i tråden.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 22:21   #19
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Størrelse på peis

Mens jeg er enig i at effekt må tilpasses rommet, altså. Vi kjøpte hyttepeisen vår på Finn. Den stod opprinnelig i en moderne, ny leilighet, og de klarte to pinner fyrt før de måtte lufte. Passer perfekt på en dårlig isolert sommerhytte med litt høyde under taket.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 23:10   #20
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse på peis

Snakk med dem i butikken omriktig størrelse. De kangarantert hjelpe.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no