Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-21, 23:26   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Skal bestille marsipankake til et arrangement, og det med allergier kom opp. Lurte på å bestille samme kaka til alle, dvs glutenfri og laktosefri.
Det er enklere for meg, og ifht at da kan alle spise alt.

Er den da like god, eller vil noen synes at den er mindre smakelig? Har bare erfaring fra laktosefri krem, som jeg synes smaker det samme som «vanlig». Vet ikke hvordan det er med de glutenfrie bunnene?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-21, 23:29   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Sukkerbrød er like godt glutenfritt er min erfaring iallfall.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-21, 23:29   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Jeg syns de smaker likt, men jeg er ikke glad i bløtkake og tar alltid kun et lite stykke.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 07:56   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Skal ikke uttale meg om bløtkake med eller uten gluten da jeg formodet første ikke spiser bløtkake samt fikk cøliaki som barn så jeg husker ikke ting med gluten..

Men mamma har alltid bakt med glutenfritt mel til sukkkerbunn og det gjør hun enda selv om ingen med cøliaki kommer, fordi hun syns det er bedre selv også

Kan evt spør henne om oppskrift om noen ønsker.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 10:53   #5
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Vi hadde glutenfri marsipan-kake (aka hvit dame) fra Baker Hansen i konfirmasjonen nå nylig, helt nydelig!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 12:53   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Takk, alle! Da høres det ikke ut til å være noen grunn til å operere med flere kaker. Det gjør jo alt lettere.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 13:29   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Vi har stadig gluten- og laktosefrie kaker hjemme hos oss, de er like gode, selv om det da er moren min og jeg som har lagd dem. En baker gjør det helt sikkert enda bedre.
Det er kun gjærbakst som er spesielt vrient glutenfritt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 14:15   #8
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi har stadig gluten- og laktosefrie kaker hjemme hos oss, de er like gode, selv om det da er moren min og jeg som har lagd dem. En baker gjør det helt sikkert enda bedre.
Det er kun gjærbakst som er spesielt vrient glutenfritt.

Gjærbakst?

Nope.. riktignok ser det morsomt å bake med en deig som er mer elastisk det gjør det men mine deiger med gf gjærbakst kjevler jeg ut 1cm tynne of kan løfte rett opp fra benken. La jeg bilder og oppskrifter på norsk cøliaki forening sin fb vegg og har fått en del tilbakemeldinger der ja! (Har lagt ved et par bilder..). Super deig å jobbe med

Men det er helt avhengig av hvilke mel du bruker når du bruker glutenfri til gjærbakst. Kutt ut tullet med semper og Toro. Gå får schar melmiks b. Glem alt det andre

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 6247331E-248B-46F7-BBD5-CBC946767EDC.jpg (6,8 KB, 18 visninger)
Filtype: jpg BACE37CF-D8AC-474A-9048-A8D7CE55CF9B.jpg (21,1 KB, 12 visninger)
__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 14:31   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Jo, kamp. Det er vrient å få til bra gjærbakst uten gluten. Ikke umulig, men vrient.
Det er vel ikke uten grunn at Cøliakiforeningen arrangerer bakekurs blant annet?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 15:24   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Det er definitivt vanskeligere å bake glutenfritt. Jeg har hatt cøliaki i åtte år og sliter fremdeles. Det har sikkert med interesse (og evner) å gjøre, men det er ikke like lett å få det bra.

Sukkerbrød går fint, glutenfri bløtkake synes gjerne alle er godt. Ekstra pluss for dem med allergier, at de kan spise det samme som andre.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 16:28   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

[quote=Syrinx;5095956]Jo, kamp. Det er vrient å få til bra gjærbakst uten gluten. Ikke umulig, men vrient.
Det er vel ikke uten grunn at Cøliakiforeningen arrangerer bakekurs blant annet?[/QUOTE

Skal ikke si deg i mot på det. Det blir som å gå fra hvete til rug mel.
Det krever andre variasjoner.

Men det er faktisk hundrevis av forskjellige melblandinger i forskjellige varianter.

Prøver man seg på schar sitt mel så får man fort sansen for det melet. Vet ikke hvor mange som har sagt - jeg hater glutenfri gjærbakst. Så skifter de melblanding og får andre erfaringer..

De arrangerer kurs ja man kan ikke bare bytte ut Toro med finax eller semper, fordi det blir som å bytte ut hvete med bygg. Man trenger spesifikke oppskrifter, derfor er det kurs.

Men det er ikke sp vanskelig!

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 16:42   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Poenget er vel at det ikke er vanskelig for deg. Det er ikke gjengs for alle.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 17:06   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Jeg har både gått bakekurs og jeg bruker spesielle oppskrifter. Jeg klarer bake glutenfri gjærbakt, men nei, den blir på ingen måte like god. Og ja, jeg tviler ikke på at det KAN gå an, men det er krevende for privatpersoner i alle fall.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 23:06   #14
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Poenget er vel at det ikke er vanskelig for deg. Det er ikke gjengs for alle.

Overgangen er nok ikke enkel nei
For å si det sånn - de aller fleste får det ikke til på første forsøk

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-21, 23:13   #15
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har både gått bakekurs og jeg bruker spesielle oppskrifter. Jeg klarer bake glutenfri gjærbakt, men nei, den blir på ingen måte like god. Og ja, jeg tviler ikke på at det KAN gå an, men det er krevende for privatpersoner i alle fall.

Skal ikke forsvare glutenet for å si det sånn selv om det muligens virker slik her

Det jeg ønsker å poengere er at å spise glutenfritt gjærbakst kan fint gå, men det kommer jo også an på hva man er vandt med. Jeg baker fint alt gf og server til andre som spiser gluten og det ER en forskjell i smak men det betyr ikke at det smaker vondt. Her i helga tulla jeg til en gluten, melkefri og sukkerfri fromasj kake (lavkarbo) så til de grader så det ble en helt ny oppskrift. Men dette er jo ikke gjær

Gjær oppfører seg annerledes med gluten.
Man trenger ikke elte og vende like lenge. Det holder bare å røre sammen. Noen oppskrifter trenger tilføre eks xanthan gum, guargum (Forøvrig alt for lite brukt i norge!) og den mest kjente fiberhusk.

Den er mer sensitiv på å få ovenproof osv.

Men men.. trenger ikke diskutere det

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-21, 15:06   #16
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Skal ikke uttale meg om bløtkake med eller uten gluten da jeg formodet første ikke spiser bløtkake samt fikk cøliaki som barn så jeg husker ikke ting med gluten..

Men mamma har alltid bakt med glutenfritt mel til sukkkerbunn og det gjør hun enda selv om ingen med cøliaki kommer, fordi hun syns det er bedre selv også

Kan evt spør henne om oppskrift om noen ønsker.

Enig, glutenfri sukkerbunn er mye bedre enn vanlig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-21, 18:22   #17
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Takk, alle! Da høres det ikke ut til å være noen grunn til å operere med flere kaker. Det gjør jo alt lettere.

Tips: sett opp lapp/info ved kaka så folk tør å forsyne seg da. Har erfart altfor ofte at man står ved kakebordet og tør ikke forsyne seg fordi ingen av de som er i nærheten vet ikke sikkert om den er laktosefri osv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-21, 21:25   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Skal bestille marsipankake til et arrangement, og det med allergier kom opp. Lurte på å bestille samme kaka til alle, dvs glutenfri og laktosefri.
Det er enklere for meg, og ifht at da kan alle spise alt.

Er den da like god, eller vil noen synes at den er mindre smakelig? Har bare erfaring fra laktosefri krem, som jeg synes smaker det samme som «vanlig». Vet ikke hvordan det er med de glutenfrie bunnene?

Vi hadde marsipankake, gluten-og laktosefri, til konfirmasjonen, som eneste bløtkake. Smakte ikke forskjell.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-21, 00:31   #19
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er glutenfrie bløtkaker hos bakeren like gode?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Tips: sett opp lapp/info ved kaka så folk tør å forsyne seg da. Har erfart altfor ofte at man står ved kakebordet og tør ikke forsyne seg fordi ingen av de som er i nærheten vet ikke sikkert om den er laktosefri osv.

Ja, vi har gått på den smellen ved catering, en gang. Den som ikke tålte gluten fant ikke «sin» tallerken, og siden cateringfolka ikke var tilstede, satt vedkommende og dissekerte hva hen kunne spise. Da vi spurte etter spesialtallerkenen dagen etter, sa de at alt var glutenfritt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no