Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ryddekonsulent?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-21, 12:22   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ryddekonsulent?

Jeg føler at jeg rydder og rydder men det blir aldri ferdig. Jeg tror det er fordi vi ikke har gode systemer. Og ingen av oss er spesiellt systematiske, og jeg greier ikke lage noe fornuftig selv.

Er det noen som har prøvd sånne folk som kommer hjem og fikser og lager system? Jeg trenger ikke nødvendigvis at de tar selve ryddinga, men at de kan hjelpe med å se løsninger jeg ikke ser. F eks noen som disse (bortsett fra at jeg får angst av sånn fargekoordinering, men det kan jeg sikkert be de droppe. ) https://ryddhjemme.no/

Er det noen som har prøvd noe lignende? Jeg vil ikke ha noe fænsi opplegg, bare praktisk som funker.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-21, 12:40   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Ikke prøvd, men har dere for mange ting?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-21, 12:41   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ikke prøvd, men har dere for mange ting?

Garantert.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-21, 12:42   #4
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.699
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

vet det er noen på Instagram,

Ryddighjem.com

Får ikke lagt inn link.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13

Sist redigert av Millen : 03-11-21 kl 15:01.
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-21, 13:50   #5
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Hun som driver ryddirot.no er Marie Kondo-konsulent, synes det virker veldig spennende og absolutt verdt noen kroner hvis man har mye rot og uorden. (Ikke prøvd selv, har det relativt ryddig stort sett.)

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-21, 14:12   #6
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.964
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Du kan jo melde deg på et TV2 program da

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-21, 14:57   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Du kan jo melde deg på et TV2 program da

Haha, nei da foretrekker jeg dårlig system.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-21, 07:44   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Du kan jo melde deg på et TV2 program da

Kult! Skal høre med familien om de er villige til å søke på dette.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-21, 07:56   #9
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.699
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Evt låne bøkene til Synnøve Skarbø for å begynne ett sted.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 09:46   #10
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Min erfaring med rot er at problemet vanligvis ikke er mangel på system. Problemet er at man har alt for mange ting. Alt for mange ting.

Jeg fikk en slags aha-opplevelse da Marie Kondo-boken om hvordan man skal få ryddige hjem, forsvant i rotet. Heldigvis rakk jeg å først få med meg hva som er grunntanken i Kondos filosofi.

Saken er at du må kvitte deg med ting. De aller fleste av oss har alt for mange ting. Alt for mange bøker man en eller annen gang enten skal lese for første gang, eller tenker man skal lese på nytt. Alt for mange klær man ikke bruker eller bruker alt for sjelden. Alt for mange ting man kanskje kan ha bruk for en eller annen gang. Alt for mange papirer som blir liggende i hauger eller permer. Før du kan begynne å organisere tingene du har, bør du finne ut hva du faktisk skal beholde.

Selvsagt kan vi alle ønske at for eksempel våre hårting ligger pent organisert i en skuff slik som Rydd hjemme viser fram:



Men det fordrer jo at du ikke har flere hårting (og ikke kommer til å skaffe deg flere hårting heller) enn at de får plass på akkurat dette lille området i denne skuffen. Selv har jeg en overraskende stor gjennomsiktig IKEA-boks med ymse hårstrikk og hårklemmer hvor jeg slett ikke finner det jeg trenger.

Det betyr at det du først må gjøre, er å fjerne ting. Mange ting. Sjokkerende mange ting. Dette tar tid, og kan nok ta motet fra mange av oss. Jeg vil anbefale deg å først se noen episoder av Opprydding med Marie Kondo på Netflix. Jeg har elsket å se på serien, og der får du noen grunnleggende tips. Jeg og min familie er milevis unna å ha fått det ryddig. Men jeg har plukket opp noen tips som jeg allerede har tatt med meg.

Vi bretter store deler av klærne våre i Kondo-stil nå, og legger dem i skuffer, trådkurver eller bokser som gjør at vi kan se hva vi har. Det har gjort at jeg i større grad klarer å kvitte meg med klær jeg ikke bruker. Det har også gjort det lettere å finne klær jeg trenger.

Jeg klarer ikke å ta alt på en gang. Jeg har ikke mulighet til å sette av en uke (eller mer!) til å rydde skikkelig, og mannen min mangler både ønske og tid til å gjøre det. Men vi kan ta litt og litt av gangen. Det er på mange vis banalt, men jeg mener det er korrekt som Kondo uttrykker det: Denne måten å rydde på er livsendrende. Jeg er flinkere til å vurdere om jeg trenger ting, før jeg kjøper det. Jeg er flinkere til å legge ting ut på finn (enten til salgs eller for å gi bort), og jeg har også blitt flinkere til å bruke finn for å lete etter akkurat det jeg ser at jeg trenger.

Du må selvsagt gjerne betale noen for å hjelpe deg med å komme i gang. Dørstokkmila finnes ikke bare innenfor trening. Men det man vanligvis har mest behov for, er å kvitte seg med ting. Kaste, gi bort og selge, og å hindre at man fyller det opp igjen.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 09:50   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Kjenner ikke til proffe folk. Men tenker at du uansett må kaste, selge eller gi bort. Også dupliseringer, det som er dobbelt av. Finn den oppbevaringen som gir best kubisk utnyttelse. Det første er det vanskeligste.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 10:54   #12
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

I tillegg til det Lille Meg skriver er det en ting til- systemene må funke slik at de faktisk brukes.

Jeg har hatt en lignende tråd som deg, og har egentlig ikke kommet så mye lenger enn at jeg ser det blir en prosess. Begynner med meg selv- hvor mye trenger jeg egentlig? Hvis jeg bare har 4 par sko er det langt mindre å sortere og ordne…

Men jeg har noen kategorier som virkelig tar plass.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 11:26   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Enig med Lille meg. Vi flytter på nyåret fra enebolig til leilighet og har gitt bort mye til den store bruktbutikken her. Da føles det ikke så ille å kvitte seg med ting. De selger mye og er godt besøkt. Bare fint at andre kan bruke det vi ikke bruker.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 13:44   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Vi har også et hus med behov for ekstrem opprydding. Og det skyldes i langt større grad at vi har for mange ting, ja.
Jeg har heller ikke en uke eller tre til å sette av til å dra fem alt av klær og sorter i ha, gi bort, kaste, og ikke har jeg en gymsal stor nok til å legge det utover sånn heller

Jeg begynner i der små, men mister stadig motet. Må bare ta i et tak igjen. Det må reduseres kraftig på ting!!!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 14:06   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Ja dere har jo rett. Men det er så pes.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 15:04   #16
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Jeg kvittet meg med ca. halvparten av alt vi eide for et par år siden og vi passet på å organisere slik at det vi bruker ofte er enkelt å finne frem og sette vekk. Det hjalp mye. Det som nok er utfordrende er å ha rutiner på å holde ting ved like. Altså å ikke la det hope seg opp igjen og jevnlig reorganisere.

Jeg gjorde det i løpet av noen måneder og tillot meg å dele inn i små oppgaver slik at jeg følte fremgang selv om det bare var en 5 minutter og en skuffe en dag. Og så passet jeg på å få ting jeg ville bli kvitt ut av huset raskest mulig

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 09:33   #17
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.390
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Ikke svar på spørsmålet om ryddekonsulent, bare mer om hvor vanskelig det er å rydde...

Jeg har akkurat hjulpet en slektning med å flytte fra stor til liten leilighet. Det er vanskelig å kvitte seg med ting, særlig når tingene representerer aktiviteter som er viktig for identiteten og man mangler innsikt i at disse aktivitetene kanskje ikke lengre kan gjennomføres. Denne erfaringen ga i hvert fall meg inspirasjon til å ta tak i noe av mitt eget rot. Som flere over her nevner, så har ikke vi heller tid og plass til å ta hele huset på en uke eller tre. Men i løpet av de siste helgene har jeg gått gjennom og sortert noen kjøkkenskuffer og deler av mitt eget klesskap. Runden hos slektningen gir også inspirasjon til å ta fatt på det vanskelige loftet som har samlet mer eller mindre viktige saker de siste 10 årene.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 09:54   #18
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Kan en ryddekonsulent være hjelpen itl å komme i gang og se hva som er din akilleshel? Nå snakker jeg litt motsatt av andre her. Hvis jeg sammelinker det litt med trenging. Jeg planlegger å ta noen timer hos en pT for å sette opp treningsprogram og få hjelp og inspirasjon til å komme i gang. Jobben må jeg gjøre selv. Kan du bruke en ryddeknsulent på den måten? Så du kommer i gang, ser mulighetene og hva det er som gjør at det ikke blir ryddig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 10:08   #19
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Jeg ville delt opp jobben i små deler og skrevet liste over hvor det må ryddes. For eksempel dele gangen opp i små deler: knagger der jakker henger, skohyller, øyekroken med stol, min skuff i skapet, barnas skuff, roteskuff 1, roteskuff 2.
Da må en ta litt nå og da, Ja liste og stryke ut etterhvert så ser en fremgang også.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 10:52   #20
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.000
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ryddekonsulent?

Ta litt og litt ja.
Gå gjennom sengetøy når du skifter på sengene.
Klær når du legger på plass. Eller bytter sesong.
Kjøkkenskap når du legger på plass.
Så får man gjort noe før man tar et dypere dykk.
Ha en eske som du kan putte det du vil kvitte deg med tilgjengelig.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no