Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 21:39   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Ja, jeg og Knerten ble fotgjengere i dag, og det liker ikke bekkenet mitt tanken på å fortsette med i vinter.

Bilen har (piggfrie) vinterdekk, og jeg slet bare en gang i fjor såvidt jeg husker, så jeg regner med de egentlig er gode.

Bakken utenfor oss opp til hovedveien ser ikke så ekkel ut, den er uten sving. Dvs, svinger øverst, men det trenger man ikke takle før man har kommet opp, og der er speil for evt folk som kommer ned. Det ligger egentlig varmekabler i sporene fra midten og opp, men de så ut til å avgå med døden i fjor vinter, og ingen har gravd i bakken i sommer...

Så, hva skal jeg gjøre for å komme meg opp? Vi hadde ikke kommet langt før antispinnegreiene koblet inn, og rundt der kablene egentlig begynner var det stopp. Ekkelt å rygge ned igjen, bilen skled noe, og det sto en feilparkert bil litt dumt til, men vi stoppet og snek oss rundt den...

Prøvde å ta fart i avkjørselen til naboen, men det gikk ikke.

Jeg registrerte en nabo kjørte opp før vi gikk til bilen, og en etter at vi hadde funnet vogna, så åpenbart er det nok noe i det min kollega påpekte... det kan jo handle om sjåføren... Han foreslo å rygge opp, og utover logistikken med å snu bilen høres det lurt ut det, da ser jeg i det minste veien dersom vi ender opp med å måtte ned igjen... men er det ikke skummelt å rygge oppover der?

Skal jeg i så fall rygge sakte, eller fort?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:41   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Hvis du har forhjulstrekk kan det være et triks å rygge opp bakker, ja.
Og du må vel ha en viss fart for å komme opp, uansett om det skjer forover eller bakover.

(og dekk som var gode ifjor, er ikke riktig så gode i år).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:48   #3
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Sambon pleier å skru av antispinngreiene hvis vi sliter med å komme opp noen plass. Da funker vår bil bedre. Men vår bil er generelt håpløs på vinterføre, Toyota med automat som girer litt sånn vill vest.
Jeg får litt panikk ved tanken på å ikke komme opp bakker selv, og å rygge ned igjen og skli er ikke morsomt.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:48   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Dekkene var nye med bilen sommeren 2008, og er altså bare på bilen for tredje gang, de skal vel være gode nok enda?

Bilen er en toyota avensis stasjonsvogn, forøvrig. Med manuelt gir, så det styrer jeg selv.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:49   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Rygge opp ja. Det er greia hvis du har forhjulstrekk. Vi har det, og vi har Toyota Avensis stasjonsvogn, riktignok 2006 modell. Mannen rygger opp vriene bakker. Jeg vil helst slippe . Du er nødt til å ha en viss fart.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:50   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Å rygge ned er en ting, å skli er noe annet, veldig ikke gøy!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:50   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Vi har en lang bakke med sving både øverst og nederst. Uten varmekabler.
Det greieste er å holde jevn fast uten å spinne. Ikke prøv å gi ekstra gass, da er det lett å begynne å spinne. Jeg har også forhjulsdrift.
Har du prøvd dekkvask? Det finnes på spraybokser og er enkelt å bruke.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:51   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Om vi ikke kommer opp på første forsøk i morgen gjør jeg et forsøk på å rygge, med litt mer fart enn jeg egentlig tørr, før jeg parkerer og går.

God ide?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:51   #9
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Forsøk med å gire til 3 giret hvis du vanligvis kjører opp i 2. 4. hvis du vanligvis kjører i 3.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:52   #10
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Jeg har forresten samme type bil, men med automat. I enkelte bakker må jeg slå over på manuelt for å komme meg opp.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:53   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Jevn fart er fint det, men når det spinner allerede før bakken er skikkelig igang?

Det gikk finfint i fjor altså, da var det SNØ, i dag var det våt snø på frosset slaps, skikkelig sleipt. Håpet er at det er såpass kaldt i morgen tidlig (yr påstår det, men yr påsto også at det skulle være det i dag) at det er fastfrosset snøunderlag, så det ikke sklir på det i alle fall...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:55   #12
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Det kan hende du har mye asfalt på dekkene, og bør prøve dekkvask.

Jeg holder meg i 2 gear, og prøver ikke engang å gire underveis.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:56   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Gi gass!
Antispinnen går inn og demper farten.

Skal du styre farten selv må du slå av antispinn.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:57   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Rygge - det gir en ekstrem forskjell i grep. Er ikke sikkert du trenger rygge veldig fort heller - prøv deg litt frem. Fordelen er at om du da sklir så har du nesa den veien du sklir. Enklere å takle.

Men veldig viktig - få renset dekkene dine. Da får du tilbake mye av effekten.

  Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:58   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Rygge - det gir en ekstrem forskjell i grep. Er ikke sikkert du trenger rygge veldig fort heller - prøv deg litt frem. Fordelen er at om du da sklir så har du nesa den veien du sklir. Enklere å takle.

Nemlig. Og jeg er enig med SF, det er ikke sikkert du må rygge så veldig fort, men du må prøve deg frem. Det er mye lettere altså. Det begynner ikke å spinne med en gang du har startet da, for å si det sånn.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:58   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Det kan være en ide å prøve sånn vaskegreier da ja. Må bare komme meg opp bakken så jeg kommer meg til en bensinstasjon Evt gå, det er ikke umulig det heller da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:58   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Ofte er det greit å ta løs i andregir, for da spinner du ikke så lett.

  Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:59   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Pass på å ikke gasse for mye, da starter ofte spinningen.
Evt kan du jo kjøpe kjetting, eller dekksåle eller hva det heter (biltema har sikkert).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 22:00   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Vi prøver rygge i morgen (om ikke føret ordner seg så vi bare kan kjøre opp, det har jeg egentlig stort sett alltid gjort før). Og rens skaffes i helga tenker jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 22:01   #20
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Må opp en sånn bakke for å komme til bhg til ungene. Sving nederst og øverst. Jeg har liten og lett bil med forhjulstrekk. En eneste gang i fjor opplevde jeg å ikke komme meg opp bakken. Sklei pent ned, snudde bilen og rygga opp med null problemer. Må ha litt fart, og man bør helst kunne vri seg litt slik at man ikke rygger på speil - da tør i alle fall jeg å trå gassen mer i bånn.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no