Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Lage brønn på hytta

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-09, 12:11   #1
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Lage brønn på hytta

Svigerfar har ei flott fjellhytte som vi med tid og stunder nok skal overta. Den har hverken innlagt strøm eller vann, men ligger vakkert til, og i akseptabel nærhet til både by, flere alpinanlegg og supre turtereng.

Manglende strøm er ikke noe stort prblem. Vi har gasskomfyr og kjøleskap, solcellepaneler og en liten vindmølle som holder oss med strøm til lys og tv. Om vi går tom for strøm har vi nødagregat.

Verre er det med vann ... Vi pleier å hente vann i en liten bekk et stykke unna, og på sommeren går det greit. På vinteren er det mer styrete. Med pulk avgårde, grave fram vannhullet og fylle kannene med ause. I tillegg er dette vannet for stillestående til at jeg vil at vi skal drikke av det (noe som svigertiger synes er tullball), så vi tar alltid med drikkevann når vi drar på hytta. Jeg synes dette er et pes, og siden svigerforeldrene mine synes jeg bruker alt for mye vann på vasking av meg selv, ungene og kopper, så er det stort sett mannen som må hente vann på hytta. Jeg synes ikke jeg er spesielt forfengelig når jeg ønsker å vaske meg ordentlig etter en lang skitur (i tillegg til litt morgen og kveld), eller føler for å vaske håret i alle fall en gang i uka ...

Jeg og mannen har derfor snakket litt om hvilke muligheter vi har for bedre tilgjengelighet på vann når vi en gang overtar, for slik det er nå, gruer jeg meg litt for lengre hytteturer.

Siden det ikke er noen åpne vannkilder nært hytta som vi kan bruke, lurer vi litt på muligheten for å bore etter vann, og å lage en liten brønn. Er dette noe som kan la seg gjøre, og hva vil noe slik koste?

Blir det i såfall bare sommervann (siden vi ikke har strøm til å varme opp rør), eller finnes det muligheter til helårsvann? Er det noen som har erfaring, eller noen ingeniører med kompetanse som kan gi gode råd til en renslig stakkar ...?

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:27   #2
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage brønn på hytta

Jeg er redd du sliter litt med manglende strøm, men noen vet sikkert mer enn meg. På fjellhytta vi disponerer boret vi brønn sammen med hyttenaboen. Brønnpumpa går på strøm; mao vi bruker strøm for å få vannet opp og i sirkulasjon. Tror de måtte bore ca 70 meter.

Forøvrig la vi også på varme, så nå har vi vintervann til utsiden av hytta. Fantastisk deilig, må jeg innrømme.

Har også hatt mine runder med øks og bøtte og snøsmelting med bjørkefall.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no