Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp til valg av farge på fondvegg

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-09, 21:54   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp til valg av farge på fondvegg

Vi skal pusse opp soverommet vårt - eller: JEG skal pusse opp sovereommet vårt. Vi har mange prosjekter på gang, og jeg skal ikke ha noen vidløftig oppussing. Vi skal male en fondvegg og i tillegg har jeg kjøpt en sengegavl i eik. Senga skal stå på fondveggen (ingen andre alternativ heller)

Idag er veggene malt i en litt gulaktig hvitfarge - vil gjette det er "eggehvit" (ikke vi som har malt altså)

Hvilke farger funker med eggehvit?

Bilder og gardiner etc skal selvfølgelig også stå i stil

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 21:59   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Hm. Det kommer jo an på hva du liker. Vi har lys antikk i hele huset, bortsett fra soverommet. Det er kaldt og nordvendt og derfor valgte vi en farge som het vanilje. Der har vi også en fondvegg som er sjokoladebrun. Den har ikke noe navn, men jeg liker den veldig godt og den er pen sammen med vaniljefargen. Vaniljefargen er ikke for gul, bare litt mer kremaktig i fargen enn egghvit.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:03   #3
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Jeg har kjøpt en eggehvit tapet med svakt gullmønster på på Flugger, som jeg skal ha på en slik vegg i stua, der har de for øvrig mange flotte tapeter som helst brukes til en vegg.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:05   #4
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Jeg synes sjokoladebrun høres flott ut.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:06   #5
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Vi har en fondvegg i fargen Lys Aubergine på soverommet vårt. Resten av veggene er eggehvite, det samme med listverk. Senga/sengegavlen står på fondveggen og er i eik.

*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:06   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Med tanke på at dette skal gå relativt raskt, så kan jeg ikke begynne med tapetsering. Det vil innebære fjerning av tapet som er der nå + irritasjon på at jeg ikke kan legge tapet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:34   #7
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

"Alt" fungerer jo med eggehvit. Hva slags sengetøy har dere da? Synes det er fint å matche tekstiler og fondvegg, så sengetøy er jo en god pekepinn på hva slags farger dere liker. Hva med gardiner?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:39   #8
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Det meste passer vel egentlig til eggehvit. Fargeopplevelsen av den forandrer seg etter hva som er rundt den. Et lite tips er å gå inn på fargevelgeren til Joutun: http://jotun.iscgnet.com/index.asp Der kan du leke deg litt med å fargesette vegger.

Når det gjelder valg av farger på soverom så ville jeg personlig ha valgt en rolig og kjølig farge. Det kommer an på hvilken stemning du vil at rommet skal gi.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 04:32   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

"Alt" fungerer jo med eggehvit. Hva slags sengetøy har dere da? Synes det er fint å matche tekstiler og fondvegg, så sengetøy er jo en god pekepinn på hva slags farger dere liker. Hva med gardiner?

Vi er ikke helt der at vi matcher sengetøy til veggen til enhver tid. Jeg er glad i grått - men liker også lilla - og krydderfarger, egentlig. Gubben har lyst på en mørk blåaktig farge.

Gardiner og sengeteppe kommer etterpå. - Farge først, tenker jeg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 08:13   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

"Alt" fungerer jo med eggehvit. Hva slags sengetøy har dere da? Synes det er fint å matche tekstiler og fondvegg, så sengetøy er jo en god pekepinn på hva slags farger dere liker. Hva med gardiner?

Enig det kommer an på stilen. Liker du natur- og jordfarger hadde jeg kanskje godt for noe sjokoladebrunt. Det finnes fine lysere farger også, men det er fint at det er kontraster.

Koksgrått kan være lekkert om du har en litt strammere stil.

Lilla eller oransje ville være sprekt.

Grønne farger finnes i alle toner, både sprekt og mer over i jordskalaen.

Tror jeg har sett denne fargen som heter Aubergin, den er kanskje et godt 'universelt tips' all den tid jeg ikke helt hva slags stil du har/ liker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 08:33   #11
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Fondvegg er genialt. Jeg har en i stua som vi malte rød for fem år siden, og som vi tapetserte med sort blomstertapet i fjor. Det endret hele rommet (som ellers er malt i egghvit).

Jeg digger aubergin - og tapetet vi brukte i stua finnes også i en slik variant. Jeg brenner litt for tapet, altså.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 09:10   #12
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Ja, jeg mente ikke at du skulle velge farge ut i fra sengetøyet, altså! Jeg bare mente at det kan være en pekepinn på hva slags farger man liker, og da på soverommet!

Jeg synes det høres ut som om en farge ett sted mellom lilla og blått hadde passet fint for dere!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 10:05   #13
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Jeg har malt en vegg i Lys aubergine på rommet til eldstejenta. De øvrige veggene er i Claro, som nok ligner ganske på eggehvit. Fint farge som går godt sammen med andre lillafarger og sandfarger

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 10:31   #14
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Vi har valgt en lillafarge på vårt soverom, det ser ut som at det blir bra! Nå er jo ikke det innredet enda, men jeg liker fargen veldig godt. Vi har letthet på resten av veggene.

Denne lillafargen har vi (fant den på et Butinoxkart, heter kurtise):

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08

Sist redigert av Spoon : 23-03-09 kl 10:38.
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 10:33   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Neineinei, alt passer ikke til eggehvit, den er jo litt gulaktig som du skriver. Brunt er skummeltskummelt, det kan plutselig se fryktelig østeuropeisk ut - og ikke på den fine måten.

Lilla er fint, det gir den "riktige" kontrasten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 10:43   #16
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Vi skal male fondvegg i stua, der de andre veggene er hvite (tipper de er eggeskallhvite) og har valgt denne fargen fra Fired Earth:



Den er på brunskalaen, men passer fint også til hvite vegger. Fired Earth har helt nydelige malinger, med mye mindre kalk i seg enn andre malinger. Overflaten blir utrolig fin, og ettersom malingen er veldig dekkende, blir det ikke så mye dyrere enn andre malingtyper.
De har butikk i Bygdøy Allé i Oslo, der du får kjøpt små prøvespann.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 23:57   #17
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

koksgrå

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 00:04   #18
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Dyp, dyp lilla!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 12:13   #19
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Hvilken farge ble det? Ser du er ferdig på FB

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 12:27   #20
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til valg av farge på fondvegg

Jeg har mørk brun på gavvel-veggen. Resten er eggehvitt. Gardiner og sengeteppe i samme brunfarge som veggen - billig innkjøpt på Kid. Det er et stort rom med to vinduer og ser alt annet enn østeuropeisk ut.

Her jeg bor nå har jeg aubergine(?) på gavvelveggen, men det ble veldig mørkt - utrolig nok. Så det er vanskelig å se at det er lilla.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no