Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å kjøpe julegaver til bare barna

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 14:59   #21
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har kuttet gaver til min søster og mannens søsken, men barna i familien får gaver. Når det gjelder venninner og deres barn, så ingikk vi en avtale i fjor om at vi kjøper til hverandre og kutter ut barna.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 15:51   #22
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Ja, vi gir kun til barna og de barnløse søsknene (som kjøper gave til barna, ikke til oss). Men vi innførte unntak for de vi er sammen med på julaften.

Gir heller ikke til venner og venners barn - med unntak av de vi er faddere for.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 15:52   #23
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Både LøveMannen og jeg har kun et søsken hver, så det ville blitt litt stusselig å kutte å kjøpe gaver til hverandre synes jeg. Jeg skjønner godt at man kun kjøper til barna dersom man har stor familie.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 16:14   #24
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Det kommer jo an på hvor stor familie man har, men jeg har kun broren min og kona hans. Sier som Teofelia at ungene får jammen nok som det er, og jeg synes det er sundt at de ser vi voksne også får små ting vi blir glade for. Vi kunne kanskje kutte ned på gavene til barna istedet

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 16:46   #25
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi gir julegaver kun til barn. Har aldri vært noe problem med det. Verken jeg eller mannen er opptatt av gaver.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 17:34   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har en slik ordning. De som ikke har barn får gave, og de som har barn får gaver til barna. Synes det er helt greit.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 17:49   #27
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har den avtalen med både våre søsken og venner: De som ikke har barn får gave- de som har barn får gave til barna! Grei ordning synes vi; det blir dyrt etterhvert hvis både voksne og barn skal ha julegaver.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 17:50   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi inngikk en slik avtale for et par år tilbake, at vi bare kjøper gaver til barna i familien, og ikke til søsken. (Foreldrene våre får.) Det var ingen som tok det ille opp da vi foreslo det (et år vi hadde sykt dårlig råd, og var lei av å bytte "ræl" mot "ræl".) Det virket faktisk som fler hadde tenkt i de baner, men ikke turt å ta det opp.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 08:45   #29
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi kjøper også kun til barna. Alle var enig i det.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 08:53   #30
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Jeg har prøvd i mange år og snakke med mine svigerinner om at det kanskje er på tide at vi ikke kjøper gaver til hverandre.
Det har vært ramaskrik hver gang.
De begge to har penger så det holder, har alt de trenger og det de ikke har kan de kjøpe seg.
Gleden ved å kjøpe ting blir borte for meg da altså, så man kjøper gaver fordi man føler at man må. Det er hyggelig å gi gaver altså, det er ikke det.

Så her gir vi til alle.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 09:21   #31
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi gir kun til barna, og kun til de fyller 15. Vi må nesten ha et sånt regime, for nå er nr 14 i søskenbarnflokken på vei. Alle er klar over det, og ingen hjerter blør. (eller hva, lalill?)

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 09:29   #32
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har en lignende avtale. Nå er jeg enebarn da, men har avtale med mine onkler. Kun gave til yngste generasjon i familien. Det vil si at jeg gir gaver til mine fettre og min ungkar-onkel.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:05   #33
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi gir til søsken og foreldre, men har kuttet ut de fleste søskenbarna. Det er to igjen, men de er enebarn og er derfor ganske standhaftig på at de ønsker å fortsette med gaver. Når det gjelder venner og venners barn, gir vi bare til noen få, så der er det også strammet ganske kraftig inn.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:19   #34
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg har prøvd i mange år og snakke med mine svigerinner om at det kanskje er på tide at vi ikke kjøper gaver til hverandre.
Det har vært ramaskrik hver gang.
De begge to har penger så det holder, har alt de trenger og det de ikke har kan de kjøpe seg.
Gleden ved å kjøpe ting blir borte for meg da altså, så man kjøper gaver fordi man føler at man må. Det er hyggelig å gi gaver altså, det er ikke det.

Så her gir vi til alle.

Mulig jeg misforsto, men ønsket du å slutte å kjøpe til dem fordi de har så mye penger?

I våre familier er det litt variabel praksis. På mannens side har vi for lengst gått over til å kjøpe bare til ungene, men på min side kjøper vi fortsatt til søsken. Jeg har et par ganger foreslått at vi kunne kutte å kjøpe til oss voksne, men ikke fått gehør for det hos de andre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:26   #35
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Det har aldri vært noe tema hos oss at vi skulle ha sluttet med gaver, men så er vi nå få også da.

Men - min lillesøster og jeg har sluttet med gaver til bursdager, da er det bare barna som får...

  Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:28   #36
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mulig jeg misforsto, men ønsket du å slutte å kjøpe til dem fordi de har så mye penger?

I våre familier er det litt variabel praksis. På mannens side har vi for lengst gått over til å kjøpe bare til ungene, men på min side kjøper vi fortsatt til søsken. Jeg har et par ganger foreslått at vi kunne kutte å kjøpe til oss voksne, men ikke fått gehør for det hos de andre.

Nei ikke fordi de har så mye penger, men fordi de aldri ønsker seg noe og har det de trenger.
Så det kunne missforstås litt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:43   #37
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har kuttet ut å gi gave til mannen sine søsken. Mest fordi det endte opp med å bytte 500 lapp. Da så jeg ikke helt poenget.
Jeg og søstrene har kjøpt en liten ting til hverandre enda. Men det blir jo også ofte bare "fjas". Så det er mulig vi kutter.
Jeg gir/får noen gaver av venninner enda. Det er koselig.

Jeg ønsker å begrense gavene til barna og. Så jeg tror vi helle skal ønske oss ting som folk kan kjøpe sammen.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:05   #38
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Ja. Min svoger foreslo det, og vi var sjeleglade. Forøvrig er vi gaveløse når det gjelder bursdager til søsken også.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:08   #39
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har avtalt å bare gi julekort til venner med barn. Det er en ting. Jeg har også sluttet å gi til søskenbarn, og gir nå bare til tanter/onkler. Vi er ellers få i familien, så foreløpig er det greit å gi til søsken og sånt. Får se om det fylles opp med unger etter hvert.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:13   #40
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Jeg har ingått den avtalen med mine søsken, men Lucifermannen ble kjempesur når jeg foreslo det. Så hans søster får men ikke mine... Nå har jo ikke hun et eget barn heller, men hun har en stesønn som får gave.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no