Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å kjøpe julegaver til bare barna

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 13:09   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å kjøpe julegaver til bare barna

Etter hvert som våre søsken har fått barn har det slått meg at vi burde avtale med dem at vi bare kjøper julegaver til barna. Jeg har lyst til å foreslå det, men er redd de vil ta det ille opp. Jeg har søsken som ikke har barn også, og disse må vi jo liksom fortsette å gi til. Noen som har inngått sånne avtaler?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:11   #2
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har inngått avtale med søsteren til mannen om det, uten noen sure miner. Mannen vil inngå det med søsteren min også, men jeg synes fortsatt det er koselig å få noen gaver selv. Men jeg hadde jo ikke blitt noe sur om søsteren min hadde spurt meg om det, for jeg hadde skjønt det godt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:14   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har den avtalen med både mine søsken og helten sine. Vi er så mange at det blir dyrt og unødvendig om vi ikke gjør det sånn. I min familie har vi også tonet ned standarden på gavene.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:14   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Jeg ville blitt skuffet om søsteren min foreslo noe slikt, må jeg innrømme. Jeg synes ungene får så alt for mange gaver til jul som det er, at hvis søsteren min ønsket å begrense julegavebudsjettet (hvilket jeg selvsagt ville respektert) så ville jeg foreslått at vi kun kjøpte til hverandre og ikke til ungene i stedet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:16   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi innførte dette for et par år siden.
Syntes selvsagt det er veldig hyggelig å få pakker, men syntes etterhvert at det ble bare tull, og dyrt.
Vi kjøpte til hverandre saker og ting vi har mer enn nok av fra før,feks termokanner,duker og totalt unyttige ting.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:16   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Nei, og ikke kommer jeg til å inngå en sånn avtale heller. Rett og slett fordi jeg bare har en bror og syns det er koselig å kjøpe gave til han og kona. Vi kjøper ikke noe til mannens søsken, men det skyldes at de bor i en annen verdensdel. Jeg og broren min har forøvrig slutta med bursdagsgaver til hverandre, vi kjøper kun på runde og halvrunde dager.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:18   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi har den avtalen med både mine søsken og helten sine. Vi er så mange at det blir dyrt og unødvendig om vi ikke gjør det sånn. I min familie har vi også tonet ned standarden på gavene.

Vi har også tonet ned standarden/prisen på gavene.

Har nå i lang tid forberedt (spesielt de to eldstee jentene mine) på at jeg ikke kommer til å bruke mange tusen på gaver til de.
Bruker det på hver av barna mine, men til sammen blir det fort vekk mange tusen når det er fire barn.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:18   #8
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi søstrene gir gaver til hverandre, men sier klart fra hva vi ønsker oss

Barna er det i alle fall ikke synd på

Om søstrene mine ville ha sluttet, hadde ejg gått med på det. Men de nekter.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:19   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Jeg prøvde. Men svigerinnen min mente at vi bare måtte ha noe under treet til hverandre. "Bare en liten oppmerksomhet til et par hundrelapper, lizzom!" Vel, når hun har fire unger, så ville det blitt max et par hundrelapper enten det var gave eller "oppmerksomhet". Jeg har pleid å kjøpe noe juledill (servietter, brødkurv, grytekluter osv.), sokker, eller konfekt. Det er jo gøy med noe under treet, så hun har jo et poeng der egentlig. Men ikke pokker om jeg bruker mer enn et par hundre. :gjerrig:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:23   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Jeg syns det ville vært trist å ikke kjøpe julegave til søsteren min og til mannens søster. Jeg liker å handle julegaver og bruker mye tid på å finne gaver som er både nyttige, hyggelige og ikke koster altfor mye. Det samme har jeg inntrykk av at jeg får tilbake. Jeg må bare innrømme at jeg er såpass barnslig at jeg liker å få gaver på juleaften. Jeg tror ikke barna har vondt av å se at alle i familien får gaver til jul.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:23   #11
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har den avtalen med barnefamiliene, og de som ikke har barn får gave.

Hos oss er alle voksne veldig lettet over denne løsningen, og ingen som har reagert negativt.

Jeg tror de fleste er glade for at man kan redusere kjøpepresset noe.

Tar heller men en blomst, en flaske vin, eller noe godt når det passer seg slik.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:27   #12
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Jeg sa i fra til mannens familie i fjor. Han har 12 søsken og snuppa har godt over 20 søskenbarn, så vi startet med familiegaver. Eks en DVD til barna i en familie, et spill el. Det blir enormt dyrt å kjøpe til alle.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:32   #13
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Opprinnelig lagt inn av Gulla, her.

Jeg sa i fra til mannens familie i fjor. Han har 12 søsken og snuppa har godt over 20 søskenbarn, så vi startet med familiegaver. Eks en DVD til barna i en familie, et spill el. Det blir enormt dyrt å kjøpe til alle.

Oj, ja, det hadde ikke blitt få gaver å kjøpe...
Alternativt kunne jeg tenke meg at vi kuttet ut bursdagsgaver til voksne. Det er utrolig mange å kjøpe til, og jeg synes i hvert fall ikke at jeg får så mye gjennomtenkt (OG jeg må innrømme at jeg synes det er vanskelig å finne noe til voksne som har alt).

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:42   #14
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har en slik avtale med mine søstre. Syns det er mye hyggeligere å gi noe ekstra i bursdagsgave istedenfor.
Vi og ene broren til gubbe (med kone) ønsker å ha en slik avtale der også, men den andre svigerinnen min blir møkka sur og går uten å si noe hver gang temaet kommer på banen

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:44   #15
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi har også store familier på begge sider, så vi har kuttet ut gaver til søsken. Handler til ungene, og da er vi blitt enige om ca.100 kroner.
Jeg elsker å handle gaver, men etterhvert som jeg er blitt mer voksen ser jeg at dette er fornuftig.

Jeg og mannen handler dyrere gaver til hverandre, juleaftens høydepunkt.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:45   #16
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det ville vært trist å ikke kjøpe julegave til søsteren min og til mannens søster. Jeg liker å handle julegaver og bruker mye tid på å finne gaver som er både nyttige, hyggelige og ikke koster altfor mye. Det samme har jeg inntrykk av at jeg får tilbake. Jeg må bare innrømme at jeg er såpass barnslig at jeg liker å få gaver på juleaften. Jeg tror ikke barna har vondt av å se at alle i familien får gaver til jul.

Samme her. Mamma og pappa gir fortsatt til sine søsken.
Veit mange kjøper for 400-500 til nevøer og nieser, me gir ikkje så mykje og har heller gaver mellom søsken og. Kjempekoselig.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:55   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

PÅ min side gir vi hverandre gaver, men ikke på manne misn sin side. De gir ikke engang bursdagsgaver til hverandre. Jeg har da lyst til å gi brødrene mine bursdagsgaver! Men når det gjelder julegaver kan det godt tones ned. Også for ungene sine skyld. De får sinnsykt mye! I tillegg har jeg og eldstemann bursdag rett opp mot jul (sammen med brødrene mine og mamma) så det blir veldig mye gaver/penger på kort tid.

Jeg digger å få gaver, det skal jeg innrømme.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:57   #18
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi kjøper bare til barna. De voksne får gaver når de har runde og halvrunde fødselsdager. Budsjettet er på 2-300 pr barn, og ca 1000 kr pr voksen når de får gaver.

Vi spleiser gjerne. Spleisingen går ut på at den som finner en passende gave som er litt dyr, ringer de andre og tilbyr seg å skrive deres navn på pakkelappen. Stor fordel for oss i den perioden jeg var student, nå for tiden betaler vi tilbake, med å betale desto flere pakker.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 14:01   #19
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Vi kjøper kun til barna. Har kuttet ut søsken på både min og mannen sin side. Rett og slett fordi det alltid ble så vanskelig å vite hva man skulle finne på å kjøpe til mennesker som har "alt".

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 14:08   #20
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bare kjøpe julegaver til barna

Både jeg og mannen er eldst i våre familier og det er kun en av søsknene våre som har også har barn så vi skal nok gi til søsknene våre en stund til. Men er vant med hjemmefra at man avtaler med søsken at det bare kjøpes gaver til barna, så jeg regner med vi gjør noe lignende etterhvert. Jeg er ikke spesielt opptatt av gaver må jeg innrømme, og synes det er pes å finne på gaver til andre voksne også. Er liksom ingen som ønsker seg noe hos oss, og nesten alle nekter å skrive ønskeliste. Blir lett til at det blir unødvendige ting som gies frem og tilbake. Da vil jeg heller få en ekstra dyr presang fra min mann. Og der han har fått en ganske presis ønskeliste.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no