Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-13, 08:06   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Jepp, det er det vi må. Vi bor i et trekkfullt hus, og jeg er hjemmeværende og fyrer hele dagen. Vi har lenge vært misfornøyde med den billige saken vi har, som spiser ved og som slår ut hver gang døren åpnes. Jeg må seriøst støvsuge hver dag, og jeg er ikke særdeles renslig av meg.

I går fikk vi helt nok, da kom røyken ut alle steder der røyk ikke skal komme ut, med total gjennomlufting av hus som resultat. Jeg skulle bare teste om ovnen var blitt frisk i løpet av natta nå i morges (), det var den ikke...røykvarsleren gikk, og nå er det bikkjekaldt her.

Så, hva kikker man etter? Er det overkill med kleberstein? Ovnen skal varme opp stue og kjøkken (50 kvm), samt gang og andre etasje. Det vil si at den må ha litt kapasitet.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:07   #2
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Jeg liker denne godt, selvsagt den dyreste i butikken.

Men blir den for stor i en vanlig stue?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:09   #3
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Nå vet jeg ikke hvordan den blir seende ut i deres stue, men i noen i min families stue ser det veldig bra ut. Den varmer godt også. Fyrer godt opp om morgenen, og ovnen varmer hele dagen. Fyrer veldig godt opp på kveldsstid og ovnen er fremdeles lunken neste morgen.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:13   #4
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Hvor mye ved er det forresten normalt å bruke? Jeg har varmepumpe på for å gi en grunnvarme, men det er stort sett 17-18 grader i stua om morgenen når det er et par minus ute. Da fyrer jeg opp litt over en banankasse med ved før kvelden er over.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:15   #5
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Ikke uvanlig det om det er kaldt ute. Hvor varmt vil du ha det? Det bør jo egentlig ikke være mer enn 21-22 grader inne. Vi fyrer ofte hardt og ender opp med langt høyere temperaturer enn det.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:16   #6
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Det er ikke så kaldt ute, nå er det vel et par minus. Hvis jeg skal ha jevn temperatur på 24 grader, må jeg fyre dobbelt så mye. Jeg prøver å holde meg på omtrent 22.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:19   #7
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Fyrer du med mye trekk i ovnen da? Har du mye trekk brenner det fortere.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:22   #8
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Nope, den er bare billig og dårlig. Den gir full gass når det brenner, og er iskald fem minutter etter at det har brent ut.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:28   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Er den ovnen dere har relativt ny?
I så fall skal den ikke fores medier ved før det er bare glør igjen. Da ryker det ikke inn.
Ellers kan det også hende ovnen bør feies. At det rett og slett er tettet med sot i rørene på ovnen.

Om dere bor i gammelt hus bør dere sjekke at gulvet tåler vekten av en slik sværing. De er virkelig tunge, men veldig fine!
Vi kjøpte en mindre klebersteinsovn fra Scan-peis, brukt, og den varmer veldig godt.
Vi bor i gammelt og trekkfullt hus.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:30   #10
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Åsgård 2 fra scan er en liten og billig ovn som varmer veldig bra. Tileggspakke med klebersten kan kjøpes til.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:32   #11
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Ovnen er ikke ny, nei. Feieren var her i fjor vår, og han hadde nesten ikke sett så ren pipe før. Det falt ikke ned noe som helst sot. Dermed tror jeg ikke rørene er tettet.

Varmefagselgeren garanterte at alle gulv tåler den ovnen, den er langt lettere enn en kakkelovn. Men vi tenkte å be om en befaring før vi kjøper for å dobbelsjekke, kjipt ting å oppdage for sent. Har du bilde av ovnen, Mjau?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:45   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Får ikke til bildeopplegget med telefonen, men den heter Scan 40.
Den er helt annerledes enn den du liker da, men den er pen altså.

Det var en helt annen verden enn den gamle ovnene som sto her.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:50   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Vi har denne her - samme merke som den du linka til:


Vi er veldig fornøgd med omnen. Sidan vi har nytt hus fekk vi kobla til friskluft rett inn i omnen, slik at det er lett å fyre opp. Når det er komme god fyr skrur vi ned trekken til det minste. Da brenn det sakte, og varmen blir høg. Ei bøtte ved held ein heil kveld.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 09:06   #14
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Vi har denne, fordi den passer best inn vår gammeldagse stue. Kleberstensovn ville vi ha fordi også fyringssystemet vårt er gammeldags. Dvs kaldt og trekkfull - da er klebersten helt genialt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 09:44   #15
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Den var fin Miss Norway

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 10:04   #16
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Den var veldig fin, Miss Norway! Jeg blir veldig glad når noen sier at kleberstein er bra, for jeg synes det er så fint. Jeg er bare redd for at det blir litt massivt med en stor ovn i en helt vanlig 70-tallsstue.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 10:27   #17
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Vi satte inn samme som Miss Norway viste i en gammel OBOS-leilighet vi hadde, og jeg elsket den. Virkelig.

I huset vi har nå satte vi også inn en peisovn, og da la vi litt ekstra penger i en en steinplate på toppen, som "magasinerer" varmen og dermed holder lenger. Det jeg derimot ikke er fornøyd med, er at det fyker aske ut når vi åpner døren, så jeg forstår støvsugeargumentet ditt.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 10:37   #18
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Nå vet jeg ikke hvordan det er med klebersteinsovnen fra samme produsent, men vi er hvertfall veldig fornøyd med vår rimelige ovn fra Termatech.

De har denne klebersteinsvarianten til 15500,-


ikke kjøp for stor, da blir det badstu. Hør med selger i en butikk de selger ovner, de kan hjelpe ift hvor stor ovn du trenger.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 10:40   #19
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Varmefag har mange forskjellige klebersteinsvarianter. http://www.varmefag.no/?CatID=1271&keywords=51

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 10:40   #20
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Må ha ny vedovn nuh

Å, den Missa viser skal vi ha og! (Mannen har strengt tatt ikke bestemt seg ennå, jfr. tråden om partnere og interiør. ) Jeg vil ha høy, men det tror jeg går bra hos oss, stua er 30 kvadratmeter og henger sammen med spisestue på 18. Og egentlig vil jeg jo ha gammel kakkelovn, men det går ikke i dette huset. Det er bygd i 73, sjøl om forrige eier har gjort sitt til at det ikke er mye 70-tall igjen her.

:følger med i tråden:

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no