Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Malingsfjerner på 100 år gammel dør? Ok eller fyfy?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-13, 11:51   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Malingsfjerner på 100 år gammel dør? Ok eller fyfy?

Jeg vurderer å gå mer effektivt til verks på en gammel dør jeg holder på å fjerne maling på. Det er en gammel fyllingsdør, og den skal males på nytt når den er ferdig skrapet og pusset.

Jeg er opptatt av bevaring i tillegg til estetikk, og tidligere har jeg alltid hørt at malingsfjerner er drepen på treverket, men i det siste har jeg hørt mye forskjellig som tilsier at det kanskje er greit nå?

Jeg er alltså ikke interessert i hva som er mest effektivt; jeg vet det går raskere med malingsfjerner. Jeg lurer på om noen har kunnskap som tilsier at treverk varer kortere eller ikke holder seg like pent om man behandler det med malingsfjerner, eller om slikt ikke spiller noen rolle med dagens produkter?

Jeg vet ikke sikkert, men antar at det er furu det er snakk om i dette tilfellet, hvis det er av betydning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 12:25   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Malingsfjerner på 100 år gammel dør? Ok eller fyfy?

Jeg brukte malingsfjerner på en gammel sjenk forleden, og fikk ikke inntrykk av at deg var hardt for treverket i det hele tatt.
Det virket bare som om malingen ble seig og løsnet lett fra underlaget når man brukte skrape.

Det må da slite mer å skrape den av uten å ha på noe?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 12:30   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Malingsfjerner på 100 år gammel dør? Ok eller fyfy?

Må du fjerne all maling? Det å strippe en dør helt kan få døren til å slå seg.

Når det er sagt, det er ikke noe problem p bruke malingsfjerner. Det er en dyr løsning og effekten avhenger av gammel malings reaksjon.

Det som er mest effektfullt er Ir-lampe. Ikke varmepistol, men feks en speedheater.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 15:46   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingsfjerner på 100 år gammel dør? Ok eller fyfy?

Saint: jeg har sett reklame for en slik lampe. Funker det, altså? Den jeg så på kostet over 5000 kr, og jeg har kvidd meg for å bruke så mye penger på noe jeg ikke vet at virker godt.

Mjau: jeg har brukt varmluftpistol hittil.

Jeg må fjerne det aller meste, for det er så skrekkelig dårlig malt fra før ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 15:57   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Malingsfjerner på 100 år gammel dør? Ok eller fyfy?

Ja, det funker. Finnes det kanskje et møbelverksted /utleiefirmai nærheten eller noen du kan leie av?

Varmepistol har lett for å lage svimerker eller sette fyr på malingen. Har brukt malingsfjerner på en trapp, men det var noe herk fordi den reagerte ulikt med de ulike lagene. Den skadet ikke treverket.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no