Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Alternativer til tuja?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-20, 15:53   #21
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Laubærhegg har giftige bær. Jeg fant en side med vintergrønne alternativer.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 15:54   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Laubærhegg har giftige bær. Jeg fant en side med vintergrønne alternativer.

Tja. Er de så veldig giftige? Men uansett, svært mange planter er giftige, og man skal ikke spise noe man ikke vet hva er.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 16:11   #23
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi har hatt laurbærhegg i ti år. Jeg synes svært få hekkplanter er pene, men denne er. Store, blanke mørkegrønne blader hele året. Vokser veldig fort. Jeg liker den best litt «buskete» som hekk, ikke formklippet, liksom. Hvis du skjønner. Den er ikke spesielt dyr heller. Vi har betalt mellom 200 og 250 pr plante. Og vi har vel totalt ti planter, det utgjør kanskje 15 meter hekk? Har ikke målt. Vi plantet ganske tett.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tja. Er de så veldig giftige? Men uansett, svært mange planter er giftige, og man skal ikke spise noe man ikke vet hva er.

Åh, den var skikkelig fin! Det med giftig er en utfordring, nabobarna er ei på to og ei som blir født i sommer. Bikkja mi er også litt uoppdragen når det gjelder det der. Hm.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 16:19   #24
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Vi har en svartsurbær hekk. Jeg liker den, må klippes 1-2 ganger per år, og holder bladene om vinteren, sånn at det ikke blir innsyn. Det tar også lang tid før bladene skifter farge, sånn at den er grønn langt ut på høsten.


Jeg liker at den ikke stikker, hater busker som stikker.


Piletrær eller bøkhekk er penest.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 16:28   #25
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Bjørkespirea er billig og rasktvoksende og hyggelig om våren. Ikke vintergrønn, men veldig hyggelig likevel.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 16:48   #26
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Vi har en fin hekk, men jeg forstår ikke hvilken type det er. Den er forholdsvis vitergrønn, har små hvite blomster og små sorte bær. Det er ikke svartsurbær, vår har ikke mindre bær og ikke dem nydelige fargen om høsten. Den vokser fort, når vi kommer hjem fra ferie har den skudd som er 30-50 cm lange. Den kan klippes kraftig ned og kommer tilbake. Den er ikke så vid, noen busker tar mye plass i bredden. Vår er ca 180 cm.

Jeg tror det er en type mispel?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 17:51   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Åh, den var skikkelig fin! Det med giftig er en utfordring, nabobarna er ei på to og ei som blir født i sommer. Bikkja mi er også litt uoppdragen når det gjelder det der. Hm.

Jeg har ikke visst at det er giftig. Trodde egentlig ikke den var spesielt giftig heller. Må lese mer om det. Jeg er vokst opp med hageglad mor som lærte oss opp i hva som kan spises og ikke. Det var forresten hun som plantet hekken vår. Vi har hatt hund og småbarn med denne hekken. Har ikke falt meg inn at det kunne være et problem. Uansett har den ikke bær i mer enn noen få uker i året. På vår hekk svært sparsomt, og ikke nederst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 17:54   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Som sagt, utrolig mye er giftig og man skal ikke spise planter uten videre. Her kan du argumentere mot tuja, forresten. Hvis giftig først skal være et argument:

https://www.tb.no/tjome/vidar-ble-sy...k/s/5-76-69420

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 17:55   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Og barlind. Enda mer giftig enn tuja.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 18:26   #30
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Jeg er glad i buksbom selv om den er litt saktevoksende da, men den tåler alt, er vintergrønn og kan formes lett.

Vi har en brudespirea-hekk mellom oss og naboen, den er veldig lettstelt. Den er nydelig fra april til oktober, resten av året er den litt stusselig synes jeg.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 18:35   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har ikke visst at det er giftig. Trodde egentlig ikke den var spesielt giftig heller. Må lese mer om det. Jeg er vokst opp med hageglad mor som lærte oss opp i hva som kan spises og ikke. Det var forresten hun som plantet hekken vår. Vi har hatt hund og småbarn med denne hekken. Har ikke falt meg inn at det kunne være et problem. Uansett har den ikke bær i mer enn noen få uker i året. På vår hekk svært sparsomt, og ikke nederst.

Jeg har vokst opp et sted såpass langt nord at det ikke var så mange eksotiske vekster å snakke om, vi hadde naturtomt og hagen bestod mest av mose, tyttebærlyng, einer og bjørk, og bortsett fra sopp fantes vel verken giftige planter eller dyr oppi der. Men hver sommer var vi på sommerferie på Østlandet, hos slektninger, og jeg husker godt hvordan vi så på en Gullregn, på naboeiendommen til besteforeldrene mine, med ærefrykt, fordi vi hadde fått høre at den var giftig , og torde nesten ikke å nærme oss. Den hang litt ut over gjerdet, over fortauet, og vi gikk i en bue forbi.

Uansett, det hadde likevel aldri falt meg inn å spise av folk sine hageplanter. Har aldri tenkt på det i forhold til mine unger heller, å sjekke om det finnes giftige planter i vår, naboenes eller venners hager, eller i parkene rundt om. De har heller aldri spist planter, i allefall ikke etter at de ble så store at jeg sluttet å passe på dem overalt.

Vår barlind har forresten heller ikke bær. Jeg er usikker på hvilken type det er (vi har tre ulike størrelser, på ulike områder, en "vanlig" størrelse som brukes til hekk, en lavere buskeaktig, som vokser i en skråning, med stauder innimellom, og en som kryper mer langs bakken, lenger ned i samme skråning). Men de er ganske unge enda, så det kan ha noe med det å gjøre. Ungene nærmer seg en alder hvor det er vikgtigere å passe på barskapet enn på hagebuskene, så jeg satser på at det går greit uansett.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 27-04-20 kl 21:50.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 19:48   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Dauer av latter av den siste kommentaren din, My!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 19:51   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Jeg har forresten litt samme opplevelse når det gjelder enkelte vekster. Revebjelle, for eksempel. Eller liljekonvall. Men det er jo enormt mye som er giftig som folk ikke tenker på overhodet. For eksempel helt vanlig engsoleie (smørblomst). Tror faktisk at tulipaner også er litt giftige.m

Rhododendron visste jeg ikke at var temmelig giftig før i dag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 19:58   #34
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Vi plantet buksbom for noen år siden og jeg synes det er en pen hekk, men den passer ihvertfall ikke hvis du har dårlig tid. Den har brukt lang tid på å bli slik vi ønsket den altså.
Hva slags behov har du da? Jeg tenker at tuja passer veldig godt hvis du ønsker deg en rimelig vintergrønn helt tett vegg som skjermer mot naboen, og du vil ha det raskt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 20:13   #35
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Jeg falt pladask for Kinagress Silke. Den var fin!

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 21:19   #36
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Jeg tror aldri jeg har sett noen som har spist hekk.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-20, 21:23   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Hva med solbær? Da kan man spise hekken!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-20, 09:25   #38
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Rododendron er giftig, men er det egentlig noe som det frister å SPISE? Har hatt en sånn, ingen kids som var sultne eller lekte med den. Men sa fra og at om vi stelte den, vasket vi hender etterpå.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-20, 10:01   #39
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til tuja?

Det er veldig forskjell på giftighet da. Ikke at jeg kan det. Men jeg ville sjekket. Type gullregn går for å være veldig giftig, type bør fjernes, men veldig mange har jo rhododenron da.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no