Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjeeelp!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-06, 15:41   #1
*Lise*
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5
*Lise* har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hjeeelp!

Jeg er elendig på å lage mat.... Men jeg har en god del råvarer i fryseren. Er det noen som kunne hjulpet meg med oppskrifter jeg kan bruke her?

- Frossene Molter
- 2 kg karbonadedeig
- Grytekjøtt - okseterninger
- Kyllingfilet
- Litt svinekjøtt
- Elgkjøtt i alle varianter men denne har vært i fryseren i to år så jeg vet ikke om de er brukandes lenger

*Lise* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 23:00   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjeeelp!

- Frossene Molter

Multekrem? Pisk krem, bland med multer og ha ved siden av krumkaker. Multelikør?

- 2 kg karbonadedeig

Stek opp karbonader/kjøttkaker og frys ned disse. Lett å ha liggende til middag.

- Grytekjøtt - okseterninger

Inviter nabolaget på hjemmelaget lapskaus?

- Kyllingfilet

Kyllingfilet er jo snadder i seg selv, og et lite googlesøk vil nok gi plenty med oppskrifter med dette...Stekt kyllingfilet med råstekte poteter, stekt sopp og
salat er

- Litt svinekjøtt

Svinestek? Skjær opp og bruk i gryterett?

- Elgkjøtt i alle varianter men denne har vært i fryseren i to år så jeg vet ikke om de er brukandes lenger

Jeg er veldig skeptisk til slikt, og ville nok ikke brukt det...

(Jeg er ikke superflink på kjøkkenet, men kanskje du får noen tips fra dette allikevell? )

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 23:23   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjeeelp!

Elg er veldig magert kjøtt, i likhet med reinsdyr, og holder seg derfor godt. Jeg har spist reinsdyrkjøtt som har vært godt over to år i fryseren, og det har vært helt fint.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 10:13   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjeeelp!

Jeg har også spist elgkjøtt som har ligget lenge i fryseboksen, og ikke merket noe galt. Jeg hadde ikke latt det ligge så lenge selv, men faren min er av dem som mener det går veldig greit.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 10:50   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjeeelp!

Opprinnelig lagt inn av *Lise*, her.

- Frossene Molter
- 2 kg karbonadedeig
- Grytekjøtt - okseterninger
- Kyllingfilet
- Litt svinekjøtt
- Elgkjøtt i alle varianter men denne har vært i fryseren i to år så jeg vet ikke om de er brukandes lenger

Elgkjøttet er brukandes. Gjør med det som du ville gjort med vanlig kjøtt.

1)Molter kan du bruke som kakefyll, lage multekrem av eller servere varme ved siden av is.

2) Karbonadedeig kan brukes til lasagne, spaghettigryte, pizzasaus. Du kan lage en stor porsjon med kjøttsaus som du fryser ned.

2 kg karbonadedeig
3 løk
3 fedd hvitløk
3 hakkede gulrøtter i små små biter
3 stenger stangselleri, finhakket
3 ss (brunt) sukker
3 ts salt
litt pepper
1 ss tørket oregano
5-6 bokser hermetiske tomater

Brun karbonadedeigen, ha i resten av ingrediensene stek litt, og ta i tomatene til slutt. La det koke en stund på svak varme til det tykner litt. Hvis dere er en familie på to store og 1-2 små, skulle dette bli ca 6 porsjoner spaghettisaus.

3) Grytekjøttet blir alltid best om det får koke leeeenge. Det brunes sammen med en løk eller to, hell over 1 glass hvitvin, 3-4 gulrøtter (i store biter) 1 sellerirot i store biter, 1-2 boks tomater og vann til det dekker, ha i revet appelsinskall av 1 appelsin, 1 kanelstang, salt og pepper. La koke i 3-4 timer på svak varme.

Gulasjsuppe
1 kilo grytekjøtt med ben eller 600 g uten i biter
2 stk. løk i biter
1 båt hvitløk
2 ss olje
1 liten boks tomatpuré
1 l buljong eller kraft
3 ts paprikapulver
1 ts salt
1 ts pepper

Slik gjør du:
1. Skjær kjøttet i terninger, ca. 3 x 3 cm og paprikaen i strimler. Skjær poteter og løk i terninger.

2. Fres løken i en kjele, ha i kjøtt og presset hvitløk og brun lett.

3. Rør i tomatpuré og buljong/kraft . La koke på svak varme en time eller to. Mot slutten av koketiden (når det er igjen et kvarter, kan du ha i 3 poeteter i biter og 1 paprika i strimler. Smak til med krydder.

Server med godt brød.

Kjøttgryte fra Burgund


700 g kjøtt uten ben eller litt over en kilo med ben
2 ss smør
1 ½ ts salt
½ ts pepper
4 dl rødvin
3 dl kjøttkraft
1 stk. laurbærblad
1 ts tørket timian
2 stk. gulrot
10 stk. sjalottløk
150 g bacon
200 g sopp


Slik gjør du:
1. Skjær kjøttet i terninger. Brun det raskt i en varm panne i litt smør. Brun små porsjoner av gangen. Ha kjøtt i en gryte og dryss over salt og pepper.

2. Hell over kraft, vin, laurbærblad og timian og varm opp til kokepunktet. Senk varmen og la gryta småputre. Brukes høyrygg eller bog bør kjøttet trekke i ca. 30 minutter før løk og gulrot tilsettes.

3. Rens løk og gulrøtter, småløk kan brukes hele, vanlig løk deles i båter. Gulrøttene skjæres i staver. Ha grønnsakene over i gryta og la det trekke i ca. 30 minutter.

4. Del soppen i skiver eller båter og fres den lett i panna. Bacon skjæres i strimler og brunes raskt. Ha dette over i gryta rett før servering. Smak til med salt og pepper.

Server med kokte poteter, ris eller godt brød.



4) Kyllingfilet kan brunes lett på hver side. Skjær et ørlite snitt inn i kyllingfileten, og putt inn litt blanding av philadelphia, salt, pepper og estragon. Stek filetene videre i ovnen i 12-13 minutter, til de er gjennomstekt. Server med salat og grov ris. Du gan også sjekke ut egg.no, for flere oppskrifter.

5) Svinefilet er også greit å svi av i panne og heltsteke i ovnen til kjernetemperaturen er 76 C. Gni fileten inn med en blanding av finhakket soltrøket tomat, finhakkede svarte oliven (noen få), finhakket hvitløk og timian. Server med potetmos (hjemmelaget, selvsagt) og en god saus.

Satayspyd
Soppgratinert svinefilet
Stekt svinefilet
Strimlet svinekjøtt med nøttesaus
Sursøtt svin
Svin med syltede endiver
Svin og blåskjell cataplana
Svinefilet Continental
Svinefilet i appelsinsaus
Svinefilet i baconsnurr
Svinefilet i sur/søt saus
Svinefilet med bananer
Svinefilet med chili
Svinefilet med currybanan
Svinefilet med eksotisk smak
Svinefilet med ingefær og honning
Svinefilet med salviefyll
Svinefilèt orange 2
Svinefilet surprise


6)
Elgkjøtt er godt og magert, du kan lage gode karbonader, gryter, pizzafyll, kjøttkaker, osv. Du bruker det som vanlig oksekjøtt, eller du vilter det til med viltkrydder som einerbær osv. Stek er flott, og blir det rester kan du lage restelapskus dagen etter. Jeg har tatt et søk på matoppskrift.no. (Kjøleskapssøk)

Einebærmarinert elgstek
Einebærsristet viltskav
Elg gryte
Elg i hemmelig hvitsaus
Elg kjøttkaker
Elg med sherrysaus
Elg på indisk vis
Elgbibringe
Elgbiff 2
Elgbiff i form
Elgbiffer med parmesanost og løksaus
Elgbiffer med tomatsalsa
Elgbuljong
Elgfilet Provencale
Elggryte
Elggryte 2
Elggryte 3
Elggryte med wokgrønnsaker
Elggulasj
Elghakk
Elgkaker
Elgkarbonader
Elgkarbonader 2
Elgkarbonader 3
Elgkarbonader 4
Elgkjøttboller
Elgkjøttkaker med rosenkål og steinsopp
Elgpai
Elgpaté med einerbærsmak
Elgpaté med soppstuing
Elgpiroger med oliven
Elgpostei med grønn pepper i gelé
Elgpølse
Elgrulader
Elgrulader med kantarellfyll

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no