Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegaver - gi tilbake?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-19, 15:42   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg hadde sagt tusen takk, og ikke gitt tilbake, om jeg var i din situasjon og det var fra mennesker jeg ikke engang hadde møtt.
Å gi noe tilbake, kan lett bli starten på en ny gavetradisjon man kanskje ikke ønsker, som Hyacinth sier.

Dette.

Har sluttet å gi til voksne for flere år siden. Dersom noen velger å gi en gave, rokkes det ikke ved det, det er deres valg. Hadde uansett ikke returnert verdi dersom det var utenfor rammene for det vi pleier.

Til det kommer at en flaske vin til meg som regel er noe noen har plukket ut av hylla si, fordi de ikke skulle ha den, det er liksom ikke midtiprikk å gi vin til meg. Men det er en annen ting.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-19, 16:00   #22
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Det er helt legitimt å ikke gi tilbake. Eller å gi noe rimeligere.

De har lyst til å gi deg en gave. Det ligger ingen forpliktelse på deg i det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-19, 16:40   #23
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Jeg ville synes det var naturlig å gi noe tilbake. Ikke samme prisnivå og ikke nødvndigvis samme anledning. Du kan feks gjengjelse med hjemmelaget syltetøy i sesongen, hvis du lager det. En spesialitet som er å få kjøpt i byen dere bor i, eller ett sted dere har tilknytning til. Kommer dere fra Lom kunne dere kjøpt noe hos bakeren der ( aner ikke om de har noe). Lokal eplemost. Kjenner noen som bor i nærheten av der Epleslang holder til. De gir gjerne flasker derfra. På denne måten gir du noe personlig og med historie eller noe som sier noe om dere. For meg oppveier det pengeverdi fordi du gir i annen kapital, hvis man kan si det sånn.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-19, 17:30   #24
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Jeg elsker både å gi og å få gaver, men har i hele mitt voksenliv vært veldig bestemt på at å bytte gaver av plikt og/eller bytte gaver med lik verdi, det gjør jeg ikke.
I dette tilfellet ville jeg gjort som Fakse, gi noe godt og hjemmelaget spiselig og et kort med noen hyggelige ord.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-19, 17:31   #25
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Det kommer litt an på hvor etablerte kjærester dette paret er, tenker jeg. Er det snakk om 16-åringer som har vært sammen i to måneder, hadde jeg takket pent for gaven uten å gi noe tilbake (og humret litt over at jeg synes det er snålt at foreldre gir hverandre gaver i denne settingen). Er de noe eldre, og har vært sammen en stund, hadde jeg sikkert gitt noe tilbake, for eksempel en flaske vin i omtrent samme prisklasse.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-19, 17:46   #26
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Takk for alle svar! Jeg har alltid kjøpt tilbake og kommer til å gjøre det i år også, så får jeg heller vurdere underveis. Om vi skal gjøre det med alle foreldre til kjærestene til barna våre kan det blir mange etterhvert. De tre eldste er som sagt samboere, så det er jo seriøse forhold som har vart. Må innrømme jeg gjør det fordi jeg føler det er det eneste riktige, ikke fordi jeg har lyst eller syns det er så koselig. Derfor jeg startet tråden egentlig.

Jeg dropper å tenke pris og tar til meg tipset om noe lokalt. Vi har flere ting å velge i. I år tenkte jeg å støtte en veldig lokal butikk i nabolaget vårt. Det er jo i det minste hyggelig.


Sist redigert av Avatar : 08-12-19 kl 17:56.
Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 09:29   #27
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Det du eventuelt også kan vurdere er gaver fra Unicef, Kirkens bysmisjon eller andre som produserer og selger ting der overskuddet går til et godt formål. Jeg vet ikke om det er nevnt av noen.

Selvlagde gaver er også en mulighet tenker jeg. Håndarbeid eller mat.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 09:36   #28
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er helt legitimt å ikke gi tilbake. Eller å gi noe rimeligere.

De har lyst til å gi deg en gave. Det ligger ingen forpliktelse på deg i det.

Dette.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 09:43   #29
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Jeg tror (håper) at jeg ikke hadde gitt tilbake, ev. gitt tilbake i en langt rimeligere prisklasse.

Når vi gir bort vin (og vi er jo i en langt rimeligere prisklasse), så er det ikke helt uvanlig at vi har fått den vinen i gave i utgangspunktet, så jeg ønsker virkelig ikke at noen skal føle seg forpliktet til å gi gjengave bare fordi jeg gir bort vin som jeg har fått (fordi vi får mer vin enn vi drikker selv).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 10:01   #30
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Jeg ville også gitt noe, men ikke i prisklassen. Hadde antagelig gitt en blomst, eller et glass med noe hjemmelaget.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 10:24   #31
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg gir tilbake i samme prisklasse.

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Gir tilbake i samme prisklasse.

Det vil jo gjøre det umulig med vennskap på tvers av klasse. Jeg vil tro det ikke er en rødvin til 400kr men heller en til 4000kr. Det er hele julegavebudsjettet til ungene mine.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 10:29   #32
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Det er jo bare tullete å bytte vinflasker. Dersom jeg hadde gitt noe, hadde jeg i hvert fall gitt noe annet

Her er det snakk om symbolske julegaver. Et glass syltetøy, en blomst, en fin julepynt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 19:30   #33
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det vil jo gjøre det umulig med vennskap på tvers av klasse. Jeg vil tro det ikke er en rødvin til 400kr men heller en til 4000kr. Det er hele julegavebudsjettet til ungene mine.

Njæ, jeg vil heller tro vinen er i 400,- enn i 4000,- kroners klassen. Selv de rike har grenser for hva de gir til «fremmede».
Eller tar jeg feil, Avatar? Er det snakk om flere tusen her?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 19:36   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Njæ, jeg vil heller tro vinen er i 400,- enn i 4000,- kroners klassen. Selv de rike har grenser for hva de gir til «fremmede».
Eller tar jeg feil, Avatar? Er det snakk om flere tusen her?

Selv Ingvild Tennfjord omtaler vin til 400 som dyrt. Og det er jo det. Vin til 4000 er for spesielt interesserte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 19:51   #35
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Selv Ingvild Tennfjord omtaler vin til 400 som dyrt. Og det er jo det. Vin til 4000 er for spesielt interesserte.

Vin til 400 regnes som dyr vin, ja.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 19:51   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Njæ, jeg vil heller tro vinen er i 400,- enn i 4000,- kroners klassen. Selv de rike har grenser for hva de gir til «fremmede».
Eller tar jeg feil, Avatar? Er det snakk om flere tusen her?

Jeg har ikke peiling. Det var mer ment som et bilde. 400kr er VELDIG mye penger å bruke på en gave man ikke har tenkt til å kjøpe.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 19:53   #37
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Jeg hadde nok ikke gitt noe tilbake. Det høres jo ut som du har mer enn nok familie å kjøpe til.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 19:55   #38
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke peiling. Det var mer ment som et bilde. 400kr er VELDIG mye penger å bruke på en gave man ikke har tenkt til å kjøpe.

Det kommer jo helt an på økonomien og prioriteringen. 400 kr er sånn ca en pakke tobakk, Se og Hør, en 4 pk cola og 200 gr. sjokolade.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 19:56   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke peiling. Det var mer ment som et bilde. 400kr er VELDIG mye penger å bruke på en gave man ikke har tenkt til å kjøpe.

Ja, det er jeg enig i. Det er summen jeg bruker på mine to tantebarn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-19, 21:13   #40
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegaver - gi tilbake?

Sett bort fra.prisen så synes jeg det er en hyggelig gave. En hilsen fra foreldrene til barnets kjøreste. De har sikkert tilbrakt tid med kjæresteparet og setter pris på dem. En hilsen til foreldrene er jo hyggelig. Så setter de dere i klemme med å dra til med en høy pris. Jeg liker uansett tanken på å bli sett.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no