Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Er det greit å trene på gravlunden?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Se resultatene: Er det greit å løpe på gravlunden?
Selvsagt 6 3,95%
Nei! 93 61,18%
Det kommer an på type løping 14 9,21%
Det kommer an på type gravlund 25 16,45%
Vet ikke/aldri tenkt over 12 7,89%
Brokkoli 2 1,32%
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-19, 18:09   #121
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg synes det er rart at du finner det ubegripelig. Det står jo til og med i forskriften til gravferdsloven, som Tallulah la inn, at man skal gå rolig. Den gjengse oppfatning i pollen her er jo også at det reflekterer det de fleste mener er riktig å gjøre. Og nei, jeg har ikke misforstått pollen.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nå er jo ikke det med løping og sykling på gravlunder bare en uskreven regel. Flere steder er det jo skrevet ned regler.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-19, 18:24   #122
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

At det er nedskrevet regler og står i forskrifter, og at det er mange som mener det, trenger ikke å bety at man ikke synes det er vanskelig å sette seg inn i tankegangen til de som opplever det støtende eller upassende.

Det er for eksempel veldig mange som synes skolegudstjenester er kjempeviktige, og om det ikke står, så har det i alle fall stått skrevet ett eller annet sted at det er noe som skal gjennomføres, og det har vært lange tradisjoner for det. Jeg innser at det er slik, og er klar over at det er en fanesak for mange, men har likevel problemer med å sette meg inn i tankegangen. For meg er det faktisk ubegripelig. Uansett hvor stort flertall i en poll som måtte mene det, eller hvilke regler som måtte gjelde. Det gjelder også mange andre ting, som mange folk har sterke følelser rundt, som jeg overhodet ikke har. Det er vanskelig for meg å forstå hvorfor det betyr så mye for dem. Men at jeg godtar og respekterer det, det er noe annet, og å argumentere mot andre menneskers følelser er jo bare tøys. Men at man blir forbauset over at andre opplever noe så totalt annerledes enn seg selv, særlig når det er noe man ikke har vært klar over eller tenkt over før, ser jeg ikke noe rart i.

Men jeg oppfatter ordet "begripe" på samme måte som Hyacinth. Det kan ha noe med det å gjøre. For meg er det forskjell på å innse noe og å begripe noe. Hvis man sidestiller de to begrepene er jeg mer enig.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-11-19 kl 18:35.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-19, 19:56   #123
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg tror det går på bruken av ordet ubegripelig, jeg syns det er et mye kraftigere enn uforståelig. Jeg ville nok heller at ha sagt at jeg ikke klarer å forstå denne tankegangen, som jeg syns er mest nøytralt, som det kanskje var ment fra HI side.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-19, 19:59   #124
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Var det jeg tenkte også, og tror kanskje vi diskuterer litt ulike ting.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-19, 21:44   #125
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

På Assistens kirkegård i København har jeg observert ikke bare jogging, men også soling og piknik.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-19, 23:47   #126
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg har aldri tenkt at det å jogge gjennom en gravlund eller kirkegård er galt, så lenge man følger stiene, og ikke løper sikk-sakk mellom gravstøttene da. Og det gjelder forsåvidt gående også...

Sykling, rulleski og slikt, det blir kanskje litt særere, på en eller annen måte.

Selv går jeg sjelden på steder hvor det er et tema om jeg skal gå gjennom, men det hender. Og da har jeg med hund... Noe jeg vet mange også reagerer på.

Men, jeg har hunden i bånd, og her må hun gå på stien, og får ikke vandre oppå/rundt gravene. Vi går stille og rolig gjennom, og er ikke til forstyrrelse for noen. Ser faktisk ikke problemet. Og bryr meg likeså ikke om jeg er og besøker en grav, og ser noen gå eller løpe forbi, med eller uten hund.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-19, 13:05   #127
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

På Assistens kirkegård i København har jeg observert ikke bare jogging, men også soling og piknik.

Men det er dansker, da.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-19, 18:27   #128
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Jeg tenker også at det er ok på Vår Frelsers og tilsvarende steder, ikke ok på små stier og mellom gravstøtter. Nå bor jeg sånn til at det ikke er naturlig uansett, men jeg har jogget til gravlunden hvor min fars grav er noen ganger. Da har jeg ikke løpt inne, men på fortauet utenfor og så gått rolig inn. Jeg tror ikke jeg hadde reagert voldsomt på rolig jogg forbi der, men jeg har ikke opplevd det.

For øvrig har jeg bodd i et land der det er helt vanlig med familiesamlinger med mat, sang og latter. Jeg har til og med vært med på utgravninger av (gammel) massegrav hvor folk satt og spiste og snakket ved siden av. Og gråt. Alt var like naturlig. Jeg synes egentlig det er ganske fint at en ikke bare trenger å stå helt stille ved en grav, alltid. Men jeg gjør det jo, fordi det er sånn det er her.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-20, 14:34   #129
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å trene på gravlunden?

Leste denne og tenkte på denne tråden:

https://www.nrk.no/trondelag/fremtid...seg-1.15221055

« Men hva når bikkja gjør fra seg i minnelunden, og bydelens tenåringer inntar kirkegården på kveldstid? Er det greit å ha piknik mellom urnefeltene?

Er det mangel på respekt for de døde at det foregår så mye over hodet dem? Nei, mener gravferdsforvalter Trygve Jensen.

– Det er et gode at kirkegården også skal kunne brukes av oss levende. På den måten alminneliggjør vi døden.»

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no