Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å skaffe seg hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-12, 08:59   #101
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Husk og vær kritisk til oppdretter, ikke bare la oppdretter være kritisk til deg.

Er alle helsesjekker utført
Er linjene brukt før, isåfall hvordan ble de valpene
Når hadde tispa sist kull, hvis d ikke er første kullet
Kan man ta kontakt med oppdretter hvis man skulle ha behov for hjelp underveis i hundens liv
osv osv.

Sikkert en million spørsmål å stille

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 09:49   #102
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.852
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Det Sneglo sier, er viktig. Det er lurt å være kritisk til oppdretter. da vi skulle kjøpe hund, kikket vi først på et kull hvor det viste seg at mor faktisk hadde en arvelig øyesykdom. Det var helt uaktuelt for oss å kjøpe valp etter en tispe med helseproblemer. Det er jo ikke sikkert at valpene hadde arvet sykdommen, men jeg er helt imot å avle på dyr som ikke er friske, så for meg var det helt vesentlig å finne en oppdretter som tok ansvaret for å oppdrette valper etter friske, sunne linjer. Så selv om de første valpene vi så på var verdens søteste, så kjøpte vi ikke en av dem.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 15:51   #103
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Husk og vær kritisk til oppdretter, ikke bare la oppdretter være kritisk til deg.

Er alle helsesjekker utført
Er linjene brukt før, isåfall hvordan ble de valpene
Når hadde tispa sist kull, hvis d ikke er første kullet
Kan man ta kontakt med oppdretter hvis man skulle ha behov for hjelp underveis i hundens liv
osv osv.

Sikkert en million spørsmål å stille

De to siste spørsmålene vet jeg iallfall svaret på. Moren er seks år og har hatt ett kull før. Det ble to valper, men hun nevnte ikke noe om dem.

Faren bor også hos oppdretteren. Han er to år.

De nevnte helt av seg selv at de kunne lære oss opp, og at det bare var å ta kontakt om hva som helst, alt fra klipping til andre spørsmål.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 17:39   #104
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Når i dag et det valpevisitt på dere?

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 18:15   #105
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Når i dag et det valpevisitt på dere?

I morgen kl 14. :-)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 18:24   #106
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.418
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Vet du noe om farger?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 18:52   #107
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Alle valpene er svarte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 19:58   #108
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.418
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Flott!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 23:44   #109
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Spennende da
Får håpe dere blir fornøyd

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 00:27   #110
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.138
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Kjempespennende! Tenk at du snart får hund da! Det er såå koselig. Jeg filmet min (gale) jakthund litt med ipaden i kveld, hun er supersøt altså. Si fa hvis du vil ha en titt.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 09:07   #111
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Å ja! Det vil jeg!

Vi må jo først se hundene da, før vi vet om vi vil ha hund.. Eller den hunden. Begge foreldrene bor hos eier, og det er jo bra, men foreldrene beskrives veldig ulikt. Jeg er litt skeptisk til faren. Moren beskrives som rolig og harmonisk, faren som leken, glad, mye energi, kan slikke på folk og bjeffe litt. De sa "ADHD som valp" litt spøkefullt, men jeg vet ikke om det bare var en talemåte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 09:23   #112
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.418
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

At han er leken og glad er vel bare flott (det er noe som jeg jerne vil ha i en hund) og i tillegg så er vel ikke det så mye arvelighet i det. Han er vel også mye yngre enn moren. At han er for hyper høres mer slitsomt ut. Se på dem og tenk på at valpene kommer å bli veldig forskjellige. Men det er selvsagt veldig lurt å se på flere kull. Jeg har bare ikke klart det

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 10:05   #113
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Ja, jeg lurer liksom bare på hvor hyper han er.. Han er to år. Moren er seks.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 10:11   #114
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.138
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Å ja! Det vil jeg!

Vi må jo først se hundene da, før vi vet om vi vil ha hund.. Eller den hunden. Begge foreldrene bor hos eier, og det er jo bra, men foreldrene beskrives veldig ulikt. Jeg er litt skeptisk til faren. Moren beskrives som rolig og harmonisk, faren som leken, glad, mye energi, kan slikke på folk og bjeffe litt. De sa "ADHD som valp" litt spøkefullt, men jeg vet ikke om det bare var en talemåte.

Vår hund er rolig inne og litt hyper ute. Siden jeg filmet med ipad tror jeg at jeg trenger epostadressa di for å vise filmen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 12:38   #115
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Vår hund er rolig inne og litt hyper ute. Siden jeg filmet med ipad tror jeg at jeg trenger epostadressa di for å vise filmen.

Du sksl få dn, men jeg får ikke til å prikke fra iPhone. Tror du må få PM.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 12:41   #116
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.974
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

En hund er ikke nødvendigvis voksen og rolig når den er 2 år.
Han kan fint roe seg om et års tid.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 16:06   #117
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Åh! Åååhhh! Nå har vi vært der! (Magica, jeg må hjem for å se film, tror jeg. Bare iPhone her. Gleder meg!)

Jeg ante ikke at man kunne bli så forelska i en hund. Vi fikk hilse på begge foreldrene, men de var i bur da vi kom, noe de gjorde pga vår datter med ekstrem hundeangst. Jeg fikk likevel kost litt med dem gjennom sprinklene, og de virket som fine dyr uten tegn til aggresjon overhodet.

Valpene var til å spise opp! Det har fem av dem, alle var ledige etter at en kjøper hadde trukket seg pga allergi. Det var to svarte hanner, to svarte tisper og en brun tispe. De var utrolig små og utrolig søte og fire uker i dag. Vi kan komme og hilse på dem så ofte vi vil!

Datteren min var redd i starten, men turde etterhvert å klappe, deretter å løfte dem opp og kose masse med dem. Jeg hadde ingen forhåpning om at det skulle gå så fort!

Eierne var skikkelig ålreite og veldig glad i dyr, det var lett å se. De var villige til å passe i ferier uten betaling(!) og villige til å hjelpe med klipping og annet stell. Det var fint og rent både hos valpene og ellers i huset. Valpene leveres med stamtavle, vaksinerte, ormkuret og slike ting. De kunne også fikse mikrochip hvis vi ønsker det.

Vi skal helt klart ha en av disse valpene. Har aldri vært så sikker på noe noensinne. Det som er ekstremt vanskelig er dette: Vi hadde bestemt oss for rn svart hann. Vi valgte oss ut en, og hun merket den på halen. Den var aldeles bedårende og navnet er klart.. Det er den jeg tenker på hele tiden. Men det har en annen valp der, en bruk tispe. Den var helt spesiell, det må jeg bare si. Den var helt rolig og veldig annerledes enn de andre. Ungene vil ha den. Det VAR noe spesielt med den, det var det, men vi hadde bestemt oss for hann, og den svarte hannen var søtest... Men den brune tispa var helt spesiell, jeg skal være enig i det. Og så utrolig rolig og trygg. Den svarte virketikke utrygg, altså.

Hmm. Faren til hundene er lys brun, og fargen var ikke fin. Moren er svart. Nydelig, men lysere enn valpene.

What to do... Vi har merket den svarte valpen og sksl ringe i kveld når vi har Snskket mer om det.


Sist redigert av Hyacinth : 24-11-12 kl 16:19.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 16:21   #118
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.418
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Så flott og ikke minst godt at det gikk så bra med datteren din!

Om dere er opphengte i farger, nor man jo lett blir så sjekk ut hvilken farge oppdretteren tror at den brune får. Ofte lysner brune farger er min erfaring.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 16:29   #119
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.138
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Å, så kjekt å høre!! Utrolig bra at dette ble en så fin opplevelse for dere. Hva slags rase var det igjen, dvergpuddel?
Vi har tispe vi, men det er vel fordeler og ulemper med begge kjønn.
Gleder meg til å se bilder av hundene!

Og til slutt, helt rørende at det gikk så bra med jenta di.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 16:41   #120
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Jeg ville valgt tispe, men det er nok fordi det er de jeg er vant med.
Tror ikke fargen vil ha så mye å si for dere hvis hunden er fantastisk.

Åhh, jeg blir veldig påvirket her altså.
Vi har snakket litt om å få oss en liten tass, men jeg holder igjen.
Fordi jeg vet det blir JEG som blir hovedansvarlig.
Mann og unger ville ha marsvin, men det er jeg som skifter og sørger for at de har alt de trenger.
De tar de ut og koser og sånn, men ellers tar jeg ansvaret.

Så koselig at jenta deres tok det så bra, tenker dette blir en fantastisk opplevelse for henne.
Det var det samme med gutten vår, og det tok ikke lang tid før andre hunder heller ikke var så farlige.
Håper vi får se bilde av vidunderet?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no