Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-14, 14:06   #141
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hva og hvem mener du når du sier at norske barn holdes tilbake?

Jeg mener at det er for lite krav og læring i den norske, offentlige skolen. Norske barn lærer for lite. De holdes tilbake.
Jeg støtter meg til rapporter jeg har lest, men jeg finner dem ikke akkurat nå.


Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

Hovedinnlegget startet vel med å spørre om hva vi mente om skolestart for 5-åringer.
Skal jeg ikke mene noe om det, fordi du (eller noen) kan vise til forskning som sier at barn ikke takler å sitte i ro så lenge, eller noe slikt?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:09   #142
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jenten min (som begynte på skole som 4 åring) eier ikke konsentrasjon, men horn har gjort det veldig bra på skolen allikevel.

4 åringene er ikke 60 elever på 3 voksene.
Det er klasser med 15 elever og det er hele tiden 2 voksene.
Utetidene er lange, de rekker å gå på dro, kle på seg og være ute!
De sitter ikke ved pultene og har tavleundervisning.
Det er mye sang, lek og stasjonsarbeid.
Det er strenge regler og rutiner, alle skal respektere reglene og den voksene! Slik er det langt ifra på den skolen de går på nå! Er sjokkert over hvordan både elever og foreldre oppfører seg på den skolen jentene går nå!

Jeg har byttet skole på mine jenter nå, og begge savner den gamle skolen. Her blir det såvidt snakket om saker som på den engelske skolen ville blitt sendt til rektor!

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:10   #143
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.869
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Men altså - finnes det dokumentasjon på at norske barn ikke er flinke nok og kan nok når de er ferdige med skolegangen sin? Eller at de holdes tilbake?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:14   #144
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg vet ikke om det finnes dokumentasjon som viser at norske barn holdes tilbake.

Jeg har aldri drevet systematisk leting etter dokumentasjon på egne konklusjoner.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:17   #145
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.605
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men altså - finnes det dokumentasjon på at norske barn ikke er flinke nok og kan nok når de er ferdige med skolegangen sin?

PISA-testene viser vel at norske 15-åringer er middelmådige?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:18   #146
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Pisa-undersøkelsene er vel en ting? Spesielt i forhold til at vi bruker store ressurser.

Og jeg syns jeg hører nok anekdotiske erfaringer til å kunne si at det finnes mange barn som ikke er i nærheten av å strekke seg så langt de kan strekke seg.

Og når en femtedel går ut av skolen som funksjonelle analfabeter så syns jeg det er en åpenbar indikasjon på at noe ikke er som det skal være.

Jeg er i mot skolestart for femåringer men jeg mene det er rom for mye mer læringstrykk enn nå. For både barnehagebarn og skolebarn. Det er trist at det finnes elever som får kverket lærelyst og entusiasme i de første par årene på skolen pga manglende tilpasning.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:19   #147
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

?

Hva mener du med det? Hi spør oss hva vi synes om saken, og det er jo det folk svarer på! Jeg har snakket en del om kompetanseløft i norske barnehager, men blir hovedsaklig møtt med "herregud, selv om din barnehage er dårlig, kan du ikke beskylde alle barnehager for å være det", og da blir jeg ganske satt ut, for å si det mildt, hvis folk flest er imot kvalititessikring. I Oslo har de en del utfordringer med språk, at stadig flere barn snakker dårlig norsk (selv de som har gått i barnehage) ved skolestart, noe som såklart hemmer undervisningen og stjeler tid de ellers ville brukt på alle elevene.

Jeg forstår ikke at mine meninger skal være uinteressante bare fordi de er delte? Dere kan jo ikke nekte for at vi har utfordringer i Norsk skole og om dette forslaget får barnehagene mer på banen som et middel for å dempe problemene lærerere møter på, så må man vel kunne diskutere det uten å bli kalt for idiotisk eller uinteressant?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:19   #148
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Hvis norske barn gjør det dårligere på skolen enn for eksempel Tyske barn, så må det da være både smart og lurt å synse/føle/mene rundt det?
Jeg velger å tro at systemet vårt gjør at barna holdes tilbake. De/vi kunne vært mer faglig sterke om det hadde vært en annerledes skole.
Og jeg mener at den skolen hadde passet for 3/4/5-åringer.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:20   #149
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Og jeg tror økt tilpasning er bra for alle, både "svake" og "sterke", og blir sur av den oppstilte polariseringen av det, som i den IDIOTISKE kronikken til hun SV-dama nylig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:20   #150
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mitt innlegg var noe ironisk mtp. synseføledebatten i forkant.

Det skjønte jeg.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hovedinnlegget startet vel med å spørre om hva vi mente om skolestart for 5-åringer.
Skal jeg ikke mene noe om det, fordi du (eller noen) kan vise til forskning som sier at barn ikke takler å sitte i ro så lenge, eller noe slikt?

Joda, det skal du selvsagt få lov til. Jeg må bare tilstå at jeg ikke synes det er så interessant, det hadde vært mer interessant om det ble vist til noe mer håndfast. Jeg har ikke hatt tid til å undersøke det så veldig nøye, men det finnes kanskje ikke?
EDIT: Og problemet jeg fikk med noen av innleggene her var at det ble snakket generelt som om barn jevnt over blir holdt tilbake. Hvis man skal snakke generelt er det vel greit å ha noen kilder? Med tanke på egen situasjon skal man selvsagt kunne "synse og føle" så mye man vil, men ikke gjør det allmengyldig.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:21   #151
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og jeg tror økt tilpasning er bra for alle, både "svake" og "sterke", og blir sur av den oppstilte polariseringen av det, som i den IDIOTISKE kronikken til hun SV-dama nylig.

Hvilken? :nysgjerrig:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:22   #152
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.605
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og når en femtedel går ut av skolen som funksjonelle analfabeter så syns jeg det er en åpenbar indikasjon på at noe ikke er som det skal være.

Men gjør de faktisk det?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:22   #153
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg tror ikke det bare når de starter på skolen sin skyld hvordan norske barn gjør det.
Mener å ha hørt at norske barn har mye mer fritid en barn i andre land.

Her har 1-4 ingen skoledagen som er ferdig senere en 13.45. En dag slutter de 12.30!
Skal de først gå på skole kunne de hatt undervisning til 15 og heller lagt inn en ekstra pause.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:23   #154
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men gjør de faktisk det?

På den siden var dette ganske interessante intervjuet med Solberg også. Hun er tydeligvis enig med majoriteten på FP.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:24   #155
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg må jobbe.


Morra di!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:24   #156
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Denne: http://m.db.no/2014/01/14/kultur/men...1271411/?www=1

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:24   #157
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.885
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg mener at den norske skolen ikke er særlig god til å makse ut potensialet til barna, verken de svake eller de sterke. Men jeg har ikke noen særlig tiltro til at en femåringreform vil fikse dette på noen som helst måte. De får forbedre systemet for dem som allerede er der, før de begynner å putte nye grupper inn i det.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:25   #158
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Denne: http://m.db.no/2014/01/14/kultur/men...1271411/?www=1

Åh, sukk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:27   #159
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.605
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvis norske barn gjør det dårligere på skolen enn for eksempel Tyske barn, så må det da være både smart og lurt å synse/føle/mene rundt det?

Tyske barn gjør det bedre enn norsk barn på PISA-undersøkelsene, som egentlig er det eneste vi har å bruke for å sammenlikne. Tyske barn starter på skolen som seksåringer og har 9 år obligatorisk skolegang. Av de som ligger på "PISA-toppen" i matematikk har rundt halvparten av landene skolestart ved sju år, bare noen få har skolestart ved fem år. Altså antar jeg at alder ved skolestart på ingen måte er noen avgjørende faktor.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:28   #160
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men gjør de faktisk det?

Jeg har lest den, det var derfor jeg brukte begrepet funksjonell analfabet. Da tenker jeg på dette (fra lenken):

-

Sitat:

Det kan tenkes at politikerne viser til de diagnostiske prøvene i 9. klasse som viser at 20 prosent av elevene har leseferdigheter som ligger på eller under bekymringsgrensen, sier avdelingsleder ved senteret Ragnar Gees Solheim. Han opplyser at disse prøvene er for å følge opp elevene det siste skoleåret i grunnskolen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no