Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-08, 12:24   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Synes du det er greit at Ullevål universitetssykehus og Sykehuset i Vestfold ønsker å opprette et personindentifiserbart register over overvektige barn (eller fete barn som det så tabloid står i dagbladet) for å kunne forske og finne ut hva slags tiltak fungerer best for å forebygge og behandle overvektige barn og unge.

Her er avisartikkelen.

OK, eller ikke?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 14:02   #2
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Nei, eg tykkjer ikkje det er greitt. Altså, eg skjønnar tankegangen bak, men eg er livredd for kven som til sjuande og sist kan få tilgong til slike register, og kor mykje som kan bli hekta på av informasjon undervegs.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 14:04   #3
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Nei, det er ikke greit.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 14:05   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Nei, hvorfor skulle det være greit?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 14:06   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.815
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at det skulle være greit!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 14:10   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Jeg er veldig usikker, og ser umiddelbart (dvs ikke gjennomtenkte) mange argumenter både for og mot.

Mot:
*Informasjon kan komme på avveie. Forsikringsselskaper kan forlange at man oppgir om man står i registeret eller ei, eller krever at man skriver under på at de kan sjekke om man står der.

*Stigmatiserende for barnet?

For:
*Det er antagelig et godt virkemiddel for å kunne få oversikt og forebygge overvekt hos barn. Man har jo mange registre over forskjellige diagnosegrupper allerede, dette kommer langt i fra til å bli det første. Og disse registrene er jo svært nyttige.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 14:39   #7
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Må svare nei, selv om jeg kan se noen fordeler med det, så kan det være store ulemper også.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 15:14   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Jeg tenker videre, litt innimellom ting og tang her.

Hadde det vært annerledes om man hadde opprettet et register for barn med diabetes?

Sånn at man kan se om det er spesielle områder hvor det er overhyppighet etc. F.eks så spekuleres det i om infeksjon av rotavirus kan gi økt risiko for diabetes, og det går jo i epidemier og kan være geografisk betinget. Sier dette for å vise at i et register kan man finne sammenhenger man ellers ikke ville ha funnet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 19:08   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.815
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Jeg tror jeg ville reagert annerledes mht et register over barn med diabetes, da dette i mye mindre grad er stigmatiserende i forhold til fedme. Jeg har muligens vært heldig i livet, men jeg har aldri opplevd at et barn med diabetes er blitt ertet/mobbet/stigmatisert, men jeg har dessverre vært vitne til at overvektige barn har fått gjennomgå, både av andre barn og voksne.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 19:12   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personindentifiserbart register over overvektige barn, - ok?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er veldig usikker, og ser umiddelbart (dvs ikke gjennomtenkte) mange argumenter både for og mot.

Mot:
*Informasjon kan komme på avveie. Forsikringsselskaper kan forlange at man oppgir om man står i registeret eller ei, eller krever at man skriver under på at de kan sjekke om man står der.

*Stigmatiserende for barnet?

For:
*Det er antagelig et godt virkemiddel for å kunne få oversikt og forebygge overvekt hos barn. Man har jo mange registre over forskjellige diagnosegrupper allerede, dette kommer langt i fra til å bli det første. Og disse registrene er jo svært nyttige.

Signerer denne.

Tror faktisk det kan være ok å få oversikt over hva som er mest effektive tiltak. Men ser jo helt klart bakdelene..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 19:15   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.815
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Men hvorfor må registeret nødvendigvis være personidentifiserbart? Kunne ikke barna blitt anonymisert i registeret og likevel gjort "samme nytta"?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 19:40   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men hvorfor må registeret nødvendigvis være personidentifiserbart? Kunne ikke barna blitt anonymisert i registeret og likevel gjort "samme nytta"?

Jeg er ikke sikker på hva personidentifiserbart betyr jeg? Når jeg hører det, så ser jeg liksom for meg navnet, men samtidig, så ville det jo være logisk å ha et nummer som følger en også, slik at det ikke blir helt identifiserbart. Men, det er mulig det er det som menes?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 20:24   #13
yt1300
Fullverdig medlem
 
yt1300 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 66
yt1300 er litt kul
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Som noen allerede har nevnt, så er problemet at det er identifiserbart. Hvorfor i all verdne er det nødvendig at et slikt register gjør det mulig å identifisere de som registreres?
Høres ut som om tabloiden som vanlig ike har skjønt ting og tang.

__________________
Den iherdige skal få sin lønn i himmelen.
Den late skal få sin lønn her og nå.
yt1300 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 20:30   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Kan jo ikke uttale meg om dette registeret, men i de fleste slike registre står man kodet med en tallkode. Og så er det oppbevart et annet sted hvilket navn som hver tallkode representerer.

Jeg ser ikke noen klare etiske forskjeller mellom å ha et register over barn med diabetes (et eksempel, vet ikke om det eksisterer en gang) og et register over barn med overvekt.

At overvektige barn oftere blir mobbet enn diabetiske barn er jeg for det første svært usikker på, da det er ofte problemer med å få diabetesbarn til å følge medisinering fordi de ikke vil føle seg utenfor. Dessuten, selv om det er sant, så ser jeg heller ikke det som et argument hverken for eller mot opprettelsen av et slikt register.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 20:30   #15
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Jeg googlet litt og fant mer informasjon her.

Sitat:

Må være identifiserbart
De mener at registeret må være basert på personidentifiserte data, slik at det blir mulig å koble data med opplysninger i andre registre. For eksempel Medisinsk fødselsregister, Norsk nyfødtmedisinsk kvalitetsregister og Barnediabetesregisteret.

Registeret må følge nasjonale standarder, understreker de, og de foreslår at registeret bør opprettes som et samarbeid mellom Ullevål universitetssykehus og Sykehuset i Vestfold HF.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 23:18   #16
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Fikk pludselig visjoner om søkesider hvor man bare kan tjekke hva for noen diagnoseregistre naboen og kollegene er registrert i (liksom de som man nå kan bruke for å se i skattelistene). Jeg ser nytteverdien av en slik diagnoseliste, men det blir alt for stor potentiale for manglende personvern ("hahaha, Hansen på 13b ligner bare 150.000 i skatt og så er begge ungene hans på feitelisten"). Så nei...

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 23:25   #17
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.493
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men hvorfor må registeret nødvendigvis være personidentifiserbart? Kunne ikke barna blitt anonymisert i registeret og likevel gjort "samme nytta"?

Artikkelen linket til en mindre tablodisert utgave i Dagens Medisin. Og der sier de:
De mener at registeret må være basert på personidentifiserte data, slik at det blir mulig å koble data med opplysninger i andre registre. For eksempel Medisinsk fødselsregister, Norsk nyfødtmedisinsk kvalitetsregister og Barnediabetesregisteret.

Jeg antar at hvis man virkelig skal jobbe med overvekt er det viktig å finne ut av ting som når folk ble overvektige? Var de syke når de ble født? etc.

Selv er jeg ikke spesielt redd for registre - hvis de er matnyttige, jeg mener ikke at man skal samle sammen alt mulig av informasjon bare i tilfelle. Jeg antar at registret vil være unntatt offentligheten.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 00:21   #18
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Personidentifiserbart register over overvektige barn - ok?

Et slikt register vil selvfølgelig være unndratt offentligheten. Det vil heller ikke være googlebart da det ikke vil ligge på en server med nettilgang. Det er snakk om et forskningsegister, og da er det åpenbart at det må kunne kobles til andre registre med personidentifisering, ettersom det kan finnes sammenhenger man ikke er klar over.

Men jeg forstår veldig godt skepsisen mot et slik register. Det gis allerede i dag tilganger til ulike registre utover det som var hensikten. Skattemyndighetene krever f.eks. tilgang overalt, selv om dette ikke var intensjonen. Jeg har ingen problemer med å se for meg at forsikringsbransjen kan kreve å få tilgang til sensitive registre. Det virker kanskje som et usannsynlig scenario, men norske polikere er notorisk upålitelige hva forutsigbarhet angår, og med et stort Frp som den ene dagen er for at staten skal ha ansvar for alt, mens de den neste dagen skal privatisere alt, er det vanskelig å se hvordan vil helsesektoren se ut i fremtiden, og hvilken rolle forsikringsselskaper vil ha.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
forskning, overvekt


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no