Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Mer om bunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-09, 09:41   #1
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Mer om bunad

Jeg har skjønt at det er noe med å gå på kurs der bunaden hører til for å få lov til å kjøpe stoff og sy selv, så jeg sendte min mor på research i hjembyen. Det var bare delvis oppklarende:

Mamma: Jeg vil gjerne ha en sånn bunad
Husfliden: Du kan ikke få den.
Mamma: Jeg kan vel sy den selv?
Husfliden: Nei, da må du gå på kurs.
Mamma: Okei, meld meg på kurset.
Husfliden: Nei vi har ingen kurs i år.
Mamma: Kan jeg kjøpe stoff da. Eller en ferdig bunad da? Eller kjenner dere noen som kan holde kurs som jeg kan ringe?
Husfliden: Nei.
Mamma:

Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller er det faktisk umulig å få seg bunad? Hvordan har dere anskaffet deres?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 09:51   #2
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om bunad

Vi, min mor, søster og jeg har Vestfold bunad. Disse må man gå kurs for å sy.
Moren min holder nå på med en til datteren til søsteren min, en helt fantastisk Vestfold bunad med brokade vest og skjørt. Jeg ønsker meg den, men har alt det andre, altså sølv, skjorte etc.Trenger kun stakken.
Moren min har spurt etter pris på den nå i fleere uker, men det ser vanskelig ut, helt merkelig.
Tror det er noen bunader man kan sy uten å gå på kurs, men er lite i kjent i denne jungelen.

Selvom moren min har sydd tre, snart fire, må hun frmdeles gå på kurs om hun skal sy flere.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 09:54   #3
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Selvom moren min har sydd tre, snart fire, må hun frmdeles gå på kurs om hun skal sy flere.

Ja, sånn er det med moren til bestevenninen min også, hun har nå gått på sitt tredje kurs, og har produsert tre identiske bunader.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 10:09   #4
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om bunad

Ikke rart Hønnis syer gjør god butikk.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 10:21   #5
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Ikke rart Hønnis syer gjør god butikk.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 10:22   #6
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Vi, min mor, søster og jeg har Vestfold bunad. Disse må man gå kurs for å sy.
Moren min holder nå på med en til datteren til søsteren min, en helt fantastisk Vestfold bunad med brokade vest og skjørt. Jeg ønsker meg den, men har alt det andre, altså sølv, skjorte etc.Trenger kun stakken.
Moren min har spurt etter pris på den nå i fleere uker, men det ser vanskelig ut, helt merkelig.
Tror det er noen bunader man kan sy uten å gå på kurs, men er lite i kjent i denne jungelen.

Selvom moren min har sydd tre, snart fire, må hun frmdeles gå på kurs om hun skal sy flere.

Så hvis jeg skal ha Vestfoldbunad må jeg enten gå på kurs i Vestfold og det holder ikke med at jeg finner en som kan fra før? Må den personen da gå enda et nytt kurs?

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 10:30   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mer om bunad

Er det Husfliden dere snakker om? De er ganske sære. De har "rettighetene" til noen utgaver av gamle bunader, og er kjempestrenge i forhold til det. Jeg synes det er merkelig, dette blir jo uniformer der ingen ting skal avvike fra Husflidstandard, og slik var det jo ikke i gamle dager. Da var det et stort og flott mangfold i folkedraktene. Det er stort sett fullt mulig å finne mange andre flotte bunader (som er like mye bunader (og mer, etter min personlige mening)) som ikke Husfliden er involvert i.

Jeg har sydd min egen bunad, men det er ikke en Husflidbunad.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 12:04   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Så hvis jeg skal ha Vestfoldbunad må jeg enten gå på kurs i Vestfold og det holder ikke med at jeg finner en som kan fra før? Må den personen da gå enda et nytt kurs?

eventuelt så kan man jo kjøpe en brukt bunad.

Til nest eår skal moren min sy femte Vestfold bunad, lik de første tre hun har sydd. Alikevel må hun følge et kurs.

Jeg lurer på om den tredje hun sydde som er en litt annen modell, den Vestfoldbunaden som er helt sort og med broderier på veske og cape, at hun ikke gikk på kurs for å sy den?
Husker ikke helt.

Men jegsyntes det er helt utrolig sære regler.

Den Vestfold bunaden jeg ønsker i tillegg til den vanlige med rødt liv og sort skjørt, virket det ennå særere å få sydd stakken til. Mor var helt oppgitt eter siste kurskveld.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 12:13   #9
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om bunad

For noen sære regler.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 13:52   #10
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

For noen sære regler.

Helt enig.
Jeg SKAL ha den andre. Innen minsten skal konfirmeres (er noen år til da) da skal jeg ha den.

Skal se om jeg finner bilder av den. Absolutt nydelig.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 13:59   #11
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om bunad

Bestemoren til mannen syr bunader (hovedsak Hallingdal) men har mønster og alt sjølv. Ho har og lånt ut mønster til Husfliden men det blei så mykje tull og enda med at ho ikkje fikk att mønsteret så samarbeidet der er kutta...., ho sydde mykje for dei før.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 15:44   #12
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Ikke rart Hønnis syer gjør god butikk.

Nope.

De vil ikke selge stoffpakke uten kurs, og de tenker vel at bunad ikke er noe man skal ha "her og nå" men som man kan klare vente på.. en stund.

.. men du kan sikkert få kjøpe en god etterligning da, om det er ønskelig. Av feks ei sybroderingsdame vi vet om her.

Bare så det er sagt, så er det ikke forhandlerne som lager disse reglene, men bunadspolitiet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 15:56   #13
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

De vil ikke selge stoffpakke uten kurs, og de tenker vel at bunad ikke er noe man skal ha "her og nå" men som man kan klare vente på.. en stund.

Jeg trenger den ikke før januar 2010, men de kunne ikke love noe kurs innen den tid..

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

.. men du kan sikkert få kjøpe en god etterligning da, om det er ønskelig. Av feks ei sybroderingsdame vi vet om her.

Ja, det lærte jeg da jeg googlet i dag, at det er mulig å kjøpe ferdig sydd fra systuer, ganske rimelig også. Så det er jo bra. Men jeg vil gjerne sy selv, og har foreløpig til gode å finne ut hvordan det skal la seg gjøre.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 16:02   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mer om bunad

Men kan du ikke kontakte noen andre enn Husfliden? Det er jo ikke sånn at Husfliden har enerett på riktige bunader, selv om de gjerne mener og tror det selv.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 16:03   #15
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Men kan du ikke kontakte noen andre enn Husfliden? Det er jo ikke sånn at Husfliden har enerett på riktige bunader, selv om de gjerne mener og tror det selv.

Nei, men det lærte jeg nettopp, og gleder meg til å snakke med noen som muligens er litt mer fleksible på mandag.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:12   #16
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om bunad

Bestemora til mannen skal sy bunad til minstemor no og eg skal berre kjøpe påtegning (stoff med påtegna mønster i garnbutikken), som ho broderer på. Også har ho stoff o.l sjølv. Påtegning er fritt for alle å kjøpe her hvertfall.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:14   #17
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om bunad

Jålebukken har bunad fra Østfold. Stoffet ble kjøpt på Husfliden i Moss, og min bestemor sydde den. Hun fikk da tildelt en "konsulent" som hun kunne ringe til om hun hadde problemer underveis. Det var ikke snakk om å gå på noe kurs da stoffet ble kjøpt.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:15   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg trenger den ikke før januar 2010, men de kunne ikke love noe kurs innen den tid..

Ja, det lærte jeg da jeg googlet i dag, at det er mulig å kjøpe ferdig sydd fra systuer, ganske rimelig også. Så det er jo bra. Men jeg vil gjerne sy selv, og har foreløpig til gode å finne ut hvordan det skal la seg gjøre.

Skal høre med min mor om hun vet om noen smutthull.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:20   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om bunad

Går det altså ikke an å få en skredder og broderingsperson til å sy denne bunaden på bestilling, altså? Er alle ekte vestfoldbunader hjemmesydde?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:40   #20
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om bunad

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Så hvis jeg skal ha Vestfoldbunad må jeg enten gå på kurs i Vestfold og det holder ikke med at jeg finner en som kan fra før? Må den personen da gå enda et nytt kurs?

Den gamle broderte Vestfoldbunaden mener jeg at en ikke trenger å gå på kurs for? Har i alle fall ei venninne som fikk kjøpt bunadspakke på den hos Vestfoldstua i Tønsberg og broderte den selv og svigermoren satte den sammen (uten kurs for den).

Svigermoren min syr Østerdalsbunad, og der trenger en ikke kurs for å sy. Mulig hun har et kurs fra en gang for lenge siden, men ikke for hver bunad. Der får en kjøpt stoff og det en trenger utenom. Det som er med den nyeste (orginale) Vestfoldbunaden er vel at en ikke får kjøpt stoff engang før en går på kurs.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no