Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan skrive en tale?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-08, 15:02   #1
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Hvordan skrive en tale?

Jeg har fått det ærefulle oppdrag å være forlover i min beste venninnes bryllup. (Om svært kort tid ) Nå har det gått opp for meg at dette også skal inkludere en tale. Jeg har aldri holdt en tale før, og er ikke rent lite nervøs. Men jeg skal vel kunne overleve fremføringen hvis jeg bare vel hva jeg skal si. Så jeg lurer på om det finnes en standard oppskrift for forlovertaler, eller noe annet jeg skal tenke på i den anledning? Tips?

Jeg blir veldig takknemlig for hjelp.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 15:13   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Gå på biblioteket. Det finnes mange bøker om taler.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 15:15   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Jeg skrev en sang. (Som alle måtte synge )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 15:31   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Ikke trekk frem gamle fyllehistorier. :bidrar:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 15:34   #5
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Ikke fortell om hvor lykkelig hun var med sin eks.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 15:53   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Ikke fortell om da du klina med brudgommen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 16:05   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Start med å takke og si hvor glad og beæret du er over å få være forlover, fortell litt om hvor dere kjenner hverandre fra og hvor lenge dere har kjent hverandre, si noe morsomt (men ikke veldig flaut) og noe pent om henne, si evt. noe pent/morsomt om forholdet mellom henne og brudgommen, ha evt. med et morsomt eller dypt sitat/dikt om ekteskapet, og avslutt med å utbringe en skål for brudeparet. Det er ikke farlig eller unormalt å være nervøs, og det er lurt å ta pustepauser innimellom.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 16:29   #8
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Gode råd fra skilpadda der!
Og heller litt kort enn en for lang tale.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:44   #9
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Mitt råd: Vær deg selv, ikke følg en teit bok. Bruk deg selv og dine/hennes erfaringer, men uten at det blir for internt eller upassende.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:49   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Styr unna bøker og råd fra forumvenner.

Min erfaring er at det viktigste er å være seg selv. Tenk gjennom hva du vil snakke om, men ikke skriv en ordrett tale. Da vil det bli opplesning og da blir det kjeeedelig. Spontane vitser eller morsomme kommentarer gjør som regel også lykke, men ikke innøvde. Da jeg skulle holde tale for brudgommen i mitt eget bryllup gjorde jeg stor lykke med å utbryte "Hvordan reiser man seg med en brudekjole, da?!?" idet jeg reiste meg opp. Det var en fin måte å bryte isen på.

Talene hvor jeg har tenkt minst mulig på gjennomføringen, men mest på hva jeg har lyst til å få frem har vært de mest vellykkede for meg.

Lykke til!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 10:55   #11
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Start med å takke og si hvor glad og beæret du er over å få være forlover, fortell litt om hvor dere kjenner hverandre fra og hvor lenge dere har kjent hverandre, si noe morsomt (men ikke veldig flaut) og noe pent om henne, si evt. noe pent/morsomt om forholdet mellom henne og brudgommen, ha evt. med et morsomt eller dypt sitat/dikt om ekteskapet, og avslutt med å utbringe en skål for brudeparet. Det er ikke farlig eller unormalt å være nervøs, og det er lurt å ta pustepauser innimellom.

Tusen takk, det var en sånn oppskrift jeg var ute etter.

Kan man forresten skåle for brudeparet når arrangementet er alkoholfritt?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 11:00   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Tusen takk, det var en sånn oppskrift jeg var ute etter.

Kan man forresten skåle for brudeparet når arrangementet er alkoholfritt?

Alkoholfritt? Da kan man jo ikke roe talenervene med noen glass rødvin. Neida. Jeg tror nok helt sikkert at man kan utbringe en skål da også.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 11:08   #13
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Alkoholfritt? Da kan man jo ikke roe talenervene med noen glass rødvin. Neida. Jeg tror nok helt sikkert at man kan utbringe en skål da også.

Nei, det er jo en grunn for at jeg er nervøs..

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 11:14   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Nei, det er jo en grunn for at jeg er nervøs..

Lommelerke! Fniis.
Hvis du klarer å bruke noen enkle teknikker på å ufarliggjøre situasjoner, så hjelper det godt på nervøsiteten. Jeg pleier å psyke meg opp på at de som sitter der er heeelt vanlige mennesker der mange også er nervøse for taler og derfor har forståelse, at det faktisk ikke skjer så mye farlig om man snubler litt og ikke har den mest fantastiske talen, at de fleste er velvillig innstilt og at det skal være uhøytidelig. Jeg synes det beste er å skrive talen, gjerne ha stikkord på en lapp og prøve å ha i hodet hva man har lyst til å få fram, slik at man kan løfte hodet og prate litt fritt. Det er jo ikke så farlig om setningene/ordene er nøyaktig like som det som står på arket. Men rødvin hjelper godt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 11:34   #15
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

De er ikke helt vanlige mennesker, det er en middels kulturkollisjon. Men de er sikkert nervøse for taler uansett, så det bør nok gå. :svett:

Jeg er ganske god til å snakke fritt, og bare bruke huskelappen som huskelapp, med omtrent ett stikkord pr avsnitt. Og en god nødløsning til å få avluttet hvis jeg begynner å snakke meg vekk, det er sikkert greit å ha skrevet ned.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 11:37   #16
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Kan man forresten skåle for brudeparet når arrangementet er alkoholfritt?

Det er en venn fra klosteret som gifter seg?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 11:38   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

De er ikke helt vanlige mennesker, det er en middels kulturkollisjon. Men de er sikkert nervøse for taler uansett, så det bør nok gå. :svett:

Jeg er ganske god til å snakke fritt, og bare bruke huskelappen som huskelapp, med omtrent ett stikkord pr avsnitt. Og en god nødløsning til å få avluttet hvis jeg begynner å snakke meg vekk, det er sikkert greit å ha skrevet ned.

Det høres ut som du har en god tankegang, så dette går nok kjempefint!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 11:39   #18
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skrive en tale?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Det er en venn fra klosteret som gifter seg?

Klabbern.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no