Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-23, 08:22   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

Jeg trenger mer lys over oppvaskkummen på kjøkkenet. På dagtid er det greit, for vi har vinduer bak vasken. Men jeg ser for dårlig når jeg skal ta den manuelle vasken på kveldstid. Vi har tenkt å få elektriker for noe annet, og derfor tenkte jeg at vi kunne gjøre noe på kjøkkenet også.
Taklyset kommer bakfra, så jeg skygger når jeg står ved oppvaskkummen, og lysene fra andre siden blir for svake/langt unna. Det er en drager (stål, kledd inn i plater) i taket, så å feste noe der tror jeg kan bli vanskelig.
Forslag til lampe/belysning over vasken som kan trekkes ledning langs taket fra taklampa? Bør kunne ha bryter, slik at den ikke må stå på hele tiden som taklyset er på.

Slik ser det ut.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 20231030_081158_resize_71.jpg (409,3 KB, 70 visninger)
__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-23, 10:09   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

I stedenfor punktbelysning over vasken skulle jeg anbefale å bytte ut plafonieren deres med spotskinner som sørger for bedre bakgrunnsbelysning. Spotene skal være 70 til 100 cm fra veggen og lyse opp på veggen. HVis du velger Hue led i spotene kan du sette opp ulike lys scenarioer, vaske opp, spise, koselys ec ved hjelp av å endre lysstyrke og fargerange på led lyset.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-23, 10:12   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

Der skjønner jeg godt at du ønsker deg mer lys, ja.

jeg tenker at en lampe med litt kraftig lys kan festes mellom vinduene. Og jeg er helt enig i at den må ha egen bryter slik at den ikke trenger å stå på samtidig med taklyset. Og jeg synes du tenker riktig med å trekke ledningen oppover. Det fikser vel elektrikeren som dere uansett skulle få hjelp av?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-23, 11:48   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

Jeg tror jeg fortsatt skygger for lyset om vi byttet ut taklampa med spot e.l.
Er det noen spesielle krav til lampe ca 1 m fra krana? Eller kan jeg finne hva som helst type å sette mellom vinduene?
Hvis jeg kan kjøpe før jeg får besøk av elektriker, så slipper vi med et besøk.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-23, 11:56   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

Jeg hadde hengt opp 2 eller 3 fine pendellamper fra taket over benken. Jeg synes det gir ok lys (litt avhengig av type pære og form på pendel), det er fint å se på. Jeg har spotter fra taket på det ene av våre to kjøkken, men har tenkt å bytte de ut med 2 pendellamper over benken. Spottene lyser på skrått bakfra og jeg synes ikke de lyser nok ned på selve benken.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-23, 12:16   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Jeg tror jeg fortsatt skygger for lyset om vi byttet ut taklampa med spot e.l..

Poenget med spotskinne er at du ikke kan skygge for lyset, det er det allmenne lysnivået fra vegger og tak som lyser opp rommet. Jeg hadde lagt inn en spotskinne på begge sider av bjelken, og spottene skal ikke rettes mot benkeplate eller vask, men mot flater på øvre 3. del av veggen eller taket.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-23, 12:20   #7
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

Vi har dimmbare takspotter rett over benken, og jeg elsker det! Det gir supert arbeidslys, i motsetning til på det gamle kjøkkenet vårt hvor lyset kom bakfra.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-23, 17:09   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gjøre over kjøkkenvasken? (Belysning)

To justerbare spotter på «takbjelken»?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no