Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvor har du favorittoppskriftene dine?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-17, 16:23   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor har du favorittoppskriftene dine?

Sirlig skrevet ned i ei bok?
Vilt lappesystem?
Eget scrappehefte?
På bloggen?
På google docs?

Har startet på et hårete mål: Nemlig å bruke kokebøkene mine. Matinteressen min har vært litt opp og ned - men har de siste 3(?) årene laget søndagsmiddag med vin. Dette tar jo bare en brøkdel av alle oppskriftene jeg har på lager ... Så nå er det full fres en periode.

Men det jeg er usikker på er hva jeg skal gjøre med de oppskriftene som blir "favoritter"? På mat til vin er det mye klassikere, så der gidder jeg ikke å ta vare på noe. Det er superenkelt å finne masse gode oppskrifter på feks "Hane i vin" på nett. Men på baking er det i alle fall enda litt slik at jeg kunne tenke meg å ta vare på noen oppskrifter (kanskje jeg etterhvert blir så dyktig å bake at jeg bare kan impovisere i vei? Er i alle fall ikke der nå)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-17, 17:50   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Ringperm med arkfaner. Favoritter først. Og så har vi kokebøker, de kjenner vi godt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-17, 18:37   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Jeg har en Facebook-side hvor jeg samler oppskrifter jeg vil huske på. Der får jeg også delt dem med interesserte venner.

Litt matblogg-aktig, bare i veldig light-versjon.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.

Sist redigert av Syrinx : 07-05-17 kl 11:21.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-17, 19:13   #4
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Jeg har stort sett samlet alle oppskrifter i mapper i bokmerker i nettleseren, men nå som flere av mine favorittoppskrifter har forsvunnet fordi enkelte folk velger å slette bloggen sin () har jeg innsett at det er en dårlig idé. Så da må jeg vel begynne å printe dem ut og lime inn i oppskriftsboka mi, da.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-17, 19:17   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Jeg har oppskriftsbok, og skriver så blekket spruter der.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-17, 19:39   #6
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Dropbox, Evernote og Pinterest.

Og så en del lapper, bokmerker, eselører/lapper i kokebøker osv. Bokmerker i nettleser fungerer dårlig, ja.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-17, 19:39   #7
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Jeg har dem i en Dropbox. Oppskriftene er Word dokument. I tillegg bruker jeg Evernote til å lagre oppskrifter jeg finner på nett og har lyst til å prøve.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 11:14   #8
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Jeg kan de stort sett utenat. Er snakk om kanskje 15-20 stk da, ikke mange hundre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 11:53   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

De er litt her og der. Jeg hadde samme prosjekt som deg for noe år tilbake, og gikk gjennom alle kokebøkene mine, skrev ned tittel, kategori, ingredienser og hvor jeg fant oppskriften på kartotekkort, og lagde deretter en boks til kortene. Det funka egentlig veldig godt. Nå har kokebokparken utvidet seg ytterligere, jeg har mista boksen, og bør egentlig lage en ny.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 13:49   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

I rene tekstfiler i en mappe på Dropbox. Duh! (Og en sjelden gang oppskriftsblogger jeg også.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 14:58   #11
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

På Aperitif.no + en håndskrevet bok her hjemme, som jeg har skrevet i siden bestemødrene mine levde på 90-tallet.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 15:10   #12
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.206
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Jeg bruker Evernote.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 16:53   #13
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

I oppskriftsboken min. Den er stor, blå, litt sliten og med masse mat- og deigflekker på sidene. Jeg kjøpte den da jeg flyttet hjemmefra for første gang, og der er egentlig hele min 30 år gamle mathistorie samlet. Der er alle julekakeoppskriftene fra mamma, onkels brødoppskrift, de beste oppskriftene jeg har fått fra familie og venner og mange andre som jeg har samlet i løpet av alle disse årene. Alle favorittene. Flere fra Fp også. Stort sett skrevet mer eller mindre pent inn, noen løse ark også. Bruker boken hver eneste uke. Den boken er noe av det mest verdifulle jeg eier.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 17:48   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

I bloggen min.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 21:32   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Samme som Drømmedama. De oppskriftene bestemor har skrevet med sin håndskrift er limt inn i boken.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 21:48   #16
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Samme som Drømmedama. De oppskriftene bestemor har skrevet med sin håndskrift er limt inn i boken.

Dersom jeg skulle hatt håndskrevne oppskrifter fra min bestemor, hadde det jamen ikke blitt mye mat. Hun har en håndskrift jeg ikke klarer å tyde

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 00:18   #17
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Dersom jeg skulle hatt håndskrevne oppskrifter fra min bestemor, hadde det jamen ikke blitt mye mat. Hun har en håndskrift jeg ikke klarer å tyde

Det morsomme med disse er at hun brukte måleenheter som "en klype", "en neve" - men jeg får til å bake brødet hennes ihvertfall, snippene sliter jeg litt med, for de skal blandes til en jevn deig bestående av x-antall ingredienser og det står ikke hvor mye av hver, den oppskriften er tynnslitt og de ble bakt ofte, men skriften hennes er vakker og det er det viktigste.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 12:32   #18
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Jeg har noen i en perm, noen i kokebøker og noen rett og slett som egne filer på PCen min. I registeret til kokebøkene merker jeg av hvilke oppskrifter jeg har prøvd, og fører gjerne inn indexord jeg mener mangler. På selve oppskriftene, uavhengig av format, noterer jeg hva ev. justeringer gjør med resultatet, dato for når oppskriften ble brukt (første gang) og tips for forbedringer. Det funker for meg, men er ikke spesielt dele-med-avkommet-vennlig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 12:46   #19
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

Mamman min har mange kakeoppskrifter basert på kopper. Prøvde å være lur og brukte kaffekopper men synes allikevel at det ble noe rart..
Hun lagde ofte en kake som vi kalte svampekake. Vet ikke om den egentlig heter det men sukkerbrødet var litt svampeaktig og ikke helt som sukkerbrød. Noen som vet hvilken kake jeg mener?
Mulig det er et navn vi kalte den for vi hadde egne navn på andre kaker også. SOm suksessterte, jeg er oppvokst med at den heter Fykake. Mye fetende og tykningsmiddel oppi, som vi sa.

Jeg har lagret ukeplaner med ofte brukte oppskrifter på Evernote og får den opp uansett hva slags datatilgang jeg er på.
Ellers har jeg en gammel kokebok fra dengang jeg gikk 1.året på kokkelinje og den har noen blanke notatsider bak hvert avsnitt så der skriver jeg inn gode oppskrifter.
Ellers er det noe løsblad og noen gratishefter fra Gilde osv.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 14:18   #20
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor har du favorittoppskriftene din?

I ei forseggjort skrivebok med en romantisk forsidehilsen fra en spansk kjæreste på 80-tallet. Det var vel ikke helt den bruken han hadde tenkt seg.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no