Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-15, 13:05   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Nei, da er det nok Lammullgarnet jeg også har brukt. Jeg brukte det som sto i mønsteret. Det ga et godt resultat.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 13:06   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nei, da er det nok Lammullgarnet jeg også har brukt. Jeg brukte det som sto i mønsteret. Det ga et godt resultat.

Supert! Da skal jeg handle garn i dag hvis jeg får tak i på den lokale husfliden. Må nok strikke i et år for å få det ferdig. Må vel ta det litt innimellom, for er vel ganske kjedelig skulle en tro.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 13:09   #23
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Veldig greit strikketøy å ha i vesken til bussturer og annet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 14:31   #24
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Snippsjal var veldig fint, men jeg strikker ikke. Men jeg kan jo ha begge deler evt, hadde ikke vært verst det, på 17.mai, for fy det var kaldt.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 22:00   #25
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Etter to dager sengeliggende med feber etter årets 17.maifeiring, innser jeg at ytterplagg til bunaden er på investeringslista.

Jeg har festdrakt fra Gudbrandsdalen, og det hører jakke til denne, den er uaktuell.

Et par leverandører har begynt å lage cape, i samme stoff som stakken, med broderi på kragen.

Jeg kunne gjerne heller tenkt meg cape i ulldamask, uten broderi på kragen, og har en sykyndig mamma som kan fikse det.

Er det innafor? Ville dere lettet et øyebryn over hvordan jeg har tatt meg til rette på den måten? Eller ville dere ikke tenkt over at jeg hadde "feil" ytterplagg?

Finnes det flere festdrakter fra Gudbrandsdalen eller er det den på bilde du har? På bilde ser det ut til at capen er uten broderi. Jeg har en nesten lik cape til min Vest-Telemarkbunad, uten broderi. Tror ikke den "hører til" min bunad men så lenge den er så nøytral synes jeg ikke det gjør noe. Mamma har sydd min cape med vindstopp i foret, kan anbefales.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 23:52   #26
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Finnes det flere festdrakter fra Gudbrandsdalen eller er det den på bilde du har? På bilde ser det ut til at capen er uten broderi. Jeg har en nesten lik cape til min Vest-Telemarkbunad, uten broderi. Tror ikke den "hører til" min bunad men så lenge den er så nøytral synes jeg ikke det gjør noe. Mamma har sydd min cape med vindstopp i foret, kan anbefales.

Jeg har bare funnet cape hos Bunadrosen og Kolnes etellerannet, og begge de har brodering bak på kragen.

Jeg vil gjerne ha i ulldamask, samme stoffet som i capen til Follobunaden, og sy det med vindstopperfor var jo genialt!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 00:56   #27
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mønsteret sier 5 nøster. Pinnestørrelsen kommer jo an på garnet men med finullgarn strikker jeg på pinne 2,5. Det er et veldig greit strikketøy, når du er kommet over sjokket over å legge opp 600 masker.

Har du et bilde av dette? Jeg har cape, men hadde vært kjekt med et sjal også

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 19:51   #28
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Vindstopperfor er ganialt

Til min sunnmørsbunad skal det være relativt lang cape, i bare et lag ull, samme stoff som bunaden er sydd av. Hallo, trenger du cape, da trenger du noe som holder vinden ute. Mamma soret derfor med svart, vindtett stoff i min og hennes. Synes jo ikke, men er helt nødvendig.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 14:23   #29
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Blå: Jeg er endelig ferdig med strikkedelen av sjalet! Jeg har strikket med pinne 3 og lurer på hvilken heklepinne jeg bør bruke. Noen tanker?

Slik ser det ut nå.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 14:38   #30
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Nydelig. Og veldig effektivt gjort.

Jeg har ikke heklet kant på mine. Jeg er ikke så glad i frynser og synes at det fungerer fint uten. Så jeg kan ikke hjelpe deg dessverre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 14:41   #31
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nydelig. Og veldig effektivt gjort.

Jeg har ikke heklet kant på mine. Jeg er ikke så glad i frynser og synes at det fungerer fint uten. Så jeg kan ikke hjelpe deg dessverre.

Takk!

Ok, da får jeg bare prøve meg frem. Jeg tenker uansett at det er lurt å blokke til riktig størrelse FØR jeg hekler for ikke å hekle for stram kant. Hva tror du? Jeg liksom ha frynser på mitt for det er frynser på originalsjalet til bunaden så jeg tror det gjør seg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 17:52   #32
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Ja, det ville jeg også gjort.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 10:26   #33
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken cape til festdrakten/bunaden

Jeg har strikket et sjal i Røros lamullgarn med heklekant og i oppskriften står det anbefalt heklenål nummer 3.
En annen oppskrift i samme garnet, også et sjal, er det anbefalt heklenål 3.5.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no