Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Unge voksne: sko og yttertøy

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-24, 16:14   #1
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.371
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Unge voksne: sko og yttertøy

Den ene sønnen skal flytte til Vestlandet til høsten, og de siste 5 årene har han ikke brukt annet skotøy enn nike air force. Nå har han klaget på at han blir våt når det regner. Så da lurer jeg på hva ungdommene på vestlandet bruker i vind og regn ? Air force eller goretex sko av noe slag ? Støvler anser jeg som lite sannsynlig at han vil bruke, uannsett hvor vått det er.

Og hva slags ytterjakker bruker de ? og trenger man regnbukse ?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-24, 16:21   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.754
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: unge voksne sko og yttertøy

Mine bruker airforce eller andre joggesko. Diemme sko er også veldig vanlig blandt ungdommen, selv om skoene er svindyre. Mitt ene barn har en vanntett variant.
Regnbukse brukes kun til turbruk. Skalljakke og/eller paraply brukes av mine.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-24, 16:39   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 8.070
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: unge voksne sko og yttertøy

Vanlige joggesko. Jakke? Løper til bussen. Neida, joda.
En allværsjakke type gtx er uansett en god investering, da.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-24, 18:55   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 29.296
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Trøndelag her, men mye likt klima (avhengig av hvor på vestlandet, her blir det snø om vinteren, men også mye regn). Som de andre sier, joggesko året rundt og i all slags vær. Halvhøye gore-tex tursko (Hoka) kun til turbruk. Han eier verken støvler eller vintersko.

Av jakker har han dunjakker (en tynn og en tjukk), en helsvart gore-tex skalljakke av ukjent merke, som han bruker når det bøtter ned. Aldri regnbukse. Turbukse kun på tur/ski.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-07-24 kl 09:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 08:25   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.501
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Tenåringene her i huset (Vestlandet) bruker stort sett joggesko/skatesko, ja de blir nok våte når det regner - og det regner jo.

Mener de har noe mer solid og varmt til vinterbruk. Og fjellsko/gore-tex til tur.

Regnjakken brukes når det regner.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 09:37   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.371
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Tusen takk for svar.

Jeg tror vi ikke kjøper inn noe nytt. Det er en stund siden jeg kjøpte inn flere par sko siden han uannsett ikke brukte. Han har vintersko til når det er kaldt og han skal være ute lenge. Tror ikke han vil bruke de for å gå frem og tilbake til studiestedet sitt.

Han har jo allerede vanlige nikes, og en allværsjakke.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 09:45   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 29.296
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Ja, bedre å vente og se hva slags behov som dukker opp.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 11:59   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.255
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Den ene sønnen skal flytte til Vestlandet til høsten, og de siste 5 årene har han ikke brukt annet skotøy enn nike air force. Nå har han klaget på at han blir våt når det regner. Så da lurer jeg på hva ungdommene på vestlandet bruker i vind og regn ? Air force eller goretex sko av noe slag ? Støvler anser jeg som lite sannsynlig at han vil bruke, uannsett hvor vått det er.

Og hva slags ytterjakker bruker de ? og trenger man regnbukse ?

Kan bare snakke for Stavanger. Mitt inntrykk er at unge voksne (og ungdommer) gjør akkurat det samme som du beskriver. Hvis noen gjør noe annet, tror jeg det handler mer om den enkeltes preferanser. Min sønn er litt «nøye» på ting (iallfall i større grad enn vennene hans). Og jeg liker ikke våte sokker på golvet, og det vet han. Så han eier et par lave goretexsko. Nå studerer han i Bergen. Behovene er de samme som hjemme. Vanntett jakke, lave goretex. Den eneste forskjellen er at i Bergen er det mulig å bruke paraply, det er det sjelden man gjør her. Han er fascinert av at regnet detter rett ned i Bergen.

Men her vil du nok få store variasjoner i svarene. Folk er ulike og trenger og «trenger» ulike ting.

Min sønn har forresten vanntett skallbukse også. Men den er sjelden i bruk. I grunnen brukes ikke vanntett skalljakke så mye heller. Og definisjonen av hva som er regn er ulik i mitt og hans hode.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 12:16   #9
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 8.070
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Det hender definitivt at det regner sidelengs og nedenfra og opp i Bergen, altså…

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 12:23   #10
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.508
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Ungdommen her bruker paraply i Stavanger. Sjeldent allværsjakke, eller noe regntett i det store og hele. Ja, hun er ofte våt.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 13:14   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.255
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Det hender definitivt at det regner sidelengs og nedenfra og opp i Bergen, altså…

Det tror jeg også på, men ikke i følge min sønn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 13:35   #12
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 8.070
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det tror jeg også på, men ikke i følge min sønn.

Han er ikke erfaren nok, enda .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 14:03   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.255
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Mulig det. Eller så regner det faktisk rett ned sammenlignet med Stavanger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 14:24   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.371
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Vel Hyacint, jeg har vært både i Stavanger og Bergen, og det kan regne oppover begge steder. Trondheim husker jeg som anderledes regn, type mindre kraftige byger, som ikke varer så lenge, men de kommer oftere. Når jeg selv var student I Trondheim måtte jeg kjøpe regntøy, (både jakke og bukse) det hadde jeg ikke fra før.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 14:33   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.762
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Det hender definitivt at det regner sidelengs og nedenfra og opp i Bergen, altså…

Det regner mye rett ned i Bergen enn i Stavanger altså.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 15:21   #16
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 8.070
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det regner mye rett ned i Bergen enn i Stavanger altså.

Kan godt hende, men til gjengjeld er det årlig 1000mm mer nedbør i Bergen enn Stavanger i følge statistikker. Føler meg da kompetent til å komme med råd om påkledning uavhengig av vindretning .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 16:03   #17
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.484
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Vi har utstyrt han med nøytrale lave Goretex sko som kan benyttes når joggeskoene ikke duger. Tilsvarende med Goretex hakke og regntø. Usikker på hvor mye det blir brukt, men han har i det minste utstyret ved behov.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 17:38   #18
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.749
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Mine bruker gortex og boots. Men de er ikke kjent for å gå med det andre bruker. Og skalljakker.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 18:03   #19
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 18.146
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Arvingen min har både Goretex sko og bukse, men de brukes kun på tur eller i stallen Goretex jakke brukes en del da, ellers gå det i joggesko året rundt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-24, 18:08   #20
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.325
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unge voksne: sko og yttertøy

Jeg har en som bruker klær etter været (eller etter det jeg sier er lurt) - enten det er snakk om støvler/goretex/vintersko, ullundertøy, utebukse etc. Også har jeg ei som ikke gjør det og som ofte kommer hjem med våte sokker, våte buksebein, våte jakker. Det er mye kakao, varme dusjer og pledd etter skoletid for den frøkna.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no